Har du en elcykel?

Soapbubble

Trådstartare
Om det blir ett elcykelbidrag, så är jag sugen att köpa en elcykel. Jag tänker jag ska cykla fram och tillbaka till jobbet, 3 mil tor, kanske 1-2 gånger i veckan.

Men det känns som en djungel där ute. Vilken cykel ska man välja? Vad har du för elcykel och hur använder du den?

Dessutom funderar jag på cykelkärra eller extra stor barnsits till femåringen som inte kan cykla, men ska lämnas på förskolan. Vilket är att föredra?
 
Om det blir ett elcykelbidrag, så är jag sugen att köpa en elcykel. Jag tänker jag ska cykla fram och tillbaka till jobbet, 3 mil tor, kanske 1-2 gånger i veckan.

Men det känns som en djungel där ute. Vilken cykel ska man välja? Vad har du för elcykel och hur använder du den?

Dessutom funderar jag på cykelkärra eller extra stor barnsits till femåringen som inte kan cykla, men ska lämnas på förskolan. Vilket är att föredra?

Syrran har elcykel och ungar och cykelpendlar i ur och skur för att få sin dagliga motion på ett enkelt sätt. Vet inte vilken cykel hon har, men kan höra. Lite bökigt at hela tiden bära med sig batteriet, och alltid vara supernoga med låsning av cykeln (enorm stöldrisk).
 
Jag hade en Ecoride :) Var sådär nöjd, när det regnade la den av ibland. Lämnade in den på service, men de hittade inget fel :grin: Cyklade på den dagligen till stallet, 2 mil t/r.
 
Om det blir ett elcykelbidrag, så är jag sugen att köpa en elcykel. Jag tänker jag ska cykla fram och tillbaka till jobbet, 3 mil tor, kanske 1-2 gånger i veckan.

Men det känns som en djungel där ute. Vilken cykel ska man välja? Vad har du för elcykel och hur använder du den?

Dessutom funderar jag på cykelkärra eller extra stor barnsits till femåringen som inte kan cykla, men ska lämnas på förskolan. Vilket är att föredra?
Jag har en Ecoride Sense för jobbpendling, cyklar drygt 2 mil tor dagligen. Jag är jättenöjd! Inte den billigaste elcykeln, men den är bekväm och smidig.

Rekommenderar mittplacerad motor framför motor i framhjulet, tycker det ger en tryggare cykling då jag kan "styra" motorhjälpen genom hur mycket kraft jag lägger på pedalerna. (Framhjulsmotor ger i princip antingen noll eller allt, vilket gör att cyklingen förvisso inte blir ansträngande alls, men det är också läskigt i tex tvära svängar och på vinterväglag...)

Jag har möjlighet att låsa in cykeln i garage på jobbet, så slipper oroa mig för stöldrisken. Det är nog annars den stora nackdelen! Ska jag på stan efter jobbet låter jag oftast cykeln vara kvar i garaget för att slippa kånka på batteriet.
 
Glömde, inga barn här än (första kommer iofs i januari...) men funderar i framtiden på cykelkärra att hänga bakpå. Ofta går den väl lämna på förskolan och jag tänker att den skulle kunna användas för att frakta andra saker i också, handla mat mm. när den inte innehåller barn. :)
 
Jag är också lite sugen på elcykel. En kollega skaffade en i somras så jag har snappat upp en del info från när hon gjorde sin research.
- Vissa modeller har batterier som man behöver ta bort när man lämnar cykeln på grund av stöldrisk, men andra modeller har batteri som sitter på ett annat sätt och som lämnas kvar. Det verkar vara att föredra så man slipper släpa på batteriet eller oroa sig för stöld av batteriet.
- Vissa modeller har "gas" på handtaget som en moppe och andra modeller har "gas" i pedalerna. Verkar vara smaksak vad man föredrar.
- Priserna varierar ju rejält och utifrån det jag har hört så bör man satsa på en som kostar iaf kring 15 000 kr. Det verkar vara "bra men inte bästa".
- Batteriet slits och är tydligen väldigt dyrt att byta. Billiga cyklar har sämre batterier = kan nästan bli lika dyrt som cykeln när man behöver byta batteri. Bättre då att köpa en lite dyrare cykel som har ett bra batteri, så att det håller länge.

Min kollega köpte en som jag tror kostade ca 16 000 kr ordinarie pris men som var nedsatt på kampanj. Hon har haft den sedan sommaren och är väldigt nöjd.
 
Tror också att det funkar så att batteriet laddar sig under tiden man cyklar sålänge man trampar delvis själv. Man kan också köra helt på el och alltså inte behöva trampa, men då drar det mkt på batteriet och man behöver ladda extra.
Smartast är väl att trampa på som vanligt men låta batteriet driva på extra fart :)
 
Jag har elcykel. Köpt hos Clas Ohlson. Så inga enorma summor där.

Min är nu 3 (4 ?) år... Helnöjd.
Men cyklar inte till jobbet men använder den mkt sommartid när jag är ledig istället för buss eller bil om jag ska in till Stockholm.
 
Tror också att det funkar så att batteriet laddar sig under tiden man cyklar sålänge man trampar delvis själv. Man kan också köra helt på el och alltså inte behöva trampa, men då drar det mkt på batteriet och man behöver ladda extra.
Smartast är väl att trampa på som vanligt men låta batteriet driva på extra fart :)
Jag tror inte det (ännu) finns cyklar som laddar sig när du trampar - det fanns det iaf inte för några år sedan. Däremot sparar du på batteriet, ju mer du trampar själv. Om det går att köra på batteriet utan att trampa klassas det inte som elcykel utan som moped. Ett krav på en elcykel är att motorn bara går när du trampar, slutar du trampa ska motorn stanna. Sen kan du ofta reglera hur mycket motorn ska hjälpa till med ett reglage på handtaget, men det är ingen "gas" som på en moped. Ju mindre hjälp, desto längre räcker batteriet. Mina föräldrar har två uppsättningar elcyklar, en på varje ställe där de bor. Jag funderar ibland på att skaffa en, men jag vill ha en betydligt sportigare modell. Det finns, men då går priset upp avsevärt.
 
Jag är också lite sugen på elcykel. En kollega skaffade en i somras så jag har snappat upp en del info från när hon gjorde sin research.
- Vissa modeller har batterier som man behöver ta bort när man lämnar cykeln på grund av stöldrisk, men andra modeller har batteri som sitter på ett annat sätt och som lämnas kvar. Det verkar vara att föredra så man slipper släpa på batteriet eller oroa sig för stöld av batteriet.
- Vissa modeller har "gas" på handtaget som en moppe och andra modeller har "gas" i pedalerna. Verkar vara smaksak vad man föredrar.
"Gasen" på handtaget är nog de cyklar som har walk assist, dvs att en kan få hjälp av motorn när en leder cykeln i uppförsbacke mm. Precis som @warg skriver får elcyklar inte ha gas i den benämningen varför motorkraften behöver vara kopplad till pedalerna.

Sen ang. batteriplacering så vill en kunna ta av batteriet eftersom det inte bör förvaras i kyla och det är fördel att kunna ta in det för laddning. Om batteriet går att ta loss går det också att stjäla. Jag har sett och använt cyklar med batteri både under pakethållaren och i ramen och inte hört om någon "stöldsäker" variant?
 
Tror också att det funkar så att batteriet laddar sig under tiden man cyklar sålänge man trampar delvis själv. Man kan också köra helt på el och alltså inte behöva trampa, men då drar det mkt på batteriet och man behöver ladda extra.
Smartast är väl att trampa på som vanligt men låta batteriet driva på extra fart :)

Nej, det finns i dagsläget ingen serieproducerad elcykel med generator på svenska marknaden. Har inte sett någon i övriga Europa heller. Det finns prototyper, men de är antingen otroligt tunga eller har en prislapp runt 50 000 kr.

En elcykel får heller inte gå att köra utan att trampa. Då räknas den som moped. En elcykel måste man alltså alltid röra pedalerna på för att motorn ska gå. Kopplar man ur pedalsensorn räknas den som sagt som moped.
 
"Gasen" på handtaget är nog de cyklar som har walk assist, dvs att en kan få hjälp av motorn när en leder cykeln i uppförsbacke mm. Precis som @warg skriver får elcyklar inte ha gas i den benämningen varför motorkraften behöver vara kopplad till pedalerna.

Sen ang. batteriplacering så vill en kunna ta av batteriet eftersom det inte bör förvaras i kyla och det är fördel att kunna ta in det för laddning. Om batteriet går att ta loss går det också att stjäla. Jag har sett och använt cyklar med batteri både under pakethållaren och i ramen och inte hört om någon "stöldsäker" variant?

Allt gå att stjäla om man vill, men de allra flesta elcyklar har batterilås och ska man få loss ett låst batteri (speciellt de som är integrerade i ramen) förstör man ofta batteriet. De som sitter på pakethållaren kan man ibland få loss oskadda, men exempelvis de som tillhör Shimanos Steps-system blir inte sällan obrukbara.
 
Allt gå att stjäla om man vill, men de allra flesta elcyklar har batterilås och ska man få loss ett låst batteri (speciellt de som är integrerade i ramen) förstör man ofta batteriet. De som sitter på pakethållaren kan man ibland få loss oskadda, men exempelvis de som tillhör Shimanos Steps-system blir inte sällan obrukbara.
Du har såklart en poäng i det. Har själv Shimano Steps och batteriet integrerat i ramen/sadelstången och kan tänka mig att det blir mer eller mindre obrukbart om det skulle tas loss med våld. Åh andra sidan skulle jag inte lämna cykeln med batteriet kvar i på stan ändå eftersom jag inte vill riskera att hela cykeln stjäls istället. (Min cykel har fö datorn i en löstagbar display, så den tar jag också med mig om jag parkerar cykeln. Utan den är eldriften oanvändbar. Förväntar mig dock inte att eventuella tjuvar vet det. Better safe.. :p )
 
Jag läser alla inlägg och fortsätter fundera. Elcykel blev ju årets julklapp, men jag tror inte tomten ge mig en elcykel
 
Är jag okunnig när jag tänker att elcyklar är ett storstadsfenomen?

Stan jag bor i cyklar jag med min vanliga cykel tvärsöver på 20 min utan att anstränga mig. Ska jag cykla längre sträckor så kommer jag utanför stan och skulle bli tvingad att cykla på 70/90 vägar utan cykelbana eller ens speciellt bred vägren. Inte en chans. Känns inte säkert. Speciellt inte när det är mörkt.
 
Är jag okunnig när jag tänker att elcyklar är ett storstadsfenomen?

Stan jag bor i cyklar jag med min vanliga cykel tvärsöver på 20 min utan att anstränga mig. Ska jag cykla längre sträckor så kommer jag utanför stan och skulle bli tvingad att cykla på 70/90 vägar utan cykelbana eller ens speciellt bred vägren. Inte en chans. Känns inte säkert. Speciellt inte när det är mörkt.
Det är klart att det är en mer effektiv uppfinning i större städer :) Ska jag cykla hemifrån mig till universitetet tar det nog minst en timme enkel väg med vanlig cykel.
 
Jag har en Marvil. Motorns insats styrs via växlar (typ 9) oberoende av hur hårt man trampar vilket jag föredrar. Precis som med en bil kan man få man växla ned i kurvor etc... Jag använder den när jag inte vill bli svettig, annars cyklar jag gärna som motion på en vanlig cykel (det går fortare också). Cyklar oftast til/från jobbet och till stan. Jag bor i en liten stad.

Jag har aldrig kommit på tanken att bära med mig batteriet.... Det är låst och jag har inte hört någon som blivit av med det.

Kyla är ingen hit för min cykel, så vintertid står den, batteriet förvaras inomhus och underhållsladdas.
 
Väcker upp en gammal tråd istället för att starta en ny.

Min bil har gått sönder och jag är ärligt talat rätt trött på att känna stress över att den måste funka, verkstadskostnader, parkering bla bla. Numera bor jag centralt i Uppsala och det jag verkligen behöver bilen till är att kunna köra mina hundar till och från hundvakt 5,5 km enkel resa 2-5 ggr/vecka. Jag har inte bestämt om jag slutgiltigt ska göra mig av med bilen än, men har beställt en cykelkärra för hund. För nu när det nästan är sommar tänker jag cykla, så får jag motion också. Kärran kan också användas till att handla och om behov att ta sig till veterinären uppstår.

Men - jag vet hur jag funkar och att jag förmodligen kommer att känna viss stress över de där cykelfärderna. Speciellt om de vissa perioder blir dagligen och jag har tid att passa. Samtidigt är hundarna nu till åren komna (13+ år resp 12,5+) och det blir ingen ny när de är borta, för jag fixar inte att jobba heltid, vara ensamstående och ha hund. Det stressar mig både tidsmässigt och ekonomiskt, tyvärr (jag är dock orolig hur det ska kännas utan hund också...). Deras ålder gör i alla fall att jag inte vill göra för stora investeringar som är kopplat till mitt hundägande, för om en inte allt för avlägsen framtid tar det paus.

Tänker därför att jag kanske ska strunta i bil i alla fall något år och se hur det känns och istället skaffa en elcykel. Har kollat på ett antal, alla i de lägre prisklasserna för det är vad jag (knappt) har råd med. Nu tycker jag att jag har lite koll, men jag undrar ändå om det har kommit in fler erfarenheter sen den här tråden startades?

Jag vill helst ha fotbroms. Men eftersom jag också vill kunna cykla på vintern så känns det som bakhjulsmotor vore bra. Är det oförenligt?

Har någon idéer om bästa budgetköp? Det jag kollat på nu är bromsar, motorns placering, laddningstid och räckvidd. Därtill vilka tillbehör som ingår (lås, batterilås, lampor, korg mm blir ju lätt ännu en tusenlapp)+ att jag helst vill ha litium-batteri. Det är alltså främst inom Uppsala jag vill cykla, men det kan bli upp till 2 mil/dag. Och det skulle vara kanon med en cykel jag kunde köra 4 mil enkel resa på säg 1-2 ggr/månad under sommaren.

Hur är det med fukt? Det tycks ha varit ett problem för några år sen? Är det något man fortfarande måste ta i beaktande. Vågar man köpa begagnat? Eller är det för stor risk med hänseende till skötselkrav på batteriet?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 986
Senast: MiaMia
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 654
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp