Har du haft covid 19 ?

Har du haft covid 19?

  • Ja, bekräftad med test.

    Röster: 28 13,0%
  • Ja, jag misstänker det, dock ej testad.

    Röster: 22 10,2%
  • Nej

    Röster: 163 75,5%
  • Har du drabbats av långtidscovid? = Symptom i mer än 6 veckor

    Röster: 8 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    216

Mearas

Trådstartare
Hur ser covidstatistiken ut för Bukefalos medlemmar gällande covid 19?
Hur länge var ni sjuka?
Hur blev ni smittade?
Smittade ni några andra?
Bekräftat med test?
Vilka symptom?
Är någon drabbad av långtidscovid?

Själv är jag inne på fjärde veckan med konstaterad covid 19 och det är en pendlande feber (37,5-38,5 ) som hindrar mig att återgå till arbete.
Folkhälsomyndighetens riktlinjer säger att man ska ha varit feberfri i 48 h för att anses som smittfri. Vilket min arbetsgivare följer.
Som tur är kan jag jobba hemifrån.
Jag jobbar som vårdchef men har gått in och täckt många pass på covidIva. Det var sannolikt en annan medarbetare som smittade mig.
Fick symptom samma vecka som vi skulle börja vaccinera, snacka om att falla på målsnöret.

Det två första veckorna var det som en lindrig influensa med feber, andfåddhet, snor och trötthet. Nu har jag bara feber och är lite tröttare än normalt men inget direkt anmärkningsvärt. Har tagit infektionsprover samt prover för att utesluta proppar. Samtliga inom normalspannet.
 
Jag hade covid i drygt en vecka. Blev sjuk en söndag, testade på måndagen och fick svar på onsdagen. En dag med feber, en dag med muskelvärk. Resten av dagarna var som en vanlig förkylning, har fått behålla både lukt och smak. Jag har haft det lindrigt med andra ord. Min sambo är värre drabbad och inne på tredje veckan med lätt feber.
Däremot är jag extremt trött. Sover lätt 9 - 10 timmar per natt. Kommer i princip hem från jobbet, äter, och sen måste jag sova...
Har förmodligen blivit smittad på jobbet av något barn (jobbar i grundskolan). Jag har troligen inte smittat någon annan (vad jag vet).
Det jag tycker var svårast är de märkliga rekommendationerna att man ska gå tillbaka till jobbet även om man har "lättare" symtom, sjunde dagen efter positivt test. Vad tusan är det? Efter en vecka i karantän var jag fortfarande snuvig och lite hostig (men utan feber) och tyckte själv att jag nog borde vara hemma. Chefen tyckte att jag kunde komma - men vi kom överens om en extra dag hemma. Om inte annat skrämmer man kolleger när man hostar ...
I Finland är det 14 dagars karantän (jag hamnade lite fel en gång och läste på en .fi -sida) vilket jag tycker verkar betydligt rimligare.
Undrar hur många (inklusive mig själv) som faktiskt fortfarande smittar när man kommer tillbaka till jobbet/ går och handlar/åker kollektivt? Hur vet man att man är smittfri? Är det därför vi inte får hejd på sjukdomen?
 
Jag har inte haft det, men är testad med självtest två gånger. Kan testa med personaltest på sjukhusen här, men problemen för mig är att jag inte kan ta mig dit utan att någon utomstående kör eller att jag tar tåget och det tycker jag inte passar sig riktigt....

Första gången var i somras när jag fick ont i halsen, inte bara lite känningar utan det smärtade en hel del. Var hemma och testade mig efter två dagar, en fredag. Svaret kom på lördagen och då hade jag inte ont längre, och det var negativt, åter på jobbet på måndag.

Andra gången var i oktober när jag plötsligt blev jättedålig en onsdag i någon märklig influensa/förkylning med ont i halsen, hosta, trötthet, värk i kroppen och feber. Testade mig med självtest två dagar senare, en fredag, Enda symptomet jag hade fredag kväll var feber och trötthet. Svar på lördag, negativt och inga symptom hade jag kvar heller. Var hemma några dagar till, och åter på jobbet onsdag. Mycket märkligt det där, kände mig alltså jättesjuk onsdag och torsdag, lite hängig fredag och sedan frisk. Väldigt snabbt förlopp.
 
Jag ska ta antikroppstest nästa vecka men blev sjuk efter att ha jobbat med person som då var positiv.
 
Jag tror att jag hade det precis i början men att jag fick en mycket lindrig variant. Jag var på en tillställning på en pub i mitten av mars 2020, innan allt drog igång på riktigt, och på den tillställningen fick 4 av 6 medverkande kraftiga symptom och testade positivt för Covid-19. Jag var lite hostig, trött och hade ovanligt mycket astma-symptom veckan efter men eftersom det var så pass lindrigt och det inte riktigt satts i system med testning i samma skala som idag så brydde jag mig inte om att testa mig (men jag höll mig naturligtvis isolerad från andra människor). Samma vecka gick landet ner i lockdown och vi fick "lite annat" att tänka på.

Jag lekte med tanken på att testa mig för antikroppar i somras, men kom fram till att det skulle göra noll skillnad för hur jag agerar och då kändes det bara onödigt att lägga pengar & uppta resurser för att stilla min nyfikenhet.
 
Hur ser covidstatistiken ut för Bukefalos medlemmar gällande covid 19?
Hur länge var ni sjuka?
Hur blev ni smittade?
Smittade ni några andra?
Bekräftat med test?
Vilka symptom?
Är någon drabbad av långtidscovid?

Själv är jag inne på fjärde veckan med konstaterad covid 19 och det är en pendlande feber (37,5-38,5 ) som hindrar mig att återgå till arbete.
Folkhälsomyndighetens riktlinjer säger att man ska ha varit feberfri i 48 h för att anses som smittfri. Vilket min arbetsgivare följer.
Som tur är kan jag jobba hemifrån.
Jag jobbar som vårdchef men har gått in och täckt många pass på covidIva. Det var sannolikt en annan medarbetare som smittade mig.
Fick symptom samma vecka som vi skulle börja vaccinera, snacka om att falla på målsnöret.

Det två första veckorna var det som en lindrig influensa med feber, andfåddhet, snor och trötthet. Nu har jag bara feber och är lite tröttare än normalt men inget direkt anmärkningsvärt. Har tagit infektionsprover samt prover för att utesluta proppar. Samtliga inom normalspannet.
Jag var sjuk tidigt förra våren, innan de kom på att folk hade syresättningsproblem trots att de inte visade tydliga symptom på det.

Då jag ligger lågt i normaltemp nådde jag inte över 38 grader tillräckligt länge i taget för att få komma in till sjukhus. Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv, fullständigt utmattad, andfådd av att gå från soffan till köket.

Jag var sjuk i 11 veckor.
 
Jag tror inte jag haft covid 19. Har inte haft symptom sedan februari 2020 då jag hade några dagar med typisk virus-hosta och trötthet, men inte värre än att jag gick till jobbet.
 
Hur ser covidstatistiken ut för Bukefalos medlemmar gällande covid 19?
Hur länge var ni sjuka?
Hur blev ni smittade?
Smittade ni några andra?
Bekräftat med test?
Vilka symptom?
Är någon drabbad av långtidscovid?

Själv är jag inne på fjärde veckan med konstaterad covid 19 och det är en pendlande feber (37,5-38,5 ) som hindrar mig att återgå till arbete.
Folkhälsomyndighetens riktlinjer säger att man ska ha varit feberfri i 48 h för att anses som smittfri. Vilket min arbetsgivare följer.
Som tur är kan jag jobba hemifrån.
Jag jobbar som vårdchef men har gått in och täckt många pass på covidIva. Det var sannolikt en annan medarbetare som smittade mig.
Fick symptom samma vecka som vi skulle börja vaccinera, snacka om att falla på målsnöret.

Det två första veckorna var det som en lindrig influensa med feber, andfåddhet, snor och trötthet. Nu har jag bara feber och är lite tröttare än normalt men inget direkt anmärkningsvärt. Har tagit infektionsprover samt prover för att utesluta proppar. Samtliga inom normalspannet.

Jag var "sjuk" i slutet av november. Det började på onsdagkvällen med lite antydan till ont i halsen. Vaknade på torsdag morgon med lite mer ont i halsen men inte så att det störde. Lite öm på halsens utsida (lymfkörtlarna?), 0,5 grad över normal kroppstemperatur och kände mig lite hängig. Jobbar hemifrån så jag jobbade hela dagen utan problem. Dagen efter var halsontet borta, tempen normal och bara lite hängig och lite öm på halsens utsida. Tog test p.g.a. att min man träffar människor i jobbet så vi ville veta. Från lördagen och framåt mådde jag hur bra som helt. Möjligtvis lite trött nån dag men svårt att skilja det från vanlig trötthet. Fick svaret på söndagen. Inga långtidseffekter jag märker av. Hade min man inte jobbat med människor hade jag nog inte ens testat mig, så milt var det.

Jag smittade ingen vad jag vet. Min familj testade negativt, jag hade inte varit på jobbet på över 2 veckor. Jag tror att jag blev smittad i affären då det var enda stället jag varit på. Men jag tror att sannolikheten är god att jag inte smittade någon. Kan inte garantera men vad jag kommer ihåg var jag inte i affären dagarna innan.
 
Jag har hittills klarat mig. Blev testas 5-6 gånger under förra året. Dels pga smittspårning på jobbet efter att 3 av 8 kollegor blev sjuka. Dels för att jag normalt har en del önh-symptom (bla får jag snabbt ont i halsen av spänningar i nacke och käke) och jag har ibland svårt att skilja på vad som är vad.

Som arbetande inom vården och beroende av kollektivtrafik tycker jag det är rätt märkligt att jag inte blivit sjuk faktiskt.
 
Jag har inte haft Covid. Min sambo hade hade det tidigt, vi fick stänga ner mitt jobb pga Covid och de har haft Covid på dotterns förskola. Varken jag eller dottern har blivit smittad. Tycker det är lite konstigt faktiskt.
 
Jag hade covid i drygt en vecka. Blev sjuk en söndag, testade på måndagen och fick svar på onsdagen. En dag med feber, en dag med muskelvärk. Resten av dagarna var som en vanlig förkylning, har fått behålla både lukt och smak. Jag har haft det lindrigt med andra ord. Min sambo är värre drabbad och inne på tredje veckan med lätt feber.
Däremot är jag extremt trött. Sover lätt 9 - 10 timmar per natt. Kommer i princip hem från jobbet, äter, och sen måste jag sova...
Har förmodligen blivit smittad på jobbet av något barn (jobbar i grundskolan). Jag har troligen inte smittat någon annan (vad jag vet).
Det jag tycker var svårast är de märkliga rekommendationerna att man ska gå tillbaka till jobbet även om man har "lättare" symtom, sjunde dagen efter positivt test. Vad tusan är det? Efter en vecka i karantän var jag fortfarande snuvig och lite hostig (men utan feber) och tyckte själv att jag nog borde vara hemma. Chefen tyckte att jag kunde komma - men vi kom överens om en extra dag hemma. Om inte annat skrämmer man kolleger när man hostar ...
I Finland är det 14 dagars karantän (jag hamnade lite fel en gång och läste på en .fi -sida) vilket jag tycker verkar betydligt rimligare.
Undrar hur många (inklusive mig själv) som faktiskt fortfarande smittar när man kommer tillbaka till jobbet/ går och handlar/åker kollektivt? Hur vet man att man är smittfri? Är det därför vi inte får hejd på sjukdomen?
Nej det där stämmer inte med 14 dagar i Finland. Jag har flera bekanta som varit sjuka i covid och de har fått gå tillbaka 8 dagar efter att de konstaterats positiva. En annan MÅSTE vara hemma 14 dagar trots negativt test efter att han varit nära smittad. På min arbetsplats får man dock jobba trots att man varit nära nån med smitta.

Det verkar alltså bero på.
 
Fick covid i mars, blev dock ej inlagd och därmed ej testad. Har haft feber, värk och alla möjliga symtom sen dess. Har fortfarande hög sänka och utreds nu vidare på infektionsavdelning.
 
Hade konstaterad covid i november-december. Var sjuk i fyra veckor.
Blev smittad av en patient på jobbet. Jobbar inom sjukvården.
Hade främst feber men också smak och luktbortfall.
Har testat positiv på antikroppar för några veckor sedan.
 
Har haft konstaterad covid rätt nyligen. Har haft en mild covid ca 4 dagar men det du skriver om tröttheten @Cha9 stämmer in på mig med. Kan sova upp till 15 timmar per natt även om det börjar bli bättre. I början efter jag varit symtomfri några dagar så sov jag 15-20 timmar per natt och så sov jag tre-fyra gånger på dagen också. Räckte med att lägga mig på sängen när jag kände mig lite trött. Det värsta är att det går så mycket upp och ner. Vissa dagar orkar jag ingenting knappt, tog en kort promenad och fick yrsel i slutet av promenaden. Fick gå och köpa en smörgås för att ha energi att ta mig hem. Det är ungefär varannan dag som det känns helt bedrövligt. Men funderade på om jag tar i för mycket mina pigga dagar och det slog hårt nästa dag. Så jag har försökt backa lite de pigga dagarna och det har blivit lite bättre.

Vet inte var jag blivit smittad, jag var tvungen att åka buss 4 gånger så det kanske var där. Använde munskydd överallt utanför hemmet men blev ändå smittad. Så munskydd hjälpte uppenbarligen inte mig, det är kanske bara andningsskydd som skyddar en. Så munskydd känner jag personligen är lite lurendrejeri utifrån min upplevelse alltså. Försökte självklart alltid hålla föreskrivet avstånd fast jag använde munskydd.
 
Mig veterligen inte varit smittad. Vi har haft omfattande smittspridning på jobbet så det är förstås inte omöjligt att jag varit smittad men utan symptom.
Är testas med snabbtest en gång. Inte p.g.a. misstanke utan vid smittspårning.

Jag ingår i arbetsplatsens Coronateam och har jobbat nära folk som varit smittade, både personal och intagna.
Vi har haft visir på jobbet sen ganska många månader tillbaka. I omgångar i kombination med munskydd.
Vid närkontakt med misstänkt, eller bekräftat, smittade intagna även skyddsmask, förkläde och handskar.
 
Vet inte var jag blivit smittad, jag var tvungen att åka buss 4 gånger så det kanske var där. Använde munskydd överallt utanför hemmet men blev ändå smittad. Så munskydd hjälpte uppenbarligen inte mig, det är kanske bara andningsskydd som skyddar en. Så munskydd känner jag personligen är lite lurendrejeri utifrån min upplevelse alltså. Försökte självklart alltid hålla föreskrivet avstånd fast jag använde munskydd.

Nej, munskydd skyddar inte bäraren. Det skyddar din omgivning (och omgivningens masker skyddar dig). Därför vill man att samtliga har mask i trånga utrymmen (kollektivtrafik) då en enskild mask inte gör någon större nytta.

För att skydda sig själv behöver man ha andningsmask som sluter 100% tätt och som har godkänt filter.
 
Nej, munskydd skyddar inte bäraren. Det skyddar din omgivning (och omgivningens masker skyddar dig). Därför vill man att samtliga har mask i trånga utrymmen (kollektivtrafik) då en enskild mask inte gör någon större nytta.

För att skydda sig själv behöver man ha andningsmask som sluter 100% tätt och som har godkänt filter.

Då är det i princip meningslöst att ha munskydd eftersom ca 50 procent struntar i det under rusningstid när det är rekommenderade tider och ännu färre har det annars. Av de som har det så använder ca 25 procent det felaktigt, sitter under näsan, folk är där och rycker i det med händerna hela tiden o.s.v. OBS! Uppskattade siffor som bygger på mina egna observationer de få gånger jag behövt åka buss alltså ej någon vetenskap bakom.
 
Nej, inte varit mycket sjuk alls sen i våras. Hade en omgång med endast halsont i två veckor innan jul, då hade sonen på knappt 3 år varit förkyld innan. Funderar på om jag ska testa mot antikroppar, men tror ju inte det var corona.

Har inte tagit test då jag bara är hemma just nu ändå.
 
Jag blev sjuk natten till juldagen och kände mig "sjuk-sjuk" i 3-4 dagar. Hade kvar symtom i en vecka, och var lite tröttare än vanligt ytterligare några dagar.

Jag skulle firat jul med mina föräldrar om alla kände sig friska så mamma åkte hit den 21/12 för att hämta mig och hunden men hann inte vara här lång stund innan pappa ringde och sa att han hade feber. Han fick positivt provsvar 23/12 så antagligen blev jag smittad av mamma natten hon låg över här. (Hon testade också positivt sedan.)

Jag tror inte att jag smittade någon annan, men kan inte vara helt säker. Träffade ingen på julafton i alla fall.

Jag testade mig den 26/12 och fick provsvar den tjugosjunde.

Det började med värk i kroppen på natten så jag tänkte först att jag kanske bara ätit för mycket. Men sedan fick jag lite feber (bara strax över 38°), huvudvärk över pannan och mer uttalad muskelvärk.

Muskelvärken var det tydligaste sjukdomssymtomet. Det var som att ha mjölksyra utan att kunna vila bort den. Det lindrade i alla fall att ta varma bad. Mest i benen, rumpan och ländryggen. Har haft liknande muskelvärk vid magsjuka.

Så lätt feber, huvudvärk, ganska intensiv muskelvärk, "förkylningstrött", efter några dagar nästäppa. Jag var väldigt törstig också!

Efter en och en halv vecka var jag nog lika frisk som innan jag blev sjuk. Jag kom ganska lindrigt undan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 577
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 962
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp