har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag har köpt sadlar av privatpersoner flera gånger och har då använt oss av postförskott?

Bussgods har ju också "postförskott".
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

...eller efterkrav som det heter. Det brukar jag använda om jag skall skicka större saker som till exempel en sadel, då behöver det inte ligga "pengar i luften" under affärens gång utan köparen betalar när denne hämtar ut paketet. :)
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

fast då måste som sagt säljaren ha ett särskilt konto, vilket privatpersoner inte brukar ha.... några sadlar har jag köpt och sålt med förskott, några med internetgirot/paypal, några hämtades direkt. vilket är klart smidigast! har bara köpt en enda på postförskott och det var från en affär.

himla dumt att man inte kan använda pf med ett vanligt konto. i norge kan alla som har en bankkonto skicka mot pf, konstigt att det inte är så här.

min senaste sadel köptes mot faktura (från företag), och den kom över en månad efter att jag fått sadeln...eftersom det rörde sig om måttbeställning och mkt pengar så var jag säker på att jag skulle få lägga handpenning eller betala i förskott. jag måste ha en förtroendeingivande personlighet haha. :D
 
Senast ändrad:
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Om man skickar med bussgods behöver man bara ha ett bankkonto, inget giro behövs. Dessutom kan den som löser ut paketet kolla att det är rätt vara. Funkar toppenbra!

Det är ett himla krångel att det ska behövas ha ett särskilt postgiro för att få sälja till postförskott.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Postförskott är postgirots tjänst. Efterkrav är Bussgods tjänst. Volvo är inte Saab.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Nä Volvo är inte Saab. Därför jag skrev att Bussgods har "postförskott", kom tyvärr inte ihåg vad deras tjänst heter, men principen är ju densamma, eller hur?
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Har köpt tre sadlar av privatpersoner som har skickat med Posten. Betalade när jag hämtade ut paketen... Då måste dessa ha haft tillgång till något postgiro alltså? Jag trodde att man kunde skicka mot postförskott som privatperson också...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

det är fåtal postutlämningar och busstationer som låter dig inspektera varan innan du betalar. De flesta gör det inte!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Hon lovade igår att köra upp sadeln till mig på fredag och skulle även skicka sitt personnummer till mig. Jag har polisanmält det hela men det vet hon inte än Har fortfarande inte fått något personnummer, måste vara väldigt svårt att hitta på ett troligt :grin:

Som vissa sagt, man ska inte betala innan man får varan. och visst jag lär mig av det här, men jag kommer inte låta människan komma undan, jag vill ha tillbaka mina pengar! :mad:

Jag sköt upp betalningen och funderade på att betala till henne när sadeln kom. Men hon blev väldigt orolig och anklagade då mig för att ha ljugit och hotade med att hämta ut sadeln. Och på sätt och vis förstår jag henne. Hade jag skickat min sadel så och inte fått pengarna hade jag också blivit orolig.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

hur som haver, dumt misstag men så blir det ibland, men i vilket fall så måste det konto du överförde pengarna till ha en "ägare" och i en ev polisutredning så borde väl de kunna kräva av banken att ge uppger ägaren och dess identitet?
Det känns som att det vore väääldigt avancerat att skaffa sig falsk leg för att öppna ett bankkonto för att sedan kunna bedra folk på några tusenlappar...
Och om det är någon annan än just sadelförsäljaren som äger detta mottagarkonto så nog tror jag polisen lyckas få ur vem som fått pengarna i slutändan.

Gör en polisanmälan direkt. Vänta inte.
Ring/messa/maila till sadelförsäljaren att du gjort en anmälan eftersom du fortfarande inte sett ngn sadel eller fått några pengar. vips kanske allt rättar till sig...

Visst. det är inte smart att betala innan man vet vad man köpt. Men man vill gärna tro att mänskligheten är bättre än så här... tyvärr är den inte det. Jag betalar inte ens med kort via internet på seriösa sajter...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Gör en polisanmälan på en gång. Finns en polisanmälan har polismyndigheten rätt att få reda på vem som är kontohavare och om din transaktion finns på kontot.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag har polisanmält det hela men det vet hon inte än Har fortfarande inte fått något personnummer, måste vara väldigt svårt att hitta på ett troligt :grin:

Är redan polisanmält..
Bankmännen får inte svara mig vem som äger kontot men tror att de får svara ja eller nej på en gissning. Ska ringa banken imorgon, har haft fullt upp hela veckan men är ledig nu tors-sön så ska ta tag i allt ordentligt då. Tyvärr är det ju inte så troligt att hon har angett rätt namn. Det ska dessutom mkt till för att polisen ska gå till banken och kräva att veta vem som har kontot så som jag förstod av dom. Och tyvärr verkade inte polisen ta det hela på så stort allvar.. det handlar som sagt bara om några tusenlappar så dom kanske har annat som anses viktigare att lägga energi på... men anmälan är åtminstonde gjord och har sparat allt såväl kvitto på inbetalning samt alla nummer och adress och lämnar heller inte ifrån mig den där skräpsadeln förrän jag sett pengarna eller bates sadeln... Tror att om hon lurar mig så lär inte jag vara den enda som blivit lurad, med tanke på att annonsen ligger kvar, så förhoppningsvis kommer det fler anmälningar snart. Då kanske dom lägger ut mer energi å det hela.

Talar inte om för henne att hon är polisanmäld förrän på lördag. Är det så att hon faktiskt tänker åka upp på fredag med sadeln känns det dumt att säga det till henne.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

vad betalde du för sadeln?
dessa sadelsvindlare brukar ju oftast erbjuda en märkessadel till ett ovanligt billigt pris. fast oftast så kommer det ingen sadel öht..^^

jag blev uppringd av en tjej som hade sadlar att sälja. skulle få en cobra för 3000kr :rofl: min pappa tyckte det låt supert men jag var misstänksam. så korkad är ju ingen att dom ger bort sin sadel!! som tur är så missade pappa att godkänna betalningen så hon fick inga pengar. :devil: vet nu att hon är beryktad och har många anmälningar på sig.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Hoppas du får hem den riktiga sadeln på fredag, håller tummarna för dig. Jobbigt läge, man vill ju lita på folk, men tyvärr så får man inte vara för blåögd... Till följd litar man inte på någon längre, trist som f*n!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

En snabb väg att gå kan ju vara att du pm:ar någon, mig eller annan med länken till annonsen. Den personen slänger iväg ett mail och frågar om sadeln finns kvar. Svarar personen att Jo, klart ni får köpa den så VET vi ju alla att det är en bedragare. Svarar de Nej, den är tyvärr såld så verkar det ju vara en ärlig människa.
Så kan du ju sen ta ställning till om du ska säga till h*n att h*n är polisanmäld eller inte. :)

Jag exempelvis har skyddad identitet så mig hittar man inte någonstans, varken på hitta, eniro, ratsit, skatteverket osv osv så man behöver inte vara skurk för att man är 'osynlig' i register. :)
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

en hel del tror jag.. är ju småpotatis för polisen.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Ibland så behövs det inte så många anmälningar. Jag råkade ut för en svindlare förra hösten, köpte en sadel som aldrig kom. Polisanmälde händelsen. Några veckor senare så fanns det varnings-annonser ute på på nätet från andra som råkat ut för samam person, sist jag hörde så var vi ca 6 stycken som blivit lurade. Allt mellan några hundra till flera tusen kronor. Tack vare att vi var fler som anmälde så gick ärendet vidare och åtal väntar nu för henne.

Jag har även lämnat in till kronofogden så att jag någon gång kommer att få tillbaks mina pengar. Hon hade inte någon stor skuld, så det ser trots allt ljust ut även om allt tar en satans tid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
3 001
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 553
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 043
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 999
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp