har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

"Hon lovade igår att köra upp sadeln till mig på fredag och skulle även skicka sitt personnummer till mig"

Du kan ta reda på hennes personnummer genom att ringa folkbokföringen och uppge adressen. Det är officiella uppgifter.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Postförskott är postgirots tjänst. Efterkrav är Bussgods tjänst. Volvo är inte Saab.


jag köper och säljer med postens postförskott och har aldrig haft postgiro. för mig funkar de super att skicka mot postförskott och bara lämna mitt bankkontonummer. har då funkat i 8 år iafl. senast för en månad sen. och ja det är posten.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Konstigt, enligt vår Postmadam och enligt Postens hemsida måste man ha giro.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Du kan ta reda på hennes personnummer genom att ringa folkbokföringen och uppge adressen. Det är officiella uppgifter.

Verkar som människan bluffat med både namn och adress, då är det svårt att komma vidare utan att veta vem som är kontoinnehavare, det är det enda som finns att gå på...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Överskriften till tråden är klockren! :D

Hoppas det löser sig...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

saxat från postens hemsida

Postförskott är ett enkelt och säkert sätt att få betalt när du skickar en vara. Mottagaren betalar postförskottsbeloppet när försändelsen levereras eller hämtas. Pengarna sätts sedan in via betalningsmottagarens bank på plusgiro eller bankgiro

Med andra ord, du behöver plusgirokonto eller bankgirokonto. Bankgiro är inte samma sak som bankkonto!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

jag köper och säljer med postens postförskott och har aldrig haft postgiro. för mig funkar de super att skicka mot postförskott och bara lämna mitt bankkontonummer. har då funkat i 8 år iafl. senast för en månad sen. och ja det är posten.

Samma här, jag har bara "privata" konton...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

vad konstigt! på posten här i stan så måste man ha bank eller plusgiro för att kunna använda postförskott-tjänsten.
Fy vad orättvist :mad::D
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Som sagt; se ovan saxat från Postens hemsida. Däremot har ju Bussgods insättning på bankkonto, men det har varit problem i vissa fall där de hållt mycket pengar för mig i många veckor. Tydligen har vissa ombud lite problem med vilka pengar som är deras och vilka som är kundernas...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

jag har försökt skicka med postförskott och var inne på posten och frågade men det krävdes att man hade ett giro konto för att det skulle gå... skumt att det går på vissa håll...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

"Verkar som människan bluffat med både namn och adress, då är det svårt att komma vidare utan att veta vem som är kontoinnehavare, det är det enda som finns att gå på... "

Aha du, ja då blir det en annan femma......lite knepigare
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Usch, tycker uppriktigt sagt synd om dig. :( Hur det än är, är det inte roligt att råka ut för oärliga personer. Jag har varit nära att bli lurad några gånger, men då har det rört sig om summor på några hundralappar som högst. Till slut har allt rett upp sig, men orolig har jag varit och dragit öronen åt mig. Numera köper jag sällan varor från vanliga annonser, läser helst positiva omdömen på auktionssajter osv innan jag lägger bud på en vara. Har säljaren mycket negativa omdömen på sig, är det ju mindre troligt att jag blir nöjd. :confused:

Det dyraste jag betalt i förskott för är en sadel på ca 18tusen kr. Dock har jag haft telefonkontakt med säljaren och vi har också haft gemensamma intressen och nästintill bekanta så att säga. Jag har också lämnat ut sadlar mot en mindre summa, men då träffat säljaren och känt av vibbarna så att säga. Dessutom har jag fått låna med mig sadlar hem för en mindre handpenning, men likaväl har det aldrig varit några problem på den fronten.

En gång har jag blivit "lurad" på ett då för mig okänt sätt. Jag sålde en sadel privat och köparen hade "vänligt nog" med sig ett färdigskrivet kvitto. Jag läste inte så noga, men såg senare att köparen tagit upp moms på kvittot, och jag är ju inte momsregistrerad som privatperson. Skulle skattemyndigheten göra en koll, så skulle de kunna kräva mig på momsen, men hitintills har jag inte blivit kontaktad...

Hoppas att ditt ärende reder ut sig, men det låter som bedrägeri i mina öron, tyvärr. :( Hon fick det att låta som att hon var orolig, men det var nog för att hennes bluff skulle kunna synas av dig.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Enligt postens hemsida ska man ha plusgiro eller bankgiro. Tidigare gick det bara med plusgiro. Men jag gissar att det ändrades då Nordea köpte Postgirot.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Eh ja? Det är inte jag utan Radon som envisas med att hon fått sina pengar till sitt bankkonto. Jag tror hon fått pengar till sitt bankgiro.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Men du har läst hela tråden nu, VART bor denna kvinna? Tror säkert att någon från buke som bor på samma ställe kan åka och hämta sadeln eller pengarna åt dig .. Hojta till detta till henne att du har fixat en som hämtar sadel eller dina pengar tillbaka, hon får välja .
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

nej. jag har ett vanligt bankkonto (personkonto på swedbank) och inget annat. :)

Lite off-topic nu kanske. Men personkonto finns enbart på Nordea. Bankkonto finns på alla andra banker. Så vi inte blandar ihop begreppen :) Du har nog en ytterst snäll bank om ställer upp och fixar postförskott till vanligt bankkonto. Det skall inte funka.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
3 001
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 553
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 043
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 999
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp