har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

sona

Trådstartare
Jag köpte en bates caprilli som kom med posten idag. Döm min förvåning när det i paketet låg en gammal möglig sliten, trasig indisk sadel av okänt märke upp och ner i det utan något som helst dämpande. Inte nog med det jag betalade sadeln samtidigt som jag fick kollinr och såg att paketet var skickat. Jag kände på mig att det var något lurt och väntade en timme med att skicka pengarna men h*n blev väldigt upprörd över att h*n inte fick pengarna och sa att h*n skulle försöka få tag i paketet får hon ville inte bli lurad på sadeln. Så jag tänkte fasen jag vill ju ha den där sadeln. H*n har svarat på sms nu och påstår att h*n skickade fel sadel till fel person och att den som fått min sadel skickar den imorgon. H*n lovar mig frakt plus 500 för besväret nu och skulle sätta in pengarna ikväll.

1. Om det stämmer, vem tusan vill ha en gammal möglig indisk sadel för viss summa + 300 i frakt :confused: det är mer värt än sadeln i sig, och hur kan man med att sälja en sadel i det skicket? Borde h*n inte iaf smörjt den innan? Och om jag nu hade köpt en sadel för såpass liten summa och istället fått en bates sadel så hade jag nog knippt käft och tyckt att säljaren var korkad som sålde en bates sadel så billigt och anat att säljaren inte visste vad det var för sadel h*n skickat. Och kan inte mer än hoppas att h*n inte skickat min sadel på samma sätt... kanske finns människan som fått min sadel här på buke?

2. Om allt är en lögn vad ska jag göra? Kommer givetvis polisanmäla men hur länge kan jag vänta på att rätt sadel ska komma? Om nu allt faktiskt är ett missförstånd (vilket jag betvivlar) så är det rätt synd att h*n blir polisanmäld för det. Jag har namn men betvivlar på att det är rätt namn, ett bankkonto, en adress som h*n inte är skriven på och 2 telefonnummer. Om jag blivit lurad är jag mer än villig att åka sverige runt för att få tag i människan och få tillbaka mina pengar.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Du har alltså inte betalat för sadeln du har nu?
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Som jag fattar det har TS betalat för en Bates men fick en gammal indisk skräpsadel?
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Fy vad fult:mad:
Jag tror att du blivit lurad.
Kräv pengarna tillbaka och polisanmäl henne/honom om du inte har pengarna i morgon.

Ett kontonummer borde ju gå att spåra för polisen.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

har du fullständigt namn och adress till den som skickade sadeln? är det hennes namn som dyker upp när du söker på hennes mobilnummer på eniro?

har du bara förnamn, en hotmailadress och ett kontantkortsnummer till säljaren så skulle jag tro att du är lurad.. tyvärr.. men ta dig direkt till din bank och säg att du överfört till en bedragare.. så kan dom kanske hitta säljarens identitet och du kan polisanmäla..



polaren hade mailkontakt med nån kvinna, polaren visste bara hotmailadressen och förnamnet, hon fick kontonummer.. polaren sökte en specifik sadel i en exakt storlek, kvinnan sade sig ha en och sa ett pris, i samma mail skrev hon att hon hade flera andra sadlar men polaren sa att hon skulle ha den sadeln hon sökt efter, ingen annan.. hon betalade och fick en sliten dressyrsadel med fel tum och fel bomvidd.. och säljaren gick helt plötsligt inte alls att nå..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Du har alltså inte betalat för sadeln du har nu?

nej jag har snott en möglig trasig indisk sadel :grin:

Jag har betalt bates sadeln. Men jag fick inte en bates utan en gammal möglig skitsadel. man kan nog säga att jag betalt den där sadeln 10 ggr om.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Som jag fattar det har TS betalat för en Bates men fick en gammal indisk skräpsadel?

Stämmer..

Till tinywiny och beastibabe:
Har kontonr och en adress men h*n är inte skriven där. inget av mobilnr jag har är registrerat så anar att jag blivit lurad. Ska gå till banken imorgon samt ringa och prata med polisen för att se vad dom säger.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

polaren hade mailkontakt med nån kvinna, polaren visste bara hotmailadressen och förnamnet, hon fick kontonummer.. polaren sökte en specifik sadel i en exakt storlek, kvinnan sade sig ha en och sa ett pris, i samma mail skrev hon att hon hade flera andra sadlar men polaren sa att hon skulle ha den sadeln hon sökt efter, ingen annan.. hon betalade och fick en sliten dressyrsadel med fel tum och fel bomvidd.. och säljaren gick helt plötsligt inte alls att nå..

Låter nästan som samma person. Jag vägrade överföra pengarna förrän jag fick hennes hela namn, men tror tyvärr inte att det var rätt namn. Var dum nog att inte kolla upp det. Vi får väl se vad som händer, jag hoppas att hon talar sanning och att sadeln kommer.. men känns som jag kan glömma både att få tillbaka pengarna eller sadeln..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

tråkigt, det är sånna personer som gör att man inte vågar handla på nätet. Varför använde ni er inte av postförskott/efterkrav?

Jag tror inte att banken får lämna ut namn på kontoinnehavaren, jag har för mig att de har tystnadsplikt.

Men du måste ju ha fått en adress på paketet? Ring till folkbokföringen och få fram personnummer på den personen och försök få fram telefonnummret. Om det inte är personen själv i fråga så vill säkert namnlånaren ha reda på detta. Personen med sadeln kanske kan nås den vägen?

Jag har själv blivit blås nyligen, dum som man är satte jag in flera 100 på ett konto för en del hästsaker. en månad har gått och jag får inte längre tag i personen. Tack och lov fanns namnet på eniro och adressen. Sökte på namnet och fick upp att tjejen var 18 år! man ska inte göra affärer med yngre personer helt klart. Fördelen i det här fallet är att jag ringde morsan, hon skulle ordna upp detta för dottern. Hoppas på att hon är lika vettig som hon lät.:devil: Det var sista gången jag betalade i förskott!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sökte på namnet och fick upp att tjejen var 18 år! man ska inte göra affärer med yngre personer helt klart. Fördelen i det här fallet är att jag ringde morsan, hon skulle ordna upp detta för dottern. Hoppas på att hon är lika vettig som hon lät.:devil: Det var sista gången jag betalade i förskott!

Kom att tänka på att jag var 18 när jag gjorde mina första sadelköp/försäljningar via internet. Och jag var lika seriös och ärlig då, som jag är nu.
Bara för att en affär med en "yngre person" inte gick bra, så behöver det inte betyda att alla yngre luras...
Jag har blivit blåst av en "dam" (kvinna) kring 35-40 års åldern på 700:-, men jag har ju inte blivit misstänksam bara mot "äldre kvinnor" ( :P ) för det. Utan jag är mer misstänksam mot ALLA nu :crazy:
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Det hjälper ju inte alltid med postförskott... Du betalar ju när du hämtar ut paketet och du har ju inte en aning om vad som finns där i. Kan vara tegelstenar...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Det är ju det som är det luriga. Vet en tjej som skulle hämta ut en sadel, hon bad att få kolla i lådan innan de löste ut den för att vara på den säkra sidan och det gick posten med på. Kan man ju alltid fråga om.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

fy sjutton! Känner verkligen med dig. Hoppas att det löser sig för dig.

Ett tips är att använda sig av Payson vid köp, de har ju en tjänst där man som köpare får inspektera varan och se att det verkligen är varan man betalat för och säljaren får betalt innan de postar den. Hmm "mitt i natten" förklaringar kanske inte är så bra . Har själv använt mig av Payson och är nöjd med tjänsten, en trygghet för både köpare och säljare.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Internetgirot fungerar så, köparen deponerar pengarna och sedan OK'ar denne utbetalningen efter att paketet kommit fram. Tycker det har fungerat bra.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Det hjälper ju inte alltid med postförskott... Du betalar ju när du hämtar ut paketet och du har ju inte en aning om vad som finns där i. Kan vara tegelstenar...

Eller en möglig indisk sadel..
hon skulle sätta över frakt plus 500 till mitt konto idag och hon har bett tusen gånger om ursäkt för "misstaget". Jag hoppas verkligen att det är som hon säger och att hon är ärlig men jag är inte alltför hoppningsfull om att jag någonsin kommer se pengar eller sadel...

Har köpt en sadel så här innan och den sadeln kom i i ett trasigt paket och bommen var av i den. Som tur var köpte säljaren tillbaka sadeln då jag sa till henne at den var dåligt packeterad så att den ev kan ha gått sönder på posten. men hon visste inte ens hur man kollade om bommen var av så vem vet. Den kanske var av innan hon skickade den. men förstår inte hur man tänker när man lägger en sadel pladaskt i en kartong och sen skickar den? Det är som att be om att den ska gå sönder.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

någonting med att h*n inte hade ett konto som gick att skicka pengar ifrån postförskott över och massa krångel. Ville att h*n skulle skicka den så. men så sa hon att hon kunde skicka den och att jag skulle sätta in pengarna sen. Sen när h*n skickat den blev h*n orolig och började hota med att h*n skulle försöka få ut sadeln igen om jag inte satte in pengar på kontot. och jag tänkte att jag vill ha den där sadeln så jag sätter väl in pengarna trots att vi kommit överens om att jag skulle få hämta ut den först. Började väl ana oro innan men man hoppas alltid på att folk gör rätt för sig... Dum som man är..

har en adress på paketet men finns ingen med det namnet som bor på den adresen. banken får inte lämna ut namnet men dom kan svara ja eller nej om man frågar om det är den personen som har kontot. jag skulle gissa på att det blir ett nej..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Just postgirot är ju svårt, det är inte många privatpersoner som har ett postgirokonto (vilket krävs för att man ska kunna skicka mot postförskott).

Har som sagt använt Internetgirot ett par gånger, det har fungerat bra. Köparen betalar avgiften.

Har du namn och det är någorlunda unikt kan du söka på det, har du personnr går det på 10 sekunder att få fram adress.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

har ett namn som inte är jättevanligt men får ingen träff där hon påstår sig bo, eller ens i den regionen. inget av tel.nr är reggade (det ena påstår hon är jobbnr..) och har inget personnummer. Jag känner mig oändligt korkad...
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Ni får ursäkra mig men jag säger detta..Ni får nästan skylla er själva som blivit lurad.
Man ska ALDRIG betala för något man inte fått innan.

Postförskott och inge annat..
Då kan man se här är mitt paket och så kollar man ja det är den sadeln jag ska ha. Så betalar man in pengarna för att kunna hämta ut sadeln.
På detta vis kan varken köprae eller säljare luras och alla är nöjda och glada!



Hoppas du får sadeln eller tillbaks dina pengar om inte så hoppas jag att du lärt dig av denna läxa och aldrig mer betala för något som du inte fått ännu!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Postförskott är det få som kan lämna, det krävs ett postgirokonto för det. Få privatpersoner som har.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
2 989
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 000
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 964
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp