har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Har inte hört något nytt förrän idag då jag fick en kallelse till tingsrätten! :)
Den 12:e november ska jag till Kalmars tingsrätt. Ser verkligen fram emot att träffa människan faktiskt.

Är det någon som varit med om något sånt här innan? Jag är lite nervös har aldrig varit med om nått sånt här innan.. Hur går det till?

Tingsrättsförhandlingar brukar vara långa och sega. Se till att du har ätit ordentligt, är pigg och utvilad. Ha gärna med dig någon som sällskap och stöd. Vid "förhöret" där du får berätta din version av historien, var saklig och ärlig, men inte aggressiv.

Har läst hela tråden nu (kikade in av nyfikenhet bara) och önskar dig LYCKA TILL i november!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Tack så mkt, då vet jag ju lite mer om hur det går till. Kommer jag få prata med någon innan? Ska jag ta med mig alla papper själv? har ju mailat över allting till polisen..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Nu är ju inte detta ett sådant mål i tingsrätten där du sitter bredvid åklagaren (förmodar jag) utan du är enbart kallad som vittne. Har då för mig att du inte får sitta med i rättssalen innan ditt eget förhör, men däremot efteråt om du vill.

Jag minns inte om du får ha med dig "fusklappar" in, se till att uppdatera dig ordentligt! Det kan också vara värt att ringa aktuell åklagare någon vecka innan och höra efter hur upplägget är tänkt. Då får du också veta vad/om du behöver ha med dig något.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag har inte exakt koll på hur detta går till,men mitt tips äre att du har ALLA dina papper och datum och information med dig (eller kopior på papper).

Som föregående sagt, se till att du är saklig och har koll på alla datum och turer fram & tillbaka.
Då framstår du som mycket trovärdig!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

kl.

Idag har rättegången varit!
Dom ringde just upp mig, jag har influensan så jag kunde inte delta men ***** har redan erkänt bedrägeriet. Det enda jag behövde göra var att berätta lite allmänt om vad ***** sagt om sadeln och hur vi kom överens om betalningen av sadeln. Känns så jäkla underbart där fick hon den jäkeln! Fan vad glad jag är :D
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Grattis, bara att ha fått ett erkännande från bedragaren måste kännas som en tidig julklapp!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Ja verkligen!
Enda som är tråkigt är att jag inte kunde vara där och träffa henne IRL, hade varit väldigt roligt tycker jag
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Tack! :D
Hoppas hon har lärt sig något efter detta även om det är tveksamt
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

men WOW!!!!

va gött att det gick bra!
va får du nu då? eller har du redan fått ersättning?
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag vet faktiskt inte riktigt:o
Men 3300 + ränta för 13 månader iaf. Vet inte om det blir något slags skadestånd eller nått men det brukar det väl inte bli i sådana här fall? Egentligen kommer hon ju lite väl billigt undan, det skulle svida ordentligt så hon skärpte sig, är ju inte första gången hon håller på med sånt här..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Härliga besked!!! :bow:

Gratulerar, och stort :bow: att du stod på dig och såg till så att människan faktiskt fick komma upp i rättegång, en ren principsak!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

kl
Tack :D
Jag hoppas att det blivit en nyttig läxa för henne, men skulle tro att hon faktiskt inte bryr sig. Dock har jag lärt mig något, jag kommer aldrig mer köpa något osett, ska jag köpa av en okänd människa så kommer jag att åka och hämta grejerna
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Ja precis, man lär sig alltid något o förhoppningsvis slipper du vara med om detta igeN!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag fick domslutet i brevlådan idag och hon fick 1 månads fängelse! :D Hon är dömd för ett par år sedan för urkundsförfalskning och lite bedrägerier och vi var 2 nu som hon lurat plus en som det ser ut som om hon haft rättegång för i augusti, står inget direkt datum men det fanns inte med bland domen och har ett annat ärrendenr. (lite osäker på om jag får skriva det här men i fall att jag inte för så får väl buke radera detta inlägg..)

Snacka om att det här fick värre följder för henne än vad jag hade väntat mig
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Helt rätt med fängelse, hon har ju verkligen satt detta i system. Skönt att du orkade, nu känns det som en brottsling fått en tankeställare.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

:banana:
Vad skönt för dig! Hon verkar behöva en ordentlig funderare på vad hon sysslar med.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

grattis, rätt åt henne, skulle oxå köpa sadel på internet.. nejtack, det finns inte för mig längre :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
2 989
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 998
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp