Har du prutat någon gång?

Islandshästryttare

Trådstartare
Visste inte vlket prefix jag skulle välja så blev samhälle. Att pruta ses ju oftast som lite osvenskt eller har iallafall gjort, vet inte om det blivit någon ändring på senare år kanske. Jag har prutat en gång när jag köpte sommarskor mitt i vintern. Normal sett brukar jag inte vara så modig att jag frågar om rabatt men den här gången utbrast jag i kassan om jag köper sommarskor mitt i vintern så vill jag ha rabatt. Jag skulle på en utlansdresa och behövde sommarskor. Tjejen i kassan såg lite ställd ut och sa att ja, ja det kan du ju ha rätt i, blir 25 procent bra? Det var jag nöjd med. :)

Har du prutat någon gång eller gör du det ofta? I vilket sammanhang? Har du gjort det i Sverige eller utomlands eller både och?
 
Jag brukar konstant göra det när jag köper/förnyar försäkringar och abonnemang. Den typen av företag verkar rätt snabba på att ge en rabatter när man försöker säga upp saker och vill ge en rabatter så då tycker jag gott de kan får göra det till mig också som trogen kund :angel:
 
Nej och det stör mig sjukt mycket när folk ska pruta på grejer jag säljer, billigt. När det står ”färdigprutat och klart” i annonsen.

Jag håller med att i de fallen är det riktigt irriterande när man skrivit färdigprutat i annonsen och man säljer de för ett schysst pris. Jag har nu lärt mig att lägga ut saker för mer än jag kan tänka mig att få så får jag i slutändan det jag tänkte.
 
Vi, jag och sambon, brukar försöka pruta, eller få något med på köpet.

Vi har fått med nya däck till bilen utan att betala extra, avtalat med möbler/verktyg när vi köpt hus, fått med tillbehör när vi köpt verktyg, fått till fri hemleverans av vitvaror/möbler trots att det inte ingick osv.

Vi har prutat ner abonnemang och avtal med tex mäklare och hantverkare.
När vi tog huslån förhandlade vi ränta väldigt hårt, för oss är det en självklarhet för andra inte.

Jag tycker att det är lite svårare att lägga till charmen i förhandlingarna, min sambo är desto bättre.
 
Jag kan pruta begagnat, utan problem. Jag har prutat i butik om jag hittat en defekt vara, men ändå vill ha den. Räknas det att pruta på bolån? :laugh:

Ja pruta på bolån är ju prutning men det känns som nästan man måste förhandla om. Tänkte inte på det när jag skrev trådstarten men prutat på räntan har jag också gjort i samband med bolån.
 
Jag tycker det är genant att pruta. Mycket för att jag blir så illa berörd när någon försöker pruta på det jag själv säljer. Har haft riktigt obehagliga hästspekulanter som prutat rent oförskämt. De är ok om man pratar om priset, men spydigheter var inte ovanliga.

Hittar jag i en affär en vara med något mindre skönhetsfel så frågar jag om priset, men ger mig inte in i någon förhandling.
Exet prutade på allt. Jag skämdes mest....
 
Jag tycker det är genant att pruta. Mycket för att jag blir så illa berörd när någon försöker pruta på det jag själv säljer. Har haft riktigt obehagliga hästspekulanter som prutat rent oförskämt. De är ok om man pratar om priset, men spydigheter var inte ovanliga.

Hittar jag i en affär en vara med något mindre skönhetsfel så frågar jag om priset, men ger mig inte in i någon förhandling.
Exet prutade på allt. Jag skämdes mest....
Jag försöker pruta artigt. "Kan du tänka dig x kr?" "Är det möjligt att gå ner lite i pris?".
Jag hatar fräcka prutare, men tycker artiga är helt okej!
 
Jag tycker det är genant att pruta. Mycket för att jag blir så illa berörd när någon försöker pruta på det jag själv säljer. Har haft riktigt obehagliga hästspekulanter som prutat rent oförskämt. De är ok om man pratar om priset, men spydigheter var inte ovanliga.

Hittar jag i en affär en vara med något mindre skönhetsfel så frågar jag om priset, men ger mig inte in i någon förhandling.
Exet prutade på allt. Jag skämdes mest....
Så känner jag också och prutar inte.

Tänker också att det irriterande att se begagnatannonser med fantasipriser, men himlar mest med ögonen och säger "lycka till, jag lär se din annons igen sedan när du inte har fått den sålt", vilket ju ibland stämmer... då med normalt pris istället.
 
Ja jag kan pruta om jag hittar en vara som det endast finns en av och den har nåt skönhetsfel som jag kan fixa hemma. Annars prutar jag inte.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 699
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 269
Senast: alazzi
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 952
Senast: Marie_Ozzy
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 702
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp