Har duktig häst!

P

Pyrusan

Måste bara få dela med mig av lite glädjestämming här! :)
Det är nu ca 5 år sedan jag började lära mig om nh och dess innebörd. Mycket frågor och aha-upplevelser har det varit (väntar spänt på många fler! :p).
Det är även 5 år sedan jag började använda mig av "naturlig hästhållning" med min häst mer ingående och som gren.
Jag tänkte mycket på det när jag var i stallet igår och pysslade med honom. Vilken annorlunda häst!
Innan var han lite bufflig, bockade ofta när man ledde honom, vände och gav järnet hemåt, skrapade med hovarna i gången och man var tvungen att ha honom uppbunden för annars gick han helt enkelt iväg och undersökte stallet. Han var aldrig elak, men var mycket "såhär tänker jag göra för att jag kan! :D".
Nu står han lös i gången medans jag borstar, hämtar sadel/träns eller fixar med maten en bit bort. Man kan leda honom utan grimskaft och det värsta han kan göra är att nafsa lite i ärmen med läpparna om man kommer för långt framför. Vid ridning är han en pärla! Någon enstaka gång kan han försöka vända hemåt om vi är ute sent, men då räcker det med att jag vänder tillbaka en gång och sen är den diskussionen över! :love: Visst, han piper och småbockar fortfarande i galopp, men det är ju bara charmigt att han visar sin livsglädje så.
Kort sagt, vilken skillnad! :bow:
 
guuu va kul! grattis!
jag blir så himla glad när folk berättar om hur duktiga deras hästar är :D
grattis till dig :bow:
 
Tackar! :)

Hörni, kom igen nu! 27 visningar och 1 kommentar.
Lite peppning kan man väl få iaf? :(
 
Det har jag svårt att tro om du hade upplevt honom då och nu.
Men förklara gärna varför.
 
Javisst ska du få lite peppning. Du är ju klart på rätt väg.
Det är fler som fått aha-upplevelser när man sett vad NH kan göra för en som trodde att "gamla hästmänniskor måste väl veta"typen var dom som visste. Vi hade inte varit där vi är idag , min häst och jag, om jag inte hade gått en liten kurs i NH för flera år sedan. Man behöver inte bli fanatisk för det.
 
Jo jag skall förklara.
Jag vill inte heller ha en häst som drar iväg eller som är dum på annat sätt men jag vill behålla initiativförmågan hos hästen.
När jag mockar i boxen och hästarna är inne öppnar jag stalldörren och låter en häst i taget få gå lös och snoka runt.
Lite buff stör mej inte heller. Det är oftast så att hästarna vill visa mej något, eller buffar för att jag skall öka takten lite om vi är ute och går.
Nu vet jag att vi har haft "buffsnacket" på tapeten tidigare och många hade delade meningar om det men det finns olika buff.
Våldsamma buff accepteras inte och ingen gör det heller.
Har jag en häst lös t.ex och den ser att jag har en borste i handen så kommer den fram och buffar på mej och vill bli ompysslade. Lätt och försiktigt buffar dom.


Om mina hästar skulle stå lös i gången och jag börjar fixa med kraft är jag däremot övertygad om att de skulle ranta efter mej och räkna skopor men det stör mej inte.

Vid ridning? Då vill jag nog helst avgöra när vi skalll rida hemmåt. :banana:
 
Jo jag skall förklara.
Jag vill inte heller ha en häst som drar iväg eller som är dum på annat sätt men jag vill behålla initiativförmågan hos hästen.

Min häst har all sin initiativförmågan kvar. Han rusar iväg om han blir skrämd. Piper och bockar när han blir uppspelt, blåser upp sig om han ser något läskigt.
Däremot slutar inte varje ridtur med att jag åker av längre. För några år sedan så kastade han sig åt sidan åt varje fågel som flög förbi, han vände tvärt utan förvarning och stack hemåt. Han bockade ORDENTLIGT från skritt (kan slå vad om att vi var 3 meter upp i luften :crazy:) och han slet tyglarna ur händerna när han inte fick gå där han ville.

När jag mockar i boxen och hästarna är inne öppnar jag stalldörren och låter en häst i taget få gå lös och snoka runt.

Detta fungerar inte i mitt stall då det är uppdelat i tre stall och många "okända" hästar kommer in till spolspiltan då och då. Sen kan han säkert få för sig att sticka ut till det frodiga gräset om någon öppnar dörren och glömmer stänga den och med tanke på att vi har en 50/70-väg precis utanför stallet känns det väldigt utryggt.
Sen vill jag att han ska kunna stå still om jag ber om det.
Det är ju samma sak som om han skulle stå uppbunden, bara att han inte har grimskaft som håller honom fast.

Lite buff stör mej inte heller. Det är oftast så att hästarna vill visa mej något, eller buffar för att jag skall öka takten lite om vi är ute och går.
Nu vet jag att vi har haft "buffsnacket" på tapeten tidigare och många hade delade meningar om det men det finns olika buff.
Våldsamma buff accepteras inte och ingen gör det heller.
Har jag en häst lös t.ex och den ser att jag har en borste i handen så kommer den fram och buffar på mej och vill bli ompysslade. Lätt och försiktigt buffar dom.[/citat}

Självklart får han puffa lite lätt på mig om det är något han vill och det gör han, men innan tog han sats med hela huvudet rakt in i magen eller sidan. Allt för lite godis? :smirk:

Om mina hästar skulle stå lös i gången och jag börjar fixa med kraft är jag däremot övertygad om att de skulle ranta efter mej och räkna skopor men det stör mej inte.

Jag tycker det helt enkelt är enklare att inte ha e hästen hängandes i haserna när jag gör mat.
Min häst klagar inte för det! Han står där i gången med spetsade öron och gnäggar lite. Han ser inte alls missnöjd ut! Han vet att han får mat utan att tigga efter den och kanske en liten morotsbit om han är duktig (och alla vet ju att morot är godare än kli och krosskorn! ;)).

Vid ridning? Då vill jag nog helst avgöra när vi skalll rida hemmåt. :banana:

Precis! Vi tycker ju inte så olika verkar det som?
Det är inte alls så att min häst är kuvad till lydnad på något sätt. Han verkar tvärt om trivas bättre och må bättre idag! Nu kommer han gnäggandes mot mig i hagen vid hämtning. Innan fick jag gå runt halva hagen och hämta kusen..
Han är lugnare, gladare och verkar mer tillfredställd nu än för 4-5 år sen.
 
men om alla hästar blen normalt uppfostrade från start så skulle man ju inte behöva ha en häst som din var i början...jag anser att speciellt ridhästar slarvas det med uppfosrtingen, dom klemas bort och man tror inte att det går att kräva någonting av dom.....
det verkar att ha blivit bättre på den fronten med era "vad det nu heter" mönstringar :confused:....tycker jag är ett vettigt beslut....det tvingar folk att ta tag i sina hästar i tid.
 
Jo, visst slarvas det en del.
Eller slarvas och slarvas.. Det är väl kanske så att det är många som inte tar sig tid att lära sig något annat sätt än det de är vana vid och alltid använt sig av. Det "funkar" ju, så varför ändra på något?! :smirk:
Det är ju rena spekulationerna, men ibland känns det som att vissa aldrig tar sig tid med hanteringen. Bara in med hästen, borsta bort det nödvändigaste, ut i ridhuset och rida, rida, rida, in med hästen och åka hem.

Att sen inte alla stuterier tar sig tid med föl/unghästar innan de säljs är också tragiskt.. :(

Mönstring??
 
Grattis!!! Va kul att du har så fin kontakt med din häst. Verkligen jätte kul att höra.

Jag själv har en häst som jag köpte förra året som jag försöker träna mycket nh med för att lära av henne sina gamla vanor. När jag fick henne var hon en riktig buffel på alla tänkbara sätt, det tog minst 30 min att hämta in henne ur hagen eftersom hon stannade och vägrade gå. Nu börjar framstegen komma. Hon går bakom mig utan grimma när jag hämtar henne i hagen och hon håller sig bakom mig på lagom avstånd. Hon har även slutat "buffla" så mycket. Men vi har lång väg kvar innan vi kommit så långt som du gjort.

Hade en häst innan som var "människorädd" henne tog det mig ca: 2 år att få lugn och stabil så att vem som helst kunde ta in henne ur hagen och byta täcke på henne. Osv. När jag efter tre år sålde henne kunde jag ha henne lös i gången när hovslagaren skodde henne och hon stod stilla. I motsatts till första gången jag skulle sko henne då det tog över 3 timmar. Så det här med Nh funkar ju verkligen.
 
Tack!! :)

Du har ju gjort stora framsteg med din häst redan nu! För mig tog det drygt 2 år innan min häst följde efter mig i hagen utan att ha grimma. Så det kommer att gå jättebra! :bow:
Vad är det för häst du har? (ras)
 
Var tusan hittar ni alla "tokiga" hästar? :confused:

Mitt varmblod kom direkt från travet. Så en del av de "problem" som uppstod tror jag kan ha att göra med en väldig mängd överskottsenergi. Bl a att han kastade sig, spurtade iväg helt plötsligt m.m.
Kan tänka mig själv hur det skulle kännas att komma från att träna hårt så gott som varje dag till att strutta runt lite på en liten bana eller i skogen någon timme 6 dagar i veckan. :crazy:
Det måste tära på nerverna att inte få utlopp på energin och då blir det kanske små "explosioner"!
Halvblodet jag har köpte vi hos djurens vänner. Han har blivit misshandlad och vanvårdad som föl/unghäst och var när han kom till oss otroligt osäker, rädd och man kunde inte hantera honom alls. Det går dock framåt FORT och han är inte rädd för människor nu.

[Citat]Och varför köper ni dom? :confused: :confused: :confused:


[/quote]

Kan bara prata för mig själv och svaret är enkelt;
För att ingen annan gör det.
Jag tar hand om dem för att jag tycker att de är värda en andra chans till ett bra liv. Det får ta den tid det tar, men de har rätt till en chans att leva.
 
Man letar häst och så springer man på någon stackare som ingen annan vill eller orkar ta hand om!!! halvblodet jag hade innan köpte jag mest bara för att hon var så fel behandlad. Hon hade strålröta på alla fyra hovar, taskigt sköta hovar i övrigt och var totalt livrädd för allt vad människor hette...försökte kasta av mig de första hon gjorde förmodligen för att hon hade ont. Så jag kunde inte låta henne vara kvar där och lida när jag hade så mycket kärlek som jag kunde ge henne. För det syntes i hennes ögon att hon egentligen var en väldigt snäll häst.
 
Jag har en svenskfödd islandshäst som är jätte go. *ler*
Hoppas verkligen att det kommer gå bra för oss.
Tänkte försöka hitta någon bra NH-tränare här nere omkring för jag vill lära mig mer än det jag själv lärt mig genom böcker och videofilmer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 926
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 814
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och...
2
Svar
30
· Visningar
2 839
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp