Har era hästar börjat fälla?

Fibusen

Trådstartare
Jag tycker var och varannan häst fäller nu, men min lurvtuss släpper inte ett strå! Då är han endå skimmel, och av min erfarenhet så brukar dom ljusa börja lite tidigare?

Hur ser det ut hos er? :)
 
Jag tycker var och varannan häst fäller nu, men min lurvtuss släpper inte ett strå! Då är han endå skimmel, och av min erfarenhet så brukar dom ljusa börja lite tidigare?

Hur ser det ut hos er? :)
Jodå, min fjording fäller ordentligt nu. Han är en av de som brukar börja först av stallets hästar. Han har rejäl vinterpäls, de första stråna började falla i slutet av januari. Full fart på fällandet brukar det bli i mars.
 
Min håller sitt vanliga schema.
Mellan jul och nyår kommer de första stråna.
Fäller ordentligt nu för att sedan ta en paus och vänta in värmen innan hon tappar det sista.
Hon är skimmel men även hennes bruna mamma gjorde precis såhär.
 
Jodå, min fjording fäller ordentligt nu. Han är en av de som brukar börja först av stallets hästar. Han har rejäl vinterpäls, de första stråna började falla i slutet av januari. Full fart på fällandet brukar det bli i mars.

Min började släppa några strån i slutet av januari/början på februari så trodde det var på gång, sen bara tvärdog det och nu släpper han inte ett endaste. Vi har haft några plusgrader en tid nu, och när det är sol och närmare 8-10 plus så tycker jag att det borde trigga igång, men nejdå!

Han kommer ju få värmeslag om vårvärmen kommer ordentligt nu! 🙈 Aldrig varit med om så mycket päls på någon som denna så jag får väll vara glad om vi hunnit få bort det tills midsommar... 😂
 
Skåne och här har det regnat för mycket för mina lösdrifthästar för att de ska börja fälla. Brukar börja i mars så snart kommer det. Brukar se fåglar som sitter på deras ryggar och plockar päls, så innan dess är det inte vår. :)
 
Min fäller som 17 sedan mitten av december, lite onödigt tidigt.
Nu sista par veckorna har det bromsat lite, men halva vinterpälsen är redan borta. Alla långa mysiga strån är väck.
Vårt hö har rejält höga näringsvärden, spelar säkert in. Annars går pållen naken om det bara inte är nederbörd (dräktig).
 
Fäller en del sen nån månad. Har dock ppid så får se hur mycket som kommer lossna eller om jag får raka lite.
 
Mina fäller inget än.
Jag tror det beror på ljuset eller snarare bristen på det. När min vackra vita <---- sto på en anläggning där hästarna tog sin vid 15 och ljuset var tänt till 20-21 så började hon fälla vid nyår. När hon flyttade till ett stall där de var ute längre och därmed tiden med ljus minskade så började fällningen senare. Mina får i princip bara dagsljus nu. Lampan lyser kanske i 10 min då de kommit in på kvällen sen är det mörkt.
 
Mina fäller inget än.
Jag tror det beror på ljuset eller snarare bristen på det. När min vackra vita <---- sto på en anläggning där hästarna tog sin vid 15 och ljuset var tänt till 20-21 så började hon fälla vid nyår. När hon flyttade till ett stall där de var ute längre och därmed tiden med ljus minskade så började fällningen senare. Mina får i princip bara dagsljus nu. Lampan lyser kanske i 10 min då de kommit in på kvällen sen är det mörkt.

Min står ute från ca 07-21, är ljust mellan 7.30-17 ungefär. Lyset på i stallet den tid det tar att ta in och ut. Går oftast naken, om det inte ska vräka ner större delen av dagen. Bor i Dalarna, och inte ett strå än som sagt. Han har som ett tjockt lager med tät päls, sen ett lager med längre päls. Jag kan nästan gömma hela handen i den! 🙈😂
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
976
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
958
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp