Har era hästar börjat fälla?

En annan sak är att det vita jag tycker brukar börja släppa först är det "äkta vita" alltså bläs osv. Hittills har iallafall inte jag märkt att mina två (nu en) skimlar fällt tidigare än fuxen. Vanligen är det den rödas bläs som startar säsongen
 
Min har kommit igång dåligt, men jag tror att han får i sig för lite protein. Tillskottsfodrar rejält sedan ett par dagar, och medryttarpappan var ganska stickelhårig idag!
 
Mina brukar börja i december men det blev snararare mitten av januari i år. Jag tror det berodde på att från slutet av december, när ljuset vänder så var det mulet i nästan en månad och trots att ljus-minutrarna blev fler så syntes det inte.

När så solen bröt fram för första gången i januari började det rejält. Jag märker stor skillnad när det är mulet/mörkt och soligt/ljust. Knip ihop eller lossa, liksom.

Jag bor mellan Arlanda och Uppsala.
 
En annan sak är att det vita jag tycker brukar börja släppa först är det "äkta vita" alltså bläs osv. Hittills har iallafall inte jag märkt att mina två (nu en) skimlar fällt tidigare än fuxen. Vanligen är det den rödas bläs som startar säsongen

Min är skimmelskäck, alltså fläckvis ”äkta vit” men numera i princip helt ljus. Blir spännande att se när han börjar. Hade en isabell förut, och han tillsammans med stallets andra isabell började tiiiidigt.
 
Min har kommit igång dåligt, men jag tror att han får i sig för lite protein. Tillskottsfodrar rejält sedan ett par dagar, och medryttarpappan var ganska stickelhårig idag!

Detta har jag också funderat på... Nu är det första våren för oss tillsammans så vet inte alls hur hans ”vanliga” mönster ser ut, men jsg tror aldrig under mina 22 år som hästägare varit med om att inte ett enda stå lossnar så här långt in på året. Vi går ju trots allt in i Mars nästa vecka.

Det var ju katastrof i somras iom torkan, så vi har nog inte så jättebra värden på höet... Nu har vi ingen analys då vi fått plocka nån bal här och nån bal där, men jag har gett en hel del lucern hela vintern då han föll ur ordentligt över ryggen nästan direkt vi stallade in...

Blir spännande och se vad som finns kvar där under all päls då vi även hade en rejäl fetma att ta tag i när jag köpte han i somras, sadelgjorden har jag då fått spänna in mer och mer, så jag längtar lite väl mycket tror jag tills all päls är borta! 🙈😂
 
Jag tycker var och varannan häst fäller nu, men min lurvtuss släpper inte ett strå! Då är han endå skimmel, och av min erfarenhet så brukar dom ljusa börja lite tidigare?

Hur ser det ut hos er? :)

Mina vita/gråa kusar släpper typ alltid i januari medan de bruna precis börjat. Skimmlarna har nästan pausat nu men brukar fälla lite till i mars.
 
Några strån lossnade för några dagar sedan när det var fint väder en dag, sedan dess sitter päls som berget igen.
 
Ja, min har fällt ett tag nu, men inga mängder, han brukar börja fälla tidigt
Skimmelskäck med rätt kort vinterpäls, absolut inget fluff :( Märker ej nån skillnad på... färgområde och mängd hår som trillar av
Bor i Skaraborg! :)
 
Här fäller ingen. Blekinge. Ett halvblod och två småshettisar.
Islandshästen, som jag tyvärr fick ta bort före årsskiftet, brukade alltid vara i full gång med fällning denna månaden.

Jag förväntar mig att de små börjar fälla vid månadsskiftet.
 
Bor norr om Uppsala. Varmblodstravare med skaplig vinterpäls, som täckas ganska ordentligt. Fäller en del vid provokation (borstning, massage etc), men inte så att pälsen rasar av.
 
Båda mina fäller sedan 1 månad tillbaka. Den bruna, som är filtklippt, några strån här och där, medans pälsen har börjat trilla av på skimmeln den senaste veckan. Man är lika lurvig som hon när man har borstat.
Pållarna bor söder om Uppsala.
 
Min började fälla för 1-2 veckor sen. Har ingen superpäls, men märkbart ändå. Bor 2h norr om stockholm och hästen är prickig under gul päls.
 
Min började andra veckan i januari. Varken lång eller tjock päls men fäller just nu så mkt att jag borstar henne i boxen för det verkligen rasar av henne.

Bor runt GBG
 
Ponnyn fäller lite men har inte kommit igång så jättemycket än, den stora fäller lite på ryggen där vinterpälsen är kvar (resten klippt) och mycket i pannan :D De har båda börjat typ senaste 2 veckorna. Bor i södra norrland.
 
Japp. Vi är uppe i dagliga hamstrar, ser inte fram emot kaninerna som kommer om några veckor...

Fröken är ute ca 12 h/dag och är oftast naken. Kalla dagar ser hon ut som en fluffig marshmallow.

Hennes brune "bror" fäller också, men har mindre päls så mindre att tappa. Kliar gör det dock, i mängder!

Jag tycker var och varannan häst fäller nu, men min lurvtuss släpper inte ett strå! Då är han endå skimmel, och av min erfarenhet så brukar dom ljusa börja lite tidigare?

Hur ser det ut hos er? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
631
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 215
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp