Har era hästar börjat fälla?

Ingen fäller här riktigt ännu. 20 hästar av olika ras, olika päls. Dock är många klippta men även de oklippta har inte ännu börjat fälla .
 
Våra börja strax innan jul speciellt varmblodstravarna. Nu rasar de av dem och även islänningarna har börjar släppa pälsen men de tar ju tid midsommar på sig innan de är klara 😂 Våra går in vid fem när de börjar bli mörkt och har tänt i stallet tills
22 ungefär tror de påverkar en hel del att de fäller som de gör.
 
Nu har min börjat komma igång. Vet inte om det är för att det är vår i luften och gräset har börjat gå in i tillväxtfas, eller om det beror på den ganska generösa givan av högoktaniga proteinpellets som han fått den senaste veckan.
 
Mina fäller inget än.
Jag tror det beror på ljuset eller snarare bristen på det. När min vackra vita <---- sto på en anläggning där hästarna tog sin vid 15 och ljuset var tänt till 20-21 så började hon fälla vid nyår. När hon flyttade till ett stall där de var ute längre och därmed tiden med ljus minskade så började fällningen senare. Mina får i princip bara dagsljus nu. Lampan lyser kanske i 10 min då de kommit in på kvällen sen är det mörkt.
Ja, det är faktiskt en skillnad hästen har nu!
Nytt stall med nya rutiner där de tas in när det blir mörkt istället för vid 20-tiden, dvs belysning hela kvällen. Kanske är det anledningen till den supertidiga fällningen i år?
 
Min shettis med PPID har börjat fälla, och min stora halvblodsvalack fäller något enstaka strå. Halvblodsstoet som går utan täcke hela tiden har inte börjat fälla ännu.
Shettisen svettas under all päls nu när det är plusgrader ute. Hon trivs bäst vid typ -20 😄
 
I söndags började min röda tappa bläsen. Mycket riktigt så gick det att få loss även några hår ur den grås stjärn. Resten sitter fortfarande som berget.
 
Min gammelman (änglahäst), med PPID, började alltid fälla runt lucia varje år. Sedan höll han i pälsen om det blev kallare ute igen
Brukade vara typ klar vid midsommar eller senare. Klipptes därför året runt
 
I Torsdags började min äntligen fälla! Nu får jag loss en näve med svettskrapan på hals och bog, men på resten av kroppen sitter det fast än så länge!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
608
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp