Har era hästar någrs rädslor?

sånt ser inte jag som något konstigt, det ligger naturligt i deras natur att vara försiktiga runt när något ”objekt” på hemmaplan ändrats. Din häst avreagerar ju fint enligt din beskrivning och det är ju så man vill att de hanterar ev rädsla 😄
Absolut - så gör de ju liksom för att överleva i vilt tillstånd så det är bara sunt. :)
 
Min Trakehner/fullblod är helt bombsäker. Han är inte rädd för någonting som andra hästar flyr från.

Jag har under våra 7 år ihop bara hittat två undantag.
Renskinn - tji fick jag som hade tänkt ha det under sadeln. Fullständigt livsfarligt var det.
Kalkoner - bara ljudet "gobbel" gick an men när han fick syn på dem, och de till på köpet fällde ut vingar och stjärtfjädrar, då ville han helst försvinna från jordens yta.

Min första häst var sådär otroligt bombsäker. Vi hade andra problem, javisst, men hon kunde gå genom rök och eld och jordbävningar utan att blinka. jag hade planerat att börja träna henne för tornerspel.

Men hennes enda svaghet var... kalkoner! Jag måste dessutom ha växt upp i ungefär den ENDA norrländska byn någonsin där någon kom på att de skulle ha köttkalkoner i trädgården varje år. -_-
Ett enda gobbel och jag flög i backen. Vi hade höns själva, och ankor i stallet. Och får, och grisar och kalvar och undulater och chinchillor och kaniner. Ingen reaktion. det vara BARA kalkonerna.
 
Hej!

Min knäppskalle är rädd för ekorrar - hon hävdar att dom äter vita arabhästar! Grisar, älgar och annat vilt är bara roliga kompisar.

Vår brune är lite mörkrädd och rädd för snö. Perfekt häst att ha i Sverige, han blev iaf inte långvarig i Haparanda...
 
Min häst är väl öht en dramatisk, energisk och explosiv individ. Om han är glad är han GLAD, är han trött är han TRÖTT etc. Han har ända sen han föddes varit lite försiktig. Han gömde sig alltid bakom mamma och var mycket ängsligare än övriga föl det året. De lekte med varann och han höll mer i mammas kjolar..
Han är väldigt lättpåverkad av andras känslor/energier. Jag brukar aldrig visa att jag bryr mig om vad som sker runt oss. Då är han rätt cool. Han kan skvätta till ibland. Men han är alltid påverkbar och pratbar. Så han är enkel ändå. Det går att göra allt med honom och ta med honom överallt.
Det var värre med honom som unghäst. Då var han rädd för allt och kunde sticka etc.
Men om man som människa hispar upp sig så speglar han det och blir inte bara i hög energi utan också i vissa fall rädd. Och då går det fort om han reagerar. Så han är iom det inte lämplig för annat än stencoola ryttare som har koll på vad de gör. Han behöver att någon annan visar att det är ofarligt.
Tex hade jag en elev som fick ta honom för hand för att hitta känsla hon skulle hitta i sina egna hästar. Då vandrade en hjort förbi en bra bit bort. Hästen brukar inte bry sig iom att det är vardag. Men när eleven blev så överlycklig över att få se en hjort och stimmade runt blev min häst helt fläng och jag fick ta över iom att han blev så spänd. Så han kräver sitt av sina människor. Men finns det är han hur enkel som helst.
 
Saker som stod mot väggar utomhus: bänkar, stegar, lådor, människor...

Jag tror att han inte riktigt kunde avgöra vad som var vägg eller inte och är väggen då var konstig/oförståelig (djupseende är en ganska breda grej att ha).
 
Haft en som var väldigt rädd för islandshästar, såpass att hon stress-svettades och skakade. Shettisar var också farliga om de var ute, men stod de i box och hon fick kika över kanten gick det bra.

Min häst höll på att dö av fasa när han första gången såg en vit och svartprickig A-ponny som kom ut bakom ridbanan snett bakom oss. Han var 4 år och ridbanan var anpassad för polo-matcher, dvs den är stooooooor. Han skenade i zick-zack till banans slut för att hela tiden växla öga och ha koll på ponnyn. 😂

Min islandsgubbe skrämde slag på ett gäng hästar under sin livstid. :laugh:

Lite samma feeling med islandsgubben som då vi fick in en vit häst på Solvalla då jag jobbade där. De flesta hästar hade aldrig sett en vit häst och kaoset var ett faktum. Folk körde omkull, ner i dike, tappade handhästar, ramlade av etc. Den fick flytta inom några dagar.
 
Min häst är rädd för rosa fluffet på selens brösta. Det går bra att sätta på fluffet när selen är på, men att dra bröstan över hennes huvud med fluffet på då blir hon rädd och drar sig undan.
Fåglar på marken är tydligen farliga och vattenpölar.
En av tinkerdamerna är jätterädd för salvor, medikament och avmaskningsmedel. Allt som inte luktar mat, i stallet. Hon är verkligen paniskt rädd för salvor. Stallchefen har haft henne sedan hon var föl och hon är inte utsatt för särskilt många salvor eller dåliga erfarenheter men ändå är hon som en våt fläck när lukten av salvor kommer fram.

Den andra tinkerdamen är som en krigshäst, klarar massor av sådant jag själv stressar upp mig för, typ militärfordon, men får och lamm kan skrämma henne.
 
Har eran häst eller hästar några rädslor? I sådana fall vad?


Vet en häst som är rädd för allt som är lite ologiskt men ändå detta är det.

Stilla stånde bilar
Frynsa vattenpölar
Soptunnor( dock börjar blite bättre är inte lika rädd nu som förut)
Postlådor
Kor som Inte rör på sig dem ska inte röra på sig.
Får
Fåglar ibland då.


Det är nog dem jag kan komma på just nu. Hästen är 6 år men beter sig som en 4 åring.


Min förra stora var rätt cool. Vildsvin var han rädd för, men det är jag också - stöttar honom helt i den rädslan. Sen reagerade han om det blev väldigt mycket retningar på samma gång, ex om vi red längs bilväg och det kom en lång radda bilar och bussar - det finns liksom gränser för hur mycket Dunder man ska behöva stå ut med samtidigt. Men han var stadig annars, jag minns när vi red förbi ett bygge i skogen och de lyfte timmer med maskin för att lasta - han bara glodde fascinerat. Ingen rädsla för flygande horisontella träd. :D En gång åkte jag över huvudet på honom när vi anfölls av en ekorre dock - men vi skyller på första frosten snarare än terroristekorrar... :idea:

Ponnyn jag hade som tonåring var lite hetsigare och kunde dra iväg för löv som rörde sig och sånt. Men jag minns inte att hon hade nåt specifikt hon var rädd för. Allt som prasslade och rörde sig oväntat.

Den stora jag tävlade var egentligen också rätt tuff, han kunde flippa loss som alla hästar men det var inga sådär konkreta rädslor som alltid upprepade sig. De första minusgraderna gav vanligen en massa sprätt, kanske om det luktade vilt i hagen också. När grannen skaffade sånadär håriga hedenhös-kor blev han väldigt fundersam, men det gick över snabbt.
 
Har en sån där som går förbi skällande hundar, eld, lastbilar mm. Men islandshästar kan få honom att trippa på tårna.
Och sambon, när han stod i skuggan och väntade på oss en gång och sa hej. Som tur är gör ponny bara en studs innan han kollar av läget.
 
Off topic men min häst var schabraktigrerad (brun, lite prickig och med vit bak) och han älskade vita hästar, stora som små! De var speciella, magiska och underbart intressanta enligt honom. Ibland funderade jag över om han hade någon typ av problem med sin identitet :D.

fast det ÄR verkligen lite av en myt att det skulle vara allsanning/vanligt att hästar reagerar på en vit häst/behandlar skimlar olika osv. Samma sak med skäckar.

det händer - men det är inte norm.

Däremot är det inte helt ovanligt att hästar som går i flock kan reagera första gången en av kompisarna kommer ut med flugmask på sig, eller ett zebrarandigt flugtäcke tex.
 
Är nog snarare andra hästar som är rädd för honom när vi är ute och kör. Han skrämmer även travhästar med sin vagn..

Han är generellt en säker häst. Åkt av en gång när det kom en skidåkare med pannlampa mot oss över en lägda. Men det känns rimligt att bli rädd för.
Även norrsken har han varit nojig för, lite udda kan jag tycka. Tur vi bor i södra Sverige nu iaf och slipper båda sakerna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp