Har era hästar någrs rädslor?

fast det ÄR verkligen lite av en myt att det skulle vara allsanning/vanligt att hästar reagerar på en vit häst/behandlar skimlar olika osv. Samma sak med skäckar.

det händer - men det är inte norm.

Däremot är det inte helt ovanligt att hästar som går i flock kan reagera första gången en av kompisarna kommer ut med flugmask på sig, eller ett zebrarandigt flugtäcke tex.

Ja! Det är lite av en skröna att bruna/svarta/fuxar osv är rädda för vita hästar/skimlar men efter att ha känt hur min inte-helt-vita-eller-bruna herre verkligen drog sig till till vita hästar och ju vitare skimlar desto bättre så... Han hade en färgpreferens (men gillade även att umgås med/bestämma över hästar av alla färger). Jag vet inte varför han gillade just vita hästar (jag köpte honom när han var 8) men han var helt fascinerad av dem.
 
Ja! Det är lite av en skröna att bruna/svarta/fuxar osv är rädda för vita hästar/skimlar men efter att ha känt hur min inte-helt-vita-eller-bruna herre verkligen drog sig till till vita hästar och ju vitare skimlar desto bättre så... Han hade en färgpreferens (men gillade även att umgås med/bestämma över hästar av alla färger). Jag vet inte varför han gillade just vita hästar (jag köpte honom när han var 8) men han var helt fascinerad av dem.
Ja de har olika preferenser ibland som man inte riktigt som människa förstår 😄
Jag hade två ponnyston som exempel, som benhårt vid betäckning, alltid, utan tvekan och tydligt, valde skimmelhingstar över andra. Stona var inte skimmlar.

Inte sällan dras hästar till andra hästar ”on sight” pga tidigare historik. Det är vanligt tex att de reagerar på hästar med liknande tecken/färg om de haft en god vän och sen ser hästar som liknar den hästen. Som exempel.
 
Senast ändrad:
Jag har en häst som inte är rädd för något. När alla andra hästar springer åt ett håll ifrån ”faran” så springer den hästen istället mot faran. Tror den hästen har väldigt bra självförtroende + att när den kom så miljötränade jag den ganska mkt. 😄
En av unghästarna är väldigt ”rädd” för skäckar. När dom har täcke på sig går det oftast bra. Samma häst är dock inte rädd för kor.
 
Vad jag som tidigare flerfaligt skötare/medryttare/fodervärd och för närvarande vilande hästägare då funderar på...

Hur agerar ryttaren-skötaren-"ledaren" när "denne" utsätts för:

stillastående bilar, frusna vattenpölar, soptunnor, postlådor, kor, får och fåglar, när denne är tillsammans med hästen...

I de flesta fallen är det nämligen människan bredvid, bakom eller på hästen, som "tror/tar för givet" att "det där" kommer hästen reagera på. Givetvis gör den då det. Det fick vi testa på ridskolan en gång... att alla ryttare tittade misstänksamt på ett specifikt hörn. Det tog inte många minuter innan INGEN häst vågade gå nära det hörnet. Vi kom knappt över halva ridhuset och två ryttare ramlade av... bara för att det var vi som överförde vår "osäkerhet/rädsla".

Självklart finns det osäkra hästar, men då måste vi som människa tala om att det här är inget farligt. :)

När jag köpte min "vackra vita", fick jag en lång lista på vad hon var rädd för, ljusa stenar, mossiga stubbar, det, det och det, samt kor. Och ja, det enda jag hade problem med var kor... och skäckiga hästar, som Fatima prompt fick för sig var förklädda kor. Hon stod i karantänstall - utebox, på ett ställe i ett par dagar, Det var bara det att stallägaren tyckte synd om henne, så hon ställde en häst som sällskap i uteboxen bredvid - en skäck... så Tima var inte ute i fållan på en och en halv dag, utan stod inne i boxen. :D

Övrigt, presenningar, brevlådor, soptunnor, stenar, stubbar osv... så länge inte JAG spände mig, så var inte Tima "rädd".

Här skrittar vi på lång tygel, jag har en kamera, som jag håller med båda händerna så tyglarna ligger på Timas hals. Det är lastbil med släp, som har en gigantisk grävskopa på bakre släpet.
TrafikTima.jpg
 
På ridskolan har vi en såndär klippa till häst som aldrig visat rädsla för någonting. Jag har ridit där mer än tio år och alltid funderat på om den hästen kan bli rädd alls? Jag har ridit hästen ganska mycket och vi har tillsammans varit i situationer där:
1. Ett sånt där skyddsgaller till lyrsrören i ridhuset ramlade ner precis snett bakom oss. Alla andra hästar fnattade runt och fnorkade, den hästen tittade bak och typ "där ramlade den. vad ska vi göra nu?"
2. Vi rider på led under en bro när några coola tonåringar ser oss, och burnar och tutar som tokiga på vägen ovanför så det dånar. "oj, vad det låter, låter illa." *lägger bak öronen men rör inte en fena*
3. Rabiat tant tutar och kör rakt mot oss på en smal väg för hon tycker vi ska flytta på oss. Vi var i täten och vi kunde verkligen inte gå åt sidan utan behövde isåfall vända. Hästens reaktion var att tvärstanna och stå och blänga på tanten samt sparka till tantens bil när tokfan kom på tok för nära.
4. Hunddagis tappade alla hundar och de kom springande och skällande.

Med mera. Supercool häst. Alltså tänkte jag inte så mycket när vi en gång stod i ööösregn och väntade på att få bli insläppta i ridhuset. Jag tänkte lägga jackan över sadeln för att slippa rida på dyblöt sadel. TOTALT LIVSFARLIGT!? :nailbiting: Hästen hoppade runt som en tok tills jackan ramlade ner i leran och stod sedan och andades tungt, drakblåste och skakade som ett asplöv. 🤷‍♀️
 
Min nuvarande häst har fåtg stå ut med mycket genom åren och blivit rätt cool (Eller hon blir fortfarande spänd ibland, men hon lyssnar på mig). När hon var yngre var hon fullständigt luvrädd för hjortar och rådjur. Vildsvin var inga större problem, och inte älg helker, med de där hjortarna... Hon har även väldigt bra koll på omgivningen och det har hänt att hon har reagerat på tex att någon har byggt en snögubbe 200 m bort på andra sidan ett fält.

Förra hästen skojade vi om var stadshäst. Han var så teafiksäker en häst kan bli med bilar, ladtbilar och vilka maskiner som helst. Det hände tom att vi mötte snöplogen inkl saftblandare i mörkret utan problem.
Dätmremot kan han inte ha varit uteriden i skogen innan han kom till mig, för stenar, blommor och mörka trädstammar mot vit snö var det farligaste som fanns första året. För att inte tala om när han såg en sjö första gången. 😂 Det tog ett tag för honom att vänha sig, men sedan fullständigt älskade han att bli uteriden, särskilt att få galoppera fort. 😍

Men det här är ju iofs inte särskilt konstiga saker att bli rädd för, det är ju så hästar fungerar. Jag kan inte annat än hålla med ovanstående om att det spelar väldigt stor roll vad vi människor gör av situationen. 🙂
 
Ja! Det är lite av en skröna att bruna/svarta/fuxar osv är rädda för vita hästar/skimlar men efter att ha känt hur min inte-helt-vita-eller-bruna herre verkligen drog sig till till vita hästar och ju vitare skimlar desto bättre så... Han hade en färgpreferens (men gillade även att umgås med/bestämma över hästar av alla färger). Jag vet inte varför han gillade just vita hästar (jag köpte honom när han var 8) men han var helt fascinerad av dem.
😀
 
Det ena är inte rädd för nått (om den inte är laddad med energi, men det är mer "tittighet". Den enda tycker inte om katter som hoppar på sargen och ovanför huvudet. Men det är nog en vanesak.
 
Har eran häst eller hästar några rädslor? I sådana fall vad?


Vet en häst som är rädd för allt som är lite ologiskt men ändå detta är det.

Stilla stånde bilar
Frynsa vattenpölar
Soptunnor( dock börjar blite bättre är inte lika rädd nu som förut)
Postlådor
Kor som Inte rör på sig dem ska inte röra på sig.
Får
Fåglar ibland då.


Det är nog dem jag kan komma på just nu. Hästen är 6 år men beter sig som en 4 åring.


Människor som inte går på vägen/stigen utan går off road i skogen eller på en äng är totalt oacceptabelt enligt mitt 14-åriga ardennersto.........
 
Inte min häst men rider henne ibland. Hon är rädd för allt som inte är som det brukar. T ex om traktorn står bredvid stallet där den brukar stå är det inga problem, men skulle den istället stå några meter åt höger bredvid ladan då är det plötsligt ett monster tydligen :laugh: Samma sak en gång när någon ställt en stol vid stallväggen = superfarligt. Och står det en skottkärra någonstans där en skottkärra inte brukar stå? Panik. Dock blir hon inte alls lika rädd för saker när man rider henne, kanske för att hon är så fokuserad då:banana:

En annan häst som jag hade på foder ett tag kunde vara lite spänd av sig så jag brukade använda min röst för att lugna henne. En dag var jag dock fruktansvärt hes och min röst lät HELT annorlunda mot vad den brukar. Så när jag började prata med henne som vanligt höll hon på att hoppa ur skorna, stackarn. Hon hade inte förväntat sig ett hest kraxande som knappt lät mänskligt :crazy: Jag såg ut som hennes människa men lät som något ur Alien. Resten av dagen var jag tyst medan jag pysslade med henne.
 
Haft en som var väldigt rädd för islandshästar, såpass att hon stress-svettades och skakade. Shettisar var också farliga om de var ute, men stod de i box och hon fick kika över kanten gick det bra.

Jag och en kompis var ute och red, mötte en islandshäst. Kompisens välutbildade häst blev exalterad och började visa passage och piaff omvartannat, islandshästen blev livrädd av detta och höll på att ramla i diket!:D
Min häst undrade mest vad de andra två sysslade med? 🤔
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp