Har era hästar utetäcken på ännu?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 3 550
P

piggis_83

Eller har ni tagit av dem? Min häst har gått utan sitt regntäcke nån timme några dagar när det varit fint väder. Men igår em tog jag av det, o hon får gå utan nu ett par dagar. Det är typ 15 grader på dagarna o soligt, så det känns som att regntäcke blir för mkt då... Ok att det är lite kallt på nätterna, men jag har ingen möjlighet att åka ut o ta av/sätta på henne täcket typ 3 ggr om dagen så....

Sv: Har era hästar utetäcken på ännu?

min har ett tunnt skaltäcke från rambo på sig dag och natt.
Det andas bra, och värmer inte så mycket. Vårt stall är typ 10 grader varmt om natten o så är det runt 12-15 på dagen.
Han är ett riktigt lermonster, så han måste ha nått på sig som skyddar.

Min går med regntäcke (ett tjockare Svea regntäcke) när det är varmare än +5 på morgonen.
Är det kallare så får han ha vintertäcket.
Detta pga att han har problem med ryggen just nu.
Annars hade han fått varit naken när det är varmare... :(

Under natten står hästen med fleece täcke. På morgonen när han går ut blir det regntäcke över :D

beroende på hur akllt det är på morgonen har de regntäcke i hagen, men är det varmt på morgonen eller att de får åka ut lite senare så går det utan... om det inte regnar elelr blåser mycket förståss..

Fortfarande fodrade täcken, luften är iskall och dom är frusna.

Har haft precis samma väder förhållanden som du, vi tog av våra hästar innan helgen sen har de gått nakna då det varit mellan 12-16 grader och sol hela dagarna, dock ganska kyliga morgnar. hagarna har dessutom torkat upp och leran inte alls är särskilt besvärlig.

Som de njuter hästarna! står och gassar sig i solen, rullar, busar. Min häst är ganska sur runt täckena i största allmänhet, har varit väääldigt glad och kelsen i och med täckets avlägsnande.

han kommer ha regntäcke på sig regniga och kallare dagar om dessa dyker upp framöver vilket de mest troligt gör med tanke på att det faktiskt bara är tiiidig april.
dock får det vara slut med fodrade täcken. Åkte förbi ett ställe påväg hem från jobbet i kväll, det var 18 grader ute och hästarna stod med fleece och thermo täcken :eek:

MIn häst är ett fullblod och inte ett dugg frusen av sig. det mesta han gått i på hela vintern var när vi hade -15 grader kallt nån vecka. då hade han 300 g som mest på sig.

Senast ändrad:

Hästarna i stallet har regntäcken på sig som skydd mot leran.

Unghästen går naken dock, men hon rids ju inte, så lite lera gör inte så mkt.

Inga täcken här inte.
Min gick täckad max 2-3 dagar nu i vinter. Megatjock vinterpäls, och irriterande fukteksem som bara blir värre med täcke.

Nix mina går utan täcken nu när det är så här varmt +15 idag men det varierar ju från dag till dag i morgon så skulle det bli +5 så då åker regntäckena på.
På nätterna har dom täcken då det är svinkallt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tagit bort täcket nu när det har varit så fint väder. Om det blir kallare och regn så blir det ett tunt regn täcke som gäller.

Nä, nu när det är så fint väder går även min klippta pålla utan täcke. Hon stormtrivs! Inte ens framåt kvällen då det blir lite ruggigt ute fryser hon eller något sådant...

Men om det är regn, eller mulet/blåsigt och kyligt åker hennes 200 grams Horseware på...

Varför klipper du inte hästen då?

Min fick våteksem när hon var lurvig en vinter, sen dess har vi alltid klippt. Aldrig haft problemen mer.

Japp, eftersom att han är klippt har han ett rent regntäcke på sig ute, och samma inne.

täcken på alltid..

Just nu ute: tunnt regntäcke (han står i solen "hela dagen" 3-4 timmar)
Inne: 300g stalltäcke (ska köpa tunnare, 150g)

bör tillägga att stallet har ENORMT bra ventilering, och mycket bra luft! Så det håller sig alltid svalt i stallet, så hästarna har täcken inne..

regntäcket åker på om det blir kallare eller blåst/regn. Hoppas inte!
Det är så gött att se henne njuta i hagen utan täcke! Borsta kan jag gärna göra, men vi har inte så leriga hagar heller.

uhm, min häst har ett termotäcke om nätterna från HorseGuard o sitt "geggtäcke" ; Shires Typhoon, inte så tjockt, ca. 150-200g.
Han svettas inte under det så han får ha det, skall snart byta till ett regntäcke om dagarna o ett gammalt teddyfodrat insulator.

Min häst gick från sitt Rhino Wug med ca 300 g fodring till att vara utan täcke. Hon är inte klippt, men har inte så mycket vinterpäls kvar heller längre. Hon står i utebox på nätterna med men jag tror inte att det är någon fara just nu, för vi har haft kalasväder
här i flera dagar!

Men det skulle bli dåligt väder här igen har jag hört, så då åker regntäcket på.
Det blåa ofodrade Himalya täcket ifrån Börjes.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2025 - föl 2026