Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

josefinefreed

Trådstartare
Ja, berätta lite om egna erfarenheter vad gäller kot- eller knäledsinflammationer.

Gick det över efter en behandling? Fick ni behandla igen, kanske till och med 2 ggr?

Blev hästen helt frisk efter detta, eller kom det tillbaka igen?

Osv. :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Mitt sto har haft knäledsinflammation på höger fram. Hon behandlades 2 ggr utan förbättring, alltså sprutades med tuppkam och kortison i 2 leder i knäet. Hon har ätit butta och metacam i omgångar. Hon är bra nu men det tog tid.

Hennes pappa är känd för att ge hästar med dåligt höger framknä. Sen hur mkt man ska tror på det vet jag inte, men hon är fransysk i det benet, det påverkar antagligen.

Andra pållen hade kotledsinflammation på vänster bak, men det var för att han hade lösa benbitar där, när de togs bort sprutade vi en gång i leden och sen dess har han inte varit halt en dag.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min häst är behandlad i en kota för ca 4 år sedan. Visade inte mycket utan bara efter bedövning.

Behandlades med tuppkam och vila i 2 veckor, för säkerhets skull en 2:a behandling för att det säkert skulle vara borta(dumt att chansa liksom) Vila i någon vecka till och sedan skritta igång. Har inte visat tecken på ömmande kota efter det..peppar peppar:crazy:
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min häst har haft hov- och kotledsinflammation på höger fram. Hon blev behandlad tre eller fyra gånger och nästan på dagen ett år efter att hon började gå orent blev hon friskförklarad och det har hon varit i snart tre år nu!
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min förra häst behandlades (tror vi var uppe i) 7-8 ggr i båda framkotorna.
Tyvärr blev det aldrig bra, att hon fick avsluta sina dagar efter 11 månaders vila och behandling.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Mitt sto har haft knäledsinflammation på höger fram. Hon behandlades 2 ggr utan förbättring, alltså sprutades med tuppkam och kortison i 2 leder i knäet. Hon har ätit butta och metacam i omgångar. Hon är bra nu men det tog tid.

Hennes pappa är känd för att ge hästar med dåligt höger framknä. Sen hur mkt man ska tror på det vet jag inte, men hon är fransysk i det benet, det påverkar antagligen.

Andra pållen hade kotledsinflammation på vänster bak, men det var för att han hade lösa benbitar där, när de togs bort sprutade vi en gång i leden och sen dess har han inte varit halt en dag.



Okej, var stoet mycket halt? (vilken grad?) är jätteorolig att min pojke inte ska svara på behandlingarna. Men han hade bara en halv grads hälta.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min häst har haft hov- och kotledsinflammation på höger fram. Hon blev behandlad tre eller fyra gånger och nästan på dagen ett år efter att hon började gå orent blev hon friskförklarad och det har hon varit i snart tre år nu!




Oj, så hon vart inte frisk förrän efter 1 år? : o
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Hon fick vila ett helt år och sattes sen igång försiktigt och nu har hon som sagt varit ohalt i snart tre år. Jag tror på ordentlig vila och att man inte ska skynda igång hästen och i mitt fall gav det rätt resultat:)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min har haft inflammation i bakknä + lindrig kotledsinflammation båda fram. Endast bakknät sprutades, fick allmänbehandling för framkotorna. Frisk efter 1 behandling (dock ännu inte igångsatt).
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min har haft inflammation i bakknä + lindrig kotledsinflammation båda fram. Endast bakknät sprutades, fick allmänbehandling för framkotorna. Frisk efter 1 behandling (dock ännu inte igångsatt).



Det låter jättebra. Vilka grader av hälta hade hästen?
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Hon fick vila ett helt år och sattes sen igång försiktigt och nu har hon som sagt varit ohalt i snart tre år. Jag tror på ordentlig vila och att man inte ska skynda igång hästen och i mitt fall gav det rätt resultat:)




Okej, vad skönt att hon blev bra :) Vilken grad på hältan hade hon?
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Prognosen beror nästan uteslutande på vad som orsakat inflammationen.

Kan man undanröja orsaken är prognosen oftas mycket god. Om man däremot inte gör något åt orsaken (ryggont, fel ridning, fel underlag etc) utan fortsätter som innan när hästen blivit friskförklarad kommer problemen tillbaka som ett brev på posten.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

min häst har haft knäledsinflammation fram.
sprutad 2 ggr och vila i 10 mån samt mycket försiktig igångsättning.
friskförklarad i aug förra året och fortfarande inga problem.
rider honom inte speciellt hårt ca 4 ggr veckan.
inga böjda spår eller djupa underlag samt rider ej i branta nedförsbackar.
annorlunda skoning samt ny bomlös sadel dessutom.
hans hovar växer väldigt fort så han har just nu sidokappor för att slita på tån.
verkas med korta tår för snabbare överrullning.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Hade en ponny som jag sålde för snart 2 år sedan som hade inflammation i både framknäna och haserna. Jag tävlade både hoppning och dressyr med henne. Så när jag var på hopptävling stannade hon flera gånger och det brukade hon inte göra, hon hoppade alltid. Och i dressyren var hon lite konstig. Så vi åkte o kollade henne o då hade hon ju inflammationer. Men hon var inte halt rakt ut. Men när veterinären böjde så visade hon verkligen att det var något fel. Hon blev sprutad och fick äta Metacam ett tag. Åkte tillbaka med henne en gång till o sprutade henne men sen var hon bra. Det är väldigt olika det där hur fort de blir friska.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Har för mig att det var 2 vid första undersökningstillfället och minns att det var 0,5 vid sista behandlingen.

Gjorde precis som orientalkatten sen, undvek böjda spår första tiden, och sen när jag började böja henne lät jag det skadade benet vara ytterst först. Jag gick också många promenader med henne på på slät mark och i kuperad terräng.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Prognosen beror nästan uteslutande på vad som orsakat inflammationen.

Kan man undanröja orsaken är prognosen oftas mycket god. Om man däremot inte gör något åt orsaken (ryggont, fel ridning, fel underlag etc) utan fortsätter som innan när hästen blivit friskförklarad kommer problemen tillbaka som ett brev på posten.



Okej. Min lilla pojkes problem som orsakat detta är, att han blivit överbelastad. Jag har pratat ut om detta i en annan tråd, men kort sagt: han är framtung, har inte ridits i rätt form pga mig och vi har harvat runt för mycket på volter då vi tränat dressyr.

Jag kmr absolut inte att fortsätta i dessa spår om han blir frisk.
Jag kmr sätta igång han långsamt, ute i skogen, på raka spår i alla gångarter. Då vi väl börjar träna dressyr igen så blir det för tränare (ska prova 3 st nya) och då satsar vi på skritten, för att få det att funka där först, att få honom i korrekt form innan vi börjar trava och galoppera. Visst kmr jag göra det också, men mest för att känna på honom, inte nåra volter eller krumellurer.

Vad tror du om det?
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

min häst har haft knäledsinflammation fram.
sprutad 2 ggr och vila i 10 mån samt mycket försiktig igångsättning.
friskförklarad i aug förra året och fortfarande inga problem.
rider honom inte speciellt hårt ca 4 ggr veckan.
inga böjda spår eller djupa underlag samt rider ej i branta nedförsbackar.
annorlunda skoning samt ny bomlös sadel dessutom.
hans hovar växer väldigt fort så han har just nu sidokappor för att slita på tån.
verkas med korta tår för snabbare överrullning.




Vad orsakade hans knäledsinflammation då?

Jag kommer ju fortsätta vilja rida dressyr på volter (dock inte mkt) och böjda spår.. och rida på varierande underlag, djupt som hårt osv. Utan att behöva vara sådär försiktig. (förstå mig rätt). :/
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Hade en ponny som jag sålde för snart 2 år sedan som hade inflammation i både framknäna och haserna. Jag tävlade både hoppning och dressyr med henne. Så när jag var på hopptävling stannade hon flera gånger och det brukade hon inte göra, hon hoppade alltid. Och i dressyren var hon lite konstig. Så vi åkte o kollade henne o då hade hon ju inflammationer. Men hon var inte halt rakt ut. Men när veterinären böjde så visade hon verkligen att det var något fel. Hon blev sprutad och fick äta Metacam ett tag. Åkte tillbaka med henne en gång till o sprutade henne men sen var hon bra. Det är väldigt olika det där hur fort de blir friska.



Det ger mig hopp iallafall :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Har för mig att det var 2 vid första undersökningstillfället och minns att det var 0,5 vid sista behandlingen.

Gjorde precis som orientalkatten sen, undvek böjda spår första tiden, och sen när jag började böja henne lät jag det skadade benet vara ytterst först. Jag gick också många promenader med henne på på slät mark och i kuperad terräng.




Okej. Men vid sista behandlingen.. efter den, lät du hästen bara vila då? (hur länge?) och sen satte du igång hästen utan veterinärs friskförklaring eller?

Är inte så haj på detdär. Men jag har hört att det bara brukar vara ett återbesök oftast, och så om man behöver behandla då, så gör man det.. Och sen då? Blir man ordinerad vila 2-3 veckor då innan man börjar rida igång dem? Utan friskförklaring?

Ja, jag ska också göra så. Undvika böjda spår i början.
Men när du undvek att ha det skadade benet ytterst, hur länge gjorde du det? Flera veckor? Kan dom inte bli musklade mer i ena sidan då?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 614
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp