Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Här har vi en mindre musinvasion både i hus och stall. Det värsta är att de börjar bli för snabba för musfällorna!
Jag har köpt nya bara för att de inte ska vara utslitna men det verkar vara lite av en chansning nu vilka som fastnar och inte.
 
Oh ... nar jag hade musinvation i stallet larde jag Miss Mandy Rottweiler att fanga moss. Hon var den basta "mouser" jag sett och slog bade jack russels och ratt terriers. Nar hon fatt ner antalet sa de inte sprang framfor fotterna langre la jag ut lime (kalk man stror ut i stall for lukten) runt hela stallet och fyllde allt som jag kunde tanka mig att de gick in genom ... och blev av med alla moss. Jag kunde se spar i kalken pa vissa stallen att de tagit sig ut.

Nu hade jag lerbotten i boxarna och cement bara i mittgangen, sadelkammare, feedroom, och tvattstall. Mossen gillade att bo under cementen, men alla flyttade ut nar jag spred ut kalk efter kanten och fyllde halen de gravt upp.
 
Efter två månaders tystnad verkar mössen ha vaknat till liv igen hemma hos mig. :meh: Nu klampas det i väggarna och på vinden igen. Jag har ställt ut olika sorters slagfällor (inklusive "mjölner" som jag fick tips om tidigare här i tråden), men de funkar "sådär". En och annan mus går i fällan, men flera låter bli. Plus att fällorna ofta har slagit igen utan att det sitter någon mus i. Ibland är det blodigt runtomkring, men ingen mus... :yuck: Och så gnager de på fällorna så att det ligger fullt med plastbitar runt fällorna. Inget av det känns bra.

Jag har försökt att leta efter var de tar sig in. Mitt hus är inte så lastgammalt, det har inte så många springor, så jag tycker att det borde gå att täta mot mössen. Jag vet att krypgrunden är ett problem, men där tänkte jag fräscha upp stålnäten som sitter på ventilerna så att de blir täta. Jag tänkte att nu när det är lite snö så skulle jag kunna se var mössen tar sig in och ut, men det finns inga spår alls runt huset. :confused: Ändå hör jag mössen i väggarna på nätterna. Måste de inte gå ut på dagarna för att äta och dricka?? Jag har inte så mycket snö närmast huset att de skulle kunna göra någon gång under. Och varför har det varit knäpptyst om dem i två månader? Ligger de i vinterdvala?? Jag inser att jag inte vet ett dugg om hur möss beter sig... :p Inte vet jag vad jag ska göra av mus-liken från fällorna heller, nu när det är fruset i backen och inte går att gräva ner dem.... Provade att lägga ut en ovanpå snön, tänkte om kanske något annat djur ville ha, men tydligen inte. Får väl gå ut i skogen och slänga den under en sten eller nåt. :p

Det skulle vara VÄLDIGT skönt att få slippa dessa marodörer i mitt hus, så att jag kan få sova om nätterna igen! :arghh:
 
Jag har tagit ca 40 möss och råttor hemma (boningshus + uthus) och ca 60 i stallet med fällan Powersnap safe när jag har betat med Snickers. Viktigt att det är Snickers och att du ställer fällan längs med en vägg.

Jag har även kommit på att fällan Supercat tar näbbmöss om man betar den med jordnötssmör. Jag har tagit ca 10 st i uthusen.

Jag bor på landet så alla möss jag kastar ut försvinner på natten. Om du bor i stan kan du väl lägga den i en bajspåse och slänga i soptunnan.
 
Senast ändrad:
Jordnötssmör i Mjölnerfälla för di små och jordnötssmör i en större halvmåneformad fälla för de större. Andra i hushållet säger att dansk salami funkar minst lika bra, men finessen med jordnötsmör tycker jag är att det inte torkar, mössen hinner bara äta pyttelite och därmed är det bara att ladda om utan att behöva tänka på att ha med sig bytesmat.

Hos oss kommer de också och går och bäst är att döda hela nya gänget i fällorna med stor frenesi innan de hinner ordna en ny generation.
 
Jordnötssmör i Mjölnerfälla för di små och jordnötssmör i en större halvmåneformad fälla för de större. Andra i hushållet säger att dansk salami funkar minst lika bra, men finessen med jordnötsmör tycker jag är att det inte torkar, mössen hinner bara äta pyttelite och därmed är det bara att ladda om utan att behöva tänka på att ha med sig bytesmat.

Hos oss kommer de också och går och bäst är att döda hela nya gänget i fällorna med stor frenesi innan de hinner ordna en ny generation.
Vilket märke på jordnötssmöret? Jag har inte lyckats fånga en enda mus med jordnötssmör. Och då har jag tagit drygt 100 st med Snickers. Det är bara näbbmöss som går i fällorna med jordnötssmör fast de står bredvid de andra fällorna.
 
Vilket märke på jordnötssmöret? Jag har inte lyckats fånga en enda mus med jordnötssmör. Och då har jag tagit drygt 100 st med Snickers. Det är bara näbbmöss som går i fällorna med jordnötssmör fast de står bredvid de andra fällorna.

Det är sånt med bara jordnötter och en nypa salt. Jag tror poängen är att det är fett, sött och luktar en del - så att de dras till det och tycker det är gott.

Mina får inte Snickers så de får inte välja!
 
Det är sånt med bara jordnötter och en nypa salt. Jag tror poängen är att det är fett, sött och luktar en del - så att de dras till det och tycker det är gott.

Mina får inte Snickers så de får inte välja!
Det kanske är där skon klämmer. Mina får välja och då tar de Snickers! :-) En fördel med Snickers är att fällan även tar relativt små möss. Eftersom Snickers är segt måste de dra lite och då löser fällan ut även om musen är lätt.
 
Jag har haft tre fällor framme - en med russin, en med havregryn, och en med jordnötssmör. Fällan med jordnötssmör hade fångat en mus, plus att de hade gnagt plasten så frenetiskt på den fällan så det var högar med plastspån runt den, så den var helt klart populärast. Fällan med havregryn hade de varit på - den var både gnagd och blodig. :arghh: Fällan med russin var helt ointressant.
Anledningen att jag testade havregryn var att jag hade ställt en tung matkasse utanför dörren en gång och så hände nåt så jag kom tillbaks och skulle bära in kassen ca en halvtimme senare. Då hade mössen varit i kassen, och det enda de hade gett sig på var påsen med havregryn. Så jag verkar ha havregrynsmöss här! :laugh: Men jag måste testa snickers nu! :)
 
Jordnötssmör i Mjölnerfälla för di små och jordnötssmör i en större halvmåneformad fälla för de större. Andra i hushållet säger att dansk salami funkar minst lika bra, men finessen med jordnötsmör tycker jag är att det inte torkar, mössen hinner bara äta pyttelite och därmed är det bara att ladda om utan att behöva tänka på att ha med sig bytesmat.

Hos oss kommer de också och går och bäst är att döda hela nya gänget i fällorna med stor frenesi innan de hinner ordna en ny generation.

Men laddar du om utan att tvätta av fällorna? Jag har tänkt att allt blod på fällorna skrämmer bort andra möss, men det kanske det inte gör?... :crazy:
 
Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes från påsen......

Börjar bli tröttsamt att ta upp detta med min mammas dödsbo igen, men jag har helt enkelt inte orkat ta hand om mitt eget hus, samtidigt som jag röjt i mammas hus 50 mil härifrån, så det finns lite smått och gott för möss och råttor i mitt hus,ja. Framför allt när det är minusgrader ute på nätterna. Det är klart de vill komma in i stugvärmen då.

Jag hade tänkt städa och röja upp hemma, framöver när allt är klart med huset 50 mil härifrån.
Men för sent.

Vad gör jag nu? Hur får man ut möss från huset utan att lägga ut råttgift? För råttgift vill man ju inte ha i ett kök.

Har hört någonstans att det är i princip omöjligt att få ut möss i en bostad, när de väl tagit sig in.....även om man använder musfällor.
Har även hört att möss inne får man stå ut med, när man bor i ett hus på landet, men inte inne i köket va?

Ni som haft problem med möss inomhus, får gärna tipsa om hur ni gjorde för att bli av med problemet. Tack.


Jag har mycket skamkänslor kring detta, eftersom jag vet att om jag hade haft mer städat hemma, så hade de troligtvis inte varit inne nu?
Men som sagt. Jag är totalt slutkörd både fysiskt och psykiskt efter denna prövande tid, så att städa hemma, var skulle jag ha tagit krafter till det, liksom?
Det är ett under att jag överhuvudtaget är upprättstående i dagsläget.
Möss blir man av med bäst genom att täppa igen allt dom kommer in igenom, vilket är mycket. Att ha fällor osv tar inte bort dom, minskar kanske. Täpp igen alla små ställen dom kan komma in igenom och ta bort allt som lockar dom att söka sig dit är det bästa sättet att bli av med dom.

Hade i stallet en invasion och där ville inte Anticimex lägga ut varken fällor eller nånting sålänge inte allting som lockade dom dit försvann.

Jag har bara erfarenhet av möss i min bil och där fick jag tipset att ta ut allting som mössen tyckte om, i mitt fall var det papper jag hade där som dom drogs till, och sedan sanera hela bilen och få bort alla spår. Det är det enda sättet att bli av med dom på heltid.
 
Möss blir man av med bäst genom att täppa igen allt dom kommer in igenom, vilket är mycket. Att ha fällor osv tar inte bort dom, minskar kanske. Täpp igen alla små ställen dom kan komma in igenom och ta bort allt som lockar dom att söka sig dit är det bästa sättet att bli av med dom.

Hade i stallet en invasion och där ville inte Anticimex lägga ut varken fällor eller nånting sålänge inte allting som lockade dom dit försvann.

Jag har bara erfarenhet av möss i min bil och där fick jag tipset att ta ut allting som mössen tyckte om, i mitt fall var det papper jag hade där som dom drogs till, och sedan sanera hela bilen och få bort alla spår. Det är det enda sättet att bli av med dom på heltid.
Har inte rimliga möjligheter att täppa till två av ingångarna i verkstaden, men sedan jag körde första rejset med fällor har det - trots kyla och snö ute - varit helt musfritt inne. Jag räknar kallt med fler anstormningar, men från intensivt vitjande av slagfällorna till noll under c a 8 veckor både i verkstad och bilarna gör jag ändå bedömningen att det är mycket värt att hålla antalet nere med slagfällor (hade föredragit gift men det är inte längre möjligt eftersom tillgången är strypt)
 
Ett tips som verkar ha hjälpt till för oss i fjällhuset, är förutom tätningsband etc (men är omöjligt att hitta alla hål känns det som) är att på höstarna verkligen se till att det är kortklippt kring huset, mössen gillar inte att springa allt för exponerade långa sträckor.
 
Alltså jag blir galen på dessa djur... :arghh::cry: De håller mig vaken om nätterna, jag får inte sova, jag lyssnar ständigt efter ljud från dem för att vakta över att de inte tar sig in nånstans, och är orolig för skador på mitt hus... Jag har provat olika fällor och olika beten, men de struntar i fällorna nu och krafsar bara vidare. En natt hördes det som att de var precis inne i mitt eluttag i väggen och knaprade! Jag blev alldeles förtvivlad!!! Jag ORKAR inte ha det såhär, och vill verkligen inte att mitt hus ska brinna upp också! 😭:arghh: Så trots att jag verkligen inte ville göra det, så kontaktade jag skadedjursbekämpningen. De kom snabbt och satte ut deras fällor (ja, med gift tyvärr - det som jag lovat mig själv att aldrig göra... :cry: ). Ett par veckor var det ljuvligt tyst och lugnt i huset, jag trodde nästan att problemet var löst. Men nu är mössen tillbaks igen - och nu har de tagit upp krigsyxan! 😬 Häromkvällen hörde jag hur de lät som GALNA på innertaket och som att de attackerade taket. Sen har det slamrat runt om nätterna igen. Jag kollade till fällan på vinden, och fick en smärre chock. Då har mössen proppat igen hela skadedjursfirmans fälla med isolering!! Jag försökte peta bort det, men mössen har verkligen minutiöst fyllt hela fällan proppfull med hårt packad isolering!! :eek: Jag fattar ingenting! Med en mänsklig hjärna skulle man nästan kunna tänka sig att de visste att det var något obra i lådan, och därför försökte förstöra den eller åtminstone täppa igen den så att inga möss kommer in i den.... :nailbiting::nailbiting: Vad sjutton är det för mastermind jag krigar emot egentligen?!..... 😱
 
Alltså jag blir galen på dessa djur... :arghh::cry: De håller mig vaken om nätterna, jag får inte sova, jag lyssnar ständigt efter ljud från dem för att vakta över att de inte tar sig in nånstans, och är orolig för skador på mitt hus... Jag har provat olika fällor och olika beten, men de struntar i fällorna nu och krafsar bara vidare. En natt hördes det som att de var precis inne i mitt eluttag i väggen och knaprade! Jag blev alldeles förtvivlad!!! Jag ORKAR inte ha det såhär, och vill verkligen inte att mitt hus ska brinna upp också! 😭:arghh: Så trots att jag verkligen inte ville göra det, så kontaktade jag skadedjursbekämpningen. De kom snabbt och satte ut deras fällor (ja, med gift tyvärr - det som jag lovat mig själv att aldrig göra... :cry: ). Ett par veckor var det ljuvligt tyst och lugnt i huset, jag trodde nästan att problemet var löst. Men nu är mössen tillbaks igen - och nu har de tagit upp krigsyxan! 😬 Häromkvällen hörde jag hur de lät som GALNA på innertaket och som att de attackerade taket. Sen har det slamrat runt om nätterna igen. Jag kollade till fällan på vinden, och fick en smärre chock. Då har mössen proppat igen hela skadedjursfirmans fälla med isolering!! Jag försökte peta bort det, men mössen har verkligen minutiöst fyllt hela fällan proppfull med hårt packad isolering!! :eek: Jag fattar ingenting! Med en mänsklig hjärna skulle man nästan kunna tänka sig att de visste att det var något obra i lådan, och därför försökte förstöra den eller åtminstone täppa igen den så att inga möss kommer in i den.... :nailbiting::nailbiting: Vad sjutton är det för mastermind jag krigar emot egentligen?!..... 😱

Snälla, skippa giftet. Det är bara några veckor sen en katt i vårt område dog under plågor på grund av rått/musgift.
 
Snälla, skippa giftet. Det är bara några veckor sen en katt i vårt område dog under plågor på grund av rått/musgift.
Jag hatar gift!!!! Har arbetat många år emot det!!! 😭 Men nu riskerar mitt hus att brinna ner. Kanske dör jag då i så fall. Men det kanske är lika bra. Jag håller på allvar på att bli galen. Jag får inte sova. Jag är livrädd hela tiden när jag hör dem gnaga i eluttagen. Jag klöser ögonen ur mig snart. Kanske är det bättre att jag tar bort giftet och hoppas att jag brinner upp. Jag orkar inte med detta länger.Kanske är det en bra ide att låta dem elda upp mig trots allt. Har inte tänkt ås långt men tack för tipset. Jag går säönder.
 
Jag hatar gift!!!! Har arbetat många år emot det!!! 😭 Men nu riskerar mitt hus att brinna ner. Kanske dör jag då i så fall. Men det kanske är lika bra. Jag håller på allvar på att bli galen. Jag får inte sova. Jag är livrädd hela tiden när jag hör dem gnaga i eluttagen. Jag klöser ögonen ur mig snart. Kanske är det bättre att jag tar bort giftet och hoppas att jag brinner upp. Jag orkar inte med detta länger.Kanske är det en bra ide att låta dem elda upp mig trots allt. Har inte tänkt ås långt men tack för tipset. Jag går säönder.

Ursäkta, men var gav jag tipset att du skulle brinna inne? Så galet osmakligt att jag baxnar. Jag fattar att du mår dåligt av situationen, men vad i hela friden?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 696
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 143
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 193
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp