Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Jag hatar gift!!!! Har arbetat många år emot det!!! 😭 Men nu riskerar mitt hus att brinna ner. Kanske dör jag då i så fall. Men det kanske är lika bra. Jag håller på allvar på att bli galen. Jag får inte sova. Jag är livrädd hela tiden när jag hör dem gnaga i eluttagen. Jag klöser ögonen ur mig snart. Kanske är det bättre att jag tar bort giftet och hoppas att jag brinner upp. Jag orkar inte med detta länger.Kanske är det en bra ide att låta dem elda upp mig trots allt. Har inte tänkt ås långt men tack för tipset. Jag går säönder.
Hur ser det ut runt huset? Har du tätat ordentligt, tagit bort att växtlighet? Inga fågelmatare? Tagit bort allt de kan klättra på? Hur ser det ut med rovdjurspopulationen, kan du hjälpa den? Möjlighet att ha katt? Vad äter de inne i huset, är de bara på vinden och vad finns i sådana fall där som lockar dem?

Testat elektrisk skrämmare? Vissa tycker de fungerar, andra inte. En annan grej kan vara att få kattkiss av någon om du inte kan ha egen katt, och sprid detta runt om huset så ofta du kan.
 
Stackars dig TS! När vi flyttade in på vår gård var huset invaderat av möss, så jag förstår dig. Nu har du försökt allt annat och då är det gift som gäller. För oss tog det tre år att få ner beståndet, men det blev ganska snabbt hanterbart.

Att mössen har dragit in isolering i lådan gör inget. Det betyder bara att de är i lådan och de äter av giftet. När skadedjursbekämparna kommer på återbesök gör de rent boxarna och fyller på mer gift.

För allas info så lägger skadedjursbekämparna ut giftet i låsta boxar så att vare sig barn eller andra djur kommer åt det.
 
Stackars dig TS! När vi flyttade in på vår gård var huset invaderat av möss, så jag förstår dig. Nu har du försökt allt annat och då är det gift som gäller. För oss tog det tre år att få ner beståndet, men det blev ganska snabbt hanterbart.

Att mössen har dragit in isolering i lådan gör inget. Det betyder bara att de är i lådan och de äter av giftet. När skadedjursbekämparna kommer på återbesök gör de rent boxarna och fyller på mer gift.

För allas info så lägger skadedjursbekämparna ut giftet i låsta boxar så att vare sig barn eller andra djur kommer åt det.
Ja exakt. Är det råttor kan de dock ibland få loss giftbiten och dra den med sig ut. Men det är sällsynt. Risken är ju den att en katt eller hund äter en förgiftad mus. Harden mycket gift i sig är det ju rätt farligt. Senast jag pratade med Anticimex om detta ryckte han på axlarna och sa att det är ju lätt att rädda djur som blir förgiftade (k-vitamin kanske det var?)
 
Ja exakt. Är det råttor kan de dock ibland få loss giftbiten och dra den med sig ut. Men det är sällsynt. Risken är ju den att en katt eller hund äter en förgiftad mus. Harden mycket gift i sig är det ju rätt farligt. Senast jag pratade med Anticimex om detta ryckte han på axlarna och sa att det är ju lätt att rädda djur som blir förgiftade (k-vitamin kanske det var?)

En ganska märklig inställning även om det såklart är bra information. Det beror också på vilket gift som använts.

Mekaniska/elektroniska fällor är att föredra. Finns ganska avancerade numer på skadedjursbekämpningsbolagen.
 
En ganska märklig inställning även om det såklart är bra information. Det beror också på vilket gift som använts.

Mekaniska/elektroniska fällor är att föredra. Finns ganska avancerade numer på skadedjursbekämpningsbolagen.
Ja alltså jag vill inte använda gift. Alla mina möss har försvunnit med vanliga fällor så jag har verkligen ingen erfarenhet av att behöva ta till värre åtgärder. På jobbet fanns det råttor och där menade Anticimex att det enda alternativet var giftboxar. Eftersom grannen hade hund där så frågade jag om det verkligen är säkert.
 
Problemet med råttor är att det är intelligenta djur som har stor kännedom om "sitt" område. Fällorna måste sättas ut i kontakt med råttornas "vägnät" som de har, men kan inte sättas hur som helst eftersom de kan uppfatta fällan som ett hinder och därmed välja annan väg, utan att gå in i fällan. Därtill lär de sig fort och de flesta fällor blir obrukbara snabbt, oavsett om det är gift, slagfälla eller elektrisk, eftersom råttorna slutar gå in i dem.

Själv lyckades jag få bort en hel grupp råttor som bosatt sig i hönshuset, ca 7 stycken. En gick till hundarna, en gick till hönsen och resten tog jag i en slagfälla som heter Supercat. Oerhört effektiv och smidig att använda. Flyttade fällorna varje kväll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 665
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 135
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp