Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Det som oftast är mest avgörande för att de ska vilja bo och föröka sig är tillgången till mat. Så att se till att allt ätbart är i stängda täta skåp eller lådor/burkar som de inte kan tugga sig igenom gör att man kommer en bra bit på vägen.

Har inte läst alla sidor så jag kanske bara upprepar detta i onödan, ignorera i så fall :p
Nejdå, du upprepar inte i onödan. Detta ska införskaffas snarast. Glas och plåtburkar att ha all mat i.
Otroligt att ingen mus har hittat till mitt skafferi i köket ännu....Som sagt,detta är ett jättebra tips:)
 
När vi köpte vår gård var det invasion här! Enligt Anticimex kommer råttor och möss inte in i huset förrän det är överfullt av dem i uthusen. Så även om man inte tycker att de stör i uthusen så bör man ta dem där för att hålla nere antalet. Nu får man ju inte ha gift ute längre så vi kör på fällor. Har tagit totalt 25 st under oktober... Snickers funkar bäst som bete.
 
När vi köpte vår gård var det invasion här! Enligt Anticimex kommer råttor och möss inte in i huset förrän det är överfullt av dem i uthusen. Så även om man inte tycker att de stör i uthusen så bör man ta dem där för att hålla nere antalet. Nu får man ju inte ha gift ute längre så vi kör på fällor. Har tagit totalt 25 st under oktober... Snickers funkar bäst som bete.

Vi låter katter och hundar hjälpa oss med att ha koll på antalet. Fällor från Anticimex har inte hjälpt oss. Vad har ni för fällor? :)
 
Ja, bor man på gård så finns ju möss ute i det vilda alldeles runt hörnet. Så det antalet förvånar mig inte. Vad är det för fällor?
Vi har den här som är dyr men bra och sådan tunnlar i plast (googla powersnap safe).

1603743823099.jpeg
1603743823099.jpeg
 
Jag har också möss, men förutom en kväll så verkar de hålla sig borta från huset. Däremot i boden (som är isolerad) där det finns en del att gnaga på håller de till. Säkert hos hönsen också, men jag har faktiskt inte sett de där.
De bodde i en tegelmur där fogen trillat bort, som nu har blivit påbättrad. Jag kör på musfällorna i plast som slår ihop, har inte varit med om att de inte dör och jag slipper ta i mössen.
Har relativt få dock (även om det smäller ett par gånger i veckan).
 
Vi har också möss här. Rätt nytt hus men de hittar ju sina springor ändå. Inte inne i huset än iaf, peppar peppar, men ett tag massa gnagljud på innertaket mest men även under golvet. Vi kommer tyvärr inte upp på innertaket, planerar att göra en lucka, det är ju bra att kunna komma upp av flera orsaker.

Vi har haft Nomor här i två omgångar och letat springor och tätat. Typ en vecka efter andra gången blev det tyst och har nu varit tyst i typ 1,5 vecka. Så förhoppningsvis blir det lugnt nu, men än är det ju inte över... haft i garaget också, där tog vi 3 st i fälla första dagen sen ingenting och inga bajskorvar heller. Ljudskrämma funkar inte alls här iaf.

Fällorna är slagfälla men man lägger betet under ett litet lock och när de försöker få in nosen där slår fällan. Perfekt träff på nacken på alla tre och inget blod. Köpte på Bauhaus och Dumle som bete.

Hur mycket försäkringen täcker känns ju sådär, vi har skadedjurstillägg och det enda de täcker är "sanering", vilket bara innebär själva dödandet. Vi har fått betala allt till Nomor själva förutom första gången de var hit och rekade. Försäkringen täcker inte heller skador, om tex. Huset brinner ner pga möss. :grin:
 
Ja, bor man på gård så finns ju möss ute i det vilda alldeles runt hörnet. Så det antalet förvånar mig inte. Vad är det för fällor?

Precis. Har man valt att bo mitt bland skogs/ang moss och annat vilt och levande sa ska de ju finnas dar. Dessutom kan jag tycka att det ar fel att i forsta hand forsoka da livet av dem nar det finns saker som gor att de flyttar ut sjalvmant.
 
Precis. Har man valt att bo mitt bland skogs/ang moss och annat vilt och levande sa ska de ju finnas dar. Dessutom kan jag tycka att det ar fel att i forsta hand forsoka da livet av dem nar det finns saker som gor att de flyttar ut sjalvmant.
Håller helt med. Just därför är jag så blödig när det kommer till att ha ihjäl dem.
Men som andra säger, så finns ju tyvärr risken att de kan sätta eld på huset, när de ska gnaga på allting.

Blev hemskt nyfiken på hur du brukar göra för att få dem att "flytta ut självmant"?
 
Håller helt med. Just därför är jag så blödig när det kommer till att ha ihjäl dem.
Men som andra säger, så finns ju tyvärr risken att de kan sätta eld på huset, när de ska gnaga på allting.

Blev hemskt nyfiken på hur du brukar göra för att få dem att "flytta ut självmant"?

Som jag sagt tidigare, droppar jag pepparmints olja pa bomullstussar som jag lagger ut dar de garna vill vara. De har flyttat ut ur var gamla husvagn, ut ur huset pa garden i South Carolina, ut ur det nuvarande Motorhemmet, och valt att inte komma in hos bade vanner och familj.
Sa enkelt, dessutom luktar ju pepparmint gott.
 
Nu har jag påbörjat min mus-krigföring, för de håller mig vakna om nätterna med sitt väldigt ljudliga springande och gnagande på vinden. :meh: De verkar dock inte ha tagit sig in i huset än (peppar peppar), men ibland låter det VÄLDIGT nära.... Problemet är att på vinden har jag ingen el, så jag kan inte testa med musskrämmor som låter. Jag har inte heller nåt golv på vinden utan det är bara sågspån, så jag kan inte krypa in långt eller ställa ut slagfällor.
Köpte en elfälla och ställde ut på en regel precis innanför vindsluckan på kvällen. Det blev ett JÄKLA liv! En mus togs av fällan antagligen i stort sett på en gång, men det lät som att det var en hel armé av möss sedan som var på den där fällan och attackerade den för att komma åt betet, och det slamrade och dunkade som bara den. Jag kunde definitivt inte somna, så vid ett-tiden på natten tröttnade jag och klädde på mig och gick för att hämta ner fällan från vinden. Då hade de lyckats flytta runt den lite, men de hade också försökt att komma åt betet genom att tugga sönder sin döda kompis, så det var typ köttfärsslams i fällan. :yuck: Slutsats: jag måste ha en fälla som kan ta många möss. Fast det är ju alltid en chansning med fällor, för vissa fällor verka funka bra hos vissa men dåligt hos andra om man läser recensioner... Funderar på modellen som @CaisaCax skrev om ovan, men blir det inte väldigt blodigt under den?
 
Jag hade gått på den torra, rätt hygieniska metoden. Köpt en bit skiva, satt musfällor (slagfällor) på den. Vittjat två gånger om dagen.

Det är inte slaskigt att tömma dem, jag behöver inte ta i musen utan bara i fällan och sedan ev sätta nytt bete i den. Kör den här: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/fallor/musfalla-717044/

Nu har jag fem runt om på fastigheten (och tre råttfällor), det har varit tomt ett bra tag nu.
 
Nu har jag påbörjat min mus-krigföring, för de håller mig vakna om nätterna med sitt väldigt ljudliga springande och gnagande på vinden. :meh: De verkar dock inte ha tagit sig in i huset än (peppar peppar), men ibland låter det VÄLDIGT nära.... Problemet är att på vinden har jag ingen el, så jag kan inte testa med musskrämmor som låter. Jag har inte heller nåt golv på vinden utan det är bara sågspån, så jag kan inte krypa in långt eller ställa ut slagfällor.
Köpte en elfälla och ställde ut på en regel precis innanför vindsluckan på kvällen. Det blev ett JÄKLA liv! En mus togs av fällan antagligen i stort sett på en gång, men det lät som att det var en hel armé av möss sedan som var på den där fällan och attackerade den för att komma åt betet, och det slamrade och dunkade som bara den. Jag kunde definitivt inte somna, så vid ett-tiden på natten tröttnade jag och klädde på mig och gick för att hämta ner fällan från vinden. Då hade de lyckats flytta runt den lite, men de hade också försökt att komma åt betet genom att tugga sönder sin döda kompis, så det var typ köttfärsslams i fällan. :yuck: Slutsats: jag måste ha en fälla som kan ta många möss. Fast det är ju alltid en chansning med fällor, för vissa fällor verka funka bra hos vissa men dåligt hos andra om man läser recensioner... Funderar på modellen som @CaisaCax skrev om ovan, men blir det inte väldigt blodigt under den?
Näe...fy vad hemskt med köttfärsslamsor i musfällan...:nailbiting:..nä som sagt,jag klarar inte av att ha ihjäl dem, och peppar peppar, den senaste tiden har jag haft tur? Har inte sett ett enda spår av någon mus på ett bra tag nu,trots att jag aldrig satte ut musfällorna jag köpte.
Hör aldrig något av dem heller. Så jag hoppas att de läser mina tankar och har gett sig av frivilligt?:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 657
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 135
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 153
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp