Har fått svar om fodringstider

lizzie

Trådstartare
Fick tag på en djurskyddsinspektör och fick svar på min fråga. Riktlinjerna är följande:

Helst ska det inte gå mer än 10 timmar mellan nattmål och frukost. Dock absolut inte mer än 12 timmar, eftersom efter 12 timmar så dör de svampar och bakterier som hästar har i magen och som den behöver för att bryta ner fodret.

Det är dock inte bra att alltid ha 12 timmar mellan fodringarna för då står hästen på gränsen till vad den egentligen klarar av.

Så djurskyddsinspektören tyckte helt klart att 10 tim är att föredra och det är vad hon rekommenderade.

Så jag kommer att ta det på nästa styrelsmöte, så vår vi se vad vi får igång för diskussion :devil:
 
Faktiskt inget nytt.
Men du har alltså problem med att folk inte förstått det gissar jag?! :smirk:

Hur långt har ni haft mellan kväll- och morgonfodring?
 
Ett stall kvällsfodrar ibland kl 18, men oftast kl 19. Frukost får de ju kl 8. Så det blir lite för långt emellan målen!!
 
Nästan alla i stallet vill att höstarna ska bli kvällsfodrade tidigast kl 19:30, men jag tycker att man ska fodra när alla är klara ca. 20:30.. Då får dom väl ge hästen mer e.m mat om den är så hungrig på kvällarna. För dom får ju mat åtta på morgonen.
 
äntligen nån som tar upp ett problem jag funderat på... jag satt i styrelsen för ett par år sedan, och tyckte att hästarna skulle kvällsfodras senare.. (de fodras kl 19.00 el. senare om de ärlektioner), till svar fick jag: Det har alltid varit så och kommer alltid vara så.. "jaha, vad ksa man svara på det?? De får morgon fodret kl 07.00, men jag tycker ändå det är för långt uppehåll! Nåå.. nu hoppas jag på att det nya stallet kvällsfodrar senare..
 
Ja det håller jag med om är lite väl långt mellan kväll och morgon!
Men det är klart, får hästarna fri tillgång på hö på kvällen, så kan det ju funka.
 
Nej - inte direkt fri tillgång, utan hästarna får normal kvällsfodergiva... sedan hur stor den är, är ju olika från häst till häst.

Det är en inhysning i stallet som vill ha hjälp för hon vill fodra senare, men får inte gehör för det. Problemet är att fodringstiderna är anpassade till hur bekvämt det är för personerna i stallet, inte för att det ska passa hästarna så bra som möjligt... :crazy:
 
Eftersom det är styrelsen som är ansvarig för klubbens verksamhet så är det också styrelsen som är ansvarig för uppstallningen. På nåt vis tycker jag då att vi även ansvarar för att det hålls god hästhållning på anläggningen. Vi har mycket tävlingar och träningar på anläggningen. Det rör sig mycket folk över huvudtaget på anläggingen. Så när jag pratade med djurskyddsinspektören så tyckte hon absolut att det är en sak för styrelsen att ta ett policybeslut om. Det hade varit skillnad om det bara varit ett privatstall hemma på gården. Då är det ju upp till hästägaren. Men klubben har ett annat typ av ansvar att verka för god hästhantering.

Jag tycker såna här saker är viktigt. Det är så många som skaffar häst, som inte har grundläggande kunskaper om skötsel och hantering. Så man får nog komma med lite pekpingar, men populär lär man ju knappast bli :angel:
 
Eftersom det är styrelsen som är ansvarig för klubbens verksamhet så är det också styrelsen som är ansvarig för uppstallningen. På nåt vis tycker jag då att vi även ansvarar för att det hålls god hästhållning på anläggningen. Vi har mycket tävlingar och träningar på anläggningen. Det rör sig mycket folk över huvudtaget på anläggingen. Så när jag pratade med djurskyddsinspektören så tyckte hon absolut att det är en sak för styrelsen att ta ett policybeslut om. Det hade varit skillnad om det bara varit ett privatstall hemma på gården. Då är det ju upp till hästägaren. Men klubben har ett annat typ av ansvar att verka för god hästhantering.

Jag tycker såna här saker är viktigt. Det är så många som skaffar häst, som inte har grundläggande kunskaper om skötsel och hantering. Så man får nog komma med lite pekpinnar, men populär lär man ju knappast bli :angel:
 
Eftersom det är styrelsen som är ansvarig för klubbens verksamhet så är det också styrelsen som är ansvarig för uppstallningen. På nåt vis tycker jag då att vi även ansvarar för att det hålls god hästhållning på anläggningen. Vi har mycket tävlingar och träningar på anläggningen. Det rör sig mycket folk över huvudtaget på anläggingen. Så när jag pratade med djurskyddsinspektören så tyckte hon absolut att det är en sak för styrelsen att ta ett policybeslut om. Det hade varit skillnad om det bara varit ett privatstall hemma på gården. Då är det ju upp till hästägaren. Men klubben har ett annat typ av ansvar att verka för god hästhantering.

Jag tycker såna här saker är viktigt. Det är så många som skaffar häst, som inte har grundläggande kunskaper om skötsel och hantering. Så man får nog komma med lite pekpinnar, men populär lär man ju knappast bli :angel:
 
Nej.. populär blir man inte.. jag hade inget emot att vara kvar på stallet en timme extra å kanske pyssla med klubbhästarna lite extra, kanske smörja lite, innan jag nattade om jag hade lektioner, hade jag en "vanlig" nattning kom jag ofta vid 19 och började ta in hästarna, och fodrade kanske vid 20, helst hade jag velat ha det senare, men tyvärr gick det inte alltid.. brukar bli lite putt när man ser folk som nattat redan kl 18(!!!!!!!).. hästarna hade oftast ätit upp höet vid 19, då jag kom å kikade till hästarna lite.. vad gör man inte, jo snällt går man å hämtar hökärran å ger dem lite mer mat, stackarna kan trots allt inte stå utan mat till 7 morgonen därpå.
 
Hej!
Det är när jag läser sådana här trådar som jag är så oerhört glad åt att ha stallet utanför dörren= fodra när det passar hästarna bäst!

Ångrar inte en sekund att vi flyttade från stan och ut till gård!
 
Min häst börjar äta på sitt kvällshö ibland redan kl 17 på em. Hon får dock så pass mkt att hon har kvar till morgonen plus står på halm. Så har jag löst att det ibland fodras (för) tidigt i mitt stall. :)
 
hejsan... bra samtalsämne tycker ja... själv låter ja mina hästar gå ute till 21... å sedan får dom gå ut 7 på morgonen. jag vill att dom ska få vara ute så länge som mäjligt. Det är trots allt där dom hör hemma. Dom ska inte behöva stå inne mer än nödvändigt tycker jag. Vet inte va ni andra tycker men de är min åskikt. Helt skulle nog mina hästar gå ute dygnet runt om dom fick!

Ha de så bra

Kram



Western Riding ---> de bästa!!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Ela
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 242
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 186
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp