Har folk blivit mer störiga eller har jag blivit tant?

Stinaelin

Trådstartare
Jag har (av förklarliga skäl), inte åkt tåg eller kollektivt de senaste åren. Nu har jag märkt att människor tycks prata i mobilen eller lyssnar på musik i högtalare i mycket högre utsträckning.

Varför? Varför inte prata med luren mot örat eller använda hörlurar? Jag FATTAR inte. Jag fick idag inte bara ta del av mina medresenärers privatliv, utan också de som de ringde till. Och de stackarna visste ju inte att hela kupén lyssnade.

Kan nån förklara för mig varför en gör såhär? Eller är det normalt och jag som blivit tant?
 
För egen del kan jag mycket väl ha blivit tant, MEN ja, folk har definitivt blivit mer störiga på denna punkt (samt en massa andra punkter, typ att använda elsparkcyklar hur som helst). För mig som reser ganska mycket och långa resor kollektivt, så är räddningen att fly in i tryggheten i den tysta avdelningen så ofta det går.

Men annars sitter jag och blänger mitt bästa tant-bläng - dock helt utan resultat - mot personer som låter (oftast fruktansvärt dålig) musik, tv-serier eller helt ointressanta samtal bara förorena hela ljudmiljön omkring sig under plågsamt långa stunder. För min del skulle det gärna få bli straffbart med onödiga ljudföroreningar likaväl som nedskräpning. :devil:

Själv avskyr jag att ens behöva prata i telefon på ett normalt sätt på tåget och undviker det i det längsta, både för att det ju bryts hela tiden och för att okända människor runt om har inte med mina samtal att göra.
 
För egen del kan jag mycket väl ha blivit tant, MEN ja, folk har definitivt blivit mer störiga på denna punkt (samt en massa andra punkter, typ att använda elsparkcyklar hur som helst). För mig som reser ganska mycket och långa resor kollektivt, så är räddningen att fly in i tryggheten i den tysta avdelningen så ofta det går.

Men annars sitter jag och blänger mitt bästa tant-bläng - dock helt utan resultat - mot personer som låter (oftast fruktansvärt dålig) musik, tv-serier eller helt ointressanta samtal bara förorena hela ljudmiljön omkring sig under plågsamt långa stunder. För min del skulle det gärna få bli straffbart med onödiga ljudföroreningar likaväl som nedskräpning. :devil:

Själv avskyr jag att ens behöva prata i telefon på ett normalt sätt på tåget och undviker det i det längsta, både för att det ju bryts hela tiden och för att okända människor runt om har inte med mina samtal att göra.
Det var precis så jag hanterade situationen också. Medels tant-bläng. Hjälpte föga.
 
Jag har (av förklarliga skäl), inte åkt tåg eller kollektivt de senaste åren. Nu har jag märkt att människor tycks prata i mobilen eller lyssnar på musik i högtalare i mycket högre utsträckning.

Varför? Varför inte prata med luren mot örat eller använda hörlurar? Jag FATTAR inte. Jag fick idag inte bara ta del av mina medresenärers privatliv, utan också de som de ringde till. Och de stackarna visste ju inte att hela kupén lyssnade.

Kan nån förklara för mig varför en gör såhär? Eller är det normalt och jag som blivit tant?
Det är för att man är dum i hela huvudet, tror jag :D

De som pratar i mobil via bilens högtalarsystem verkar heller inte ha förstått att när de har parkerat utanför affären (eller jobbet 🤦‍♀️) så hörs den man pratar med väldigt väl. Över hela parkeringen. Tycker så oerhört illa om att börja dagen med att lyssna på andras privata gräl...
 
Det är för att man är dum i hela huvudet, tror jag :D

De som pratar i mobil via bilens högtalarsystem verkar heller inte ha förstått att när de har parkerat utanför affären (eller jobbet 🤦‍♀️) så hörs den man pratar med väldigt väl. Över hela parkeringen. Tycker så oerhört illa om att börja dagen med att lyssna på andras privata gräl...
Ja, just det! Jag bor centralt, med en parkeringsplats precis utanför huset. Inte nog med att en hör alla privata samtal, det är ett jäkla tutande innan de får svar också. Vaknar ofta till TUUUUT-TUUUUT från bilar parkerade utanför mitt sovrumsfönster. Gah!
 
Folk är väldigt ego och befinner sig i sin egen värld och i den är de i centrum.

Jag avskyr folk som beter sig så- hatar andras telefonsamtal, att de spelar på mobilen med ljud, lyssnar på musik utan hörlurar och tittar på något jävla youtubeklipp där folk skrattar i. Jag drabbas av en sådan enorm stark önskan att ta deras telefon och slänga i golvet och stampa sönder den.

Jag anser det är så oerhört oförskämt mot medpassagerare att föra väsen på olika vis, tex genom telefonen. Man ska visa respekt och hänsyn. Basta.
 
Folk har blivit mer störiga. Det som stör mig är de som kollar filmer, spel, insta etc med ljudet på, utan lurar! Jag ser det mest i tunnelbanan. Ibland kan ljudet vara så högt att det överröstar min ljudbok 😡 innan pandemin såg jag det någon enstaka gång, nu händer det i princip varje gång.
Jag försöker tantblänga men budskapet går sällan fram.
 
Alltså, jag tycker ni låter som tanter hela högen. :D
Jag säger inte att det inte är störigt, det låter jäkligt störigt, men när har ungdomar inte varit störiga?
Är de däremot 20+ så tycker jag att de borde visa mer hänsyn.
 
Alltså, jag tycker ni låter som tanter hela högen. :D
Jag säger inte att det inte är störigt, det låter jäkligt störigt, men när har ungdomar inte varit störiga?
Är de däremot 20+ så tycker jag att de borde visa mer hänsyn.
Det är som sagt inte bara ungdomar, även mammor och pappor som ringer sina fruar och män och barn tex eller kollar klipp med ljud eller låter barnen kolla klipp med ljud osv.

Oavsett ålder är hörlurar uppfunna, det brukar gå bra att använda för folk- förutom när de sitter på tåg och buss?!
Märkligt det där, att man inte tänker att man tvingar på en miljö på andra människor, något man inte kan välja själv om man vill ta del av eller ej. Det gör pendlandet tuffare helt klart.

Hur många skulle inte må bättre att lugn och ro när de pendlar?
 
Jag tycker alla är störiga i kollektivtrafik och har därför själv lurar i öronen. Är det inte folk så är det bussljud/ tågljud osv och även om jag håller med om att privatliv borde hållas privat, så ser jag själv till att kunna trycka i lurarna så att jag får det lugnt.
 
Jag har (av förklarliga skäl), inte åkt tåg eller kollektivt de senaste åren. Nu har jag märkt att människor tycks prata i mobilen eller lyssnar på musik i högtalare i mycket högre utsträckning.

Varför? Varför inte prata med luren mot örat eller använda hörlurar? Jag FATTAR inte. Jag fick idag inte bara ta del av mina medresenärers privatliv, utan också de som de ringde till. Och de stackarna visste ju inte att hela kupén lyssnade.

Kan nån förklara för mig varför en gör såhär? Eller är det normalt och jag som blivit tant?
Skön hotellfrukost med massor av gosaker och en bordsgranne som sitter och lyssnar på något. Jag bad om att stänga av eller hörlurar.
Ser flera i denna tråd som kan vara väldigt kaxiga på detta forum men ägnar sig åt att "tant-blänga" i verkligheten? Varfördå. Det är väl bara att be dem stänga av eller hörlurar ?
 
Jag åker i stort sett aldrig kollektivt men är rent generellt inte främmande för att be folk stänga av alternativt använda hörlurar.
På restaurang kan man se många barn sitta med platta eller mobil och deras oljud väsnas över hela miljön. Då säger jag till föräldrarna. Är det ungdomar eller vuxna säger jag till den som orsakar oljudet.
 
Det är för att man är dum i hela huvudet, tror jag :D

De som pratar i mobil via bilens högtalarsystem verkar heller inte ha förstått att när de har parkerat utanför affären (eller jobbet 🤦‍♀️) så hörs den man pratar med väldigt väl. Över hela parkeringen. Tycker så oerhört illa om att börja dagen med att lyssna på andras privata gräl...
Fattar inte hur man inte kan fatta att det hörs jätteväl i bilen när man pratar telefon via den.
 
Det är för att man är dum i hela huvudet, tror jag :D

De som pratar i mobil via bilens högtalarsystem verkar heller inte ha förstått att när de har parkerat utanför affären (eller jobbet 🤦‍♀️) så hörs den man pratar med väldigt väl. Över hela parkeringen. Tycker så oerhört illa om att börja dagen med att lyssna på andras privata gräl...
Jag har aldrig hört någon den vägen, men hör inte heller när folk pratar med varandra i sina bilar om allt i bilen är stängt. Sen finns det volymkontroll också även på dessa prylar.

När det gäller telefonsamtal är det mest ofta förekommande personer som går omkring med mobilen framför hakan med högtalarläge på som en slags haklapp, eller med hörlurar som verkar ha en usel mikrofon så att de måste halvskrika. Som kanske är för unga att minnas att telefoner är fint designade för privata samtal där ena delen placeras vid egna örat samtidigt som den andra hamnar vid munnen.

Jag tror att tantblängandet är ett alldeles för subtilt sätt att uttrycka sitt missnöje, störs man på riktigt av någons icke visade hänsyn så är det rakare och bättre att säga till. I 9 fall av 10 uppnår man målet skulle jag tro. Även om uppfyllanden också kan innebära att mottagaren säger något om surtant/surgubbe och byter vagn.
 
Jag har pendlat till och från i flera år och otyget med de icke-existerande hörlurarna är något som dykt upp det senaste året. Främst bland tonåringar (föga förvånande) men även bland äldre. Funderar på om det är pandemins ökningen av videosamtal som har påverkat? Folk har vant sig vid att ha telefonen precis framför ansiktet och så har hörlurarna rationaliserats bort.

Minns även upprördhet kring läckande hörlurar för 10 år sedan. Möjligt att detta är en naturlig om än olycklig utveckling av det. Väsnats i offentligheten har folk gjort i alla tider.
 
Jag har pendlat till och från i flera år och otyget med de icke-existerande hörlurarna är något som dykt upp det senaste året. Främst bland tonåringar (föga förvånande) men även bland äldre. Funderar på om det är pandemins ökningen av videosamtal som har påverkat? Folk har vant sig vid att ha telefonen precis framför ansiktet och så har hörlurarna rationaliserats bort.

Minns även upprördhet kring läckande hörlurar för 10 år sedan. Möjligt att detta är en naturlig om än olycklig utveckling av det. Väsnats i offentligheten har folk gjort i alla tider.
Det kommer nog från att vi imiterar de vi beundrar. Influencers och reality-TV kör mycket med högtalarfunktion, såklart, annars hör ju inte tittaren.

Så den som inte tänker så mycket... Bara härmar det... Och fattar inte att den publiken dom har inte alls vill höra 😂
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 833
Senast: lilstar
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 359
Senast: Luleå
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som...
2
Svar
32
· Visningar
4 899
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp