Har hästen ont?

Ronjali

Trådstartare
Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in till hennes box ser hon ut som hon ätit citron. Öronen bakåt strukna och försöker hugga efter personen som går in. Jag har ägt henne i sex månader och hon var lite små sur när vi provred men inget jag ej kunde kontrollera. Min lillasyrra har blivit intresserad av hästsport på sistone och eftersom Ronja, som hästen heter, är jätte bra nybörjar ponny i ridningen, så fick hon testa. Men så fort hon ska in och borsta försöker Ronja hugga henne och sparkas när hon kratsar hovarna osv. Detta händer aldrig när jag borstar eller kratsar hovar utan då är öronen lite bakåt men inget dumt gör hon. Jag vet inte om detta är för att hon inte har någon respekt för lillasyrran eller om hon kanske har ont och tar ut sin aggression på folk? Detta är då inte bara med lillasyrran utan alla personer som kommer in i boxen. Hon går i en hage där hon är rang-hög och ingen häst får komma för nära för då blir hon alldeles tofsig och börjar sparka backut. När vi köpte henne blev hon besiktad men hon var fullt frisk utan skador. Förra ägaren köpte henne från ridskola där hon inte klarade av att bli störd av mindre barn. Hon är underbar i ridning och framförallt med mig är hon en riktig ängel. Inget problem med hovslagare eller veterinär, försöker bara se lite läskig ut. Jag är rätt säker på att hon inte har ont men jag vill ändå kolla med er här på forumet då jag inte vill att folk ska vara rädda för henne då hon egentligen inte är så. Jag har veterinär tid nästa vecka bara för att försäkerhetensskull kolla. Just nu är hon fullt igång.
Tacksam för svar!
 
Det låter mest som hon inte vill ha med barn att göra, hon blev troligen såld från ridskolan för att hon inte var säker i hanteringen. Jag antar att din syster blir rädd och det triggar betteendet ännu mer. Hon kan i och för sig ha ont, men jag tror hon agerat på samma vis även utan smärta.
 
Jag tänker att om hon hade ont så borde hon reagera ännu mer i ridningen. Men förstås omöjligt att veta utan att känna ponnyn.
 
Det låter mest som hon inte vill ha med barn att göra, hon blev troligen såld från ridskolan för att hon inte var säker i hanteringen. Jag antar att din syster blir rädd och det triggar betteendet ännu mer. Hon kan i och för sig ha ont, men jag tror hon agerat på samma vis även utan smärta.
Jag tror också tyvärr att det är så... Finns det något sätt jag kan åtminstone motverka hennes beteende lite? Just nu är hon känd som ’’monstret’’ i stallet och det finns folk som säger att hon är dåligt uppfostrad vilket inte är så kul. Händer att man frågar någon ifall den vill rida ut tillsammans men personen tackar nej då dem tror hon kommer vara arg i ridningen och skrämma deras hästar vilket hon aldrig gjort. :cry:
 
Det påminner mig om min första ponny. Han köpte vi fr ridskolan när han skulle pensioneras. Han var känd för att vara en krokodil i hanteringen men var fullkomligt underbar att rida!

Hans beteende mildrades lite grann med åren men gick aldrig över helt. Ju äldre jag blev desto lättare hade jag dock att hantera honom.
 
Vi hade en riktig surkart i stallet förut. Det räckte att du titta på henne så small det i väggen och så kasta hon sig mot dörren och gjorde utfall. Men öppna du dörren så var hon som en ängel. Hon var jättesnäll att rida och hantera. Det var bara när hon var instängd i boxen som hon visa den sura "livsfarliga" sidan. Sen fick hon stå i en box i ett hörn där ingen gick förbi. Där blev hon lugnare.
 
Jag tror också tyvärr att det är så... Finns det något sätt jag kan åtminstone motverka hennes beteende lite? Just nu är hon känd som ’’monstret’’ i stallet och det finns folk som säger att hon är dåligt uppfostrad vilket inte är så kul. Händer att man frågar någon ifall den vill rida ut tillsammans men personen tackar nej då dem tror hon kommer vara arg i ridningen och skrämma deras hästar vilket hon aldrig gjort. :cry:
Jag tänker att hon inte trivdes så bra på ridskolan med att bli störd ofta. Hon har säkert ett stort behov av eget utrymme och på en ridskola kan det vara bullrigt och många olika som hanterar en. Att snarare än att "tvinga" sig på henne så får man försöka se till att man blir inbjuden. Det finns en metod som är byggd kring positivt förstärkning där man låter hästen ha kvar sitt eget bestämmande i stora delar som kanske kan passa er och göra henne mer positivt inställd till din lilla syster bland annat. Man gör helt enkelt så det blir trevligt när din lilla syster kommer. På facebook finns en grupp som heter relationsbaserad hästträning som man kan gå med i. Du kan även söka på klickerträning för häst eller hund, det är ju samma typ av träning oavsett djurart. Det kan verka avigt utifrån hur vi är vana vid att arbeta med hästen, men för min ponnydam tycker jag det har gjort underverk för hur vi umgås med varandra. Hon är gladare och vi har ett trevligare samarbete.
 
Är hon likadan om man borstar och grejar i hagen? Jag hade testat med det och mutat med godis medan lillasystern grejade (om det går utan att ponnyn blir nafsig och bitig), försökt få lillasystern till en bra grej som är kul.
Sedan lärt lillasystern hur du gör när ponnyn inte beter sig ok, så hon är bättre förberedd.

Jag hade en häst på ridskolan som "sköthäst" under något år och han var jättesvår att hantera. Han bet, sparkades, tryckte upp mot väggen och gick knappt att få tag på i boxen. Men han mådde inte bra psykiskt.
Dock var han något lättare att hantera i stallgången, och halvnormal ute i hagen.
Han accepterade mig efter två gånger eller så i boxen. Jag var väldigt konsekvent och tydlig med att jag accepterar hans vilja men att han då måste acceptera mig och tre enkla regler (inte sparkas, inte bitas, inte trycka upp mig i väggarna). Då blev det mindre och mindre diskussion, men jag var alltid tvungen att vara alert och påminna om reglerna.
 
Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in till hennes box ser hon ut som hon ätit citron. Öronen bakåt strukna och försöker hugga efter personen som går in. Jag har ägt henne i sex månader och hon var lite små sur när vi provred men inget jag ej kunde kontrollera. Min lillasyrra har blivit intresserad av hästsport på sistone och eftersom Ronja, som hästen heter, är jätte bra nybörjar ponny i ridningen, så fick hon testa. Men så fort hon ska in och borsta försöker Ronja hugga henne och sparkas när hon kratsar hovarna osv. Detta händer aldrig när jag borstar eller kratsar hovar utan då är öronen lite bakåt men inget dumt gör hon. Jag vet inte om detta är för att hon inte har någon respekt för lillasyrran eller om hon kanske har ont och tar ut sin aggression på folk? Detta är då inte bara med lillasyrran utan alla personer som kommer in i boxen. Hon går i en hage där hon är rang-hög och ingen häst får komma för nära för då blir hon alldeles tofsig och börjar sparka backut. När vi köpte henne blev hon besiktad men hon var fullt frisk utan skador. Förra ägaren köpte henne från ridskola där hon inte klarade av att bli störd av mindre barn. Hon är underbar i ridning och framförallt med mig är hon en riktig ängel. Inget problem med hovslagare eller veterinär, försöker bara se lite läskig ut. Jag är rätt säker på att hon inte har ont men jag vill ändå kolla med er här på forumet då jag inte vill att folk ska vara rädda för henne då hon egentligen inte är så. Jag har veterinär tid nästa vecka bara för att försäkerhetensskull kolla. Just nu är hon fullt igång.
Tacksam för svar!
Håller med @Hoarfrost och någon att har du testat med stallgången? Just med barn/folk hon inte känner som kommer in i boxen kanske triggar en gammal irritation och känsla av att vara trängd?

(Sedan kanske man kan fundera över varför barn är irriterande, om de kittlas eller flittar runt eller)
 
Vi hade en riktig surkart i stallet förut. Det räckte att du titta på henne så small det i väggen och så kasta hon sig mot dörren och gjorde utfall. Men öppna du dörren så var hon som en ängel. Hon var jättesnäll att rida och hantera. Det var bara när hon var instängd i boxen som hon visa den sura "livsfarliga" sidan. Sen fick hon stå i en box i ett hörn där ingen gick förbi. Där blev hon lugnare.
I ett av stallen jag stod var den enda ponnyboxen bredvid surstoet. MIn c-ponny fick flytta dit då den räckte gott och väl till min. Han tycktes trigga henne utan att göra nånting synligt för oss människor. Sparkade i väggen så de hängde upp ett tungt "gummitäcke" som dämpade ljud och sparkar. Alla varnade för surkarten men när ägaren var borta så gick jag in i boxen och fixade utan nån enda reaktion , jag var väl antagligen bara den som var snäll då:confused:. När jag berättade för ägaren såg hon ut som ett frågetecken för hon tog alltid ut henne i gången när hon skulle fixa det minsta lilla, vad jag förstod var hon rädd för sin egen häst. Men jag var inte rädd , konstigt nog. Själv har jag alltid gjort i ordning min i boxen, för alla andra kunde bara stå på gången.
 
Är hon likadan om man borstar och grejar i hagen? Jag hade testat med det och mutat med godis medan lillasystern grejade (om det går utan att ponnyn blir nafsig och bitig), försökt få lillasystern till en bra grej som är kul.
Sedan lärt lillasystern hur du gör när ponnyn inte beter sig ok, så hon är bättre förberedd.

Jag hade en häst på ridskolan som "sköthäst" under något år och han var jättesvår att hantera. Han bet, sparkades, tryckte upp mot väggen och gick knappt att få tag på i boxen. Men han mådde inte bra psykiskt.
Dock var han något lättare att hantera i stallgången, och halvnormal ute i hagen.
Han accepterade mig efter två gånger eller så i boxen. Jag var väldigt konsekvent och tydlig med att jag accepterar hans vilja men att han då måste acceptera mig och tre enkla regler (inte sparkas, inte bitas, inte trycka upp mig i väggarna). Då blev det mindre och mindre diskussion, men jag var alltid tvungen att vara alert och påminna om reglerna.
I stallgången kan nästan vem som helst klappa henne. Något öra bak men hon hugger i alla fall inte då, går man bakom är det 75% risk att man får en spark men hon är bättre i alla fall. Ska testa med hagen, tack för tipset!
 
Bra att du ska kolla upp ponnyn.
Alla ponnyer är inte barnponnys och om hon redan visat på ridskolan att hon inte gillar barn så var försiktiga med att låta ditt syskon hålla på med ponnyn. Kanske bäst att du sköter ponnyn själv?
 
Bra att du ska kolla upp ponnyn.
Alla ponnyer är inte barnponnys och om hon redan visat på ridskolan att hon inte gillar barn så var försiktiga med att låta ditt syskon hålla på med ponnyn. Kanske bäst att du sköter ponnyn själv?
Tänker det samma. Alla hästar klarar inte att hanteras av ovana, och har de väl börjat ogilla ovana människor och vet hur man skrämmer dem kan det vara svårt att bli av med beteendet. Jag skulle låta det vara, och låta ponnyn bli hanterad av människor den trivs med i så stor utsträckning som möjligt.
 
Jag tänker att hästen efter att ha stått på ridskola och blivit hanterad av många olika människor som bestraffat och belönat olika typer av beteende och därför vill ha en person som tar hand om henne. En trygg person som kan få henne att känna sig säker på vad som förväntas av henne. Hästen upplevs som argsint när den egentligen är försvarsinställd.

Jag tänker att det är bäst för hästen att du ser till att vara hennes trygghet och stå för majoriteten av hästens hantering. När du och hästen varit tillsammans längre så kan du försiktigt introducera din lillasyster. Det kanske aldrig går, det finns hästar som inte tycker om att hanteras av barn även om de är bra som ridhästar åt barn.
 
Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in till hennes box ser hon ut som hon ätit citron. Öronen bakåt strukna och försöker hugga efter personen som går in. Jag har ägt henne i sex månader och hon var lite små sur när vi provred men inget jag ej kunde kontrollera. Min lillasyrra har blivit intresserad av hästsport på sistone och eftersom Ronja, som hästen heter, är jätte bra nybörjar ponny i ridningen, så fick hon testa. Men så fort hon ska in och borsta försöker Ronja hugga henne och sparkas när hon kratsar hovarna osv. Detta händer aldrig när jag borstar eller kratsar hovar utan då är öronen lite bakåt men inget dumt gör hon. Jag vet inte om detta är för att hon inte har någon respekt för lillasyrran eller om hon kanske har ont och tar ut sin aggression på folk? Detta är då inte bara med lillasyrran utan alla personer som kommer in i boxen. Hon går i en hage där hon är rang-hög och ingen häst får komma för nära för då blir hon alldeles tofsig och börjar sparka backut. När vi köpte henne blev hon besiktad men hon var fullt frisk utan skador. Förra ägaren köpte henne från ridskola där hon inte klarade av att bli störd av mindre barn. Hon är underbar i ridning och framförallt med mig är hon en riktig ängel. Inget problem med hovslagare eller veterinär, försöker bara se lite läskig ut. Jag är rätt säker på att hon inte har ont men jag vill ändå kolla med er här på forumet då jag inte vill att folk ska vara rädda för henne då hon egentligen inte är så. Jag har veterinär tid nästa vecka bara för att försäkerhetensskull kolla. Just nu är hon fullt igång.
Tacksam för svar!
Låter som en typisk ridskoleponny, jag tror det hade varit bra för ponnyn att komma bort från folk och och bara ha en som tar hand om den ett tag, inte låta vem som helst klappa osv. Eventuellt flytta till ett lugnt stall där det inte kommer och går så mycket folk så hästen kan få en chans att återhämta sig och få upp tilliten till folk igen.
 
Din häst är inte ranghög. Hon är osäker och försvarar sig mot både hästar och människor på det sätt hon kan. Hon vågar inte stanna upp och ta reda på om de vill illa utan utgår ifrån det och försvarar sig utifrån det. Det du måste ge henne är trygghet och det gör du genom att ha samma rutiner hela tiden, dag ut och dag in, inga överraskningar, inget nytt, inga nya människor eller olika som hanterar utan en person som hela tiden är tydlig och lugn och ger henne en stabil tydlig ram att förhålla sig till och hitta trygghet i. En hästkompis som hon verkligen gillar och kan ty sig till är också guld. Ger du henne det ger du henne förutsättningarna att landa i att hon vet vad som gäller och då kan hon också hitta lugn och trygghet i det.
Just nu skriker hon. Du måste lyssna på henne och ge henne det hon behöver.
För en del sådana hästar kommer beteendet tillbaka när situationen blir liknande de de minns med fasa medans för andra fungerar det efter några år att med tryggheten närvarande (dvs. en människa eller hästkompis hen litar på) klara av det men man får då också vara medveten om att det kan ta mycket på hästen rent psykiskt. För ytterligare andra handlar det om att de får sin trygghet igen när livet runt dem inte längre består av kaos som de inte kan förstå och kan fungera som vilken häst som helst i diverse situationer sålänge det grundläggande finns kvar.
 
Upt.
Jag har läst alla kommentarer och tänker att hon inte känner sig så trygg just nu. Jag ska be om att flytta henne till det lilla stallet med fyra boxar, där går det inte så mycket folk mer än dessa fyra hästars ägare. Förhoppningsvis blir hon lugnare då. Tack för svaren!
 
En häst jag hade gjorde jag inte iordning i boxen. Ruggigt dåligt. Kunde stå i boxen efter ridpasset men inte innan. Boxen var hennes och jag kunde gå in och hämta henne men det var också det enda jag gjorde.

Lätt i allt annat men boxen var hennes eget utrymme och där ville hon vara ifred, Är er ponny lättare att hamtera på stallgången låt henne stå på stallgången. Gör inte en stor grej utav det.

Lycka till
 
En häst jag hade gjorde jag inte iordning i boxen. Ruggigt dåligt. Kunde stå i boxen efter ridpasset men inte innan. Boxen var hennes och jag kunde gå in och hämta henne men det var också det enda jag gjorde.

Lätt i allt annat men boxen var hennes eget utrymme och där ville hon vara ifred, Är er ponny lättare att hamtera på stallgången låt henne stå på stallgången. Gör inte en stor grej utav det.

Lycka till
Håller helt med här. Har köpt ridskolor ponny som hatade ungar skälv och därför fick stå uppbunden i boxen på ridskolan. Dom hade henne i 5 år för stallchefen tyckte hon var fin.
Låt boxen vara hennes område. Vill hon inte bli klappad låt henne vara ifred i boxen. Slutade med att jag fick klappa min över stalldörren i stallet kom någon annan å ens försökte så flyttade hon med en stor markering på att hon inte ville att dom skulle klappa henne.
 
Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in till hennes box ser hon ut som hon ätit citron. Öronen bakåt strukna och försöker hugga efter personen som går in. Jag har ägt henne i sex månader och hon var lite små sur när vi provred men inget jag ej kunde kontrollera. Min lillasyrra har blivit intresserad av hästsport på sistone och eftersom Ronja, som hästen heter, är jätte bra nybörjar ponny i ridningen, så fick hon testa. Men så fort hon ska in och borsta försöker Ronja hugga henne och sparkas när hon kratsar hovarna osv. Detta händer aldrig när jag borstar eller kratsar hovar utan då är öronen lite bakåt men inget dumt gör hon. Jag vet inte om detta är för att hon inte har någon respekt för lillasyrran eller om hon kanske har ont och tar ut sin aggression på folk? Detta är då inte bara med lillasyrran utan alla personer som kommer in i boxen. Hon går i en hage där hon är rang-hög och ingen häst får komma för nära för då blir hon alldeles tofsig och börjar sparka backut. När vi köpte henne blev hon besiktad men hon var fullt frisk utan skador. Förra ägaren köpte henne från ridskola där hon inte klarade av att bli störd av mindre barn. Hon är underbar i ridning och framförallt med mig är hon en riktig ängel. Inget problem med hovslagare eller veterinär, försöker bara se lite läskig ut. Jag är rätt säker på att hon inte har ont men jag vill ändå kolla med er här på forumet då jag inte vill att folk ska vara rädda för henne då hon egentligen inte är så. Jag har veterinär tid nästa vecka bara för att försäkerhetensskull kolla. Just nu är hon fullt igång.
Tacksam för svar!
Lillasyrran kanske kan rida utan att göra i ordning? (vet inte vad övriga tror om hur det skulle fungera men tex en ridskola där jag var på ridläger i England gjorde inte ridskoleryttarna i ordning sin häst, de bara red.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
638
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 075
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp