Har hästpriserna gått ner?

Sporthorse

Trådstartare
Har suttit och kollat annonser och det som slår mig är att hästar blivit billiga i Sverige, vad beror det på?
Finns fler annonser med relativt unga hästar som hoppar 120+ under 150 000. Äldre läromästare för under 100. Minns inte att det var så billigt sist jag köpte häst i Sverige. Någon annan som lagt märke det det här? Vad beror det på?

Är det någon som sålt ridhäst nyligen? Hur länge fick ni ha häst ute på annons och är ni nöjda med priset?
 
@Sporthorse jag upplever inte det alls, tycker det ligger hur mycket hästar som helst ute för 130+ tusen som knappt är utbildade och/eller knappt skulle gå en LA dressyr ens, och typ hoppat 1.10 nångång som säljs som ”välutbildade” osv. 😅 Men då har jag inte iof tittat på rena unghästar så där har jag ingen uppfattning.
 
Just nu är det rätt tid att köpa men det beror mest på att hästar som läggs ut på vintern ofta är sådana som "måste" säljas.
Den som kan ha kvar hästen väntar tills vinterpälsen är borta och våren är ordentligt kommen.
Det är inte så många som köper häst under vinterhalvåret.
 
De under 10-11 år som går 120 och kostar under 200 000 har vi insett antingen är importer som säljaren inte vet någonting om, eller så är det något fel (skador/problembeteenden) på dom tyvärr🙃 Självklart finns det undantag men vi har letat häst i fyra månader nu och har ringt på mååånga och det är bilden vi har fått.
 
Har min ute till försäljning nu sedan i början på månadsskiftet. Varken fel på honom eller något sådant men där i mot under utbildning där av hans lägre pris eller ja kanske inte för just hans ras. Men säg om två tre månader då kommer absolut priset ha gått upp på honom. Med utbildning och vinterpäls av 😅
 
Har min ute till försäljning nu sedan i början på månadsskiftet. Varken fel på honom eller något sådant men där i mot under utbildning där av hans lägre pris eller ja kanske inte för just hans ras. Men säg om två tre månader då kommer absolut priset ha gått upp på honom. Med utbildning och vinterpäls av 😅
Ja många importer är ju extremt billiga. Går inte konkurrera med dom om man har en svenskfödda häst. Vissa har tom exportröntgen utan anmärkning för 90.
 
Har min ute till försäljning nu sedan i början på månadsskiftet. Varken fel på honom eller något sådant men där i mot under utbildning där av hans lägre pris eller ja kanske inte för just hans ras. Men säg om två tre månader då kommer absolut priset ha gått upp på honom. Med utbildning och vinterpäls av 😅

Nu blir ju ditt ämne kanske lite OT men utifrån det - Tror inte du kan räkna med så jättemycket större värdeuppgång i pris pga det utifrån rasen det gäller, och dess ålder och utbildningsläge utifrån det .

Dessutom får du ju räkna in vad det kostar att ha hästen hos någon annan för försäljning. Då är det oftast mest ekonomiskt att sälja hästen till någon som bjuder ett hyfsat pris snarare än att försöka sälja den med argument att ”priset ökar i takt med vidare utbildning” som många säljare lägger i annonser som något försök till ”fynda snart annars blir det dyrare” .
 
Senast ändrad:
Nu blir ju ditt ämne kanske lite OT men utifrån det - Tror inte du kan räkna med så jättemycket större värdeuppgång i pris pga det utifrån rasen det gäller, och dess ålder och utbildningsläge utifrån det .

Dessutom får du ju räkna in vad det kostar att ha hästen hos någon annan för försäljning. Då är det oftast mest ekonomiskt att sälja hästen till någon som bjuder ett hyfsat pris snarare än att försöka sälja den med argument att ”priset ökar i takt med vidare utbildning” som många säljare lägger i annonser som något försök till ”fynda snart annars blir det dyrare” .
Vi får väl se, i vilket fall som helst han ligger ute för ett okej pris för sin ras och utbildning i dagsläget, men de finns de som tar minst 10-15 tusen mer trots att de är mindre utbildade en vad han är. Samtidigt så visst de kostar att ha han bort men för mig är de en trygghet att jag slipper den känslomässiga biten med att ha folk springades hemma. Och sen beror de ju på vad man har för avtal. Men överlag de är skämt priser på hästar idag, bara titta på alla travakutioner som pågår från Maj - September/oktober, de slumpas bort hästar för inga pengar alls.
 
Vi får väl se, i vilket fall som helst han ligger ute för ett okej pris för sin ras och utbildning i dagsläget, men de finns de som tar minst 10-15 tusen mer trots att de är mindre utbildade en vad han är. Samtidigt så visst de kostar att ha han bort men för mig är de en trygghet att jag slipper den känslomässiga biten med att ha folk springades hemma. Och sen beror de ju på vad man har för avtal. Men överlag de är skämt priser på hästar idag, bara titta på alla travakutioner som pågår från Maj - September/oktober, de slumpas bort hästar för inga priser alls.

Fast travarnas priser som ridhästar kan du ju knappast blanda in i sammanhanget ? Eller vad menar du ? 😅😳
 
Jag tycker nog inte alls att priserna har sjunkit överlag..
Jag vet inte kanske inte men har ju kontakt mer flera olika delar av hästvärlden och delvis får nog inte folk betalt vad de egentligen ville ha. Köper sällan hästar och säljer aldrig några heller för föder upp och behåller själv. Men har en förälder som säljer en del och hen tycker väl kanske inte att de får betalt vad de egentligen vill ha för sina uppfödningar om man ser till vad de kostade att tillverka och hålla första året. Men sånt går i vågor precis som allt annat i samhället. Beror väl lite på också vad folk har råd med, sen vet jag inte hur pass mycket alla importhästar pressar ned priserna på våra svenskfödda hästar.
 
Jag vet inte kanske inte men har ju kontakt mer flera olika delar av hästvärlden och delvis får nog inte folk betalt vad de egentligen ville ha. Köper sällan hästar och säljer aldrig några heller för föder upp och behåller själv. Men har en förälder som säljer en del och hen tycker väl kanske inte att de får betalt vad de egentligen vill ha för sina uppfödningar om man ser till vad de kostade att tillverka och hålla första året. Men sånt går i vågor precis som allt annat i samhället. Beror väl lite på också vad folk har råd med, sen vet jag inte hur pass mycket alla importhästar pressar ned priserna på våra svenskfödda hästar.
Jag tänker att säljarna kanske är missnöjda och vill ha mer, men köparna tycker nog fortfarande att hästarna är dyra.
Att uppfödare får mindre betalt än de vill betyder ju inte att priserna gått ned.
 
Jag tycker nog inte alls att priserna har sjunkit överlag..
Är väl kanske olika från vilken del av hästvärlden man kommer antar jag. Sen påverkar väl också importerna priset på marknaden. Har en förälder som föder upp i halv stor skala och de tycker väl inte att de kanske alltid får vad hästen är värd egentligen sätt till vad de den kostar att tillverka och fram till 1 års ålder.
 
Jag tänker att säljarna kanske är missnöjda och vill ha mer, men köparna tycker nog fortfarande att hästarna är dyra.
Att uppfödare får mindre betalt än de vill betyder ju inte att priserna gått ned.
Jag tänker att säljarna kanske är missnöjda och vill ha mer, men köparna tycker nog fortfarande att hästarna är dyra.
Att uppfödare får mindre betalt än de vill betyder ju inte att priserna gått ned.
Så kan de också vara. Föder upp för att behålla så säljer aldrig av dem.
 
Är väl kanske olika från vilken del av hästvärlden man kommer antar jag. Sen påverkar väl också importerna priset på marknaden. Har en förälder som föder upp i halv stor skala och de tycker väl inte att de kanske alltid får vad hästen är värd egentligen sätt till vad de den kostar att tillverka och fram till 1 års ålder.
Vad hästar kostar att tillverka och vad de går att sälja för är ju inte samma sak. En del hästars marknadsvärde är betydligt högre än tillverkningskostnaden och en del kommer aldrig gå att få igen pengarna på. Men så är det nog oavsett hur det generella prisläget ser ut 😊
 
Bra hästar kostar därefter och kommer alltid att göra. Självklart kan man ”fynda” men generellt sätt tycker jag priserna inte har gått ner. Tycker snarare att många överprisar sina hästar i förhållande till vad de har gjort tävlingsmässigt tex.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 976
Senast: SiZo
·
Gnägg En lite mer allmän fundering/fråga kring annonser: Har varit ur sporten rätt länge och senast jag hade häst var 10+ år sedan. Nu har jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
15 265
Senast: skogaliten
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 656
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp