Har haft urinsten. Kan hon äta kött?

Lyan

Trådstartare
Min ena hund hade en enorm urinsten när jag fick hem henne. Hon blev opererad för knappt 1,5 år sedan och har sedan dess ätit royal canin urinary s/o. Hon tog urinprov sist i augusti och hade då helt normal urin.
Hon får tuggisar ibland men jag hade velat ge godis i kong som lite annan aktivering. Vågar jag ge henne färskfoderbullar? Det hade varit lättast om alla äter samma godis nämligen. Eller är det bäst att köpa blötmat för urinsten och sära på dem när de får kongen?

Nu när jag skriver så känns det säkrast med blötmat, men bullar hade helt klart varit enklare (och inte lika kletigt och stinkande)
 
Min ena hund hade en enorm urinsten när jag fick hem henne. Hon blev opererad för knappt 1,5 år sedan och har sedan dess ätit royal canin urinary s/o. Hon tog urinprov sist i augusti och hade då helt normal urin.
Hon får tuggisar ibland men jag hade velat ge godis i kong som lite annan aktivering. Vågar jag ge henne färskfoderbullar? Det hade varit lättast om alla äter samma godis nämligen. Eller är det bäst att köpa blötmat för urinsten och sära på dem när de får kongen?

Nu när jag skriver så känns det säkrast med blötmat, men bullar hade helt klart varit enklare (och inte lika kletigt och stinkande)
Vad bestod stenen av?
Urinstensfoder fungerar endast om hunden uteslutande får fodret, annars blir det som vilket foder som helst. Dvs du får inte ens ge godis eller tuggben om du vill ha någon urinstensförebyggande effekt.
Det är enkelt att fylla en kong med urinary s/o blötmat och sedan frysa in.
 
Vad bestod stenen av?
Urinstensfoder fungerar endast om hunden uteslutande får fodret, annars blir det som vilket foder som helst. Dvs du får inte ens ge godis eller tuggben om du vill ha någon urinstensförebyggande effekt.
Det är enkelt att fylla en kong med urinary s/o blötmat och sedan frysa in.
Det blev inte av att skicka in den. Kommer inte ihåg varför nu. Men eftersom hennes urinprov varit fina så känns det inte nödvändigt längre. Tuggisarna är så hårda så hon får knappt i sig något av dem så dem är jag inte så orolig över, men godis har hon fått lite sista tiden nu när jag tänker efter. Fy vad illa det låter, och faktiskt är! Jag måste ha blivit invaggad i falsk trygghet nu när alla varit friska så länge så det har blivit att alla har fått lite då och då 😓 Hoppas verkligen inte att hon tagit skada av godiset hon har fått 😱😭

Absolut inga köttbullar då!! Kanske ska ringa och be om ett urinprov också för säkerhets skull eftersom det är så längesedan hon var där nu. Trodde inte att det var så längesedan som augusti så har inte tänkt på det när hon inte har visat problem och vi inte blivit kallade
 
Nu har vi varit inne och lämnat urinprov och det var helt utan anmärkning :banana: Så nu blir det bara hemmagjorda köttbullar av urinary s/o till kongen, inget godis och en hård tuggis i veckan för tändernas skull.

Veterinären frågade direkt vad hon hade hittat på denna gången för vi har varit där så ofta med alla möjliga problem så det var skönt att kunna säga att det bara var en koll för säkerhets skull och att det faktiskt var utan anmärkning också! Så nu får vi se hur lång tid det tar innan nästa måste in :meh: Tror rekordet de senaste två åren är 2-3 veterinärfria månader i rad
 
Off topic men du är väl försiktig med tuggisar? Inga Asien-tillverkade som visat sig vara så farliga. De kan ge Fanconis syndrom där hunden får en farligt hög nivå glukos i urinen.
 
Ännu en ”matfråga” för Pärla. Jag har flyttat upp marsvinen i lägenheten och alla som har marsvin vet hur mycket bajs de producerar och hur mumma det är för hundar 🤣 Pärla är inte supersnabb på att få tag på pluttarna utan de andra brukar hinna först men kan det vara farligt med marsvinsluttar också?

Hon har också gjort ännu ett fritt urinprov så maten och den begränsade mängden tuggisar hon får verkar ju funka iallafall :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp