Har hittat en hund jag fastnat för.....

Våra hundar är aldrig lösa utöver vid jakt och i hundgården hemma. Visst vill dom säkert vara lösa minst flera gånger i veckan ute men det kan dom glömma.

testa att cykla med hunden om den behöver röra sig, långt ifrån alla hundar kan vara lösa oavsett hur mycket det tränas, känner inte till just schäfer men dom kan väl ha ett stort intresse för föremål som rör sig.
Att cykla med honom var en toppen ide´. Har fina cykelvägar häromkring,problemet är bara att när jag cyklar UTAN hund häromkring,så rusar det ut lösa hundar från husen och följer efter mig när jag cyklar.....
Tänk dig då scenariot att jag i de lägena har en hund bredvid cykeln.....:eek:. Då skulle de hundarna bli ännu mer taggade att titta efter vad det är för hund jag har med mig.

Har ingen aning om hur min prov-hund skulle reagera i dessa situationer,är inte jättesugen på att ta reda på det heller....:(
 
En annan sak jag funderat på, är att jag ännu inte vågar ha honom lös i skog och mark,eftersom vi inte känner varann så bra.
Tränar inkallning i långlina och det kommer ju ta ett tag,och det märks på honom att han så gärna vill springa lös.

Har funderat på detta med att ha honom lös i hundrastgård,men är det verkligen lämpligt?
Har ingen aning om hur han reagerar på de andra hundarna i hundrastgården?

Är det öht lämpligt att ha honom i hundrastgård, när han inte ens är min ännu?
Jag lider så med honom att han ej får springa lös....:cry: En så pass stor hund som han är. För muskulaturens skull är det ju viktigt att han får röra sig som en hund ska.

Vad säger ni hundfolk om detta?

Jag skulle aldrig släppa in mina hundar i en rastgård om det var andra hundar där. Nu använder jag inte rastgård direkt eftersom mina får gå lösa i skogen och på annan lämplig plats.
Men om du absolut vill släppa honom lös nu så gör det i en tom rastgård. Eftersom du enbart har honom på prov för tillfället så känns det ännu mer angeläget att undvika hundslagsmål.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 347
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 049
Senast: Brie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp