Har hittat ett hus...

Armani__

Trådstartare
...som jag och sambon är lite intresserade av!
Problemet är att detta inte finns ute på någon till-salu-lista, men har stått tomt länge och jag har haft span på det nu ett tag.

Känner grannen till ägaren till huset och har fått höra att han har tänkt sälja det. Men alltså, kan man bara ringa upp honom sådär och berätta sitt ärende, eller är det lite väl "fräckt"?

Huset är ett fallfärdigt ruckel nästan, men med ett underbart läge och jag älskar det av någon konstig anledning :D

Så, vad säger ni, hur går man till väga i vår situation? Frågan är fri, eller...?
 
Sv: Har hittat ett hus...

Självklart kan ni ringa. Eller varför inte lägga ett brev i lådan. Hej vi är intresserade av att köpa ert hus - ring xxxx-xxx.
 
Sv: Har hittat ett hus...

Det ar bara att ringa =) Jag hade iaf inte tatt illa upp om nan ringde for att fraga om mitt hus var till salu. Aven om det inte var det:)
 
Sv: Har hittat ett hus...

Friskt vågat- hälften vunnet!!!

Go for it!
Det kan ju inte bli mer än ett nej... Jag håller just på att köpa en avstyckad tomt brevid mitt så jag vågade;)
 
Sv: Har hittat ett hus...

Det är inte fräckt att ringa och fråga. Berätta hur förtjust du är i huset och fråga om ägaren har några planer för det eller om det finns någon möjlighet att du skulle kunna få köpa löss det.
 
Sv: Har hittat ett hus...

Ta chansen om du hittat ett ställe där du verkligen vill bo. Det är lätt att missa såna ställen när de kommer ut på marknaden. Ibland måste man dra i några tampar för att det ska hända något... Kör!
 
Sv: Har hittat ett hus...

Säg bara inte att det är ett fallfärdigt ruckel... :angel: Det ringde en till oss och undrade om vi hade planer på att sälja rivningsobjektet, rivningsobjektet visade sig vara våran sommarstuga, som visserligen kanske inte är den vackraste men fullt fungerande... :D Vi hade nog inte sålt till dem även om vi hade haft planer på att sälja själva... :crazy:
 
Sv: Har hittat ett hus...

Till alla!
Tack för peppandet, ska verkligen ringa och höra med honom, ska bara försöka få fatt i min bekant som bor granne med huset, för jag vet inte vad han heter och han bor inte där själv :laugh:

Åhhh vad spännande detta ska bli, hoppas hoppas :banana::banana:
 
Sv: Har hittat ett hus...

Säg bara inte att det är ett fallfärdigt ruckel... :angel: Det ringde en till oss och undrade om vi hade planer på att sälja rivningsobjektet, rivningsobjektet visade sig vara våran sommarstuga, som visserligen kanske inte är den vackraste men fullt fungerande... :D Vi hade nog inte sålt till dem även om vi hade haft planer på att sälja själva... :crazy:

Hahahaha, nej det är kanske inte så lämpligt :rofl::rofl:
Det går nog inte hem hos säljaren :D

Tack för tipset ;)
 
Sv: Har hittat ett hus...

Okej alla.
Nu har jag fått rätt på numret till mannen som äger huset. Och även fått veta att det finns Husbock i huset. Vet dock inte hur allvarligt det är, berätta gärna!
Jag gör nog så att jag ringer till honom imorgon och hör mig för. Och om det blir aktuellt så får väl anticimex komma ut och inspektera huset.
 
Sv: Har hittat ett hus...

Vad jag har hört ang. husbock så måste hela huset saneras. Det kan vara försäkrat med det. Men i många fall så river man det. Googlade lite...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Husbock
Men vad sorgligt! :cry:

Så kanske är det därför huset står tomt.

Typiskt, nu när TS tagit mod till sig och allt, det är ju helt rätt att kontakta ägaren och höra sig för, tycker jag! :banana:
 
Sv: Har hittat ett hus...

Det ringde en till oss och undrade om vi hade planer på att sälja rivningsobjektet, rivningsobjektet visade sig vara våran sommarstuga

Men guuud! :eek:
... vad arg man hade blitt!! NOG att DEN snubben hade fått köpa det :devil:
 
Sv: Har hittat ett hus...

Men vad sorgligt! :cry:

Så kanske är det därför huset står tomt.

Typiskt, nu när TS tagit mod till sig och allt, det är ju helt rätt att kontakta ägaren och höra sig för, tycker jag! :banana:

Ja det kan vara därför det nu har blivit tomt.
Ska nu ringa och prata med anticimex och höra vad de säger, innan jag ringer till husägaren. Om anticimex säger att det är lönlöst,så finns det kanske ingen anledning att ringa till husägaren.
 
Husbock

Startade en tråd igår angående ett hur jag och sambon är mycket intresserade av. Dock har vi ju fått reda på att i huset finns Husbock..

Är det någon som har egna erfarenheter kring just husbock?
Pratade med anticimex idag och de sa att detta var det värsta djuret som angriper trä i hus, som vi har i Sverige. Men hon sa att man får ta ut en kontrollant (?) som kollar hur pass hårt huset är angrepet och om det är länt att sannera.

Men ja, nu vill jag höra kring era erfarenheter kring just husbock. Vi vill ju verkligen ha detta hus, ett riktigt renoveringshus med ett underbart läge, så jag hoppas på bra svar, men var ärliga. Tala gärna om för oss precis som det är, inte "bara" vad vi vill höra :D
 
Sv: Har hittat ett hus...

Oj oj oj!
Nu har jag pratat med husägaren :bump::bump:
En super-trevlig man, verkligen!
Jag berättade mitt ärende och han sa att det ska säljas.

Jag berättade också att jag på omvägar hade hört att där fanns husbock. Han visste inte ens vad Husbock är för något, så det fick jag förklara. Och vad han visste så fanns det inte, det var inget han hade hört talas om någonsin. Det tycker jag bådar gott, för om inte husägaren vet något om det så borde det inte vara så, eller är jag för optimistisk?


Vi ska iallafall ut där imorgon och titta närmare, ska bli så roligt!
Ett fallfärdigt hus, eller ja beboeligt med inte mer. Har "fattiglappar", men ska (om vi köper) kläs om. Elen är dock nygragen, proppskåp och jordfelsbrytare bytt. Huset är 79 kvm och biarea 51 kvm.

Undrar vad han begär för det, eller vad vi kan erbjuda, får väl se vad han säger imorgon :banana:
 
Sv: Husbock

Startade en tråd igår angående ett hur jag och sambon är mycket intresserade av. Dock har vi ju fått reda på att i huset finns Husbock..

Är det någon som har egna erfarenheter kring just husbock?
Pratade med anticimex idag och de sa att detta var det värsta djuret som angriper trä i hus, som vi har i Sverige. Men hon sa att man får ta ut en kontrollant (?) som kollar hur pass hårt huset är angrepet och om det är länt att sannera.

Men ja, nu vill jag höra kring era erfarenheter kring just husbock. Vi vill ju verkligen ha detta hus, ett riktigt renoveringshus med ett underbart läge, så jag hoppas på bra svar, men var ärliga. Tala gärna om för oss precis som det är, inte "bara" vad vi vill höra :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article227173.ab

http://www.byggahus.se/forum/juridik/28333-husbock-upplysningsplikt.html
Say no more!

Jag hade INTE köpt ett hus som var angripet av husbock! Möjligen köpt det för TOMTVÄRDET samt bränt upp allt angripet trä och byggt ett helt nytt hus.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Husbock

Om anticimex skickar en kontrollant, vad kostar det er?
Hur mycket drömhus är det för er?

Jag hade inte köpt huset, möjligen tomten om det verkligen är drömläget om förra ägaren betalar sanering och förbränning av allt material.

Husbock är det absolut värsta som finns för husägare, det är livsfarligt eftersom huset kan se bra ut på utsidan medans bärande balkar är pulveriserade inuti:crazy:

Även om en besiktning görs så kostar det ju att utföra den och frågan är hur ingående de får göra?
Får de göra åverkan? hur mycket åverkan?

Ni ska vara väldigt glada att ni fick reda på det här innan ni köpte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 181
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 264
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp