Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

em76

Trådstartare
Mitt 17-åriga islandssto kan vara besvärlig att kratsa hovarna på och brodda.
Framhovarna brukar gå bra, men när man ska sätta ner hoven smäller hon ner den med full kraft. Bak är värre :crazy: Hon drar åt sig benet och håller man kvar viftar hon med det tills man tappar taget.
Hovslagarna har inte haft några sådana här problem med henne. Hon försökte lite med den förste men han höll kvar och sedan uppförde hon sig. För den nye har hon uppfört sig perfekt de två gånger han skott henne.
Vissa dagar hon är en :devil: , hon knuffas, envisas med att gå fram ett steg när jag backat henne o s v.
Jag har haft henne drygt två år och inte tränat henne hårt p g a dräktighet/föl. Hon är heller inte regelbundet tränad tidigare i sitt liv.
Nu promenerar jag med henne några gånger i veckan och rider en gång eller två, ganska kravlöst och det fungerar ok. Ökar jag kraven blir hon antingen seg eller rycker tyglarna ur händerna på mig och sticker.
Hon har till och från varit svullen i haslederna. Vid longering/ridning på tungt underlag tycker jag ibland hon ser/känns oren bak men enligt en kompis är hon bara lat och utnyttjar mig. Bjuder hon ordentligt framåt är traven och tölten taktmässig.
Nu är hon normalskodd men var hos tidigare ägare gångartsskodd med längre tår, särskilt bak. Trakterna var ihoptryckta men är bättre nu. Hon var barfota ungefär ett år och skoddes i vintras.
Hon är ranglåg i hagen men stökig bland nya hästar, har svårt att få kompisar. Naturligt lugn, blir sällan rädd för saker. När de andra hästarna låtsasflyr står hon oftast kvar.
Vad tror ni av det jag skrivit, har hon ont någonstans eller är hon bara otränad, lat och fräck? Hur ska jag bära mig åt? Ska jag vara hårdare mot henne? Jag är svag fysiskt så jag vill gärna ha tips på hur jag ska lura henne att göra som jag vill. :smirk:
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Jag tror att hon är så otränad att hon inte kan möta dina krav.
Och så blir hon stressad av det och försöker komma undan.
Ridning är jobbigt för hästens bakdel om den är otränad.

Träna vid handen.
Öppnor vid handen är bra.
Longera med nogrann cirkel.
Tömkör nogranna vägar och serpentiner.
Led över cavaletti/stockar, gärna litet höga.

Gör arbetet lätt och lustfyllt för henne, pressa inte.
Om du får reaktioner, backa tillbaka en bit på kraven.

Träna varannan dag, massera gärna efter arbete.
Rid kort och koncentrerat igenom en rörelse, i skritt först.
Avbryt helst innan det tar emot för hästen.
Hon kommer att ha träningsverk, respektera den.

Otränad - ja.
Lat - knappast.
Fräck - nej bara stressad.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Det låter lite som hon ha spänningar, om du vill, kan du låta en massör gå igenom hästen för att se om det kan vara något muskulärt, där kan du åxo få lite träningstips!
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Hej!

Denna häst känner jag sen långt tillbaks i tiden. Hon har bl a gått på bete här hos mig. Jag har ridit henne ett antal gånger och alltid upplevt henne som oerhört lättriden och "lättväxlad".

Eftersom hon inte är regelbundet riden på ganska många år nu, så tror jag att detta beror på att det ställs för höga krav för snabbt.
Ut i skogen och ha kul för det älskar hon! Kräv inget dressyrarbete som öppna och liknande förrän hon har musklat sig. Rid då t ex några öppnor eller liknande när du rider ut. Nöj dig med kanske 2 st och öka kraven allt eftersom. Rid lite snabba galopper och sånt så hon får upp arbetsviljan. För hon får riktigt fin vilja när den plockas fram.

När det gäller att hon ev skulle gå orent så kan hon ju ha fått någon vrickning eller liknande. Det är viktigt att kolla upp så hon inte går med någon skada. För att hon skulle sticka låter helt obekant för mig. Hon är verkligen supersnäll men hon har ju också temperament. Så jag tror att hon protesterar mot något.
Det kan ju också bero på att sadeln eller bettet inte passar.

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig med fina Askja. Pussa henne från mig.

Katrin
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Glömde en sak, du kan ju alltid ringa Christel och höra hur hon tycker att du ska göra. Hon har ju ridit in henne och haft henne i många år.

Katrin
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Idag har hovis varit här och skott henne. Det gick bra. Han tycker att hon är allmänt stel men tror inte hon har ont.
Frågan är varför hon vissa dagar är jobbig att kratsa och andra dagar inte.

Jag har tänkt igenom detta med ridningen och det är nog mest mitt självförtroende det är fel på. Jag är rädd att göra fel vågar inte försöka.
Nu när paddocken börjar torka upp och några av skogsvägarna är röjda efter stormen hoppas jag på roligare ridning.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Det första jag tänker på är spatt. Skena, stel och ogilla press är typiska symptom för det, men även för en massa andra probblem.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Jag har också tänkt spatt, mer än en gång. Jag röntgade henne inte före köp, det ångrar jag nu. Jag tycker inte hon rör sig som en spatthäst men det kanske är värt att kolla upp ändå.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Liksom Lobelia tror jag oxå på spatt.
Det är en sak om hästen ska testa å jäklas ngn gång men denna häst verkar inte göra det å sedan kan den vara stelare vissa dagar medan det går bättre andra dagar...

Det finns många islandshästar vars ägare inte alls märker att de har spatt, de beter sig som vanligt men ett kännetecken är ju stelhet i början av ridturer, kanske ovillighet att sammarbeta(tex med benen som hon gör).
Låt röntga henne så du vet om hon har förändrigar, hon kanske behöver gå på inflammatoriskt en tid.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Jag håller med, börja med spattröntgen och en vanlig veterinärkoll.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

hon kan ha ont i knäna....eller vara stel i lederna ????????
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

tycker att du borde kolla hene bätre än gong för mycket än en gong för lite ..... lycka till ;)
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Om du inte undersöker så kommer du fortsätta att fundera över spatt, det är väl värda pengar oavsett resultat.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Hej! Jag tror som de andra också påpekat att det är bäst att kolla, kanske inte med en "vanlig" veterinär bara som ser efter det mer akuta sympomen och inte så mycket det underliggande, kanske är det bättre med en massör,kiripraktor, kännare eller liknande. Men sen tror jag också att hon dels är otränad, sen har jag märkt själv samma tendenser på mitt sto till att sura när man är lite för mjuk ett tag. I god tro vill man ju bara vara snäll och inte kräva så mycket, men hästens synsätt är ju inte som vårat börjar vi ju lära oss... Utan istället läser hon av dig att du (obs:detta vet jag inte, jag bara gissar!!) är lite osäker, väntar på hennes kommandon(iform av att inte vilja gå längre, springa fortare eller vara lugn när du sköter henne) och pressar henne ytterst försiktig.
Själv har jag haft många tankar kring vad jag bör göra, vad som är för hårda händer (som jag själv hatar se hos andra hästägare) osv. Och det är lätt att tro hästen mår dåligt eller är olycklig när den hänger håglöst eller är olustig eller inte vill mer. Men faktum är att det är mer att hela tiden testa sina gränser, för hästen är just som människan, av naturen lat= det måste den vara om det kommer rovdjur och jagar den om en halvtimma, då måste den ha krafter kvar! Själv har jag sett en mycket trevlilg utveckling på mitt ungsto där jag var alldeles för mjuk i början och inte ville pressa henne alls...det kunde ju hon få bestämma. Resultatet? Hon blev irriterad (hästar vill ju ha en ledare!) litade mindre på mig och ville inte jobba, men inte heller vara ensam. Nu, ett år senare efter betydligt mer träning litar hon så blint på mig jag alltid bara drömt om att en häst ska göra för mig, och när jag lämnar henne i hagen slickar hon sig nöjt kring munnen och ser länge efter mig, och gnäggar och kommer springande varje gång jag kommer. Underbart!!

Så, kort sagt (nej..) OM din häst visar sig vara fysiskt frisk, sätt mer krav, och storleken spelar ingen roll!! Jag väger 47, och i hegen går en liten äldre shettis som bestämmer över min Vilja på 1.40!

Tips: Gå promenader, träna på att hon ska stanna omedelbart när du gör det, gå där du vill, variera om hon ska gå mer brevid eller bakom dig, var bara vänlig men bestämd. Se henne inte i ögen, tala med ditt kroppsspråk-armar och "gör dig stor" när hon ska flytta sig. Börja med en liten gest/tryck och öka gradvis, snart väljer hon att flytta sig för den lilla markeringen-hon vill ju ha det så behagligt som möjligt. VARIERA VARIERA VARIERA! Ta på benen ofta utan att lyfta, eller lyft utan att kratsa. Gör det så ofta du kan, så det blir lika vardagligt som att äta gräs... Lycka till!!
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

em76 skrev:
Mitt 17-åriga islandssto kan vara besvärlig att kratsa hovarna på och brodda.
Framhovarna brukar gå bra, men när man ska sätta ner hoven smäller hon ner den med full kraft. Bak är värre :crazy: Hon drar åt sig benet och håller man kvar viftar hon med det tills man tappar taget.
Hovslagarna har inte haft några sådana här problem med henne. Hon försökte lite med den förste men han höll kvar och sedan uppförde hon sig. För den nye har hon uppfört sig perfekt de två gånger han skott henne.
Vissa dagar hon är en :devil: , hon knuffas, envisas med att gå fram ett steg när jag backat henne o s v.
Jag har haft henne drygt två år och inte tränat henne hårt p g a dräktighet/föl. Hon är heller inte regelbundet tränad tidigare i sitt liv.
Nu promenerar jag med henne några gånger i veckan och rider en gång eller två, ganska kravlöst och det fungerar ok. Ökar jag kraven blir hon antingen seg eller rycker tyglarna ur händerna på mig och sticker.
Hon har till och från varit svullen i haslederna. Vid longering/ridning på tungt underlag tycker jag ibland hon ser/känns oren bak men enligt en kompis är hon bara lat och utnyttjar mig. Bjuder hon ordentligt framåt är traven och tölten taktmässig.
Nu är hon normalskodd men var hos tidigare ägare gångartsskodd med längre tår, särskilt bak. Trakterna var ihoptryckta men är bättre nu. Hon var barfota ungefär ett år och skoddes i vintras.
Hon är ranglåg i hagen men stökig bland nya hästar, har svårt att få kompisar. Naturligt lugn, blir sällan rädd för saker. När de andra hästarna låtsasflyr står hon oftast kvar.
Vad tror ni av det jag skrivit, har hon ont någonstans eller är hon bara otränad, lat och fräck? Hur ska jag bära mig åt? Ska jag vara hårdare mot henne? Jag är svag fysiskt så jag vill gärna ha tips på hur jag ska lura henne att göra som jag vill. :smirk:

Jag tycker absolut INTE du ska lyssna på dina kompisar! Det är ju din häst och du känner henne bäst. Jag tror inte någon häst är lat, de är bara omotiverade till att göra det vi ber om just då eller så förstår de inte vad vi menar.

Ta det här med din häst på allvar. Ta ut en equiatriker till henne som kan gå igenom hela henne och rätta till ev snedheter. Sen tycker jag det kan var ide att låta en ordentlig hästtandläkare titta igenom hennes mun oxå. Dels får du då veta om något har varit fel, du får hjälp att rätta till detta och du får råd om vilket sorts bett som passar just din häst. Även en veterinär skulle vara bra till henne.

Först när du har uteslutit alla ev fysiska problem så kan du börja titta på andra saker så som hästens motivation, gamla inlärda saker, saker som din häst kanske aldrig har fått lära sig ordentligt mm
Lycka till.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Skulle gjort ett böjprov innan jag gjorde något annat med hästen. Har tyvärr sett och hört om alltför många islandshästar som visar sig vara halta vid böjprov, av olika orsaker, med betydligt mindre symtom än vad din häst uppvisar.
 
Sv: Har hon ont eller är hon bara otränad och lat?

Hon kollades av en equiterapeut för fyra veckor sedan. Hon hade gamla spänningar i bakdelen och är lite allmänt stel i lederna. Har sedan dess stretchat bakbenen och det har för det mesta gått bra, någon gång har hon dragit till sig benet. Framhovarna smäller hon inte ner längre utan sätter ned dem mjukt.
Jag har inte ridit henne så mycket själv de senaste veckorna men de som ridit henne har varit nöjda.

Equi tyckte jag skulle ge henne djälvulsklo men det har inte blivit av att jag beställt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 066
Senast: AliceZeta
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp