Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

MaRomer

Trådstartare
Okej det här undrar jag över!

Jag blev anställd den 1/1-08 och har 6 mån provanställning. Men från vilken dag räknar man att man får ut mest % om man blir mamma ledig. Från den 1/1-08 eller från den 1/6-08 (provanställning 6 mån). D.v.s Får jag "full" ersättnig för mammaledighet från den 1/1-09 eller den 1/6-09?

på ett annat sätt kan man skriva det så här: När har jag jobbat ett år? Den 1/1-09 eller den 1/6-09?

Jätte luddigt men jag kan verkligen inte förklara detta på ett annat sätt.

Och en enkel fråga. Hur stor del av ordinarie lönen får man ut vid mammaledighet? D.v.s hur många %.
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Det räknas ju efter årsinkomsten. 80% av sjukpenninggrundande inkomsten får du.
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Det räknas ju efter årsinkomsten. 80% av sjukpenninggrundande inkomsten får du.

Jag trodde också att det var 80% av lönen som man fick ut. Men min första fråga är den som jag fundrar mest på och jag har inte riktigt fått något svar på detta. Men visst måste man ha varit fastanställd i 1 år innan man kan få ut 80% av lönen vid mammaledighet?
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Blir inte klok på detta men har funderat mycket, så nu måste jag se om jag kan bli klok på det=)
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Nej, för att du ska ha rätt att få på sjukpenningsgrundande nivå krävs att du haft rätt till en sjukpenninggrundande inkomst som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före den beräknade födelsen. Har du inte det får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag.

Jag har på sjukpenningsgrundande nivå. Sa upp mig från mitt fasta arbete i april 2007, därefter vikarierade jag lite timmar på ett annat företag fram tills juli...sen fick jag barn i december. Så med andra ord, hade jag inte gjort nåt sen april hade jag knappast fått mer än grundersättning. Nu klarade jag mig med 5 månader tillgodo innan bebisen kom. Hade jag stämplat från april hade min föräldrapenning blivit kass.
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Jag är fast anställd, jag tar min månadslön jag har sista arbetsdagen innan jag blev ledig * 12.

Du räknar ut din ersättning såhär:

Årsinkomst * 0,98 = A
A * 0,8 = B
B / 365 = Föräldrapenning om dagen
(du väljer ju själv hur många dagar i mån. du vill ta ut)
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Jag är fast anställd, jag tar min månadslön jag har sista arbetsdagen innan jag blev ledig * 12.

Du räknar ut din ersättning såhär:

Årsinkomst * 0,98 = A
A * 0,8 = B
B / 365 = Föräldrapenning om dagen
(du väljer ju själv hur många dagar i mån. du vill ta ut)

Okej!

Nu tror jag att jag har fattat men inte säker=)
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

ASBRA förklaring!!!

Men kan man ta ut max xå många dagar i månaden som månaden innehåller? alltså 28-31?
 
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Ja, det kan du. Jag tar ut mån, tis, ons och tors. Sambon tar fre, lör och söndag.

Försäkringskassan räknar ju med helger också, i motsats motför tex akassan som endast räknar 5 dagar/veckan som exempel.

Brytdatumet är från 21:a ena månaden till den 20:e nästa månad. Blir i princip nästan alltid 30 eller 31 dagar, med undantag för nån månad då det kan bli nån dag mindre än 30/31.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ingen aning om vad rubriken ska vara=/

Har du timlön så tar du din timlön * 2080 = din årsinkomst.

Din FP är grundad på den lön du förlorar när du går hemma och inte vad du har tjänat tidigare, därför är det viktigt att kontakta FK så fort ens lön ändras, man kan ju t.ex. få löneförhöjning fast man går hemma och då får man oxå mer FP.
Man kanske får sänkt lön/arbetslös, då sänks inte ens FP men ersättningen om man blir sjukskriven eller går på HP sänks.


Dessutom är FP skyddad om du skulle bli arbetslös eller börja plugga. Så har du jobbet upp en SGI på 250.000:- och sen börjar plugga och efter 3 år får nästa barn är din FP samma som innan.



Och allt jag skriver finns på FK hemsida!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 099
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 956
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 740
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp