Har innehållsförteckningar fått mindre textstorlek?

Rosett

Trådstartare
(Eller behöver jag glasögon? :( )

Har märkt att jag måste fota innehållsförteckningar och zooma in bilden för att kunna läsa dem.

Tidigare hade jag jättebra syn men numera kan jag sällan/aldrig läsa innehållsförteckningar, undrar om det beror på att jag fått sämre syn eller om texten helt enkelt blivit mindre.

Nån mer som har detta problem?
 
(Eller behöver jag glasögon? :( )

Har märkt att jag måste fota innehållsförteckningar och zooma in bilden för att kunna läsa dem.

Tidigare hade jag jättebra syn men numera kan jag sällan/aldrig läsa innehållsförteckningar, undrar om det beror på att jag fått sämre syn eller om texten helt enkelt blivit mindre.

Nån mer som har detta problem?
Jag TROR de blivit mindre generellt. Jag har sett några med så liten text att de knappt klarat av att trycka med skärpa.
 
Jag TROR de blivit mindre generellt. Jag har sett några med så liten text att de knappt klarat av att trycka med skärpa.
Har fått för mig att det ska finnas något i reglerna kring märkningen som ska sätta en gräns för hur litet det kan vara. Men det kanske bara står "läsbart" eller något annat med tolkningsmån?
 
Har fått för mig att det ska finnas något i reglerna kring märkningen som ska sätta en gräns för hur litet det kan vara. Men det kanske bara står "läsbart" eller något annat med tolkningsmån?

Nej, du har rätt. Det är regler för teckenstorlek. Det är också en regel som säger att det ska vara tydligt och lättläst.

Minsta teckenstorlek är förresten 1,2 mm om det är någon som är speciellt intresserad ;).

Reglerna är inte nya, så texten har inte blivit mindre. Däremot får texten på väldigt små förpackningar vara 0,9 mm istället för 1,2 mm.
 
Har fått för mig att det ska finnas något i reglerna kring märkningen som ska sätta en gräns för hur litet det kan vara. Men det kanske bara står "läsbart" eller något annat med tolkningsmån?
Efter ditt inlägg sökte jag på internet för att hitta vad som gäller och från 2014 gäller tydligen att textstorleken skall vara minst 1,2 millimeter!
 
Det som brukar ske när sådana här minimått införs är att de istället för att förbättra blir en norm som många följer och 1,2 mm är inte stort, i synnerhet inte om det är packad text med litet radavstånd.
 
Det som brukar ske när sådana här minimått införs är att de istället för att förbättra blir en norm som många följer och 1,2 mm är inte stort, i synnerhet inte om det är packad text med litet radavstånd.

Nja, nu har jag jobbat i branschen en del år och det du beskriver är ett icke-problem. Det är inte standard att försöka göra texten så liten som möjligt, med små radavstånd etc, eftersom man riskerar att straffas på läsbarheten istället. Däremot är det lite pyssligt att försöka få all information på små förpackningar a la tuggummipaket.
 
Jag blev tvungen att mäta! Tog en förpackning som jag tycker har text som är rimligt lättläst och den var exakt 1,2 mm hög så det är inte så smått ändå. Jag har uppfattat texten som betydligt mindre på många förpackningar jag sett.
 
(Eller behöver jag glasögon? :( )

Har märkt att jag måste fota innehållsförteckningar och zooma in bilden för att kunna läsa dem.

Tidigare hade jag jättebra syn men numera kan jag sällan/aldrig läsa innehållsförteckningar, undrar om det beror på att jag fått sämre syn eller om texten helt enkelt blivit mindre.

Nån mer som har detta problem?
Jag har detta problem av förklarliga skäl pga nedsatt syn, så därför har jag med mig ett förstoringsglas i väskan alltid. Men vad smart att fota och förstora! Inte lika pinsamt som att stå där med det jävla pensionärsglaset när jag inte ens är pensionär! :angel:
 
Jag har detta problem av förklarliga skäl pga nedsatt syn, så därför har jag med mig ett förstoringsglas i väskan alltid. Men vad smart att fota och förstora! Inte lika pinsamt som att stå där med det jävla pensionärsglaset när jag inte ens är pensionär! :angel:
Jag upptäckte att min telefon har ett hjälpmedel som heter Förstorare. Ska testa den nästa gång texten är för liten. :)
 
Jag upptäckte att min telefon har ett hjälpmedel som heter Förstorare. Ska testa den nästa gång texten är för liten. :)
Vad har du för telefon och hur hittar du den?
Kan vara bra att ha och även tipsa svärmor, om våra 2 olika telefoner har det.
 
Jag tar bild på innehållsdeklarationen och zoomar för att läsa. Kan jag inte läsa den avstår jag att köpa varan.
 
Vad har du för telefon och hur hittar du den?
Kan vara bra att ha och även tipsa svärmor, om våra 2 olika telefoner har det.
iPhone. Inställningar —> kontrollcenter —> anpassa reglage
Om det står + framför förstorare så klickar man på + och den läggs då till i kontrollcenter, som man kommer åt genom att svepa uppåt från skärmens nederdel.
 
iPhone. Inställningar —> kontrollcenter —> anpassa reglage
Om det står + framför förstorare så klickar man på + och den läggs då till i kontrollcenter, som man kommer åt genom att svepa uppåt från skärmens nederdel.
Tack. De med iPhone blir får nog nytta av det. Jag har Android och min bekant en helt annan telefon.
Får försöka googla o se om det kan finnas på min telefon.
 
Tack. De med iPhone blir får nog nytta av det. Jag har Android och min bekant en helt annan telefon.
Får försöka googla o se om det kan finnas på min telefon.
På min Samsung S9 verkar det finnas under inställningar och sedan "tillgänglighet" och "synlighetsförbättringar". Där finns något som heter "förstoring".
 
Nja, nu har jag jobbat i branschen en del år och det du beskriver är ett icke-problem. Det är inte standard att försöka göra texten så liten som möjligt, med små radavstånd etc, eftersom man riskerar att straffas på läsbarheten istället. Däremot är det lite pyssligt att försöka få all information på små förpackningar a la tuggummipaket.
Ja.
Rent generellt så behövs mer och mer legal text få plats på diverse saker som säljs. Och om ytan den ska printas på inte ändrar storlek, får man ta till kreativa metoder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Hermelin
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
955
Senast: bettysmatte
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp