Har insekter revir??

Texaz

Trådstartare
Korkad fråga, kanske, men det slog mig när jag åkte till jobbet i morse 🤔
Hade ett par flugor i bilen och har ju fönstret lite öppet under dagen för att det inte ska bli så varmt...

Funderingen är då hur dessa tas emot av andra flugor, om de flyger ut?

Finns det revir, eller är alla välkomna?🤔
Gäller det även andra flygfän???
 
Flugor har inte revir, så för dem är det nog lugnt. De flesta insekter har inte revir som sådant, utan kanske på sin höjd en egen mindre plats där de håller till, typ bo eller favoritplats att jaga på. Den kan de försvara. Ibland blir det bråk om tillgångar (t.ex. så kan fjärilar och humlor bråka om blommorna, särskilt tidig vår när det inte finns så många), men mitt i sommaren tror jag mest det är fart i baken på att samla mat. Insekter är små, och klarar således oftast inte längre tid utan mat (i alla fall inte om de är aktiva). De flesta djur som har revir är större, för det krävs extra resurser att slåss och patrullera, oftast i form av lagrad energi på olika sätt typ fett eller gömd mat, eller flock som kan hjälpas åt.

Observera att jag inte är någon biolog utan bara intresserad av djur och natur. Jag generaliserar och det jag skrivit ovan finns det säkert massa undantag från.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 467
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp