Har inte råd att flytta till (avlönad) praktik, deppig

Jobbigt

Trådstartare
Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också...

Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter examen. Mådde dåligt och trivdes inte med varken livssituationen eller jobbet i sig. Flyttade hem till föräldrarna och behövde bara vila ett tag. Drömmen har länge varit att gå ett riktigt "trainee-program" på ett stort företag. Jag har nu sökt ett sådant som jag tycker att jag borde ha ok chans på. Det börjar till hösten om jag kommer in. Under tiden har jag fått praktik på ett av detta företags kontor utomlands. Jag vill givetvis åka, inte minst för att mina chanser att få traineeplats borde öka. Problemet är att jag inte har råd med första månaden. :( Jag har inte pengar så att det räcker till hyra, deposition och levnadskostnader första månaden innan jag får betalt. Jag tog ett lån av mina föräldrar när jag tog examen för att klara mig till jag fick jobb, som jag har betalat på under tiden jag jobbade. De vägrar låna mig mer pengar för att jag skall kunna åka på detta. De tycker jag skall söka okvalificerade jobb härikring.

Inser att de inte har någon skyldighet att hjälpa mig öht. Men känner mig så fruktansvärt bitter. I synnerhet som jag är rädd att det kan kosta mig en plats på traineeprogrammet. Jag har övertygat mig om att detta kommer göra hela skillnaden... Jag har tom kollat på sms-lån, men man måste ha en deklarerad inkomst i Sverige och det kommer jag ju inte ha. Känner mig så fuktansvärt deprimerad.

Slutar väl med att jag tar städjobb och fortsätter bo här hemma... Förväntar mig inga svar är bara ledsen och behövde skriva, men om någon vill kommentera eller komma med uppmuntrande ord så läser jag gärna.
 
Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också...

Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter examen. Mådde dåligt och trivdes inte med varken livssituationen eller jobbet i sig. Flyttade hem till föräldrarna och behövde bara vila ett tag. Drömmen har länge varit att gå ett riktigt "trainee-program" på ett stort företag. Jag har nu sökt ett sådant som jag tycker att jag borde ha ok chans på. Det börjar till hösten om jag kommer in. Under tiden har jag fått praktik på ett av detta företags kontor utomlands. Jag vill givetvis åka, inte minst för att mina chanser att få traineeplats borde öka. Problemet är att jag inte har råd med första månaden. :( Jag har inte pengar så att det räcker till hyra, deposition och levnadskostnader första månaden innan jag får betalt. Jag tog ett lån av mina föräldrar när jag tog examen för att klara mig till jag fick jobb, som jag har betalat på under tiden jag jobbade. De vägrar låna mig mer pengar för att jag skall kunna åka på detta. De tycker jag skall söka okvalificerade jobb härikring.

Inser att de inte har någon skyldighet att hjälpa mig öht. Men känner mig så fruktansvärt bitter. I synnerhet som jag är rädd att det kan kosta mig en plats på traineeprogrammet. Jag har övertygat mig om att detta kommer göra hela skillnaden... Jag har tom kollat på sms-lån, men man måste ha en deklarerad inkomst i Sverige och det kommer jag ju inte ha. Känner mig så fuktansvärt deprimerad.

Slutar väl med att jag tar städjobb och fortsätter bo här hemma... Förväntar mig inga svar är bara ledsen och behövde skriva, men om någon vill kommentera eller komma med uppmuntrande ord så läser jag gärna.
Ta vilket jobb som helst nu och spara järnet! Från när är traineeplatsen? Du bor hemma? Då borde du ha bra möjligheter att spara.

Skola och omsorg skriker efter korttidsvikarier och även om den lönen kommer sent kommer den och du kanske kan få låna den summan av dina föräldrar?
 
Ring till din kontakt på företaget och förklara att du pga inget nuvarande jobb, flyttkostnader mm behöver ha förskott på lönen eller på annat sätt få hjälp med boendet under första månaden. Var beredd att presentera siffror och låt lite självsäker så har du rätt goda chanser. De skulle inte ge dig avlönad praktik om de inte ville ha dig där.
Om det absolut inte löser sig på nåt sätt får du göra som de flesta andra och gå den långa vägen: okvalificerat jobb - lågkvalificerat jobb och vidare tills du hamnar någonstans där du vill stanna. Under tiden kan du fortsätta söka traineetjänster. Kom ihåg att det inte är ett misslyckande bara för att livet inte går perfekt enligt plan :)
 
Håller med @lilstar
Hör av dig till företaget och säg att du är supertaggad men förklara situationen och fråga om de kan hjälpa :)

Och tills dess, försök hitta ett eller flera småjobb och spara spara spara
 
Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också...

Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter examen. Mådde dåligt och trivdes inte med varken livssituationen eller jobbet i sig. Flyttade hem till föräldrarna och behövde bara vila ett tag. Drömmen har länge varit att gå ett riktigt "trainee-program" på ett stort företag. Jag har nu sökt ett sådant som jag tycker att jag borde ha ok chans på. Det börjar till hösten om jag kommer in. Under tiden har jag fått praktik på ett av detta företags kontor utomlands. Jag vill givetvis åka, inte minst för att mina chanser att få traineeplats borde öka. Problemet är att jag inte har råd med första månaden. :( Jag har inte pengar så att det räcker till hyra, deposition och levnadskostnader första månaden innan jag får betalt. Jag tog ett lån av mina föräldrar när jag tog examen för att klara mig till jag fick jobb, som jag har betalat på under tiden jag jobbade. De vägrar låna mig mer pengar för att jag skall kunna åka på detta. De tycker jag skall söka okvalificerade jobb härikring.

Inser att de inte har någon skyldighet att hjälpa mig öht. Men känner mig så fruktansvärt bitter. I synnerhet som jag är rädd att det kan kosta mig en plats på traineeprogrammet. Jag har övertygat mig om att detta kommer göra hela skillnaden... Jag har tom kollat på sms-lån, men man måste ha en deklarerad inkomst i Sverige och det kommer jag ju inte ha. Känner mig så fuktansvärt deprimerad.

Slutar väl med att jag tar städjobb och fortsätter bo här hemma... Förväntar mig inga svar är bara ledsen och behövde skriva, men om någon vill kommentera eller komma med uppmuntrande ord så läser jag gärna.

Testa att söka fonder det finns fonder för allt möjligt och en hel del har lågt antal sökande och bara väntar på att någon ska söka.
 
Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också...

Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter examen. Mådde dåligt och trivdes inte med varken livssituationen eller jobbet i sig. Flyttade hem till föräldrarna och behövde bara vila ett tag. Drömmen har länge varit att gå ett riktigt "trainee-program" på ett stort företag. Jag har nu sökt ett sådant som jag tycker att jag borde ha ok chans på. Det börjar till hösten om jag kommer in. Under tiden har jag fått praktik på ett av detta företags kontor utomlands. Jag vill givetvis åka, inte minst för att mina chanser att få traineeplats borde öka. Problemet är att jag inte har råd med första månaden. :( Jag har inte pengar så att det räcker till hyra, deposition och levnadskostnader första månaden innan jag får betalt. Jag tog ett lån av mina föräldrar när jag tog examen för att klara mig till jag fick jobb, som jag har betalat på under tiden jag jobbade. De vägrar låna mig mer pengar för att jag skall kunna åka på detta. De tycker jag skall söka okvalificerade jobb härikring.

Inser att de inte har någon skyldighet att hjälpa mig öht. Men känner mig så fruktansvärt bitter. I synnerhet som jag är rädd att det kan kosta mig en plats på traineeprogrammet. Jag har övertygat mig om att detta kommer göra hela skillnaden... Jag har tom kollat på sms-lån, men man måste ha en deklarerad inkomst i Sverige och det kommer jag ju inte ha. Känner mig så fuktansvärt deprimerad.

Slutar väl med att jag tar städjobb och fortsätter bo här hemma... Förväntar mig inga svar är bara ledsen och behövde skriva, men om någon vill kommentera eller komma med uppmuntrande ord så läser jag gärna.

Är du arbetslös nu? Finns det inga flyttbidrag som man kan få längre av arbetsförmedlingen i så fall? Eller kanske de har slutat med sådant helt nu. Det ska även finnas vissa EU-bidrag (EURES) man kan få om traineeplatsen kan räknas som jobb och är inom EU.
 
Jobbigt! Det är därför man alltid ska försöka ha en liten buffert (men det hjälper ju inte dig här och nu).
Hur länge är det tills du åker? Finns lite tid innan, har du möjlighet att ta vilket jobb som helst och bara jobba järnet? Hemtjänst/städ/PA?

I värsta fall, kan du ta CSN? Skriv in dig på random kurs och ta studiemedel. Är ju bättre än att ta ett smslån med skyhög ränta. CSN är typ det förmånligaste lånet du kan ha. Välj ut en slapp kurs (ev kanske tom på distans), ta poängen utan att överprestera.
 
Det gäller alltså "bara" en månad?

Om det inte är ett galet dyrt område som du ska till så borde det väl gå att spara ihop till den?

Räkna ut hur mycket pengar du behöver, vilka kostnader du kan minska, om du kan sälja något osv.

Lycka till!
 
Om en av mina barn bodde hemma och var i din situation skulle jag ocksa saga nej till att lana ut penger ... MEN om han/hon tog vilket jobb som helst, garna flera, och sparade jarnet skulle jag definitivt lana ut mellanskillnaden om barnet i fraga inte fick ihop hela summan som behovdes.
 
Under tiden har jag fått praktik på ett av detta företags kontor utomlands. Jag vill givetvis åka, inte minst för att mina chanser att få traineeplats borde öka. Problemet är att jag inte har råd med första månaden. :(
Exakt hur mycket pengar tror du att du behöver?

Tänker att det måste fungera att söka pengar genom crowd-funding eller liknande? Stipendier brukar ta tid att söka och få svar på, men hur lång tid har du innan det är dags att åka?

Jag tänker att du på 14 dagar har massor med tid att få ihop pengar. Sälj av allting du inte behöver just nu. Kläder, utrustning, etc som du inte använder. Har du bil säljer du den etc. Cykeln lika så. Du kan köpa ny när du kommer hem igen. Sen lägger du upp på Facebook att du behöver deg och att du gör små jobb, så folk kan höra av sig. Kanske vara dagmatte åt någon hund, passa barn några timmar etc. Vad som helst som genererar pengar. Inkl leta pantburkar på stan! Allting handlar ju om hur lång tid det är tills du ska åka.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 739
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 936
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 195
Senast: Grazing
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp