Bukefalos 28 år!

har jag blivit tokig? (låångt)

Breccia_

Trådstartare
vet eg. inte om den här tråden ska ligga här eller någon annanstans, moderator får flytta den om den ligger helt fel.

jag har tröttnat på att tävla. jag har absolut inget tävlingssug och så har det varit i stort sett sen min ponny vart sjuk 2003, innan dess levde jag för tävlingarna och tyckte verkligen det var kul.
köpte ju storhäst i juni -03 ungefär samtidigt som vi åkte och lämnade ponnyn som pensionär på en liten ridskola.

jag tror jag gjorde max 6 starter på Ubble men jag var så äckligt nervös varenda gång, sista tävlingen utgick jag från dessutom. red upp på medellinjen gjorde halt och utgick...
tränade massor och det gick jättebra, både han och jag blev starkare i ridningen och det gick riktigt bra, spec. våren -04 var bra för oss, vi kunde börja göra alla rörelser med styrka och bärighet. det var så ruskigt roligt att träna, åkte iväg ganska mycket. min tränare tyckte att jag skulle åka ut på någon MSV för vi var verkligen redo för det, så jag anmälde mig men blev bortlottad - och drog en lättnadens suck...

ganska omgående under den våren fick jag dock för mig att jag skulle ha en annan häst, en med mer potential som tävlingshäst och inte hade extriör och gångarterna emot sig så mycket. jag kanske inbillade mig att tävlingslängtan skulle komma tillbaka då.
första året med wille gick inte så bra, vi kom inte iväg och träna för han vägrade åka transport varannan gång så det blev väldigt sporadiskt, dock lärde vi känna varandra väldigt bra.
i maj -05 flyttade jag till en mer dressyrinriktad anläggning och kom igång ordentligt med träningen, i augusti släppte det mesta, främst kom jag på HUR jag ska rida honom. högergaloppen började fungera o.s.v.

i höstas (oktober-november) gjorde jag två starter i LB:1, jag var inte nervös alls och var nöjd med resultatet. med tanke på hans orutin skötte han sig över förväntan och han tyckte det var så ruskigt roligt! han uppförde sig så mycket bättre än han någonsin gjort, kanske inte på banan men på området, han stod och spejjade på andra hästar och var helt cool.
då kände jag lite längtan till vårsäsongen.

men nu drar den snart igång och jag har inte ens orkat ögna igenom en tävlingstermin än mindre lagt upp någon träning för den.
visst, jag hade tänkt bara rida LC-LB enbart för rutin och kunna starta LA i sommar/höst (det är vad vi ligger på ganska stadigt på träning nu).

men jag orkar ju verkligen inte engagera mig i tävlingarna.
jag vet att hästen inte lider av att inte tävla, men han tycker verkligen det är roligt, det märktes så tydligt.
jag har inget tävlingssug, det går otroligt bra på träning och allt bara flyter, han är verkligen min drömhäst.
har pratat med några få om det här och dom säger att jag kanske behöver ett break, men om man ska se det så har jag ju haft ett break sen -03 egentligen. jag menar, 8 starter på tre år är inte mycket.

jag vet inte ens vad jag ska svara när folk frågar när jag ska tävla nästa gång eller säger "klart att du ska tävla när du har en sån häst" men det tar emot som jag vet inte vad.
det känns lite som om allt arbete man lägger ner inte kommer ha någon betydelse för i slutändan handlar det ändå om pengarna om man vill ta sig någonstans.
jag har fortf. mitt mål att ta mig, min häst och min ridning till en hög nivå, vi har förutsättningarna med bra tränare, min häst har alla förutsättningar i världen att gå hela vägen och med lite hjälp kanske jag också kan det.
men tävlingsbiten tar emot något så fruktansvärt, det känns som om bra ridning ändå inte premieras och att domarna ser mycket mellan fingrarna med en del ekipage.

långt och svamligt, hoppas att någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller något, behöver skriva av mig helt enkelt.
ridning och tränings-motivationen är verkligen på topp, allt är jätteroligt och min sits börjar bli riktigt bra.
nu har jag ju även min andra häst hemma och får rida lite roliga rörelser, vilket gör det hela ännu roligare.

men vad sjutton ska jag göra? :crazy:
gnäll gnäll gnäll.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Hej!

Jag funderade på lite liknande sätt bara häromdagen. Jag är inte intresserad av att tävla på den högsta nivån med alla försakelser och otroligt hårt jobb det innebär. Däremot kan en tävling då o då tjäna som ett mål att jobba mot för att motivera sig lite. Men det är ju själva träningen, utvecklingen och kontakten och samvaron med hästen som jag värderar allra mest. O det verkar ju du också njuta av. Jag tycker inte du behöver se det som ett problem att du inte har lust att tävla, din häst o er träning verkar ju förgylla ditt liv, och det är väl ändå det som är viktigast:)
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

jag vet, det räcker och blir över för mig.
just nu vill jag träna jättemycket och gärna åka på kurser.
jag vill prova på andra sätt att träna på, inte bara det jag gör för min vanliga tränare utan prova andra saker också.
det är dessutom svårt att hitta sådana tränare häromkring, sthlm känns inte som ett riktigt hästmecka så att säga.
jag vill ju komma till den högsta nivån egentligen eller vad man ska säga, en vacker dag vill jag att han ska kunna vara utbildad grand prix men att ligga på den nivån kostar och pengar känns det som om det alltid är ont om.
det känns som om det inte är lönt besväret om man inte kan komma den sista biten p.g.a. finansiella problem.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Det verkar som om du behöver en paus från tävlande, även om det gjort väldigt få starter sen -03, tycker jag att det verkar som om du hela tiden har haft tävlingarna i bakhuvudet och att du egentligen borde anmäla dig. Du skulle nog behöva vila från "tvånget" att tävla. Pröva att åka iväg och titta på tävlingar, jag får alltid ett jättesug att rida/tävla när jag tittar på andra ekipage.
Lägg inte en massa krav på dig själv, utan ta det som det kommer och försök att ha så roligt som möjligt.

Lycka till!
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

hej!
Nu kanske jag är lite enfaldig, för visst kostar det att åka mkt på tävlingar. Men att äga o träna med en "dålig" häst kostar ju lika mkt som med en välutbildad o duktig häst. Det är ju själva grundkostnaden som är den stora, och du har ju redan alla grundförutsättningar med duktig häst etc.
Tänk efter vad du vill. Är ditt arbete och samvaro med din häst onödigt om du inte blir etablerad Grand Prix ryttare framöver? Vilket mål har du? Och vad ser du fram emot mest, målet eller vägen dit?

Hoppas detta hjälper dig att fundera lite. Du verkar vara en positiv människa i botten, som nu är lite frustrerad och osäker på vägen.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jag ska åka iväg nu i februari och kolla på nationell dressyr på hemmaklubben, jag älskar att titta på dressyr så det kan säkert bli roligt.
Är inne på samma bana som dig ang. mitt tänkande (haha vilken mening) men det kommer ju alltid ligga i bakhuvet och pyra, det känns nästan "onödigt" att ha en sådan häst som jag ändå har och vara helt ointresserad av tävling... Jag vet att man inte ska säga så och det låter säkert illa i folks öron men så känns det.

Emmainc:
alltså, min dröm är att jobba med hästar, främst inom dressyr såklart och antagligen då unghästar för det känns väldigt lockande för mig.
jag skulle "eg." inte bli gladare för något annat om jag kunde bli en riktigt duktig dressyrryttare vilket mina föräldrar hjälpt mig med riktigt bra hästmaterial, självklart ska jag ha roligt och få en så bra relation med min häst som möjligt.
det är inte pengarna just att ha häst som är problemet men att bli riktigt duktig och vara där i slutändan kostar ju multum, alla tävlingar o.s.v. blir ju dyrare ju högre upp i klasserna man tar sig.
visst funkar det om man har bara en häst (nu kommer jag def. låta som en bortskämd skitunge) men det är ju inte bara min nuvarande häst som snurrar i mitt huvud, det är hela häst/dressyr-livet som jag har etsat fast i mitt sinne och inte ger mig någon ro.

nej men gud vad jag känner mig flummig, hur sjutton ska någon förstå vad jag menar.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Aha då förstår jag bättre. Jag ville också jobba med hästar och bli riktigt bra dressyrryttare, men ändrade mig lite efter att jag jobbat på dressyrstall. Det innebär mkt försakelser att ha tävlingslivet som livstil. Tävlade massor med bra resultat och tyckte det var jättekul innan. Tävlingsbacillen kommer nog alltid sitta i, men nu är vad jag vill att ha häst på fritiden där jag för det första får en mkt högre livskvalitet än utan häst och djur, och där jag hela tiden utvecklar mig o hästen o åker på lite tävlingar ibland för att hålla träningsmotivationen uppe. Kanske jag kommer ändra mig, men som du säger, ekonomi och tid stoppar en ju när man måste jobba ihop pengarna själv..

Men kanske hippologen skulle vara nåt för dig? Där får du ju både utbildning och en större chans att försörja dig på att utbilda unghästar och dessutom tävla på övrig tid.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jo, jag har tänkt lite på det där med hippologen faktiskt. Men jag hittar inte så där överdrivet mycket information om den som jag skulle vilja.
Just nu känns det som om min dröm är att ha ett litet stall och några egna hästar + inackoderingar. Men det går man ju inte direkt plus på.
Jag orkar inte ens försöka förklara mig ytterligare, jag känner att mina meningar blir så konstiga och osammanhängande, jag besparar er det alldeles heltokiga.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Breccia: har samma dröm, egna hästar o inackorderingar. Har dock haft det i mina föräldrars stall och jobbat i inackorderingsstall så jag vet att det kan bli mkt förvecklingar, men det är ju också så himla kul. Men visst, ekonomiskt är det ju ingen hit, man måste ju ha ett annat yrke också. SJälv har jag valt ett yrke, har snart pluggat klart, och hoppas att det ska gå bra att kombinera med hästarna. Att ha eget stall blir nog inte av i den närmsta framtiden, jag delar liksom inte den drömmen med min sambo:angel:
http://www.slu.se/page.cfm?page=362&programkod=yhipp all info om hippologen! Söktiden går ut 18 mars, inte för att jag vill stressa dig;)
Lycka till med ditt funderande!!!
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

För mig är det tvärtom.
Jag VILL ut och tävla men just nu har jag ingen häst att tävla på.
Förutom min kompis unghäst - wow blåbärshoppningar. :smirk:

:crazy:
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

synd att jag är för ung för att ha haft tid med praktik och inte är klar med gymnasiekurserna :(
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jag säger som de andra, du behöver inte tävla. Du kan bli hur duktig som helst utan att tävla. Gör det som är roligt, känn ingen press för det finns ingen, det är bara du som sätter press på dig själv! :idea:

När jag sålde ponnyn hade jag ju tävlat flitigt i flera år och ridit två SM. Hade precis som du levt med tävlandet. Men nu har jag tröttnat. Totalt. Har inget sug alls efter att tävla. Jag följer med mina elever på tävlingar och det räcker alldeles utmärkt, det tycker jag är jätte roligt. Men tävla själv? Nej tack.

Folk frågar mig hela tiden när jag ska köpa ny häst och jag svarar att jag har Bellisen. (inte min, lånar henne) och då tittar folk konstigt på mig och undrar om jag inte ska köpa en häst med bra förutsättningar som jag kan tävla höga klasser på. Men nej, det tänker jag inte göra. Bellisen är en utmärkt häst att verkligen lära sig rida på och verkligen utvecklas och det är det jag vill. Och jag har precis samma drömmar som du. :idea:

Så skit i tävlingarna, åk på kurser, träna hemma, ha roligt och bli förbannat duktig! :banana:
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Ja jag får satsa på det och lägga in lite unghästar här och var tror jag. Det känns iaf som det är det jag vill göra.

Sen är det tyvärr svårt att hitta intressanta instruktörer och kurser häromkring tycker jag, det är inget som lockar.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jasså, var du så pass ung,ops:) Men då har du ju framtiden för dig! Du har ju alla möjligheter att efter gymnasiet ta ett år eller så o jobba på ngn gård, o fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut. Säger som de andra, ha kul och njut av nuet!
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Breccia_ skrev:
Ja jag får satsa på det och lägga in lite unghästar här och var tror jag. Det känns iaf som det är det jag vill göra.

Sen är det tyvärr svårt att hitta intressanta instruktörer och kurser häromkring tycker jag, det är inget som lockar.

Låter jätte bra!

Här omkring är det också svårt. Men du bor i Stockholms området va? Man skulle bott i Skåne. Morr. ;)
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jag är snarare för gammal för att ha så få gymnasiekurser avslutade :p
Är klar med dom flesta A-kurserna men that's it. Har hoppat av två gånger tyvärr så det tar lite längre tid än planerat.
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Ja jag gör ju det och jag tycker det är svårt att hitta en tränare som överensstämmer med den vägen jag har valt, förutom min egna tränare då.
Det känns mest som om allting krockar p.g.a. att det finns för litet urval häromkring.
Ja skåne :love:
 
Sv: har jag blivit tokig? (låångt)

Jag och min häst har tränat hårt i flera år och haft som mål att komma ut på tävling. Alla tjatade på oss tränare med på ett positivt och uppmuntrande sätt. Jag kände att jag hade för mycket press på oss och man vill ju visa att all träning gett resultat. Det slutade med att jag sa att jag inte skulle tävla och tränade bara för att träna. Det kändes skönt alla slutade tjata. Sen när jag kände att jag inte hade pressen att prestera någon för att visa någon annan så anmälde jag mig i smyg och åkte iväg på tävling. Det var vår första riktiga tävling och vi placerade oss i LB:2 detta stärke mig. Jag behövde ju inte säga något för någon om att jag tävlat om det inte gick bra. Kanske att du känner press på dig undermedvetet. Detta gav oss sporren att fortsätta nu planerar jag att tävla minst 1ggr i månaden hela våren hinner inte mer då jag även ska tävla med hunden.

Att ha en bra tränare som berömer mycket och uppmuntrar är viktigt, det har jag.

:)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: zarmino
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
693
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 289
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp