Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Svarar dig och bison på samma knapp..

Jag ska tänka över det här med omplacering och ha lite is i magen, en valp vore kanske att ta sig lite vatten över huvudet.
Och att jaga dagmatte när man inte har hunden och kan se hur de trivs med varandra känns också dumt...

Stort tack för alla svar!
Har någon mer input så bara kör :)
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Nu ska jag vara negativ, har du verkligen tid med en hund i ditt liv? Du jobbar heltid och åker sedan till hästarna. Vad ska hunden göra där? Umgås med dina föräldrar? Eller sitta i en box när du är ute och rider? Prata åtminstone igenom saken med dina föräldrar först så kanske ni kan skaffa hund tillsammans.
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Ja, det är ju det jag tänkt mig, att hunden ska få vara med i stallet, ridningen är det som tar minst tid, och då får hunden umgås med mina föräldrar. I övrigt får den vara med vid alla aktiviteter i stallet.

De hundar jag tidigare haft har älskat att vara med i stallet,
jag förstår givetvis att inte alla hundar älskar det..


Som jag tidigare sagt är mina föräldrar inte alls sugna på att skaffa hund, men kan tänka sig att hjälpa till om jag behöver extra hjälp.
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Jag måste faktiskt hålla med fejko.. När ska du ha tid för din hund? och nu menar jag inte att hunden får följa med till stallet, utan tid där du och hunden umgås på tumanhand..
Rasen du valt är ju långt ifrån en superkrävande hund men den behöver nog ändå mer "egenstimulans" än lite stallhäng på kvällen.

Men det positiva är att du verkar ha stenkoll på vad det inebär att ha hund och verkar öppen för förslag (som en omplacering tex) :D

Kan du inte bli "kvällsmatte" till nån hund till att börja med, för att känna på om du verkligen vill/hinner ha hund?
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Något som jag glömt förtydliga är iofs att jag bara jobbar 3-4 dagar i veckan även om jag jobbar heltid, jag är alltså ledig ganska många dagar då jag och hunden kommer ha kvalitetstid tillsammans.

Jag passar vänner och bekantas hundar så fort tillfälle finns, och det är ju helt fantastiskt och rosenskimrande kul. Men sen har jag inte haft hund i lägenhet när det pissregnat i två veckor i sträck heller...
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

*kl

Och så ska jag vara lite anti-anti :)
Jag har tre griffoner (dvs strävhåriga brabar), och de skulle mest troligt älska det liv du beskriver (om dagmatte ingår i konceptet): sällskap hela dagarna, promenader, följa med till stallet och träffa mer folk och andra djur, umgås med ägaren på kvällen och natten. Med lite hemmatrix eller annan aktivitet några gånger i veckan så är det paradiset för en äkta knähund.

Jag slår dock också ett slag för omplacering, om du hittar någon. De dyker upp av och till på blocket. Rasklubben har ingen hänvisning, men du kan vända dig direkt till uppfödarna och fråga. Jag känner tyvärr inte till någon i nuläget, men så bor jag ju där jag bor också och har dålig koll i södrare Sverige.
Personligen skulle jag inte vilja ha valp och behöva placera den hos dagmatte nästan direkt, iom att jag vill att hunden lär sig mina regler och uppfostras enligt mina idéer, men kan man tumma på detta funkar det med valp också.
Grattis till bästa rasvalet i världen *inte alls partisk* :D
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Ååh men nu får du ju mig att bli sådär löjligt pirrig i magen igen! Haha,
precis det som jag lyckats dämpa med alla goda råd från de andra i tråden.

Nåväl, det kommer inte till att bli någon valp. Jag har fått inse att det inte är schysst, så nu får jag hålla utkik efter en omplacering!
Och råkar du höra något om södra sverige så får du mer än gärna hojta! =)
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Nu ska jag vara negativ, har du verkligen tid med en hund i ditt liv? Du jobbar heltid och åker sedan till hästarna. Vad ska hunden göra där? Umgås med dina föräldrar? Eller sitta i en box när du är ute och rider? Prata åtminstone igenom saken med dina föräldrar först så kanske ni kan skaffa hund tillsammans.

Äh, så har jag det. Mina hundar är ofta med mig på ridtur. Hade jag inte haft hästen hade inte hundarna fått alls så mycket motion som de får nu. Bara för att man är i stallet innebär det ju inte att man stänger in hunden.
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Håller med, världens bästa ras och vi kommer alltid ha brab. Ture hänger med på allt utom till jobbet, åker bil, tåg, cykel, buss. Är med i stallet, in till stan, på uteservering, till kompisar osv. Får han bara vara med är han världens enklaste hund. Hundvakten älskar honom även om de brukar skoja om att han har adhd, det är Ture på en gång! Ingen tid att förlora när man bestämt att göra något, däremellan har han inga problem att koppla av.
 
Sv: Har jag en romantiserad bild av hundägande?

Precis, det är väldigt sällan jag stänger in hundarna när jag är i stallet. De älskar att vara där och efter en dag i stallet är de helt slut båda två.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 823
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp