Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Härligt! Trodde jag var ganska ensam om att vara petig iaf är jag det i stallet där min häst står. Dammigt hö och mögligt silage som folk fodrar sina hästar med utan att knorra. Det finns analys men höt är taget på tre olika gärden och provet är taget lite här och där på skullen. 2011 års silage tog slut så nu fodras det med 2010 års och varje bal är möglig så bonden tar bort några varv och alla tycker att det är ok. Detta är ett stort stall men jag tror att det är ett fåtal som är intresserade av analys eller kanske ingen utom jag och att köpa eget är ju inte att tänka på.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Fy vad ledsamt att läsa att detta förekommer i större stall. Att folk i sin okunskap hemma i sitt eget lilla stall gör så vet jag ju förekommer men jag hoppades att om man står för ett stort stall så bör man ha såpass mycket kunskap att man inte gör så.
Stackars hästar.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Fast kvoten har ju inget med hur mycket MJ din häst behöver, hade du haft en högre kvot på ditt hö hade du ju sluppit köpa luzern över huvudtaget.

Ja det är klart. Skrev ju att smrp var lågt? Men många har skrivit att det var "för högt" MJ, vilket inte JAG tycker för MINA behov. Å andra sidan, om det hade varit mer MJ och ffa lågt smrp hade jag ju måstat lägga till annat protein som kanske inte är lika naturligt för min känsliga herre... :) Därför tycker jag att det var helt ok värden. Det är sällan man slipper ge något tillskott öht.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

jag inser mer och mer att jag ska hålla hårt i mina höleverantörer, för jag har hittills aldrig haft problem att få tillräckligt bra grovfoder till hästarna. Jag har helt enkelt gjort klart för dem att jag vill ha högt proteininnehåll och att det inte nödvändigtvis måste ligga högt i energi.
Jag väljer ofta andra- (eller tredje-) skörd om det är möjligt - det sägs att andraskörden ofta ligger just lite lägre i energi och högre i protein och då blir det ju precis som jag vill ha det. Och dessutom NOLL risk för rådjurskid i balarna...
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

*KL*
Det har varit ett riktigt bökigt år! Och som många säger är det oftast vädret som styr höskörden, men det innebär ju inte automatiskt att man inte kan så efter önskade värden, och lär sig vad som behövs göras med marken emellanåt ;)

Vår höbonde som vi hade, hade inte tagit analys, men en annan kund hade gjort det, och de var SÅ NÖJDA så! Så vi köpte hem ett ton, men skickade själva in en analys.... över 8 i MJ och med 11 gr/smrp per kg/hö :cry: Rådjuren har haft att göra kan jag säga ...

Efter ett litet samtal med bonden kom det fram att han uteslutit bla klöver helt, då en stor del av hans andra kunder hade isisar och önskade sig lågt smrp-värde.

Så då hittade vi en annan bonde som verkligen försöker, och förra året var det perfekt, men i år för dålig kvot. Så hittade vi en annan som hade bra fjolårshö kvar, men bara storbal. Han erbjöd sig att bala om dem åt oss, som har ett perfekt höloft precis som det ska vara för att kunna lagra utan att det möglar, men vi kan inte få upp hela rundbalar dessvärre. Han lovade att IMORGON ska jag hinna, och efter en månad stog vi helt tomma på hö och hade panik och han hade forfarande inte fixat det. Då fick vi tag på en tredje som hade ett hö taget i år, med kvot på 5,9 helt perfekt för oss men på storbal... så nu jobbar vi häcken av oss varannan vecka med att ta hem en bal åt gången i transport och sedan väga upp det direkt i säckar som sedan räcker ca 14 dagar.......:grin:

Men vad gör man inte för sina älsklingar :love: och nu kan vi också hålla ner kostnaden på kraftfoder........
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Exakt! Är inte rädd att betala för "bra" värden, problemet är ju att ingen kan leverera dem. Allt över 6 MJ är för högt för mina hästar, då får jag inte ihop ts till dem. Då rullar de fram efter en vinter. Alla höanalyser jag sett i annonser har legat mellan 8-10 MJ och dåligt med protein. Hur får man ihop det när hästen max får ligga på 35MJ utan att han blir ett fetto? Ge halm säger de "smarta" jaha då höjs ju MJ ännu mer och kvoten sänks! Bonden jag köpt av de sista åren har låg energi på sina åkrar så det är bra, men kvaliteten är det si och så med, mycket jäst i balarna och han vägrar plocka prov på åkern innan pressning, jag bönar och ber att han ska ringa mej innan pressning så plockar jag själv prov, men det är för bökigt tycker han :cry:

Motionera mera så blir inte hästen ett fetto ;)

I övrigt så tycker jag inte alls att det har varit svårt att hitta bra hö iår.
Har hittat ett som passar min islänning perfekt, så han får så gott som fri tillgång utan att bli fet å får i sig allt han behöver :)
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Här omkring är det gott om bra hö. Om man betalar! Men som ngn skrev är bra hö/hösilage ett relativt begrepp. Åsikterna är många. De finnsockså gott om billigt, sämre värde och/eller kvalitet.
Säg inte att hästfolk väljer de bästa.
En av de mest aktiva här på buke som gärna kritiserar allt o alla köper hö med enl mej usel kvalitet, ibland ensilage och gnäller sen på allt. Vederbörande är inte populär bland säljarna...

Får ni analys så varför disk om x säger de ena eller det andra? Beror ju på vad de ska vara till och med analysen bestämmer ju ni själva.

Ang snål plastning så är de känt att det finns minst 2 plastleverantörer som haft problem med kvaliteten. Så det behöver inte vara bondens fel.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Där finns småbalar med bra värden i början av säsongen, nu närmar det sig slutet av denna hösilagesäsong, så det bästa har redan sålts.

Jag vet inte om t ex shettisar kanske klarar sig på en väldigt låg kvot?? Annars blir det kanske över till får eller rådjur...
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Men jag undrar verkligen om det finns någon som helst vill ha ett grovfoder med en kvot lägre än 6?
Man kan ha en del lägre kvot än så, så länge det är enkelt att komplettera upp med vanligt kraftfoder - havre och liknande.

Jag vet inte om t ex shettisar kanske klarar sig på en väldigt låg kvot?? Annars blir det kanske över till får eller rådjur...
Nej, det är VÄRRE att ge sånt till shettisar. Då måste man ge MER av det för att täcka proteinbehovet och det innebär också att man kommer alldeles för högt i energi = feta ponnyer.
Ju större häst desto lättare att komplettera upp ett lågt proteininnehåll i höet och tvärt om.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

*kl*

Jag måste ha missuppfattat frågeställningen. Jag trodde det gällde (torr)hö enbart och svarade utifrån det.

Jag har inga problem att få perfekt hösilage, bra hygienisk kvalitét och bra värden vilka för mig är höga med hög kvot. :) Har ett par leverantörer här omkring som är superduktiga. Men det jag köper är inget för lättfödda ponnies dock.

Mina leverantörer har för övrigt bra torrhö också men det är lika svårt att lagra det som allat annat torrhö så det köper jag bara i mindre partier vid behov eller under sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp