har jag gjort något fel (klippning)??

Emma2000

Trådstartare
Hej! Fick för någon dag sen för mig att jag skulle klippa min ponny helt själv. Nu är jag osäker på om det verkligen ska se ut såhär?:o Tycker han liknar en nakenråtta lite :D blev väldans kort.
 

Bifogade filer

  • BD490F0C-9EFD-4A8B-B03F-DDB06EFFBF15.jpeg
    BD490F0C-9EFD-4A8B-B03F-DDB06EFFBF15.jpeg
    297 KB · Visningar: 857
Hej! Fick för någon dag sen för mig att jag skulle klippa min ponny helt själv. Nu är jag osäker på om det verkligen ska se ut såhär?:o Tycker han liknar en nakenråtta lite :D blev väldans kort.
Ser helt normalt ut. Om du inte vill ha så kort nästa gång så kan du byta skär på maskinen. Till de flesta maskiner finns skär som klipper olika kort.
 
Den hästen jag hade såg också rätt naken ut när vi klippte henne (tjock vinterpäls).
Översta bilden var december månad och undre bilden från april, ingen ny klippning däremellan.
Så jag tycker också att din klippning ser fullt normal ut. :)

klippning.jpg
 
Den hästen jag hade såg också rätt naken ut när vi klippte henne (tjock vinterpäls).
Översta bilden var december månad och undre bilden från april, ingen ny klippning däremellan.
Så jag tycker också att din klippning ser fullt normal ut. :)

Visa bifogad fil 21849

Puh! Då kan jag andas ut. Har knappt någon erfarenhet alls av dethär med att klippa hästar. Men det verkar ju som att det gick helt ok ändå :)
 
Puh! Då kan jag andas ut. Har knappt någon erfarenhet alls av dethär med att klippa hästar. Men det verkar ju som att det gick helt ok ändå :)
Pälsen växer ut igen. Det jag fått lära mig är man helst inte bör klippa hästarna när sommarpälsen är på G, det som händer är att pälsen blir sträv (dvs inte så len som den brukar) om jag förstått det hela rätt, men det är såklart upp till var och en. :)
 
Pälsen växer ut igen. Det jag fått lära mig är man helst inte bör klippa hästarna när sommarpälsen är på G, det som händer är att pälsen blir sträv (dvs inte så len som den brukar) om jag förstått det hela rätt, men det är såklart upp till var och en. :)

Nja, det är nog en myt. Har klippt min häst vid olika årstider sista året och pälsen som växer ut är fullt normal.
 
Nja, det är nog en myt. Har klippt min häst vid olika årstider sista året och pälsen som växer ut är fullt normal.
Kanske till och med kan vara olika för olika raser? Jag minns inte vem det är som berättat för mig, har för mig det var någon som hade gjort det själv, men det är ju ett tag sedan nu. Har aldrig provat själv så har ingen egen erfarenhet av det, eller så beror det på hur man klipper kanske? Jag vet inte, någonstans måste det ju komma ifrån, men frågan är vart. :/
 
Kanske till och med kan vara olika för olika raser? Jag minns inte vem det är som berättat för mig, har för mig det var någon som hade gjort det själv, men det är ju ett tag sedan nu. Har aldrig provat själv så har ingen egen erfarenhet av det, eller så beror det på hur man klipper kanske? Jag vet inte, någonstans måste det ju komma ifrån, men frågan är vart. :/
Jag har aldrig varit med om det och klippt många olika raser "året runt":)
 
Det som KAN hända om man klipper mitt i sättningen av sommarpälsen är att det kan bli spårigt dvs det som växer ut har inte riktigt samma jämna kvalitet.
Oftast händer det inte, och fö så för de som ändå klipper året runt så syns det ju inte oavsett.

Däremot så är det ju en bra tumregel att ska man INTE klippa sommaren igenom och ens häst snarare som de flesta hobbyhästar, gå ute många timmar sommartid med div väder och insekter, INTE äventyra att sommarpälsen inte får mest naturliga kvalitet som skydd mot väder och insekter som pälsen är avsedd, såvida man då inte räknar med att noga täcka den ”rätt” även då utifrån alla olika aspekter - väder, insekter osv.

Det tar ett tag på en klippt päls att växa ut så att hårstråna inte är avkapade - det senare innebär ju att de förlorar sin naturliga funktion.

Som sagt så TS - din klippning är helt normal .
 
Senast ändrad:
hans päls har fortfarande i princip inte växt någonting, bara litegrann på halsen :o
Ingen fara. Det är rätt individuellt hur fort det växer. Han är ju dessutom ibte helklippt så han behöver inte ”sätta päls” direkt igen för att hålla värmen. Det kommer jämna ut sig när han fäller av vinterpälsen :)
 
Ok, tack för svar!
Om man ska vara petig så är klippningen på bilden kanske lite okonventionell, men du kanske fotade halvvägs genom klippningen? Men längden på den klippta pälsen ser helt normal ut - särskilt vinterpälsen blir ofta lite grå när det är klippt. Nakenråtta är ju lite den look som man är ute efter, så det är som det ska vara!
 
Om man ska vara petig så är klippningen på bilden kanske lite okonventionell, men du kanske fotade halvvägs genom klippningen? Men längden på den klippta pälsen ser helt normal ut - särskilt vinterpälsen blir ofta lite grå när det är klippt. Nakenråtta är ju lite den look som man är ute efter, så det är som det ska vara!

Jag tycker det ser ut som en ganska normal halvklippning. Lite ojämn i övergång till frambenet, men okonventionell? - Definitivt inte
 
Jag tycker det ser ut som en ganska normal halvklippning. Lite ojämn i övergång till frambenet, men okonventionell? - Definitivt inte
Jag menade linjen vid frambenet. Sen ser jag mest helklippta hästar, absolut, det som varierar är väl mer om man tar med ben och huvud eller inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: FUNNY
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 622
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp