Har jag missat något?

Z

Zora

Vid frågan, varför tas alla hästar in så tidigt från hagen, får jag alltid svaret: Men det blir/är ju mörkt. Att hagarna är hårt belastade med för många hästar, eller att de inte lunchfodras kan jag köpa, det är argument som jag alltid hört förr.
Men mörkter, vad händer med hästarna när det blir mörkt? Är det som med gremlins, de blir små elaka djävlar? De står ju ändå och hänger vid grinden kan följdkommentaren bli. Men, är hästar inte vanedjur längre? Självklart hänger de vid grinden. De får ju mat när de kommer in. Att en häst ska tycka det är roligare att stå i spilta/box istället för i hagen utan väggar till sina kompisar har jag svårt att tänka mig, bara för att det blir mörkt.....
 
Det kanske är svårt att hitta hästarna i mörkret?
Och att leda ut de ur hagen och in i stallet när man knappt ser handen framför sig??
 
Du, jag vet faktiskt inte men det kan ju ha något med att göra att det är lite klurigt att hantera hästar i mörker. Kanske?
 
Vi brukar ta in våra hästar vid 19- tiden under vinterhalvåret. Jag tycker det är en lagom tid att få sin kvällsmat.På våren, sommaren och tidig höst är de ute dygnet runt.
Fluff
 
jag undrar det, men det måste bero på att folk tycker att det är bekvämare att mocka ut mer skit än att låta hästarna stå ute i mörker. Det finns lampor att köpa för att man ska sätta upp pm man är mörkrädd. Hästarna klarar sig utmärkt i mörker. Själv tar jag inte in mina hästar förrän runt 20-tiden. Iof. så står en av dom på boxvila nu, men förmodligen kan jag släppa ut han om nån dag...
 
I stallet jag står nu tas hästarna in vid sextiden... Då ska nästan alla rida osv, och ingen av hästarna vill stå ensam ute. De får "mellanmål" när de kommer in, och kvällsfodras vid tio...
Hemma hade vi hästarna ute tills de skulle få kvällsmat, de hade alltid hö i hagen. Då togs de alltås in vid tio, men enda orsaken till att man kunde göra så var att de kom in när man ropade på dem, att leta häst i enorma, kuperade hagar är inte det roligaste...
 
Hästarna i stallet där jag har min går in vid fem-tiden så här års.
Vanedjur eller inte - då VILL de in. Lunch får de i hagen, men mitt på dagen - så vid fem-tiden är de HUNGRIGA. Alternativet är då att ge ytterligare en fodergiva ute vid den tiden -men att fodra hästar i beckmörker och kyla och sedan komma och dra i dem för att hinna rida innan man måste åka hemåt - tja, det känns inte som ett lockande alternativ för mig.

Min häst rids sex dagar i veckan - då har jag (kalla mig gärna hemsk) inte tid att fodra sju hästar först innan jag rider, sedan rida, och sedan treva mig fram i mörkret för att ta in dem. Dessutom räcker det gott och väl med den osäkerhet över hur mycket av dagens högiva som hästen faktiskt får i sig i konkurrensen bland de andra hästarna. Kraftgivan till middag vill jag att han skall få inne - uppdelat på tre mål (frukost, middag och kvällsmat) för magens skull. Likaså med höt.

Sedan spelar självklart tidsaspekten in också - man vill hinna rida/träna osv också på kvällen, inte bara vänta ut hästar som äter i hagen... :crazy:

/Sara - aktiv djurplågare som dessutom rider med sporrar OCH spö :p
 
I stallet där mina hästar förut bodde, gick de ut tidigast 8.00, men stod sedan vintertid (gräslöst i hagen) LIMMADE på grinden och ville in SENAST 13.00.

Men nu i mitt nya stall, går de ut runt 06.00 på morgonen, och inte in förrän jag kommer från jobbet, ungefär 16.30.
Och de kommer då när jag kommit ut i hagen, de står INTE vid grinden och väntar!
Till min stora glädje! :bow:

I mitt fall tror jag det beror på att jag har mkt bättre utfodringstider nu, så de är inte hungriga och vill in.
 
Det är det underbaraste med att ha eget stall... ;)

Tidigare har jag fått bråka för att få ha hästen ute efter kl 15, nu går mina hästar ute minst till 19-tiden.

De får hö i hagen vid 16 så att de inte är hungriga och har slutat att stå och hänga vid grinden. Visst är det mörkt, men som sagt, de kommer ju ändå till grinden när de vet att de ska få komma in och få mat, så då är det ju enkelt att koppla på grimskaften och ta med dem in. Klart värt besväret för att de ska slippa och stirra in i väggarna ett par timmar extra. :(
 
har oxå eget stall och mina ponnyer går fortfarande ute dygnet runt då det har varit plusgrader på natten, men i vinter så kommer dom att gå ute från 05:00-19:30 ev till 22:00
 
Jag TROR det har att göra med att det är svårt att se hästarna i kolmörker. Man kan få gånga många timmar och snubbla runt innan man får tag i en häst. Och pannlanmpa tenderar att hästarna att tro man är en alien och så kan man jaga hästar i många timmar? :devil:

JAG har mina ute till mellan 18 - 21 beror på väder och vind. Kolmörkt är det redan vid 16 nu och än tidigare sen. Fast jag ställer mig vid grinden och hojtar och så kommer det och sen är det bara att treva lite "Få se, stor häst, grimma på - ah Vision", "liten häst, ingen grimma - ah fölis!" På plussidan så är fölis väldigt lätt att sätta grimma på, hon är härdad av mina taffliga fumlanden i kolmörker innan jag fått på grimman och står tåligt still tills jag är klar ;)

Sen har jag hagen runt hörnet på stallet så jag behöver bara leda dem i några få meter i mörker, sen vacklar de in i stallet (de blir ganska bländade av ljuset och klipper en hel del med ögonen stackarna)
 
Mina hästar är ute mellan 12 och 16 timmar per dygn och dom vill inte in för dom är hungriga eftersom dom alltid har tillgång på mat.Men visst är det lite jobbigt när dom inte kommer direkt när man ropar då dom har 3 hektar att gå på.Men det funkar bra ändå.
MVH Rex
 
Jag skulle tro att det är för att det är lättare att hitta hästarna när det är någorlunda ljust. Där min häst står tas de in tidigast kl. 21, och det har hänt att jag har fått känna mig fram till hästarna (är det här en häst, nähä hösilagebal, var är hästen då?) och tappar man en häst så är det tji att hitta igen den i mörkret.
Men, hästarna tycker om att vara ute även i mörker, och pga stallägarens arbetstider så får de så lov att vara ute så länge (under veckorna kommer de nog sällan in före 22-23).
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 336
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp