har jag missat nått viktigt?

Cilla

Trådstartare
har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något.....

vill ni hjälpa mig?

Fodervärdskontrakt.

På följande villkor utlånas Lysjö Karisma (95-0124) född 1995-04-29.

Fodervärd förbinder sig att:
-varje dag känna över hästens ben och rygg.
-före varje ridpass borsta hästens rygg mycket noga.
-efter varje ridpass kolla över ben och skölja bort eventuell svett på ryggen.
-hålla pälsen kort och ren, så att det underlättar att sköta om hennes rygg.
-ersätta klippt päls med utegångstäcke. Innetäcke är inte nödvändigt om hästen får tillräckligt med grovfoder och står i stall utan drag. Undantag första 10-14 dagar efter klippning och utebox/kallstall.
-hålla hästen i godtagbart hull.
-sko vid behov, minst var 12:e vecka och vid tappsko ersätta den innan ridning upptas igen.
-använda medskickade fårskinn närmast pälsen när hästen är nyklippt.
-vaccinera hästen senast ett år efter senaste vaccination och ta träckprov och avmaska om misstanke om maskangrepp finns.
-behålla och ta hand om hästen efter bästa förmåga så länge kontrakt föreskriver.
-tillse att hästen får daglig utevistelse i hagar med god stängselkvalite och godtagbart underlag, ha tillgång till friskt vatten och sällskap om möjligt.

Ägaren förbinder sig att:
-finnas tillgänglig för råd och hjälp.
-hjälpa till med transport vid ev skador.
-ekonomiskt stötta fodervärden om hästen välbefinnande kan bli lidande.

Försäkring och skador.
Hästen har en Sweland A3-försäkring och är försäkrad till ett värde av 25000. Fullständiga villkor finns att läsa på www.sveland.se
-vid eventuell skada på hästen ska ägaren kontaktas. Är ej ägare kontaktbar ska annan, av denne utsedd, kontaktas för att i samrådan med fodervärd avgöra om veterinär bör tillkallas. Vid akut skada ska veterinär kontaktas omedelbart utan samrådan från ägaren. Ägaren ska dock alltid informeras vid skador.
-vid skada som uppkommit under fodervärdsperioden står fodervärden för samtliga veterinärkostander och självrisker.
-vid skada som enligt veterinärs utsago uppkommit innan fodervärdsperioden står ägaren för samtliga veterinärkostnader och självrisker som är direkt relaterat till skadan.
-Ägaren betalar varje månad försäkring och fodervärden har rätt att utnyttja den vid veterinärkostnader.


Särskilda råd och önskemål:

Ryggen.
Pälsen ska hållas kortklippt och ren. Speciellt noga vid ridning med sadel.
För att hålla fulknölarna borta rekommenderas att tvätta med Hexosil regelbundet. Dock med avvägning mot vädret ute, tvättad päls håller värmen sämre och bör kompenseras med täcke både ute och inne.
När väder tillåter ska hästen hållas otäckad, för att ge pälsen och huden chans att luftas. Solen hjälper dessutom till att hålla huden bra. Även önskvärt att Karisma får gå ute dygnet runt så lång period som möjligt.
Alla schabrak och vojlockar bör hållas rena och torra.
Täcken ska så långt det är möjligt vara torra och rena när de läggs på hästen. Ryggen ska, i den mån det går, borstas av innan täcke läggs på.

Maten.
Karisma ska utfodras minst tre ggr/dag så länge hon står installad.
För att undvika foderstrupsförstoppning bör stråfoder ges till varje utfodring med pellets (alternativ blötlägga pellets). Fodervärd har dock full rätt att enligt eget tycke och tänk utfodra med det hon anser bäst för plånbok och häst.
Hästen är en tjockis och detta bör has i åtanke när foderstat ska ställas.

Motion.
Karisma ska motioneras genom ridning eller körning minst varannan dag.
Longering bör inte ske i rent motionssyfte, utan endast för träning eller undersökning.
All utrustning som används ska vara noga tillpassat och inte orsaka skada eller obehag för hästen.


Övrig skötsel.
Förutom de önskningar om ryggen som står beskrivet ovan är det även önsvärt att inte slita på man och svans mer än vad som är nödvändigt.
Piggborste bör inte användas.
Manen får inte travsnaggas vid öronen.
Pannluggen får inte klippas.


Hästen ska vid kontrakts utgång återlämnas i samma skick, eller bättre. Ägaren har rätt att ta tillbaka hästen innan kontrakts utgång, om misskötsel eller vanvård föreligger.

Lysjö Karisma får användas fritt till ridning och körning.

känns som jag har tagit i för kung och fosterland..... :grin:
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Personligen tycker jag att det är viktigare för din häst att du kräver tillgång till sällskap ist för att skriva "om möjligt". Sen kanske jag tycker att du petar i detaljer lite väl mycket. Det kanske inte behöver stå i kontraktet? Ett tips är även att du veterinärbesiktigar din häst INNAN du lämnar iväg henne, så att du har papper på att hon är ren då. Annars blir det svårt att hävda att ev. skada uppkommit hos fodervärden. Skriv även detta i kontraktet!
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Personligen tycker jag att det är viktigare för din häst att du kräver tillgång till sällskap ist för att skriva "om möjligt". Sen kanske jag tycker att du petar i detaljer lite väl mycket. Det kanske inte behöver stå i kontraktet? Ett tips är även att du veterinärbesiktigar din häst INNAN du lämnar iväg henne, så att du har papper på att hon är ren då. Annars blir det svårt att hävda att ev. skada uppkommit hos fodervärden. Skriv även detta i kontraktet!

men jag kräver inte sällskap i hagen till henne, därför skrev jag så.
kommer hon till en gård med bara valascker, som bestiger är jag jättenöjd om hon får gå själv!!!!!! :crazy:
vilka detaljer ska jag peta mindre på då? typ hela råd och önskningar-avsnittet? :D
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

motionen, får hon t.ex tränas till tornerspel? hopptävlas? ridas akademiskt? omskolas till western? får hon avla på hästen? bäst är att skrivas att "hästens motion skall vara engelsk ridning, dressyr, markarbete, uteridning samt tömkörning och körning med rockard. Tävling endast i dressyr upp till L:A1 och hoppning på klubbbnivå. All annan motionsform skall diskuteras med ägaren före genomförande."

foderstaten, ska vara uträknad och vettig, antingen kan du vara nöjd med att fodervärden anlitat någon som räknar eller så kn du be om att få kontrollera själv.. annars kanske hon enbart får äta halm och havre..

om vaccination missas skall fodervärden stå för hela kostnaden för ny grundvaccination, även om hästen lämnas tillbaka veckan efter missad vaccination..

sadel skall vara utprovad ev kunnig person, du kan kontrollera själv eller ringa själv och höra med sadelutprovaren..

skoning skall ske av legitimerad hovslagare, annars får fodervärden stå för kostnader av skador som kan ha orsakats av felaktiv hovvård.. ja menar tänk om fodervärden tar ut nån drulle som verkar bort hela trakterna och din häst får ryggproblem?

även vid skada som uppkommit av fodervärdens slarv eller icke hästmannamässiga handhavande skall fodervärden stå för kostnader som tillkommer även efter att hästen lämnats tillbaka..

fotografera och veterinärbesiktiga hästen inom en vecka före utlämning till fodervärd, samma sak skall ske på vägen tillbaka, hästen skall fotograferas och veterinärbesiktigas inom en vecka före återlämnande.. ett avslutningskontrakt kan vara bra att ha, där du kan skriva ett stycke om vad du tycker om fodervärden, som ett "betyg".. samt underskrift för att friskriva fodervärden från ansvar om hästen och utrustningen lämnats tillbaka i felfritt skick.. det är skönt för fodervärden att få papper på att du inte ska hitta något fel och försäka kräva fodervärden på pengar 4 månader efteråt..

lämnar du med någon utrustning överhuvudtaget bör du även skriva med detta, att utrustningen skall lämnas tillbaka i samma skick, enbart normalt slitage godkänns. Skulle utrustning förstöras skall det ersättas med likvärdig utrustning, så du inte lämnar ut ett träns för 1500:- och det går sönder så får du tillbaka ett som kostar 149:- på hööks..
fotografera även utrustningen och ha en lista med vara, nypris, ålder och ett "godkänt vid tillbakalämnande-kvitto" så att när utrustningen lämnas tillbaka så inspekterar du och godkänner, skriver på kvitto till fodervärden.. då kan du inte sen till vintern när du packar upp vintertäcket och ser att båda bogspännena är borta anklaga fodervärden för det, för du har redan godkänt täcket..

du bör skriva med om hemtransporten. skriv utförligt vem som skall bekosta den, och om fodervärden skulle vägra så skall du ha full rätt att skicka en faktura till fodervärden om du behöver hyra släp, tanka bensin och ta ledigt från jobbet en dag för att hämta hästen.


glöm inte att skriva in bådas personnnummer i kontraktet, ring skatteverket och få reda på om det finns några anärkningar och hör dig för med fodervärdens ex ridlärare och hyresvärden i stallet där din häst ska stallas upp.. lämna kontaktuppgifter till hyresvärden och ev nån mer inackordering i stallet så dom kan kontakta dig om något går snett..
inte bara för att fodervärden kan vara elak och dum utan det kan ju vara så att fodervärdens familj lider av ett dödsfall och fodervärden sjunker in i en depression eller något.. det är bara som extra säkerhet för dig, hästen och fodervärden..


en punkt att verkligen skriva med är ju att "hästen och utrustningen skall skötas och motioneras med hästmannamässigt kunnande"
så har du dig en försäkran om att inte en okunnig pappa tar hand om hästen när fodervärden blir sjuk en vecka, pappan glömmer täcket, släpper ut i hällregn i fleecetäcke, ställer in kall och våt häst utan att täcka etc etc..


ja, det var litegrann.. :o men efter att ha läst ett tiotal trådar om foderhästar som konnit tillbaka i uselt skick och hälften av utrustningen förstört och resten borta så är det bättre att vara överbeskyddande.. det är ju för fodervärdens skull också.. så det inte blir missförstånd..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: har jag missat nått viktigt?

Detta var jäkla bra! Ta fasta på detta, Cilla, så har du täckt upp mkt av det som bör stå i kontraktet!!! Lycka till med din pålle och hans fodervärd!
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

hur länge ska hästen vara utlånad och varför? Med en sådan häst och ett sådant kontrakt är det nog väldigt lätt att det skär sig. Tyvärr har jag erfarenheten av att de som lånar sällan är särskilt rädd om hästen.

En punkt jag reagerade på är

-ekonomiskt stötta fodervärden om hästen välbefinnande kan bli lidande.

Extremt vanskligt. Är du villig att försörja hela hästen när den är utlånad?? Det är väl ändå upp till fodervärden att stå för alla kostnader, klarar personen inte av det så kanske den bör lämna tillbaka hästen istället!

Är man riktigt fräck så kan man säkert propsa på betald stallhyra, bensinpengar osv. Det låter ju som att du är villig att försörja fodervärden.:confused:
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

oj, jisses, vilken lista du kommer med då!!!! å ja tyckte jag var en aning skarp i det jag skriver!! :rofl:

utrustningslista är redan skriven, där det står såhär:
Samtlig utrustning som skickas med ska skötas och hållas rent och återlämnas i bästa skick vid kontrakts utgång. Trasig utrustning med nyvärde över 500 ersätts med ovan angivna belopp eller ny, likvärdig vara.
och efter varje sak med en nyvärde över 500 står en summa.

uträknad foderstat har jag inte själv och kan knappast kräva fodervärden på det heller! tyckr inte det behövs heller... hämtar och lämnar gör jag själv, men transport jag litar på. (ska skrivas in....)


skrev till detta:
Hästen ska vid kontrakts utgång återlämnas i samma skick, eller bättre.
Ägaren har rätt att, efter återlämnande, kräva fodervärd på 100 % ersättning vid skador som uppkommit under kontrakts gilighet.
Ägaren har rätt att ta tillbaka hästen innan kontrakts utgång, om misskötsel eller vanvård föreligger.


Hästen UA vid utlämning. ____________________

_____________________________________________


Hästen UA vid återlämnandet ____________________

_____________________________________________

och motion....
det finns begränsningar för vad ett kallblod kan göra, så hon själv sätter stopp för vissa saker! och jag har inget emot alls om hon utbildas inom en ny gren eller bara lullar i skogen. som sagt, hon säger stopp själv.

hmm.. veterinärbesikning ska fixas.
jag är inte så noga på att hovis ska vara legitimerad heller.... bara jag vet att den kan sin sak! ett rykte duger gott för mig.
hon ska inte åka utanför värmlands gränser och jag känner till de flesta hovisar som folk runt här har.

och jag har sagt nej till hem som är minsta lilla dåligare än det hon har nu. typ barfotastall. nej, fy fan.

har jag tur och blir det som jag tror kommer hon att åka till grannkommunen till Nataschas (här på buke) stall, där en liten tjej och hennes mamma och en till kommer att dela på henne. får reda på det senare idag hoppas jag!!!
 
Senast ändrad:
Sv: har jag missat nått viktigt?

Det kan vara bra att utgå från ett av de färdiga kontrakten som man kan köpa och lägga till dessa extra önskemål och krav som inte dessa tar upp. Men mycket praktiska saker, som vet bes, vem som ombesörjer återlämnande osv. har du inte tagit upp, men en väldigt detaljerad beskrivning om hur hästen ska skötas, kanske lite väl, men det är bättre att vara på säkra sidan.

Nu sitter jag på jobbet och har inte tillgång till de filerna, men jag har ett kontrakt som jag skrev ganska nyligen, så skicka ett pm med din mail, så kan jag skicka över det.
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

hur länge ska hästen vara utlånad och varför? Med en sådan häst och ett sådant kontrakt är det nog väldigt lätt att det skär sig. Tyvärr har jag erfarenheten av att de som lånar sällan är särskilt rädd om hästen.

En punkt jag reagerade på är

-ekonomiskt stötta fodervärden om hästen välbefinnande kan bli lidande.

Extremt vanskligt. Är du villig att försörja hela hästen när den är utlånad?? Det är väl ändå upp till fodervärden att stå för alla kostnader, klarar personen inte av det så kanske den bör lämna tillbaka hästen istället!

ja, men det är ju jag som är ägare och har alltid ytterst ansvar för hästen.
jag är inte gjord av pengar själv, så jag vet hur svårt det kan vara vissa månader. hellre att jag lägger ut 500 på att få hästen skodd än att låta henne gå oskodd. det är ju mitt ansvar som ägare... eller tänker jag fel?

och som sagt, det är vänner till mig som ska ha henne (förhoppningsvis) OCH JAG VILL GÄRNA ATT HON KOMMER DIT, SÅ JAG TYCKER INTE ATT PENGAR SKA Va ett hinder för dom att ta henne.... (jävla caps lock!!!!!!!)

jag har inte möjlighet att ta hem henne undervintern, har ingen stallplats, men jag vet att jag kan blir skylig att betala hela hästen om det skulle skita sig... och det är jag beredd att göra åxå. men gud va svårt...
när jag själv tog henne på foder hämtade jag henne bara å sa tack. :angel: inge besiktning eller kontrakt där inte!!!! så detta är lixom lite nytt för mig....
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Men skoning är ju bara en liten summa, det kan ju lätt misstolkas som att du är villig att ställa upp och betala om hästen blir sjuk eller dylikt? Det är väl inte vitsen att du skall betala för hästen? du skriver ju även i och för sig att fodervärden skall betala för veterinär, men som sagt, allt kan misstolkas.

Kan inte fodervärden betala för hästen så är det ju bättre att denne lämnar tillbaka den till dig, bättre du skriver så kanske?

I övrigt så tycker jag Beastiebabe hade bra förslag till dig i sina inlägg.
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

jag tycker inte det ska stå med i kontrakten, sen om du gör det när det så att säga är ett sådant läge är en annan sak, men jag tror det kan missbrukas tyvärr. Att du får betala bra mycket mer än vad du tänkt dig, sen när dina pengar är "slut" vad gör du då? Om de fortfarande propsar på att "i kontraktet står"?

Man måste vara beredd på att även om allt verkar perfekt stöter man på många möjliga och omöjliga problem som man kanske inte alltid kan föreställa sig när man lånar ut.
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Såg två punkter som du kan hänga väldigt lös på i detta kontrakt om det händer något.

Ena punkten där det handlar om att du ger ekonomiskt stöd till fodervärden om det behövs - du kan ju bli ordentligt lurad! Fodervärden kan ju anse att tex ena månadens hovslagning är för dyr och vill lägga pengarna på annat.
Inte smart tycker jag.

Även punkten ang foder..att fodervärden har full rätt att fodra med vad den vill efter plånbok? Så du skulle då altså gå med på att hästen får ett värdelöst hö och ett sämre kraftfoder?
Du riskerar altså din hästs hälsa pga detta.
Får då ingen ihopkoppling med att du hämtar hem hästen vid vanvård/misskösel då du redan gått med på att fodervärden får fodra med vad den vill?

Jag personligen skulle inte ha med dessa punkter.
Fodervärden kan i och med dessa göra precis vad den vill.
Skulle inte känna mig säker alls.
Sen undrar jag:

Varför ska du bekosta fodervärdens utgifter för hästen?
Är inte det tanken med att hyra ut hästen på foder, att slippa ta hand om hästen, inte betala, men samtidigt ha fullt ansvar och bestämmelserätt över hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: har jag missat nått viktigt?

Även punkten ang foder..att fodervärden har full rätt att fodra med vad den vill efter plånbok? Så du skulle då altså gå med på att hästen får ett värdelöst hö och ett sämre kraftfoder?
Du riskerar altså din hästs hälsa pga detta.
Får då ingen ihopkoppling med att du hämtar hem hästen vid vanvård/misskösel då du redan gått med på att fodervärden får fodra med vad den vill?

står även att hästen ska hållas i godtagbart hull.

Varför ska du bekosta fodervärdens utgifter för hästen?
Är inte det tanken med att hyra ut hästen på foder, att slippa ta hand om hästen, inte betala, men samtidigt ha fullt ansvar och bestämmelserätt över hästen?

nej, tanken är inte att jag ska bekosta hästen, utan hjälpa till om något oförutsett skulle hända fodervärden. jag har som sagt ingen möjlighet att ta hem innan bete nästa år och jag vill verkligen inte att hästen ska bli lidande för det! hmmm.... måste fundera ett tag och försöka omformulare det där....
och fullt ansvar har man alltid över sin häst, oavsett om det är ute på foder eller inte!!
jag vill ha ut henne på foder för att jag behöver ha ett break i hästeriet. jag orkar inte åka till stallet och släppa ut. å släppa in. mocka. fixa mat. rida.borsta.fixa.dola.engagera. jag vill bara ta det lungt under vintern och hinna göra allt sånt jag inte har hunnit på många år. (typ gå till simhallen)

och jag vill gärna att hon kommer till den fodervärden som jag har i åtanke när jag skrev kontraktet, men hennes ekonomi är inte så tillåtande alla gånger. hon är ensamstånde med en tjej på 11 å. så jag tar gärna den risken att behöva hjälpa dom med pengar just för att jag vet att hon skulle få det så bra där.

men det är så svårt!
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

bara för att det inte finns med i kontraktet att du ska ge ekonomisk hjälp är det inget som hindrar dig från att göra det. Men för din egen skull, att slippa bli utnyttjad, ha inte med den punkten i kontraktet.
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

bara för att det inte finns med i kontraktet att du ska ge ekonomisk hjälp är det inget som hindrar dig från att göra det. Men för din egen skull, att slippa bli utnyttjad, ha inte med den punkten i kontraktet.

smart!
det har jag inte ens tänkt på. :D
jag kan ju faktiskt göra saker utan att ha det på pränt. :grin:
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Ang fodret så tror jag (om fodervärden skulle missköta sig), vi kan leka med tanken att denne gör det.
Så har du väldigt lite att säga, om man ska kolla till kontraktet och vad det säger ang fodermedel till hästen i och med att fodervärden gör som den vill.

Du kan inte skriva in i kontraktet så här? :

Hästens foderstat bestäms tillsammans av ägare och fodervärd.
Foderstaten ska vara väl anpassad efter vad som anses bäst för hästen.

-Här klämmer man in att ni bestämmer foderstat tillsammans, som du tänkt (att fodervärd väljer), men även att maten såklart ska vara väl anpassad till hästen att den klarar sig i hull.
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

Ang fodret så tror jag (om fodervärden skulle missköta sig), vi kan leka med tanken att denne gör det.
Så har du väldigt lite att säga, om man ska kolla till kontraktet och vad det säger ang fodermedel till hästen i och med att fodervärden gör som den vill.

Du kan inte skriva in i kontraktet så här? :

Hästens foderstat bestäms tillsammans av ägare och fodervärd.
Foderstaten ska vara väl anpassad efter vad som anses bäst för hästen.

-Här klämmer man in att ni bestämmer foderstat tillsammans, som du tänkt (att fodervärd väljer), men även att maten såklart ska vara väl anpassad till hästen att den klarar sig i hull.


tackar. :bow:

nu är det iallafall bestämmt att hon åker till det stallet på lördag och ska vara där i två veckor till att börja med. tjejen, den utan barn, (vi kan kalla henne A. mamman kallar vi E och hennes dotter N) har en ardenner som hon rider till vardags och är lite bekymrad av sig, så jag tyckte att hon kunde prova några veckor innan hon bestämmer sig. *hoppashoppas* det är ju skillnad på ett ton ardenner och 550 kilo karisma. :angel:
 
Sv: har jag missat nått viktigt?

nej, om du har din häst utlånad på foder och det står i kontraktet att fodervärden har åtagit sig att obesörja hästens dagliga vård, motion, utfodring, hovvård, vaccinationer etc och dom inte gör det så är det deras ansvar, inte ditt..

kontraktet är för att du inte ska vara skyldig vid ex vanvård eller missskötsel utan det skall kunna läggas på fodervärden.. annars kan dom ju göra vadsomhelst med hästen ex låta den så barfota på lösdrift i höststorm utan täcke och bara utfodras med halm.. Vill du då vara ansvarig för att hästen får så ont i ryggen att hon blir utdömd ach avlivad eller vill du kunna stämma fodervärden för vanvård och kotraktsbrott?

nu målade jag upp ett himla hemskt scenario, men det är viktigt att kontraktet blir bra, för då finns det inget som kan misstolkas och det gör att ni har en riktigt bra och korrekt grund att stå på och fodervärdsrelationen har alla förutsättningar att bli den perfekta..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 124
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 121
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp