Har jag räknat rätt.

P

pooutinoouti

Om jag ska skaffa foderhäst och har räknat på detta lite och kommit fram till detta / månad :

1000 / stallhyra
600 / hovslagare ( egentligen 800 men man skor ju var 6:e vecka så jag har ränat ut att man kan räkna det som 600,)
500 / hö ( om hästen får 8 kg om dagen och det kostar 2kr/kg = 16/dag = 496 / månad)
300 / kraftfoder ( om man andvänder betfor á 70kr/säck och ett kraft foder där alla mineraler och så finns i á 105 kr / säck o ev, extra)
200 / veterinär ( om inte h'stan skadar sig så det blir mer.)

=2600 / månad.

Tycker ni det låter rimligt, det är en d eller maxad c jag vill ha på foder.
MVH Louise
 
Sv: Har jag räknat rätt.

Ja, det låter väl ganska rimligt. Stallhyra kan skilja mycket på olika ställen och foderkostnader varierar år från år. Ingår strö i stallhyran, annars får du lägga på detta. Hästens försäkring kan kosta en del men ofta betalar ägaren detta när man har foderkontrakt.

Du har inte räknat något för träning, tävling, transporter, ridhuskort eller liknande. Hästens utrustning går ju sönder ibland och behöver lagas eller bytas ut så att ha lite pengar i reserv är en trygghet för det oförutsedda.
 
Sv: Har jag räknat rätt.

Du verkar vara rimligt på det, men tänk på att räkna in strö om inte det ingår i stallhyran, det skiljer rätt mycket i pris mellan t.ex. halm och spån, i allafall där jag bor.
Dessutom håller jag med Lejonelle att det är ett måste att ha pengar i reserv! Oförutsedda utgifter finns det alltid när man har häst! Jag skulle aldrig skaffa häst/ta häst på foder om det var precis på håret att jag klarade av att betala den när den var frisk och kry.

Som ett exempel kan jag berätta att mitt halvblod kostade ca 4000 kr per månad under den tiden som vi tränade och tävlade hoppning på lätt nivå. Nu när han är pensionerad och mest bara går i hagen eller skrittas en runda i skogen ibland så kostar han ca 2000 kr. Alltså kan kostnaderna variera ganska mycket beroende på vad du vill använda ponnyn till.
 
Sv: Har jag räknat rätt.

tack för svaren, men jag har fixat det på annat sätt nu, En smo jag känner hyr ut en av sina hästar till mig varej dag i veckan :D Till ett mkt mindre pris så jag har redan börjat rida den hästen :D Kram louise
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Zamira
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Senast: isafore
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp