Har jag rätt att häva köpet??!!

JenniferA

Trådstartare
Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu...

Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men bestämde mig för i våras att komma igång med de igen. Eftersom jag tappat mitt självförtroende sökte jag en mycket enkel häst som va okomplicerad i hantering och bra utbildad.

Fall för en häst som fanns hos en hästhandlare. I annonsens beskrivning stod de att de var en väldigt enkel och snäll häst som var okomplicerad i hantering och skulle även passa bra till verksamhet. Hästen va 10 år och tävlad upp till 90cm. imp holland.

Var lite osäker eftersom de va just en hästhandlare och en import men de finns ju både bra och dåliga så mejlade som första kontakt. I mitt mejl skrev jag att jag va intresserad utav hästen och berättade jag jag var lite ringrostig och sökte en väldigt snäll häst som var okomplicead i hantering och som tyckte om när man pysslade med den i stallet, skrev att jag ville abslolut inte ha en häst som tjurade när men ex kom med sadel lr bortsa den. Skrev även att mitt mål var att få en bästa kompis att ha kul med och som man kunde träna ock tävla lite på.

Vi pratade sedan på telefon och allt verkade jätte bra, åkte upp och kollade på hästen. När jag borsta stod han i sin box och åt hö och verkade inte bry sig så mkt om vad ja gjorde. När jag fråga efter en hovkrats så sa säljarn att hon tyvärr inte hittade någon, aja tänkte ja han verkade ju så snäll så de va nog inga problem ändå. Jag ställde upp han i gånegn och ägarn va lite småstressad och kastade på sadel och träns utan att ens fråga om jag ville göra de. Hästen trampade runt lite men jag tyckte de va ok då eftersom allt hände väldigt hastigt. Ägaren red hästen ungefär 5 min, sen fick ja ta över. Eftersom min ridning inte är så jätte bra för tillfället då balans och muskler har försvunnit lite och mitt självförtroende är så lågt som de kan bli så är de svårt att göra em riktigt bra bedömning hur han kändes och de va VÄLDIGT varm ute så han va ju lite seg och trött.

Efter jag ridit prata ja lite med ägaren och hon trodde de skulle passa mig jätte bra att komma igång på och han var så himla snäll... dum som jag va så kom vi överens på att jag skulle lägga handpenning och hämta han 2 veckor efter de.

Jag sa till henne att jag ville åka iväg till klinik och besikta hästen och hon sa inte så mkt om de just då... men sen så skrev hon att de kanske va smidigare att bara göra en gårdsbesiktning? jag funderad lite och eftersom hästen stod flera timmar i från mig så tyckte jag de med. Sen så skrev hon att hon skulle ha dit vetrinär sagen efter och undrade om jag ville att vi skulle besigkta honom då, korkad som jag va så sa jag JA men ville prata med veterinären i telefon direkt efteråt.

Fick prata med vetrinären som självklart va holländare.. men han sa att hästen va ok och han den fick en anmärkning på att tänderna behövdes raspa och han behövde verka sina hovar men de är ju vardaglig hästskötsel så de är ju ingen fara. Så de va grönt för köp så vi åkte och hämta honom.

Väl hemma så va han ju jätte snälla leda och stå och klappa på i boxen... MEN hans skor va på tok för små så tog ditt hovslagaren för att sätta på nya, rätt smidigt trodde jag men... man får absolut inte lyfta hans framben, han sparkades och stegrade sig och bara dansade runt. Vi försökte och lyckades få av dem gamla skorna iaf men han var verkligen inte trevlig! visade sig även att han hade ganska grov stålröta. Hans ballar är frktansvärt ihoptrycka och bak så har han knappt några hovar alls han står i princip bara på ballarna kan man säga. När man bortstar honom när han står uppbunden sparkas han, bits och dansar omkring och man få ju som sagt inte lyfta framhovarna. Undrar därför hur veterinärbesiktningen gick till?? står ingen om att han ska ha fått lugnande.

Har nu haft han i tre veckor, jag hoppades på att han kanske bara testa mig och de va nytt ställe osv... ville inte riktigt inse problemet. Hade en väldigt duktig ch kunnig person som kom och tittade på honom och hon sa att hans hovar var hemska! och konstigt att de inte stod nåt på vetbesk om de.
Hon longerade honom och han har lätt grad av hälta vänster fram. Hon tyckte han va fruktansvärt outbildad och tyckte jag lika gärna kunna köpa en oinriden treåring.

Kollade upp vetreinären och står att han är besättnings service nöt.
Tycker att hon har lurat mig pgr av min okunskap och gett mig en felaktig beskrivning utav hästen. Då jag var väldigt tydlig med vad jag sökta och användningsområde.

Ska ringa upp veterinären imorgon och därefter ringa upp säljarn för att häva mitt köp lr iaf kunna göra ett byte på en häst som passar in på min beskrivning.

så tycker ni att jag har rätt att häva?
har gett 35 000kr för hästen utan utrs
 
Först och främst får du ju ta hästen till en veterinär och gå igenom den. Du kan inte häva köpet utan grund. Och just nu har du ingen grund.

Om hästen skulle visa sig vara ofräsch/halt har du möjlighet att häva köpet, vilket blir lättare om säljaren är näringsidkare.

Vad står det i kontraktet?
 
@JenniferA; Kära nån vilken soppa du har hamnat i! Jag förstår om du vill låta häva köpet. Är säljaren näringsidkare eller privatperson?
Mitt råd till dig är att kontakta en advokat inrikad på hästaffärer och dokumentera allt, ta bilder och skaffa ett specificerat kvitto från hovslagaren. Ta sen och åk till en klinik och gör en riktig kontroll. Nånting säger mig att det finns en viss risk att det finns mer att upptäcka.

Det här med att den inte vill lyfta på fötterna är ju inte så lustigt. Jag tror den har rätt ont
 
Var oxå inne på att ta veterinär först för att ha mer som backar upp mig. Men finns ingen chans att jag kommer få ut en vetrinär imon efter fyra eller till helgen så får bli början på nästa vecka isåfall så står och velar lite om de är bättre att höra av sig så fort som möjligt och berätta läget och säga att jag kommer att göra en ny vet bes på honom nästa vecka. Lr om jag ska vänata helt o hållet tills jag gjort den?
 
Tror jag har bestämt mig för att ringa upp vet som bes honom imon och sedan, ringa till min vet här hemma och rådgöra lite. Känns tryggare att ha mer "bevis" bakom sig när jag ska ta samtalet med säljaren... usche

Fick tipset att ringa mitt försäkringsbolag (agria) och se vad man har för rättskydd osv, vissa har ju att man kan få rådgöra gratis med en jurist. ska kolla upp de!
 
Känns inte som att det är någon större mening att ringa veterinären som besiktigade igen och inte heller gårdsbesiktning. Jag hade ringt direkt imorgon bitti och bokat tid på klinik så snart som möjligt, för som Lovisaleonora skriver så tror jag också att allt annat bara är slöseri med pengar och tid. Ju snabbare du gör ny besiktning desto bättre.

Utifrån resultatet på nya besiktningen hade jag om du fortfarande vill häva köpet tagit kontakt med advokat och kollat hur man ska gå till väga. För chansen att fd ägaren bara häver köpet känns inte så stor, men har man en advokat i ryggen ökar det ju chansen lite iallafall.


Sen vet jag ju genom erfarenhet av en vän som ville häva ett köp/få en del av köpesumman tillbaks pga ett dolt fel(eksem som säljaren visste om men inte talade om) att det är inte enkelt även om man har rätt, det är tidskrävande och kostar mer än det smakar i slutändan. Min vän fick rätt när det togs upp i rätten till slut, men dom gick ändå back på hela affären.
 
Tycker att det är trist vad du hamnat i. Men fattar inte varför man har så brått till köp att man inte unnar sig egen genomgång av hästen tex lyfta på hovarna känna genom rygg mm provrider EN gång det känns sådär. ... provrid fler gånger ute och inne el på ridbana testa hästen ordentligt det är ett stort beslut att köpa häst. Och för bövelen var med på besiktningen, varför är man inte det?
 
Kan hältan inte delvis ha att göra med att han numera är barfota?

Tråkig sits du hamnat i verkligen, men just hältan kan ju kommit hos dig när skorna drogs. Därimot förstår jag om du känner dig lurad med hur den är att hantera.
 
På vilka grunder ska du häva köpet? Säger som Lovisa, just nu har du inga grunder då allt detta är saker du hade kunnat kontrollera själv dvs lyfta fötter osv . Beställ tid på klinik och gå igenom hästen där i första skede, sen kan du ju fundera på vad du ska göra.

Har du kontaktat säljaren? En del hästhandlare har ju så att man får byta till en annan häst.
 
Tja, man ska lära sig av andras misstag för man hinner inte göra alla själv. Bara ett svep här över Buke och man fattar att det här med hästköp blir lätt från dröm till katastrof på nolltid.
Som tidigare frågeställning: Vad står det i kontraktet? Man kan ju fundera på hur böjprovet har gått till med en häst som inte kan lyfta på fötterna. I och med att du köpt av näringsidkare, antar jag, blir det lite lättare, du kan reklamera, vilket inte är samma sak som pengarna tillbaka, men det är en början.
Hoppas det löser sig.
 
så tycker ni att jag har rätt att häva?
har gett 35 000kr för hästen utan utrs

För vad av det du skrivit tycker du att du har rätt att häva köpet? Att ni har svårt nu hos dig att lyfta framhovarna är inte skäl till att häva ett köp, annat än om säljaren är bussig och ställer upp på det, men inget säljaren på något vis måste göra. Det är också något du kunde ha kollat väldigt enkelt själv, även utan hovkrats. Inget säljaren kan lastas för att inte köparen gjorde.

Många hästar ömmar utan skor på hårt underlag eller underlag med stenar, så att hästen såg halt ut vid longering kan ha berott på underlaget om ni inte var på en mjuk sandplan. Behöver inte betyda att hästen faktiskt är halt. Hästen var hur som helst inte halt vid besiktningen innan ditt köp så om den är halt nu efter tre veckor hos dig kan det vara av nåt som uppkommit hos dig.

Att du upplever hästen outbildad nu är också något som köparen själv får och kan bilda sig en uppfattning om vid provridningen. Det går också att ta med sig någon mer erfaren vän eller betala sin tränare att följa med och ge sin åsikt om hästen man är intresserad av. Det är heller inget en säljare kan stå till svars för att köparen missat.

Priset för hästen låter helt bra det med för vad du fått.

Det kan vara så att din säljare har många hästar som kommer och går och isåfall kan det även vara möjligt för dig att få byta till en annan häst hos din säljare, byta till en häst du trivs bättre med. Men det är inget som säljaren måste gå med på, men det går att fråga säljaren om det är möjligt.

Det är också så att bussiga sjyssta genomsnälla hästar kan ändras till små odjur om de får möjligheten. Så även om man själv har problem med hästen kan den ha varit genomsnäll hos tidigare ägare. Min syster hade en sån, genomsnäll lättriden, säker och väl grundutbildad halvblodsvalack. Som glatt förvandlades till ett monster en sommar när syster var borta och en annan yngre osäkrare tjej skulle rida. Då stod hästen kvar hemma i sin egen miljö och kände andra ryttaren väl sen tidigare med. Men det är så med levande djur.
 
Tycker att det är trist vad du hamnat i. Men fattar inte varför man har så brått till köp att man inte unnar sig egen genomgång av hästen tex lyfta på hovarna känna genom rygg mm provrider EN gång det känns sådär. ... provrid fler gånger ute och inne el på ridbana testa hästen ordentligt det är ett stort beslut att köpa häst. Och för bövelen var med på besiktningen, varför är man inte det?
*kl*
Tänker samma, är man ringrostig osv så måste man väl läsa på lite innan man far iväg och köper häst?
Varför inte börja med att kolla på buke vad folk rekommenderar att man ska tänka på tex?
Varför inte ha med en erfaren vän när hästen ska ses och provridas?
Varför inte se till att testa "allt man vill kunna göra" vid provridning, helst flera gånger?
Och VARFÖR inte se till att få en egen besiktning av hästen??

Som du skriver själv, TS, så har du klantat dig rejält. Som jag ser det har du två möjligheter:
1. Ta hästen till klinik och kontrollera om den faktiskt är halt. Är den det så kan du antagligen reklamera och få byta till en annan häst. Inget drömläge precis...
2. Om hästen inte är halt, utan bara öm nu när den är barfota, kan du kontakta säljaren och reklamera den pga att den hanteringsmässigt inte motsvarar det säljaren sagt. Återigen tror jag tyvärr att du inte får pengarna tillbaka, utan säljaren har möjlighet att låta dig få en annan i byte.
KAN hända att du kan hänvisa till att hästen är extremt svår att sko, om din hovis kan intyga det. Det är ju iaf något som du som köpare inte kunnat testa själv. Bara för att hästen var skodd vid köpet betyder det inte att den inte var drogad vid skoning... Sådana problem är iaf något som borde nämnts vid försäljningen.
Om säljaren hävdar att det inte är några problem att sko, så skulle jag faktiskt köra tillbaka hästen och sedan vara med hela tiden medan säljarens hovis bevisar detta genom att sko utan att droga. Lämna i så fall INTE hästen ur sikte, för att undvika att de ger något lugnande i maten eller så.

Angående att hästen dansar om den är uppbunden, vår ena häst är mycket mer reaktiv om han är uppbunden när man gör iordning honom än om han står lös. Det är nog helt vanlig flyktinstinkt, har du testat att göra iordning den i boxen när den är lös?
Om du inte blir av med den här nu, så kan det vara ett tips att börja träna hantering, beröring, lyfta hovar i just boxen när hästen är lös. Ta det lugnt och i hästens takt, när det funkar lös så kan man börja testa att binda upp och träna samma.
 
Kort sagt, jag anser att du ev skulle kunna reklamera pga följande:
1: ev hälta
2: extremt svårskodd

Allt annat är sånt du borde och kunde kollat själv, dra inte upp utbildningsnivå osv som skäl för reklamation, där får du skylla dig själv.
 
Kort sagt, jag anser att du ev skulle kunna reklamera pga följande:
1: ev hälta
2: extremt svårskodd

Allt annat är sånt du borde och kunde kollat själv, dra inte upp utbildningsnivå osv som skäl för reklamation, där får du skylla dig själv.

Finns det något som helst juridiskt underlag för att få reklamera en häst för att den är svårskodd?

Säljaren har nog heller inga som helst juridiska skyldigheter att visa på någon skoning hemma hos dem av den redan sålda hästen. Däremot kan man ju som köpare innan köp fråga om man får vara med vid skoning av hästen man är spekulant på.
 
Finns det något som helst juridiskt underlag för att få reklamera en häst för att den är svårskodd?

Säljaren har nog heller inga som helst juridiska skyldigheter att visa på någon skoning hemma hos dem av den redan sålda hästen. Däremot kan man ju som köpare innan köp fråga om man får vara med vid skoning av hästen man är spekulant på.
Jag har inga lagtexter att citera, men vissa saker har man ju som köpare rätt att förvänta sig av en häst som är normalt prissatt. Att den kan skos utan lugnande är en sådan sak, särskilt om den är skodd redan. En häst som är barfota vid köpet måste man nog fråga om specifikt.
Så, jag skulle säga att säljaren underlåtit att upplysa om en väsentlig brist, om man inte nämnt att hästen måste drogas vid skoning.

Om man reklamerar hästen för att den är omöjlig att sko så ska ju säljaren(näringsidkare) fixa felet eller visa att det inte finns något fel. Var detta sker är väl upp till säljaren, men om säljaren menar att hästen plötsligt blivit svårskodd pga nytt ställe/ny hovis, så gissar jag att det lämpligaste är att säljaren tar tillbaka hästen och förevisar att det går fint att sko den, som utlovat.
 
Fick tipset att ringa mitt försäkringsbolag (agria) och se vad man har för rättskydd osv, vissa har ju att man kan få rådgöra gratis med en jurist. ska kolla upp de!

Det är inte Agria som du får rättsskydd hos isf, där är ju bara hästen försäkrad. Du ska kontakta bolaget där du har din hemförsäkring, för det är den försäkringen som man då eventuellt använder vid sådana här sitiuationer.
 
Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu...

Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men bestämde mig för i våras att komma igång med de igen. Eftersom jag tappat mitt självförtroende sökte jag en mycket enkel häst som va okomplicerad i hantering och bra utbildad.

Fall för en häst som fanns hos en hästhandlare. I annonsens beskrivning stod de att de var en väldigt enkel och snäll häst som var okomplicerad i hantering och skulle även passa bra till verksamhet. Hästen va 10 år och tävlad upp till 90cm. imp holland.

Var lite osäker eftersom de va just en hästhandlare och en import men de finns ju både bra och dåliga så mejlade som första kontakt. I mitt mejl skrev jag att jag va intresserad utav hästen och berättade jag jag var lite ringrostig och sökte en väldigt snäll häst som var okomplicead i hantering och som tyckte om när man pysslade med den i stallet, skrev att jag ville abslolut inte ha en häst som tjurade när men ex kom med sadel lr bortsa den. Skrev även att mitt mål var att få en bästa kompis att ha kul med och som man kunde träna ock tävla lite på.

Vi pratade sedan på telefon och allt verkade jätte bra, åkte upp och kollade på hästen. När jag borsta stod han i sin box och åt hö och verkade inte bry sig så mkt om vad ja gjorde. När jag fråga efter en hovkrats så sa säljarn att hon tyvärr inte hittade någon, aja tänkte ja han verkade ju så snäll så de va nog inga problem ändå. Jag ställde upp han i gånegn och ägarn va lite småstressad och kastade på sadel och träns utan att ens fråga om jag ville göra de. Hästen trampade runt lite men jag tyckte de va ok då eftersom allt hände väldigt hastigt. Ägaren red hästen ungefär 5 min, sen fick ja ta över. Eftersom min ridning inte är så jätte bra för tillfället då balans och muskler har försvunnit lite och mitt självförtroende är så lågt som de kan bli så är de svårt att göra em riktigt bra bedömning hur han kändes och de va VÄLDIGT varm ute så han va ju lite seg och trött.

Efter jag ridit prata ja lite med ägaren och hon trodde de skulle passa mig jätte bra att komma igång på och han var så himla snäll... dum som jag va så kom vi överens på att jag skulle lägga handpenning och hämta han 2 veckor efter de.

Jag sa till henne att jag ville åka iväg till klinik och besikta hästen och hon sa inte så mkt om de just då... men sen så skrev hon att de kanske va smidigare att bara göra en gårdsbesiktning? jag funderad lite och eftersom hästen stod flera timmar i från mig så tyckte jag de med. Sen så skrev hon att hon skulle ha dit vetrinär sagen efter och undrade om jag ville att vi skulle besigkta honom då, korkad som jag va så sa jag JA men ville prata med veterinären i telefon direkt efteråt.

Fick prata med vetrinären som självklart va holländare.. men han sa att hästen va ok och han den fick en anmärkning på att tänderna behövdes raspa och han behövde verka sina hovar men de är ju vardaglig hästskötsel så de är ju ingen fara. Så de va grönt för köp så vi åkte och hämta honom.

Väl hemma så va han ju jätte snälla leda och stå och klappa på i boxen... MEN hans skor va på tok för små så tog ditt hovslagaren för att sätta på nya, rätt smidigt trodde jag men... man får absolut inte lyfta hans framben, han sparkades och stegrade sig och bara dansade runt. Vi försökte och lyckades få av dem gamla skorna iaf men han var verkligen inte trevlig! visade sig även att han hade ganska grov stålröta. Hans ballar är frktansvärt ihoptrycka och bak så har han knappt några hovar alls han står i princip bara på ballarna kan man säga. När man bortstar honom när han står uppbunden sparkas han, bits och dansar omkring och man få ju som sagt inte lyfta framhovarna. Undrar därför hur veterinärbesiktningen gick till?? står ingen om att han ska ha fått lugnande.

Har nu haft han i tre veckor, jag hoppades på att han kanske bara testa mig och de va nytt ställe osv... ville inte riktigt inse problemet. Hade en väldigt duktig ch kunnig person som kom och tittade på honom och hon sa att hans hovar var hemska! och konstigt att de inte stod nåt på vetbesk om de.
Hon longerade honom och han har lätt grad av hälta vänster fram. Hon tyckte han va fruktansvärt outbildad och tyckte jag lika gärna kunna köpa en oinriden treåring.

Kollade upp vetreinären och står att han är besättnings service nöt.
Tycker att hon har lurat mig pgr av min okunskap och gett mig en felaktig beskrivning utav hästen. Då jag var väldigt tydlig med vad jag sökta och användningsområde.

Ska ringa upp veterinären imorgon och därefter ringa upp säljarn för att häva mitt köp lr iaf kunna göra ett byte på en häst som passar in på min beskrivning.

så tycker ni att jag har rätt att häva?
har gett 35 000kr för hästen utan utrs

Klinikbesiktning å det snaraste!
Efter vad som framkommer där är det läge att sätta sig ner och se över möjligheterna att reklamera.
Säljaren verkar ju vara näringsidkare som tar in holländska importer och säljer vidare. Bra, då har du som enskild konsument ett bättre skydd.

Jag tycker det känns som att säljaren inte har rent mjöl i påsen, att säga att man inte hittar en hovkrats är ju bara nonsens och hade man varit seriös hade man direkt förstått att köparen vill titta på hovarna och hade man inte haft något att dölja hade man lyft hovarna och visat både dem och att det går utmärkt att sko och verka hästen.
Nä, jag tycker detta luktar unket. En säljare som inte själv tar initiativet och visar allt som är värt att visa med hästen ger jag inte mycket för.
Förmodligen är det en häst som kommit tillbaka från en köpare som betalat betydligt mer för hästen första gången den såldes och sedermera uppvisat hälta. Säljaren har försökt behandla och har nu krängt den till en oerfaren köpare som denne kunnat slå blå dunster i ögonen på (inget illa menat TS!).
Dessa personer är mycket vanliga inom hästbranschen och de ägnar sig föga överraskande åt att kränga importerade hästar i stor utsträckning då det är mycket svårt att spåra något om dessa hästars historia...

Uselt och bedrägligt!
Jag hoppas att jag har fel i TS fall och att det bara är något lätt, en hovböld eller liknande, men jag tror inte det.
Hästen måste utredas på klinik, ju förr dess bättre! Beroende på vad man hittar så kan man eventuellt gå vidare.
Positivt är att den verkar snäll att hantera i övrigt, så det kanske är en bra häst trots allt.
 
Tyvärr är det helt klart att du har gått på en riktigt ful hästhandlare och du radar upp alla de klassiska sakerna de använder för att lura köpare. Dessutom är de bra på att klara sig undan vid tvister.
Jag tror att om du kontaktar säljaren så kommer hon att vara väldigt trevlig och beklaga att hästen inte funkar hos dig. Du kommer att få lämna tillbaka den men inte få tillbaka dina pengar utan få en annan häst istället. En häst som enligt säljaren garanterat är mycket bättre. Så när du kommer dit med din gamla för att titta på den nya, så kommer den antingen visa sig vara lika dålig efter ett tag eller så råkar den vara X antal tusen dyrare än den första. Vilket innebär att du får slanta upp lite mer kosing för att få hem denna hästen. Kan du inte det kommer du att få höra att det kommer nya hästar inom snar framtid och där kan det finnas något i din prisklass.

Skulle det nu vara så att du inte faller för säljarens charm utan verkligen kräver att få häva köpet, vilket det kan finnas fog för. Då kommer du istället att träffa på en väldigt otrevlig person som kommer att lägga fram sitt ärende så här:
Du har fått umgås med hästen i stallet,
Du avstod att kolla hovarna.
Du red den.
Du godtog besiktningen på gården.
Besiktningen vad UA.
Det tog tre veckor innan du klagade.

Saker som kommer att kosta dig en hel del att motbevisa och bemöta i en tvist. Troligen bra mycket mer än vad hästen har kostat i inköp.

Det är just detta som är den springande punkten av att köpa billiga importer från hästhandlare. Hästhandlaren ska tjäna pengar, säljaren i Holland ska tjäna, transportören som tar hit hästen ska tjäna, hästen kostar att hålla tills den blir såld och veterinären ska också tjäna på det. Räkna ihop det så inser man snabbt som köpare att av de 35 000 som du lagt på hästen kan själva hästen inte ha varit så dyr från början. Så även om 35 000 är billigt för en "svensk" häst i den ålder så är garanterat inte en bra importhäst för det priset.

Om jag hade fått en tia för alla gånger jag träffat på köpare som gått på detta så hade jag haft ett ganska bra bankkonto vid det här laget. Nu har jag inte fått det men kan garantera att säljarledet inte är direkt fattiga.

Vad och hur du ska göra nu när du har fastnat i det här svårt att säga. Mycket kommer att bero på din egen ekonomi. Har då råd att lägga till och köpa en dyrare häst eller betala för en tvist? Är svaret ja så gå den vägen och det är klart att lägga till pengar och ta en annan är det snabbaste. Tänk bara på att denna gången verkligen kräva klinikbesiktning och du själv är med vid den innan köp.
Har du inte ekonomi till det bit i det sura äpplet, undersök den häst du har nu och se om det finns något hopp om att den ska bli bra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp