Har jag rätt att häva köpet??!!

JAG tror inte att det är något fel, men JAG vill ändå alltid utesluta det. Kanske för att jag själv varit i en situation men en häst som "det inte var något fel på" enligt varken tränare eller veterinärer och därför fortsatte pressa. När det sen ett par år senare av en slump hittades en skada som inte var ny kan du säkert gissa hur jag mådde :( Därför är min prio 1 alltid att utesluta smärta/synrubbning/whatever, även om min första tanke när något inte fungerar är "vad gör JAG för fel?".
Havsluft skriver att hon har 30 års erfarenhet, då antar iaf jag att man kan hantera och läsa hästar och borde kunna reda ut även de lite knepigare (fast delen med lynnesfel får det att vända sig lite i magen). Hästar gör inte sådana saker utan anledning, och när människan i det här fallet inte är nybörjare tycker jag inte att man kan avfärda något fysiskt direkt. Så tänker jag :)


ok . fast inte var de problemen isåfall för att den reste sig några gånger från backen osv? det är ju det jag menar....
att du själv missat ngt är ju ngt som färgar ditt svar men återigen så måste du ju ändå kunna se till det som skrivits, att en häst som då och då reser sig vid ledning eller hantering inte direkt kan i första hand antas att den måste in på klinik för utredning???? :( Än mindre behövas tas bort pga lynnesfel osv....

vad folk skriver om sin erfarenhet osv, låter jag vara osagt i sammanhanget, det är internet och allas versioner är deras egna. Därav min reflektion. Den känns motiverad efter många år på detta forum och hästkretsinvolervad allmänt osv.... så som sagt: mina svar blir därefter och jag tycker det finns en relevans.
 
Nä precis.. har man 30 års erfarenhet frågar man väl för sjutton inte här på buke vad man ska göra med en häst som reser sig när man leder den?

Håller med om det rådande klimatet att det alltid verkar vara hästens fel och att den fort som attan ska dömas ut om den inte passar in i mallen, usch stackars hästar idag! Blir oxå otroligt ledsen å hästarnas vägnar när man läser om detta. :cry:
 
Nu är ju erfarenhet något väldigt subjektivt, det kan vara ett års erfarenhet och 29 års upprepning :cool:

Rolle
IpL
 
ok . fast inte var de problemen isåfall för att den reste sig några gånger från backen osv? det är ju det jag menar....
att du själv missat ngt är ju ngt som färgar ditt svar men återigen så måste du ju ändå kunna se till det som skrivits, att en häst som då och då reser sig vid ledning eller hantering inte direkt kan i första hand antas att den måste in på klinik för utredning???? :( Än mindre behövas tas bort pga lynnesfel osv....

vad folk skriver om sin erfarenhet osv, låter jag vara osagt i sammanhanget, det är internet och allas versioner är deras egna. Därav min reflektion. Den känns motiverad efter många år på detta forum och hästkretsinvolervad allmänt osv.... så som sagt: mina svar blir därefter och jag tycker det finns en relevans.

Jag har läst slarvigt upptäckte jag :o Nu ser jag att det står i ursprungsinlägget att den reser sig i situationer när den inte får som den vill (eller blir stressad eller inte förstått eller eller eller), inte lite random som jag trodde mig ha läst! Det förändrar min tanke om klinik och nu förstår jag dig till 100% :)
 
Svarar alla och lämnar tråden, trist att det alltid urartar för vissa användare. Är inte ute efter att hålla på med pajkastning. Skaffa ett riktigt liv istället för att hålla på så här i alla inlägg. Trist och beklämmande.

Lynnesfel, skarp, galen, vass, respektlös, vilket ord man använder är inte det viktiga för mig. Jag har problem med hästen och såg det här som ett diskussionsforum där man kunde vända och vrida på hur jag ska gå vidare.

Hästen är klinikbesiktad vid köpet.

Den reser sig även i situationer då det överhuvudtaget inte sätts någon press på den förutom att det inte vad det den tänkt sig som tex halt under promenad på grusväg.
Sälj du hästen! Den kan fungera någon annanstans.
För några år sedan fick jag en ponny som ägaren tänkte avliva för den gick inte att rida, stack, bockade, rusade och kastade av.
För att göra en lång historia kort, hästen kom till mig. Jag hade den i tre månader och den blev helt ok att rida. Ingen nybörjarponny kanske, men absolut något för en ung, lite orädd ryttare, för den var rolig och bara busig.
En 12 årig tjej i stallet började rida honom ett par dagar i veckan, blev när och köpte honom sen.
Där har han det jättebra och flickan älskar sin ponny.
Så att tro att en häst är omöjlig eller har lynnesfel bara för att man själv inte klarar av den behöver verkligen inte stämma.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 544
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp