Har jag rätt till ersättning?? Obs långt!

minda

Trådstartare
Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam.

I höstas så blev vi tillfrågade om att flytta våra hästar+ en kompis häst till en granne til min mamma, vi funderade på det någon dag-längre hann vi inte för stallägaren ville ha ett snabbt svar!

(kompisens ägare och familj är nära vänner med stallägaren)

Vi var lite tveksamma bla för att hagarna var fulla med taggtråd, både som staket och i hagen (otroligt att inga hästar skadat sig innan:crazy:) och så fanns det inga boxar till våra men stallägaren skulle fixa hagarna och bygga boxar innan vi flyttade dit tilsammans med kompisens pappa, sen helt plötsligt-vet knappt fortfarande hur det gick till, så blev det att vi och pappan bygger stallet, Det gick åt måååånga timmar och dagar+ att jag köpte en massa byggmaterial, det sades hela tiden att jobbet skulle kvittas mot gratis stallhyra i några månader- efter överenskommelse MEN byggnadsmaterialet som jag la ut pengar för det skulle jag bli ersatt för med pengar så jag blev tillsagd att vara noga med att komma ihåg att få kvitto så stallägaren sen kunde dra av momsen och sånt egna företagare gör (har noll koll på sånt).

Vi flyttade sen dit hästarna när allt var klart i november men sen vart det inte bättre att våra hästar vantrivdes rejält!! de är egentligen mkt sociala men de ville inte ha någon kontakt med oss där de vart nästan apatiska:cry:, de åt nästan inget- min valack gick ner ca 50kg!! på 2 veckor!
De kom bra överens med de hästarna som redan bodde i stallet så det var inga som helst problem och de har flyttat och bott i olika stall förut och det har aldrig varit några som helst problem med nån av dom, de har bara gått in i sina boxar och kollat efter höt och sen- Jaha nu bor jag här okej!!
Så det här var nåt helt nytt, vi hade aldrig sett våra hästar så här och det var jättejobbigt, även stallägaren så att de mådde dåligt.

Vi hade kanske kunnat prova längre men vi jobbar på helgerna och vintern närmade sig och för att flytta hästarna så var vi tvugna att gå med dom i några timmar och på trafikerade vägar så om vi skulle flytta dom så var det tvunget efter 2 veckor sen hade vi inte kunnat flytta dom på 2-3 veckor och jag vågade inte vänta så länge men tanke på det enorma viktraset efter bara 2 veckor (den ena hästen totalvägrade vi den tiden att gå in en transport så därav att vi gick med dom, men det är en annan historia)
Vi var hjärtligt välkommna som tur var att flytta tilbaka till vårat gammla stall så vi bestämde oss för att göra det för det finns ingenting som jag tycker är värt att offra mina hästars hälsa för!

Det var skitjobbigt att ta detta beslut för vi hade som sagt lagt ner hur mkt jobb somhelst och det var jätteskönt att ha dom så nära men som sagt hästarna går först.

Stallägaren sa att hon vart besviken men att hon förstod eftersom hon också kunde se att hästarna mådde dåligt. Fast den dan so vi flyttade så vart hon helt plötsligt väldigt otrevlig, fast det är ju vi som förlorar på detta- hon har ju (nästan)gratis fått nytt staket och ett jättefint stall med flera boxar

Det arbete som vi har lagt ut räknade jag inte med att få tillbaka så det skiter jag fullsttändigt i MEN stallägaren påminde mig om att jag skulle ge henne kvittona så att jag iallafall kunde få de pengar som jag hade lagt ut på byggnadsmaterial MEN nu är det februari och har fortfarande inte sett några pengar

Tills idag så kom det ett brev där det står att hon hade tänkt att kvitta utläggena på materialet mot stallhyror (det var inte alls vad vi bestämde!!:mad:) men att det ju inte gick eftersom vi flyttade och så skriver hon att enligt vårat avtal så har hon ersatt oss sen vi valt att inte utnyttja den ersättningen (X antal fria stallhyror) kan hon inte göra så mycket åt

Sen skriver hon att hon tycker att det känns hemskt att vi jobbat och lagt ut en massa tid och blabla men att hon tänker hävda sin rätt!

Så till mn fråga, har jag rätt att få ersätining för det byggnadsmaterial eller??

Mvh och mycket tacksam för hjälp:bow:
 
Sv: Har jag rätt till ersättning?? Obs långt!

Ja, du har rätt att få ersättning för material.
 
Sv: Har jag rätt till ersättning?? Obs långt!

Det låter väldigt bra men hon hävdar ju nu att vi hade kommit överens om att kvitta materialskostnaderna mot fri stallhyra i x månader vilket är en ren och skär lögn men det står ju ord mot ord väl?, har förresten kvar kopior på kvittona.

Mvh
 
Sv: Har jag rätt till ersättning?? Obs långt!

Men eftersom ni inte står kvar, så är det ändå så att rätten till utläggen kvarstår eftersom du har betalat material. Det finns inget som säger att man måste reglera skulden genom stallhyra, man kan ju ha annan fantasi också även som stallägare.

Skicka en faktura på yrkad ersättning, ange sista förfallodag. Om människan inte bestrider fakturan är det fullt möjligt att ta den vidare till kronofogden för indrivning när förfallodagen inträtt. Men det förutsätter att du i fakturan anger att ingen påminnelse kommer att skickas, att du även skriver vad som sker med fakturan om den inte betalas. Skicka fakturan med REK och mottagarbevis, ta kopior på allt du skriver, gör eller säger.
 
Sv: Har jag rätt till ersättning?? Obs långt!

Oavsett om ni har ett muntligt avtal eller inte så ska hon inte ha materialet gratis. Så om hon inte kan betala med stallhyra, så kan du istället skicka en räkning på dina utlägg till henne. Betalar hon inte kan du gå vidare till Kronofogden för indrivning alt hämta materialet som du har betalat för.
Bara för att det ursprungliga betalningssättet inte kan genomföras betyder inte det att hon får materialet gratis.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp