Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Mammas

Trådstartare
Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i djuraffären har koll på hur många jag kan ha i ett akvarium, men har efter inköp läst på mer runt omkring och insett att så inte alltid är fallet. Nåväl, kastar ut en tråd här och hoppas att jag kan få (rätt ;)) svar.

Akvariet har en vattenvolym på mellan 65 och 70 liter. I det samsas för tillfället:

2 Fantomtetror
2 Svarta neontetror
20 neontetror
3 guppys (bara honor)
4 svärdbärare (3 honor)
5-6 malar
8 äppelsnäckor

När jag läst runt verkar detta vara för många? Är det vanligt att djuraffärer köper fisk av privatpersoner?

Sedan till nästa fråga: Först när jag fyllde på med fisk köpte jag 2 guppys (hona + hane, honan dog i transporten hem) och 2 svärdbärare. Utökade sedan nästa dag med tre honor till guppyn och två honor till till svärdbärarna. När jag släppt ut fiskarna (lät de nya ligga i påsarna med hål i i akvariet i några timmar innan jag släppte ut dem) så gick det bara några timmar innan guppyhanen började simma konstigt för att sedan bara ligga helt still. Stendöd.

I affären sa de att svärdbärarhanen kunde vara jävlig på guppysarnas fenor, men när jag kollat har jag inte sett några sådana tendenser alls, har kollat relativt mycket, dock enbart när det varit tänt. Men den senaste veckan har jag sett honom vara lite på, det har kommit i samband med att jag misstänker att minst en av svärdbärarhonorna är dräktig. Hon är ruskigt tjock och svart bakom "kroppen" sas. Svärdbärarhanen är även jävlig på henne, men också guppysarna ibland. De sa i butiken att inte alla svärdbärare är dumma men om jag får en dum kunde jag komma in för att byta. Kommer det att göra någon skillnad, eller kommer den nya också vara lika jävlig?

Behöver jag göra mig av med några fiskar? Isf vilka är er rekommendation? :)

Ledsen om jag skriver virrigt, är lite trött. Fråga om det är något ni undrar över.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Det låter som ganska mycket fisk, och min gissning är att zooaffärer inte vill köpa in enstaka fiskar från ett privat akvarium.
Att dom dör på några timmar är ju en smula alarmerande, vad säger ett vanligt vattenprov om ditt akvarievatten?

Samtidigt kan det vara affären som har kass fisk också om den första honan dog redan i påsen.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Nu hoppas jag att TS tycker det är OK att jag slänger ut en fråga till dig Gabbi här i hennes tråd, den hör ändå lite till ämnet!

TS skriver ju om att hon har en svärdbärare som är på hennes andra fiskar och att affären tom varnat om det. Är det lämpligt att ha sådana arter i samma akvarie? Varför säljer man en art till någon när man vet att den arten går på de andra arterna personen har i sitt akvarie?


Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fisk, men fick göra en mindre "rapport" om hur man transporterar akvariefisk och oj vad mycket intressant det finns om fisk! :D
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Anledningen att de dels säljs i så stor utsträckning är givetvis att folk vill ha dom. Svärdbärare och guppy efterfrågas i enorma mängder, tom i en affär som hos oss där vi har 850 olika arter. Svärdbäraren är generellt inte alls en särskilt bitig fisk, men man ska ha i bakhuvudet att vi berövar honor och andra arter möjligheten att flytta sig så som de skulle ha gjort i naturen.

Vad gäller slöjvarianterna på guppy är det snarast så att det är deras onormalt långa fenor som gör att de ibland blir bitna på av andra. Fisken har inget direkt försvar mot detta heller då den inte är tänkt at ha sådana fenor från början.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Det låter som ganska mycket fisk, och min gissning är att zooaffärer inte vill köpa in enstaka fiskar från ett privat akvarium.
Att dom dör på några timmar är ju en smula alarmerande, vad säger ett vanligt vattenprov om ditt akvarievatten?

Samtidigt kan det vara affären som har kass fisk också om den första honan dog redan i påsen.

Jag får höra, i annat fall såg jag just att det finns en kategori för Andra djur här på buke under radannonser. :angel:

Den första honan dog redan i påsen. Hon fick ligga kvar när de vande sig vid vattnet (efter affärens rek, ringde för råd när jag såg att hon dött under hemresan). De sa att de kunde se döda ut pga chock, men att de kan repa sig. Så hon låg i påsen (som en död fisk :angel:) medan hanen simmade omkring i påsen och kikade ner på akvariet. Sedan släppte jag ut dem men när det gått en fem timmar från att vi kom hem plockade jag ur honan, då var det i mina ögon säkert att hon inte skulle vakna igen, men ville inte att hon skulle ligga och förgifta akvariet.

Hanen mådde fint tills att de andra släpptes ned. Då gick det inte så lång tid innan han började simma konstigt. Han simmade i en vid båge lite upp och sedan slappnade han bara av så att han sjönk till botten, låg stilla ett tag och simmade sedan i en båge igen. Tillslut låg han kvar. Detta gör att jag misstänker att det var någon av fenorna som blivit obrukbar. Har jag fel i den tanken? Ingenting har hänt på de 2-3 veckor som gått sedan hanen dog (och honan dagen innan det).

Har inte tagit ett vattenprov, personen jag fick akvariet sa att det inte behövdes. Akvariet var igång när jag fick det, så det är inkört redan från början sas. Men jag bör införskaffa det i vilket fall?

lizan: Nja, affären sa att i normala fall är det inga problem att ha svärdbärare tillsammans med guppys, men då vissa hanar kan vara elaka kan de gå på guppysarna. Och det kan ju inte vara speciellt vanligt eftersom att hon sa att isf får jag komma in och byta just den hanen. Då måste det handla om en liten del, de kan ju knappast vilja byta ut den fem gånger innan kunden hittar en som är "snäll". Hade hon sagt att det var en vanligt problem hade jag inte köpt båda. :)
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Jag tycker absolut du ska testa vattnet, oavsett vad din kompis sa. Hur menade kompisen att man skulle veta vilka vattenvärden man hade annars? Eller var det så att den som hade akvariet innan helt enkelt inte förstod vikten av bra vattenvärden?
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Hanen mådde fint tills att de andra släpptes ned. Då gick det inte så lång tid innan han började simma konstigt. Han simmade i en vid båge lite upp och sedan slappnade han bara av så att han sjönk till botten, låg stilla ett tag och simmade sedan i en båge igen. Tillslut låg han kvar. Detta gör att jag misstänker att det var någon av fenorna som blivit obrukbar. Har jag fel i den tanken? Ingenting har hänt på de 2-3 veckor som gått sedan hanen dog (och honan dagen innan det).

Jag tror inte att han dog av fel på fenan, det beteendet du beskriver låter som en normal dödskamp för en fisk.

Vad har du för pump, hur mycket växter har du, och hur ofta och hur mycket vatten byter du?
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Jag skulle vilja påstå att du har på tok för mycket fisk!
Vad är det för malar? Algätare? Får de extra mat, eftersom de konkurrerar isf med äppelsnäckorna om maten.
Om vi tar "standardmåttet" 1 cm fisk per liter vatten behöver bara neontetrorna ca 200 liter. Det är ju inte ett exakt mått, men var jag du skulle jag nog försökt bli av med allt utom neonisarna och äppelsnäckorna. Karet måste se väldigt "överbefolkat" ut? Mitt är några liter mindre, och jag har max 1/3 av dina fiskar.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Jag skulle vilja påstå att du har på tok för mycket fisk!
Vad är det för malar? Algätare? Får de extra mat, eftersom de konkurrerar isf med äppelsnäckorna om maten.
Om vi tar "standardmåttet" 1 cm fisk per liter vatten behöver bara neontetrorna ca 200 liter. Det är ju inte ett exakt mått, men var jag du skulle jag nog försökt bli av med allt utom neonisarna och äppelsnäckorna. Karet måste se väldigt "överbefolkat" ut? Mitt är några liter mindre, och jag har max 1/3 av dina fiskar.

Måste bara ifrågasätta din uträkning :)
1 cm fisk / liter. 20 neontetror á 2 cm = 40 cm -> 40 liter vatten. Är det så du menar?
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Suck, vad less jag blir på mig själv ibland. Hade skrivit ett långt svar och glömde kopiera innan jag sände - givetvis hade det gått så lång tid att jag loggats ut och det försvann. Att jag aldrig lär mig! :p

Jag tycker absolut du ska testa vattnet, oavsett vad din kompis sa. Hur menade kompisen att man skulle veta vilka vattenvärden man hade annars? Eller var det så att den som hade akvariet innan helt enkelt inte förstod vikten av bra vattenvärden?

Då ska jag göra det. Pratade igen med personen om detta med vatteprover, hon sa att hon brukade göra det när det verkade vara något som inte stämmer. Men jag ska göra det så snart jag får möjlighet.

Jag tror inte att han dog av fel på fenan, det beteendet du beskriver låter som en normal dödskamp för en fisk.

Vad har du för pump, hur mycket växter har du, och hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Jag vet inte vad det är för pump. Vet inte ens om det är en pump. Som jag förstod det när jag läste runt på zoopet är det skillnad på ett fuilter som pumpar runt lite vatten och en pump? För jag har bara en sak som sticker ner som pumpar vatten, men då är det ett filter va? Eller har jag förstått helt fel?

Jag har ganska mycket växter (tror jag). Det är mycket i ena hörnet och ena kortsidan, sedan en stor växt i mitten och småväxter här och där. Kan förhoppningsvis ordna en bild till imorgon, så du kan se. Byter vatten ungefär en gång i veckan, då cirka 15-20 liter.

Jag skulle vilja påstå att du har på tok för mycket fisk!
Vad är det för malar? Algätare? Får de extra mat, eftersom de konkurrerar isf med äppelsnäckorna om maten.
Om vi tar "standardmåttet" 1 cm fisk per liter vatten behöver bara neontetrorna ca 200 liter. Det är ju inte ett exakt mått, men var jag du skulle jag nog försökt bli av med allt utom neonisarna och äppelsnäckorna. Karet måste se väldigt "överbefolkat" ut? Mitt är några liter mindre, och jag har max 1/3 av dina fiskar.

Malarna är algätare. De får en tablett var tredje dag, efter förra ägarens rekommendation. Är det för sällan nu när äppelsnäckorna finns också? Svärdbärarna kan ibland vara lite heta på malarnas käk. Bör de få mat oftare? Hur ofta?

Jo, lite överbefolkat ser det nog ut. Dock är inte fiskarna så stora (än) så det är nog ingen större fara. Ännu iaf. Neonerna är ungefär 2 cm långa, så det blir mer som Zsaras uträkning just nu. Men de kommer ju växa och bli större, och då blir det mer problematiskt.

En av de stora anledningarna till att vi har akvariumet är att sonen tycker om att titta på det. Av den anledningen vill jag helst ha kvar svärdbärarna och neonerna iaf, de är väldigt fina att titta på i hans ögon. Just nu är mitt hetaste alternativ att skaffa ett till, så att jag kan dela upp fiskarna däremellan. Dock kräver det nog en del övertalning av resterande som bor i hemmet. Eller är det att ta sig vatten över huvudet, jag är trots allt rätt ny? Fast egentligen är det inte så stor skillnad på ett mot två, eller?

Zsara, ska försöka hinna fixa in bild imorrn! :)
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Har du möjlighet skulle jag föreslå ett 250-liters, slänga ner all fisk där och antingen sälja det du har nu ekller kanske skaffa vackra guppies eller något annat till det?

Jag har ett 63-liters och av olika skäl har det kommit fisk jag inte vill ha, så jag har skänkt bort åt höger och vänster nu för att bli av med "soppan" :) Och bara för det gick mina ancistrusmalar och blev kära *s* Vi får se om äggen överlever!
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Ja, problemet sas är ju platsen. Platsen finns ju egentligen. Dock har rummet som är "över" råkat bli belamrat med diverse grejer. Typ cyklar, barnvagnar, flyttkartonger, bord som inte används etc. Så just nu finns ingen plats för det, om det inte ska ställas i sovrummet, men jag vet inte hur de skulle må av att ha varierande dygnsrytm (släckt när jag sover dagtid ibland) och sedan är det kanske inte optimalt med det ljud som blir i sovrummet? Jag skulle helst ha ett gigantiskt akvarium, men tyvärr är jag inte ensam att bestämma det. Ett 250liters vore perfekt tror jag. :)
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Jag vet inte vad det är för pump. Vet inte ens om det är en pump. Som jag förstod det när jag läste runt på zoopet är det skillnad på ett fuilter som pumpar runt lite vatten och en pump? För jag har bara en sak som sticker ner som pumpar vatten, men då är det ett filter va? Eller har jag förstått helt fel?

Jag har ganska mycket växter (tror jag). Det är mycket i ena hörnet och ena kortsidan, sedan en stor växt i mitten och småväxter här och där. Kan förhoppningsvis ordna en bild till imorgon, så du kan se. Byter vatten ungefär en gång i veckan, då cirka 15-20 liter.

Sätt gärna in ett foto! Med all den fisken skulle jag nog göra lite större vattenbyten, uppåt 25 liter. Har du en sak som sticker ner och pumpar vatten skulle jag säga att det förmodligen är ett filter, men det måste göras rent för att det ska funka. Ta upp pumpen, ta ut filtermaterialet (ser ut som en disksvamp ungefär), krama ut i en del av akvarievattnet du tagit upp så att du får bort all smuts som satt sig i det, och sätt tillbaka. Jag brukar göra det varje gång jag gör rent akvariet.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Ja, problemet sas är ju platsen. Platsen finns ju egentligen. Dock har rummet som är "över" råkat bli belamrat med diverse grejer. Typ cyklar, barnvagnar, flyttkartonger, bord som inte används etc. Så just nu finns ingen plats för det, om det inte ska ställas i sovrummet, men jag vet inte hur de skulle må av att ha varierande dygnsrytm (släckt när jag sover dagtid ibland) och sedan är det kanske inte optimalt med det ljud som blir i sovrummet? Jag skulle helst ha ett gigantiskt akvarium, men tyvärr är jag inte ensam att bestämma det. Ett 250liters vore perfekt tror jag. :)

Akvariet har ju sin egen lampa, så det spelar ju inte så stor roll om det är mörkt eller ljust i rummet. Hur menar du med ljud som blir i sovrummet? Så länge ni inte har jordens stereoanläggning där som får gå på max timmar i sträck så spelar det ingen roll, fiskar är inte så ljudkänsliga. Vi har vårt akvarium i vardagsrummet, och det går utmärkt.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Sätt gärna in ett foto! Med all den fisken skulle jag nog göra lite större vattenbyten, uppåt 25 liter. Har du en sak som sticker ner och pumpar vatten skulle jag säga att det förmodligen är ett filter, men det måste göras rent för att det ska funka. Ta upp pumpen, ta ut filtermaterialet (ser ut som en disksvamp ungefär), krama ut i en del av akvarievattnet du tagit upp så att du får bort all smuts som satt sig i det, och sätt tillbaka. Jag brukar göra det varje gång jag gör rent akvariet.

Det ska jag göra, tack för tips. :)

Hann inte fixa foto idag, ska försöka göra det i morgon. Hade lite att ordna med innan jobbet.

Akvariet har ju sin egen lampa, så det spelar ju inte så stor roll om det är mörkt eller ljust i rummet. Hur menar du med ljud som blir i sovrummet? Så länge ni inte har jordens stereoanläggning där som får gå på max timmar i sträck så spelar det ingen roll, fiskar är inte så ljudkänsliga. Vi har vårt akvarium i vardagsrummet, och det går utmärkt.

Jag menade mer ljud för oss som sover i rummet. Det porlar ju en del, vilket kan göra att vissa får svårt att sova. Dels har jag rubbad sömnrytm iom nattarbete, och barnet sover också lätt emellanåt. Så det var snarare det jag tänkte på. Plus att ljuset som kommer från akvariet kan störa när jag sover dagtid, har svårt för det som det är ibland. Sova dagtid alltså.

Har ju som sagt ett rum det skulle passa i, men övertalningskampanjen pågår. I annat fall får jag göra mig av med en del, tråkigt men det är ju bättre att de jag har mår bra. :)
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Bildbomb! :D

Bild rakt framifrån på hela
31112_1255180348.jpg


Bild framifrån på vänster sida
73541_1255180684.jpg


Bild framifrån på höger sida
74946_1255180736.jpg


Kass bild från vänster sida
35742_1255180509.jpg


Inte riktigt lika kass bild från höger sida
49210_1255180590.jpg


Filtret
81054_1255180437.jpg
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Jag rengjorde filtret, kramade ur det i akvarievattnet som du beskrev Mabuse, jösses vilket sprutt det blev i den sedan! Det var stor skillnad. Och vattnet blev riktigt skitigt. Bytte omkring 25 liter också.

Jag tror att fiskarna fått sig ett skrovmål natten som var också. Ena svärdbärarhonan har jag misstänkt varit dräktig, och nu var hon mycket smalare och utan svart fläck - men inga yngel såg jag till i akvariet. Eller är de så små att de inte går att se om de gömmer sig bland växterna? Tror dessvärre att de är i fiskmagar allihopa. Men det är väl lika bra med tanke på hur överbefolkat akvariet redan är.
 
Sv: Har jag tabbat mig? [akvariefiskar]

Nu var ju inte bilderna supertydliga, men jag tyckte inte att det verkade smockfyllt av fiskar iaf =)

Är du säker på volymen?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej, undrar om någon har någon ide om varför mina fiskar bara dött. Jag har mest guppy och några neontetror och de har mått bra länge...
Svar
6
· Visningar
1 169
Senast: marshall
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 687
Senast: Hel
·
B
Övr. Djur Är det nån mer som har en kampfiskhanne? Känner du igen det här beteendet? Köpte en kampfisk och två svärdbärarhonor samtidigt. Dom var...
Svar
6
· Visningar
4 435
Senast: 134643
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp