Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

T

Tandborsten

Hej! Jag har funderingar på att skaffa häst, men är lite osäker på om jag kan "tillräckligt" mycket... :confused: Jag är 17 år och det blir min första häst.

Till att börja med så har jag ridit på ridskola i ca 7 år, minst 2 dagar i veckan dem senaste 4 åren och hoppar 1 gång i veckan sedan 1 år tillbaka, och "kan" bla rida hästen i form i alla gångarter (någorlunda, går sämre på vissa, bättre på vissa), skänkelvikning, framdelsvändning osv, lättare dressyrprogram, hoppar 1 gång i veckan på lektion och har tävlat på klubbhoppningar några gånger i hoppning med placering alla gånger...

Jag har varit skötare i 3 år och varit på ridläger 4 somrar i rad (senaste gången var för 3 somrar sen).

Vad anser du om mina RIDKUNSKAPER när det gäller att skaffa första hästen? Jag kommer självklart inte köpa en unghäst för det vet jag att jag inte kommer att klara av.

Jag kommer att använda hästen till träning och tävling i både dressyr och hoppning (tävling - när vi är redo för det).

Vilken ålder bör det vara på hästen?
Utbildningsgrad? (eller vad man nu ska kalla det)

Jag kommer att ha mkt duktiga och vana hästkunniga vuxna och tillgång till tränare.

Tacksam för svar!:)
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Ridkunskaperna har du. Det du inte har kan du få hjälp med av en tränare.

Men har du kunskaperna om hästhållning och hästhantering?

Och har du råd?

Tid?

Det är en dj*la skillnad att rida på ridskola och att ha en egen häst!
Glöm inte att det även finns negativa sidor med att ha egen. (Fast det vet du kanske redan) :D
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Jag tycker också att det låter som om du absolut har tillräckliga ridkunskaper - man blir ju aldrig nånsin fullärd och ser du bara till att rida för tränare regelbundet så blir det säkert jättebra. Vad gäller allting runt omkring - det är ju en himla massa man måste kunna om hovvård, foderstat, sköta om sår och mindre skador och så vidare i alla oändlighet - tänk på att du stallar upp din häst i ett stall där det finns andra, mer erfarna ryttare som du har förtroende för. Man lär sig otroligt mycket på att ha egen häst, om det finns kloka människor runt omkring som man kan fråga!
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Jag förstår att det är en enorm skillnad mellan att rida på ridskola och ha egen häst, både positivt och negativt, och jag vet att jag har mycket kvar att lära när det gäller själva hästhållningen, även ridningen då och jag är mycket villig att lära:D Men det jag var orolig över var om jag är tillräckligt bra på att rida... Men det kanske inte är ett lika stort problem då:confused: :d :)
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Bara det att du ifrågasätter dina kunskaper gör att du har mer mogenhet och kunskap än många förstagångsköpare.
du kommer med all sannolikhet bli en bättre hästägare än många andra, om du nu inte bara springer och köper första bästa häst. ta tiden att hitta rätt häst.
gå kurser i foderlära, hovvård m.m. så att du tidigt kan upptäcka och avhjälps fel på hästen.
kosta på dig att få en sadel utprovad av ett proffs, om du får med en sadel, be någon som kan det här med sadlar att se om den verkligen sitter bra.
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Vilken typ av häst har du funderat på? :)
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Rockriddaren skrev:
Bara det att du ifrågasätter dina kunskaper gör att du har mer mogenhet och kunskap än många förstagångsköpare.

Precis vad jag tänkte när jag läste trådstarten :bow:
Tandborsten, jag tycker du ska fundera på en lite äldre häst, en stabil läromästare som gör rätt när du gör rätt. Det kommer du att lära dig massor på. Finns det någon välriden fräsch häst till salu på din ridskola t ex?
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Du kanske ska ta en häst på foder först, som du
sedan kan köpa om ni passar ihop och du känner att
du klarar att vara hästägare?
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Jag skulle vilja köpa en lite smäckrare welsh cob då dem jag har träffat och ridit har varit så trevliga och mysiga:d :) :love: , men jag är inte helt säker. Men egentligen spelar inte rasen så stor roll så länge vi passar ihop:smirk:
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

lingonben skrev:
Precis vad jag tänkte när jag läste trådstarten :bow:
Tandborsten, jag tycker du ska fundera på en lite äldre häst, en stabil läromästare som gör rätt när du gör rätt. Det kommer du att lära dig massor på. Finns det någon välriden fräsch häst till salu på din ridskola t ex?

Jaadu, det finns en jättemysig c-ponny som jag verkligen älskar att rida och mysa med:love: , men problemet är att hon är så pass liten (jag är iofs inte lång, bara 158) men eftersom jag fyller 18 nästa sommar så känns det inte som någon idé att köpa en ponny...
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

jag tror nog inte att det blir några problem för dej..:) jag var mycket osmart när jag köpte min första häst men det gick bra ändå. jag var tolv år och hade mest ridit i skogen på min grannes hästar och då köpte jag en oinriden liten b-ponny:crazy: inte så smart gjort kanske men det gick bra ändå..:) jag red in henne helt själv:)

så det tror jag absolut inte att det blir några problem för dej. se bara till att det är en lugn och trygg häst du skaffar:)
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Ridningen brukar väl vara det minsta problemet. Ett tips som jag har är att vända dig till någon som du har förtroende för (på ridskolan, hovslagare, tränare eller nåt..) och be om hjälp. Både med att hitta "rätt" häst och att ha nån som man kan ringa och fråga dumma frågor. Det hade jag i början och det var ovärdeligt! Sen finns det ju massor av bra böcker med fakta och snt som man kan ta hjälp av, det gäller bara att kunna sålla bort det som kanske inte direkt är nödvändigt....

Lycka till!!!! Förbered dig på massa skoj...:)

SaraXX
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Du är en klok 17 åring som analyserar och ifrågasätter. :bow:

satsa på en utbildad och okomplicerad läromästare som första häst! du kan inte gå snett med det, du har BARA att vinna. du har möjlighet att ha roligt med hästen, lära dig, utvecklas, och framför allt - som hästägare för första gången, känna på och lära känna dig själv, vad det är du vill med din ridning och vad dina ambitioner och mål må vara.
stäng inte dörren för dessa möjligheter genom att köpa en för ung eller en för outbildad häst, vilket alltför många tyvärr gör.
lägg några extra tusen lappar prismässigt på att få en rutinerad, trevlig häst, som kan vara bästa kompis och läromästare åt dig!

en + 10 åring som är ordentligt utbildad till LA nivå i hopp och dressyr (= en bra, normal grundutbildning) , samt lite tävlad åtminståne, är ideal. de är dyrast 8-14 år, så även en 14+ häst är kanon, om du vill gå ner lite i pris.. en frisk sådan häst har många år kvar att ge!

Lycka till!
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Ridkunskaperna verkar du ha. Faktum är att d kan i princip det jag kunde när jagk öpte min häst.

Som någon annan sa har du knske däremot inte hästhållningserfarenheten och kunskaperna på det planet, men å andra sidan så får man det rätt fort när man skaffar häst. Viktigt dock om mani nte kan så särskilt mkt om hästhållningen att man verkligen står i ett stall där det finns kunnigt folk, som man kan lita på.

Många SÄGER sig kunna mycket, men kolla upp så det är vettigt hästfolk också!

Själv kunde jag eg. inte mer hantering än vad jag läst mig till när jag köpte min häst, men det mesta kom rätt naturligt. Hästen jag köpte hade ganska bra psyke (lite nervöst lagd dock, men gudasnäll) och rättade ofta mig när jag gjorde något galet! :D
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Jag tycker som alla andra att ridkunskaperna har du men är du säker på att du har erfarnhet och kunskap nog att kunna hålla hästen på rätt sätt. Du kan ju börja med en eller flera foderhästar och se om de fungerar för det aä stor skillnad på ridskola och hemma. Läste att du är 17 och ville köpa en söt welsh cob. och om jag inte har fel för mig så är welsh cob en ponny och då måste du tänka på att du får inte tävla han efter du fyllt 18. så du ska kanske tänka på att köpa en liten "stor häst". Då kan du ha han längre och tävla i fler olika tävlingar. Glöm inte grönt kort och liknande. En bra ide är att kolla om din ridskola har en stabil häst som du kan först och främst lära dej att "ha en egen häst" och sen satsa på något långvarigt. Lycka till
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Helt klart, tycker jag. Det viktigaste i en hästägares liv är att när man inte kan själv så får man ta mod till sig å fråga å läsa sig till den övriga informationen.

Skulle jag vara du skulle jag nog inte titta på en häst som är yngre än 7-8 år. Hur högt utbildad häst du bör ha bör du fråga dig själv, vad vill du hästen ska klara av inom dressyren och vad vill du att den ska klara av för höjder inom hoppning. Jag skulle rekomender en välluppfostrad häst från början, vissa små saker går ju an att fixa till men det är jobbigt å kräver mycket tid om hästen har många olater. Det har jag lärt mig, när jag köpte min första häst så la jag ner nog minst 3 timmar per dag i 3 månader på att uppfostra henne från marken. Hon kom från ridskola å var som du nog förstår inte direkt vällhanterad. Så en mera välluppfostrad häst skulle jag rekomendera om du inte har lust att lägga ner så mycket tid dagligen bara från marken.
 
Sv: Har jag tillräckliga kunskaper för att skaffa häst?

Läste att du är 17 och ville köpa en söt welsh cob. och om jag inte har fel för mig så är welsh cob en ponny och då måste du tänka på att du får inte tävla han efter du fyllt 18.

En welshcob runt 145-150 är en mkt trevlig storlek att börja med om man själv inte är så stor.
En welshcob kan du tävla på bland stora hästar och hävda dig väl. Vi är flera här på forumet som gör/gjort det.
welshcob får dessutom var hur häg som helst, inga krav på att stanna inom ponnymåtten. Sen är de söta :love: inget fel på det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp