Har jag verkligen råd?

Klart du har råd! Jag har nästan exakt samma summor att röra mig på som du. Har två hästar på det. Jag har ingen stor buffert (men försöker ständigt jobba upp den), unnar mig inte mycket, lagar det som går sönder osv. Har en snäll familj och vänner som stöttar om något skulle skita sig helt. Men jag är inte en person som oroar mig mycket, ingen kan förutse något och det finns aldrig garantier tänker jag. Visst har alla räkningar kommit samtidigt vissa månader så det knappt finns något kvar för mig, men på något sätt har det löst sig ändå.
Har själv vänner precis som du som är sjukskrivna som har flera hästar på det. De är i samma i situation. Man får stötta varandra.
 
Såklart det inte är roligt att inse att man inte har råd men hellre nu än när du står där med hästen.

De som är arbetslösa eller går på bidrag (vad menar du då?) har med allra största sannolikhet mindre utgifter än du har för sig själva. Annars hade de såklart inte haft råd heller. De kanske också har föräldrar/andra släktingar med stor plånbok som betalar för hästen eller iallafall finns som back up om livet skiter sig.
Eller så är de som jag. Lägger så lite som möjligt på sig själva och sparar varenda öre som går att spara. Jag har fått höra ett antal gånger att jag är märklig som lägger alla inkomsthöjningar direkt på sparande istället för konsumtion men ska jag kunna ha hästar så är det så jag behöver göra.

Jag är förtidspensionär och lägger förutom 4500 kr för mat och boende på mig själv 5300 kr på mina hästar varje månad plus att jag har ett buffertsparande på 2000 kr i månaden. Övriga räkningar ca 1500 kr så jag kostar ca 6000 kr i månaden totalt. Jag har ingen fast summa för underhåll av mitt stall, hagar osv. utan det ingår i de 7300 kronorna som är avsatta för hästarna.

Jag lägger inga pengar på utemat, resor (jo, bil till stan vid handling, läkarbesök eller annat men inga nöjesresor) eller annat jag ser som lyx utan jag prioriterar att kunna ha hästar.

Jag lägger alltså undan 7300 kr varje månad för att kunna ha hästar och jag köper inget villhöver utan enbart behöver. Båda mina hästar har PPID och medicinen kostar för dem ca 9 kr/dag och häst. Sådant är ju inget man räknar med precis men plats i budgeten måste ändå finnas för sådant.

Så, sätt dig ner och gör en budget. Följ den och uppfyll din dröm.
Men åh båda två...Räcker ju med kostnad för en häst för PPID =/
 
@FantastiskFisk Foderhäst är ett jättebra sätt för att se att ekonomin (de löpande utgifterna tror jag inte du kommer ha några som helst problem med, med reservation för ökning men vi vet ju inte exakt hur mycket det är men i grunden har ju du billig stallhyra där du tänkt stå, fördel redan där :). Dock är det ju inte alltid fodervärdskap förlöper problemfritt; se till att ha ordentligt ifyllda kontrakt! Jag hade turen att ha en toppen hästägare - och hon var också mycket nöjd med mamma och mig som fodervärdar så allt flöt på toppen- du kan få det lika fint du med med lite tur! :).

Buffert ja, innan jag sa upp mig från jobbet för att rädda mitt psykiska mående som tagit så mycket stryk av arbetet,, hade jag (underbetalt dessutom) ut en något lägre lön än du efter skatt och jag hade inga problem att bygga en liten buffert så jag köpte min ena bil för 20.000 ur fickan utöver de 16.000 jag fick betala utöver försäkringen hamna på Ultuna, ganska i samma veva. Går ju att spara rätt bra med din lön beroende på bostadskostnad (du såg ut att ha snäppet högre än oss, sen är det klart är man själv och inte sambo blir det ju dyrare men) ! Så din dröm behöver inte alls vara långt från att kunna uppfyllas :).

Att jag kan ha min häst kvar trots att jag är arbetslös/arbetsbefriad med bara A-kassa för närvarande är ju just för att jag inte bor själv, har en sambo och för att jag fick en rejäl buffert när morfars och hans systers torp såldes i somras. Utan detta hade jag haft mycket svårare att kunna behålla min älskade häst :heart.
 
Jag tycker din beräkning saknade ganska många utgifter. Man behöver räkna mer att lägga pengar på utrustning och förbrukningsvaror regelbundet även om man får låna med sadel och träns. Det är ganska då månader jag inte köper någonting till hästen (även om en hel del av dessa kanske inte är livsnödvändiga köp). Foder tenderar också att springa iväg, man vet aldrig på förhand hur grovfodret blir och sen är det bara att anpassa sig.

Har du någon som kan stötta upp ekonomiskt om det skulle behövas? Låna av föräldrar tex? Har man ingen egen buffert kan en sådan lösning funka.

Jag är förövrigt usel på att spara pengar så jag har aldrig någonsin lyckats lägga undan motsvarande vad hästen kostar per månad. Men jag har högre inkomst än du så det finns egentligen gott om utrymme för häst i budgeten, jag tenderar dock att använda pengarna som finns istället för att spara..
För min del är det därför alltid lättare att tex ta ett lån än att spara motsvarande summa. Jag tog tex ett lån när jag köpte hästtransporten, lånet var på 5 år men kommer vara avbetalt på ca 1,5 år eftersom jag amorterar extra hela tiden. Hade dock aldrig klarat att spara samma summa på samma tid.. MEN jag har också tillräckligt hög inkomst för att kunna göra så. När man har mer marginaler funkar sånt. Det hade aldrig gått om budgeten varit mer tight..
 
Jag har häst på ett billigt sätt eftersom jag varken betalar stallhyra eller några direkta större kostnader för grovfodret (på grund av eget stall och eget hö), så det som kostar för mig är framför allt försäkringar, veterinärvård och hovslagare. Allt som allt kostar försäkringen på mina två hästar drygt 8000 kronor om året (dock ligger den ena i februari och den andra i augusti så de kommer i alla fall inte samtidigt), hovslagaren tar 2000 kronor/gång och sist kostade veterinären (vaccination plus tandkoll) dryga 4000 kronor. Utöver det tillkommer mindre summor för kompletteringsfoder, strö, kolla masken/eventuell avmaskning och komplettering av utrustning om något går sönder, men det är för mig en marginell kostnad (betalade 1000 kronor för strö i januari och det var första gången på den här vintern efter installning). Men jag tränar inte för tränare just nu och jag har heller inte tävlat p.g.a. pandemin och uteblivna tävlingar.

Jag sätter undan en viss summa varje månad som är märkta för hästarna. Det ska täcka försäkringar, veterinär och hovslagare. Men vad som helst kan ju hända som gör att man måste ta ut veterinären ändå, men att ha den bufferten för exempelvis vaccin och tandkoll som återkommer varje år tycker jag är jätteskönt, det gräver inte ett stort hål i lönen just den månaden det ska betalas. Jag har faktiskt ett likadant sparande/konto som gäller min bil, som ska bekosta service och reparationer av den, jag tycker det är fantastiskt skönt att ha den vetskapen att man inte behöver ta det från det man ska leva på resten av månaden om något skulle hända.

Men då lever jag rätt sparsamt för övrigt, mitt och hästarnas boende, kattsand, kattmat, kattförsäkring och bilen är typ det jag lägger pengar på.
 
Men åh båda två...Räcker ju med kostnad för en häst för PPID =/
Ja visst är det så men jag är så oändligt tacksam för att det upptäcktes i tid (jag har provtagit mina på rutin sedan jag förlorade en häst i PPID 2012) att det inte känns som en börda utan en välsignelse att de inte har några symptom, aldrig hann få det och med all sannolikhet kommer kunna leva bra och långa liv ändå. Visst var det tufft att få diagnosen. Först den ena, han var nio år då och året efter den andra, hon var 16 då. Jag dog lite där en stund innan jag kunde ta till mig vilken tur det var att jag tog de här rutinproverna och därmed upptäckte det långt innan de blev sjuka med symptom.
 
Ja visst är det så men jag är så oändligt tacksam för att det upptäcktes i tid (jag har provtagit mina på rutin sedan jag förlorade en häst i PPID 2012) att det inte känns som en börda utan en välsignelse att de inte har några symptom, aldrig hann få det och med all sannolikhet kommer kunna leva bra och långa liv ändå. Visst var det tufft att få diagnosen. Först den ena, han var nio år då och året efter den andra, hon var 16 då. Jag dog lite där en stund innan jag kunde ta till mig vilken tur det var att jag tog de här rutinproverna och därmed upptäckte det långt innan de blev sjuka med symptom.
Klokt! Har haft en med cushing som fick det vid 30+ åtminstone men symtom. Vår shetland kan jag såhär efteråt förstå att hon mycket troligt hade det men på dem tiden visste knappt ens veterinären vad det var...
 
Klokt! Har haft en med cushing som fick det vid 30+ åtminstone men symtom. Vår shetland kan jag såhär efteråt förstå att hon mycket troligt hade det men på dem tiden visste knappt ens veterinären vad det var...
Nej så var det med den hästen vi förlorade -12. Då trodde man på sin höjd att bara mycket gamla hästar kunde få det och att dålig fällning och fång var de första tecknen på det. Hade jag vetat vad jag vet nu hade han kunnat leva länge han med. Han hade upprepade ögoninfektioner i två år innan han fick fång första gången och drygt ett år senare fick diagnosen och nu vet ju varje uppdaterad veterinär att upprepade infektioner kan vara ett tecken på PPID men det visste man inte då.
 
Nej så var det med den hästen vi förlorade -12. Då trodde man på sin höjd att bara mycket gamla hästar kunde få det och att dålig fällning och fång var de första tecknen på det. Hade jag vetat vad jag vet nu hade han kunnat leva länge han med. Han hade upprepade ögoninfektioner i två år innan han fick fång första gången och drygt ett år senare fick diagnosen och nu vet ju varje uppdaterad veterinär att upprepade infektioner kan vara ett tecken på PPID men det visste man inte då.
Nej men precis, det har verkligen gått framåt! Dock var min fjordhäst "annorlunda" som levde gott med medicinen i några år, fångkänslig före cushing men efter diagnos och med medicinen var fångrisken som bortblåst. Sen vet jag ju inte hur länge han eg har haft cushing då det i hans fall var just det här med pälsen och inga infektioner eller så ☺
 
Jag har häst på ett billigt sätt eftersom jag varken betalar stallhyra eller några direkta större kostnader för grovfodret (på grund av eget stall och eget hö), så det som kostar för mig är framför allt försäkringar, veterinärvård och hovslagare. Allt som allt kostar försäkringen på mina två hästar drygt 8000 kronor om året (dock ligger den ena i februari och den andra i augusti så de kommer i alla fall inte samtidigt), hovslagaren tar 2000 kronor/gång och sist kostade veterinären (vaccination plus tandkoll) dryga 4000 kronor. Utöver det tillkommer mindre summor för kompletteringsfoder, strö, kolla masken/eventuell avmaskning och komplettering av utrustning om något går sönder, men det är för mig en marginell kostnad (betalade 1000 kronor för strö i januari och det var första gången på den här vintern efter installning). Men jag tränar inte för tränare just nu och jag har heller inte tävlat p.g.a. pandemin och uteblivna tävlingar.

Jag sätter undan en viss summa varje månad som är märkta för hästarna. Det ska täcka försäkringar, veterinär och hovslagare. Men vad som helst kan ju hända som gör att man måste ta ut veterinären ändå, men att ha den bufferten för exempelvis vaccin och tandkoll som återkommer varje år tycker jag är jätteskönt, det gräver inte ett stort hål i lönen just den månaden det ska betalas. Jag har faktiskt ett likadant sparande/konto som gäller min bil, som ska bekosta service och reparationer av den, jag tycker det är fantastiskt skönt att ha den vetskapen att man inte behöver ta det från det man ska leva på resten av månaden om något skulle hända.

Men då lever jag rätt sparsamt för övrigt, mitt och hästarnas boende, kattsand, kattmat, kattförsäkring och bilen är typ det jag lägger pengar på.
Fast även om du har eget stall och eget hö så måste det ju kosta någonting? El, underhåll, maskiner att slå höet med, eventuell amortering om man har bostadslån ect?
 
Fast även om du har eget stall och eget hö så måste det ju kosta någonting? El, underhåll, maskiner att slå höet med, eventuell amortering om man har bostadslån ect?
Jag hyr och elen är ju samma som går på huset (stallet tar inte mycket extra). Maskinernas är min brors och jag betalar honom en mindre summa för dieseln, han tycker det är roligt och han är den som starkast lobbar för att vi ska slå eget hö. Vill han ha mer pengar för det får han det.

Jag är fortfarande mil ifrån vad det kostade att ha häst inackorderad med hyra och bränslekostnader för att ta sig till och från stallet. Men visst, allt kostar ju och det som inte kostar direkt för mig kostar kanske för någon annan.
 
Fast även om du har eget stall och eget hö så måste det ju kosta någonting? El, underhåll, maskiner att slå höet med, eventuell amortering om man har bostadslån ect?
Det är klart att det kostar, men det är ju inte i närheten av vad det kostar att ha häst uppstallad. Jag kan ha 4-5 st hästar hemma för samma summa jag betalade när jag hade en häst i Göteborg. Dessutom är arbetsbelastningen betydligt mindre, även om vissa människor inte tror det. Jag spenderar betydligt mindre tid på mina hästar hemma än vad jag gjorde när jag stor uppstallat i Göteborg, med resväg till och från stallet, packa foderpåsar, mocka, fixa, ta in andras hästar etc.
 
Det är klart att det kostar, men det är ju inte i närheten av vad det kostar att ha häst uppstallad. Jag kan ha 4-5 st hästar hemma för samma summa jag betalade när jag hade en häst i Göteborg. Dessutom är arbetsbelastningen betydligt mindre, även om vissa människor inte tror det. Jag spenderar betydligt mindre tid på mina hästar hemma än vad jag gjorde när jag stor uppstallat i Göteborg, med resväg till och från stallet, packa foderpåsar, mocka, fixa, ta in andras hästar etc.
Menar du att 4-5 hästar hemma kostar mindre än 1 st inhyrd? 4-5 hästar kostar ju rätt mycket mer i försäkring, vaccinationer, tandkoll, hovslagare, foder, mm än att ha 1 häst.
 
Menar du att 4-5 hästar hemma kostar mindre än 1 st inhyrd? 4-5 hästar kostar ju rätt mycket mer i försäkring, vaccinationer, tandkoll, hovslagare, foder, mm än att ha 1 häst.
I Göteborg betalade jag 2.500:- i kallhyra för en häst. Så betalade jag 2:50:-/kg för grovfoder. Hästarna var tvungna att stå på spån, vilket kostade typ 75:-/balen när jag bodde i Göteborg. Det gick åt en i veckan.

Den kostnaden täcker typ 4 st hästar per månad hemma på lösdriften. Och då är ju givetvis alla vaccinerade etc.
 
Menar du att 4-5 hästar hemma kostar mindre än 1 st inhyrd? 4-5 hästar kostar ju rätt mycket mer i försäkring, vaccinationer, tandkoll, hovslagare, foder, mm än att ha 1 häst.
Inte 4-5 kanske men tre iallafall. En kompis kommer betala 7000 kr i stallhyra för sin häst. Då tillkommer såklart skoning, veterinär, försäkring osv. Som jag skrev ovan lägger jag undan 7300 kr varje månad till mina två hästar och det är då inklusive allt.

Sedan beror det såklart på hur man räknar. Varje box i mitt stall kostade 500 kr i lån för 16 år sedan när vi flyttade hit. Nu är det en betydligt mindre summa om jag enbart räknar räntekostnaden eller samma om jag räknar in amorteringen som vi har höjt. Elen är väldigt mycket dyrare och vi har nu kommunalt vatten istället för egen brunn och det är också mycket dyrare men visst är det väldigt mycket billigare att ha häst här än där min kompis bor och det även om man står inhyrd någonstans. Man kan skippa tänket att det är billigare att ha häst hemma. Den viktiga frågan är var hemma är. I storstadsområde hade vårt ställe kostat väldigt många fler nollor än vad vi betalade för det.
 
Jag har häst på ett billigt sätt eftersom jag varken betalar stallhyra eller några direkta större kostnader för grovfodret (på grund av eget stall och eget hö), så det som kostar för mig är framför allt försäkringar, veterinärvård och hovslagare. Allt som allt kostar försäkringen på mina två hästar drygt 8000 kronor om året (dock ligger den ena i februari och den andra i augusti så de kommer i alla fall inte samtidigt), hovslagaren tar 2000 kronor/gång och sist kostade veterinären (vaccination plus tandkoll) dryga 4000 kronor. Utöver det tillkommer mindre summor för kompletteringsfoder, strö, kolla masken/eventuell avmaskning och komplettering av utrustning om något går sönder, men det är för mig en marginell kostnad (betalade 1000 kronor för strö i januari och det var första gången på den här vintern efter installning). Men jag tränar inte för tränare just nu och jag har heller inte tävlat p.g.a. pandemin och uteblivna tävlingar.

Jag sätter undan en viss summa varje månad som är märkta för hästarna. Det ska täcka försäkringar, veterinär och hovslagare. Men vad som helst kan ju hända som gör att man måste ta ut veterinären ändå, men att ha den bufferten för exempelvis vaccin och tandkoll som återkommer varje år tycker jag är jätteskönt, det gräver inte ett stort hål i lönen just den månaden det ska betalas. Jag har faktiskt ett likadant sparande/konto som gäller min bil, som ska bekosta service och reparationer av den, jag tycker det är fantastiskt skönt att ha den vetskapen att man inte behöver ta det från det man ska leva på resten av månaden om något skulle hända.

Men då lever jag rätt sparsamt för övrigt, mitt och hästarnas boende, kattsand, kattmat, kattförsäkring och bilen är typ det jag lägger pengar på.
:3
 
Självklart finns försäkring på hästen. Jag har inte sagt någonstans att det inte finns vad jag kan minnas 😲
Den skulle dock ägaren ta.
Ditt inlägg och din fråga handlade om huruvida du skulle ha råd att ha häst eller ej och så räknade du upp en massa tänkbara utgifter, men ingenstans nämnde du kostnaden för en försäkring. Är det då så konstigt att man talar om att en försäkring också är en utgift? Tyvärr så är jag inte en tankeläsare och eftersom du heller inte nämnt att ägaren skulle stå för försäkring så... :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Hästmänniskan Jag hoppas denna tråden hamnar rätt nu! Jag har länge funderat på att ta en häst på foder (1 år eller liknanade) för att se hur det...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: Pernilla_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp