Har jag verkligen råd?

Steg ett för att se om du har råd är att sammanställa alla hästens utgifter per månad (räkna ett snitt på vaccinering, tandkoll och liknande som inte inträffar varje månad), och prova att lägga undan dom på ett separat konto i några månader. Gärna den tänkta vinterkostnaden, så du inte minskar summan för att det är sommar och hästen planerades gå på bete (det kan lika gärna hända något som kräver boxvila).
Då ser du både om det går att ha dessa utgifter i praktiken, och får ihop en buffert samtidigt.
 
Jag försöker alltid spara ihop minst 3000 i månaden men just nu är sparkontot ganska tomt då jag hade dubbla hyror i två månader under november/december 2021 samt att det var julafton. Då gjorde det riktigt ont i plånboken. Men jag försöker spara ihop igen så att det ska finnas.
Du måste ju först och främst kunna lägga undan minst den summan per månad som du räknar med att hästen kommer att kosta. Kan du inte det har du svarat på din fråga själv.
 
Jag säger som andra: man kan ha häst på liten inkomst men då gäller det att man har en buffert. Och det tar tyvärr tid att bygga upp en sådan. Men! Man kan ju faktiskt bygga upp en annan sorts buffert samtidigt: en av utgiftsbegränsande kunskap. Lär dig att använda en symaskin (och lär känna någon som äger en) så du kan laga täcket/stalljackan. Tappskokompetens vet jag min syster har tjänat in många hovslagarbesök på. Lär dig vilka facebook-grupper i din närhet säljer mest begagnade hästsaker så du kan snabbt få tag i ett par billiga begagnade tyglar när hästen har trampat sönder sina.
 
Som alla andra skrivit har du säkert råd med de löpande kostnaderna för en häst, men det är en fråga om prioriteringar (så är de ju för alla hästägare) samt tryggheten i att ha en budget när inkomsten är lite snål. Tusenlapparna drar så snabbt iväg på oförutsedda utgifter. Jag tycker alltid jag gör en månadsbudget mellan tummen och pekfingret. Ändå räknar jag alltid minst 5-7000 för lite! Egentligen ingen aning om var pengarna tar vägen, men när jag kollar budgeten i min bank app så finns ju alla tusenlappar där. Jag unnar mig sällan något själv och handlar sparsamt överlag. Är min egna bild men bankkontot säger annat vissa månader 😅

Det är ju så att man kan ha häst i åratal utan skador eller bekymmer. Likaväl som den kan skada sig första veckan och dra med sig stora kostnader och ändå kan man inte rida.
En foderhäst där kontraktet löper ut är ju ändå ett bra sätt att se vad som händer med ekonomin, men tar pengarna slut kan det vara långt kvar tills dess. Det måste finnas nån form av trygghet ekonomiskt.
 
Som alla andra skrivit har du säkert råd med de löpande kostnaderna för en häst, men det är en fråga om prioriteringar (så är de ju för alla hästägare) samt tryggheten i att ha en budget när inkomsten är lite snål. Tusenlapparna drar så snabbt iväg på oförutsedda utgifter. Jag tycker alltid jag gör en månadsbudget mellan tummen och pekfingret. Ändå räknar jag alltid minst 5-7000 för lite! Egentligen ingen aning om var pengarna tar vägen, men när jag kollar budgeten i min bank app så finns ju alla tusenlappar där. Jag unnar mig sällan något själv och handlar sparsamt överlag. Är min egna bild men bankkontot säger annat vissa månader 😅

Det är ju så att man kan ha häst i åratal utan skador eller bekymmer. Likaväl som den kan skada sig första veckan och dra med sig stora kostnader och ändå kan man inte rida.
En foderhäst där kontraktet löper ut är ju ändå ett bra sätt att se vad som händer med ekonomin, men tar pengarna slut kan det vara långt kvar tills dess. Det måste finnas nån form av trygghet ekonomiskt.
En foderhäst/hyrhäst där det går att säga upp sitt åtagande på hyfsat kort varsel är en bra försäkring mot att utgifterna drar iväg bortom kontroll. Och att ha de pengar som man räknar med att hästhållandet ska kosta under de månader man har avtalat om som buffert på kontot/kredit innan hästen kommer är också bra!
 
En foderhäst/hyrhäst där det går att säga upp sitt åtagande på hyfsat kort varsel är en bra försäkring mot att utgifterna drar iväg bortom kontroll. Och att ha de pengar som man räknar med att hästhållandet ska kosta under de månader man har avtalat om som buffert på kontot/kredit innan hästen kommer är också bra!
Och det är just därför jag planerat att ta en häst på foder först innan jag ens tänker tanken på att köpa en egen.
Just för att se hur det är ekonomiskt och i praktiken. ☺️
 
En foderhäst/hyrhäst där det går att säga upp sitt åtagande på hyfsat kort varsel är en bra försäkring mot att utgifterna drar iväg bortom kontroll.

Det du ska tänka på är att en skadad häst kan en bli skyldig att stå för kostnaderna för till den är i samma skick som utlämnandet. Och en kan också bli skadeståndsskyldig om hästen får bestående men.

Att säga upp ett foderavtal i förtid kan också sannolikt innebära att en får betala för ägarens kostnader för att ta tillbaka hästen i förtid.
 
Det du ska tänka på är att en skadad häst kan en bli skyldig att stå för kostnaderna för till den är i samma skick som utlämnandet. Och en kan också bli skadeståndsskyldig om hästen får bestående men.

Att säga upp ett foderavtal i förtid kan också sannolikt innebära att en får betala för ägarens kostnader för att ta tillbaka hästen i förtid.
Det beror ju på vad som står i avtalet.
 
Det du ska tänka på är att en skadad häst kan en bli skyldig att stå för kostnaderna för till den är i samma skick som utlämnandet. Och en kan också bli skadeståndsskyldig om hästen får bestående men.

Att säga upp ett foderavtal i förtid kan också sannolikt innebära att en får betala för ägarens kostnader för att ta tillbaka hästen i förtid.
Nu var det ju inte tal om en skadad häst? Utan att ha ett avtal där det går att säga upp det med en hyfsat kort uppsägningstid.

Min första hyrhäst (som för övrigt var första gången jag överhuvudtaget provade på att ha egen häst) var inte alls som det var tänkt eller sagt. Han vägrade lämna stallplanen ensam och när jag väl hade kommit så långt var jag tvungen att rida en kort bit på en stor väg. Han var trafiksäker, var det sagt, men när det kom en bil på denna väg satte han av i fullt sken tills jag lyckades få honom av vägen och sedan hem igen. Ville efter det inte ha kvar honom och tack vare hur avtalet var utformad fick jag lämna tillbaka honom. Självklart fick jag inte tillbaka några pengar och jag fick stå för hovslagarkostnader för resten av hyrperioden och för transporten tillbaka, men absolut inte uppehälle för hästen för resterande tid. Inte några veterinärkostnader heller. (Han var inte sjuk eller skadad vid tillbakalämnandet, hade inte haft honom länge heller). Efter det hjälpte jag en bekants bekant att ta hand om deras häst i ett halvår i stället, innan jag köpte min första egna häst.
 
Ja jo. Det känns ganska trist för i den här takten så kommer jag kunna skaffa häst själv när jag är 50 år medans de som är arbetslösa eller går på bidrag redan skaffat sig en eller två hästar i 18 årsåldern eller yngre. Jag förstår inte riktigt hur de kan ha häst men jag som har ett heltidsjobb och fast anställning med helt ok lön inte kan ha det.
Jag hade häst som långtidssjukskriven direkt efter gymnasiet. Det var en ponny mina föräldrar köpte till mig då jag var ung. Jag hade hästen i billigt stall som hade billigt grovfoder och hästen var frisk och lättfödd. Samt billig att försäkra.
Jag hade inneboende för att få in mer pengar och hade ett arv som buffert.
Det hade aldrig gått om jag inte haft turen att min pappa köpt min lägenhet utan lån, arvet jag hade fått och att mina föräldrar hjälpte till.
De ville göra det iom att jag var sjuk och inte kunde dra in mer pengar själv. Utan detta hade jag inte velat ha häst iom att jag då skulle riskera tumma på hästens levnadsstandard och hälsa.

Jag vet folk som haft häst på liten inkomst där det funkat bra. Men tyvärr vet jag också en del som inte kunnat ge hästen vad den behöver iom låg inkomst och ingen buffert. Det har hästen fått betala.

Jag tycker det är klokt att du väntar tills du har en rejäl buffert. Man vet aldrig vad som kan hända, både med hästen, dig etc. För mig är inte en rejäl buffert något som är helt slut efter 2 månaders extra hyra.
Jag räknar alltid på att jag ska ha råd med mitt liv, djur etc även om jag skulle behöva vara sjukskriven en längre tid.

Sen kan priserna på allt ändras. Tex hade jag då jag flyttade hit en hovslagare som tog ca 1200 kr per skoning. Helt normalt alltså. Men trots att min häst inte tappat skor direkt sedan han var unghäst bara flög skorna av. Jag försökte prata med hovis om att verka lite andra vinklar, som han alltid gått med och funkat på. Men det blev liksom inte bra. Här har varit hovslagarbrist. Så när jag fick tag på en jag vet är bra fanns liksom inget annat val. Nu har jag betalt 2100 kr just för vanlig helskoning med broddar. Det är rätt saftigt. Sånt kan ske..
Man kanske måste byta stall, foderpriserna lär gå upp, ev kan alla priser gå upp pga elkostnad och bränslekostnad.
 
Det kan ju hända att hästen skadar sig under fodertiden. Det kan vara bra att ha i åtanke att det kan vara komplicerat om en då lånat hästen.

Få vill ha tillbaka en skadad häst med tillhörande kostnader.
Vem som ansvarar för det måste ju naturligtvis regleras i avtalet man skriver. Lika få vill stå med kostnaden för vård och rehab för en sjuk/skadad häst som man inte ens själv äger. För att inte prata om kostnader för uppehället och tiden det tar att sköta om en häst som man inte ens kan rida/köra eller vad man nu ville ha hästen till.
 
Tycker du har fått kloka råd om att först och främst skaffa dig en mer ingående överblick över dina faktiska utgifter så som de ser ut i dagsläget, över ett lite längre tidsperspektiv. Din första uppställning ser nämligen lite ut som nånting jag skulle kunna göra, och jag har en tendens att glömma alt. vifta bort en hel del poster som "småkrafs", som ändå sammanlagt blir substantiella. Har fått lära mig att ta mig själv i örat där. (T.ex. mer exakta matkostnader, bensin, telefon, kläder, nöjen, sparande, försäkringar, A-kassa.)

Då ser du var det finns variabler som kan/måste bli rörliga om du skaffar häst. (Dvs. vill du fortfarande ha råd med Netflix och en och annan utekväll? Då ska både det och häst få plats under nöjes-budgeten. Kommer en förändrad vardag med häst innebära att det vore klokt med en utökad försäkring för dig?)

Sen tycker jag också det är bra att fundera kring hur pass tighta marginaler du kan leva med utan att det i sig blir en ekonomisk stress för dig i din vardag. Det är ju väldigt personligt och individuellt. Personligen har jag svårt att trivas med att varje krona är "spoken for". Min definition för om jag har råd med något är alltså inte bara att själva ekvationen går ihop, utan också att jag inte får magsår under tiden. Just nu skulle min ekonomi visserligen tillåta häst, men då även magsår. Alltså har jag inte råd. En annan person med högre tolerans för tighta marginaler skulle kanske ha råd, på samma budget.
 
Ja jo. Det känns ganska trist för i den här takten så kommer jag kunna skaffa häst själv när jag är 50 år medans de som är arbetslösa eller går på bidrag redan skaffat sig en eller två hästar i 18 årsåldern eller yngre. Jag förstår inte riktigt hur de kan ha häst men jag som har ett heltidsjobb och fast anställning med helt ok lön inte kan ha det.
Såklart det inte är roligt att inse att man inte har råd men hellre nu än när du står där med hästen.

De som är arbetslösa eller går på bidrag (vad menar du då?) har med allra största sannolikhet mindre utgifter än du har för sig själva. Annars hade de såklart inte haft råd heller. De kanske också har föräldrar/andra släktingar med stor plånbok som betalar för hästen eller iallafall finns som back up om livet skiter sig.
Eller så är de som jag. Lägger så lite som möjligt på sig själva och sparar varenda öre som går att spara. Jag har fått höra ett antal gånger att jag är märklig som lägger alla inkomsthöjningar direkt på sparande istället för konsumtion men ska jag kunna ha hästar så är det så jag behöver göra.

Jag är förtidspensionär och lägger förutom 4500 kr för mat och boende på mig själv 5300 kr på mina hästar varje månad plus att jag har ett buffertsparande på 2000 kr i månaden. Övriga räkningar ca 1500 kr så jag kostar ca 6000 kr i månaden totalt. Jag har ingen fast summa för underhåll av mitt stall, hagar osv. utan det ingår i de 7300 kronorna som är avsatta för hästarna.

Jag lägger inga pengar på utemat, resor (jo, bil till stan vid handling, läkarbesök eller annat men inga nöjesresor) eller annat jag ser som lyx utan jag prioriterar att kunna ha hästar.

Jag lägger alltså undan 7300 kr varje månad för att kunna ha hästar och jag köper inget villhöver utan enbart behöver. Båda mina hästar har PPID och medicinen kostar för dem ca 9 kr/dag och häst. Sådant är ju inget man räknar med precis men plats i budgeten måste ändå finnas för sådant.

Så, sätt dig ner och gör en budget. Följ den och uppfyll din dröm.
 
Det du ska tänka på är att en skadad häst kan en bli skyldig att stå för kostnaderna för till den är i samma skick som utlämnandet. Och en kan också bli skadeståndsskyldig om hästen får bestående men.

Att säga upp ett foderavtal i förtid kan också sannolikt innebära att en får betala för ägarens kostnader för att ta tillbaka hästen i förtid.
Ja, jag hade aldrig vågat göra det. Jag hade hellre haft en egen som jag kan välja att sälja eller ta bort.
 
Ja, jag hade aldrig vågat göra det. Jag hade hellre haft en egen som jag kan välja att sälja eller ta bort.
Jag med. Första ponnyn i vår familj skulle vara en hyrponnny.
Men efter mycket funderande så kom vi fram till att det var för riskabelt.

Det är sällan "inte bara" att skicka tillbaka hästen om något förändras i livet.

Då är det bättre att kunna fatta egna beslut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Hästmänniskan Jag hoppas denna tråden hamnar rätt nu! Jag har länge funderat på att ta en häst på foder (1 år eller liknanade) för att se hur det...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: Pernilla_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp