har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

E

Emma85

hejsan!!:bump:

Jag och min sambo ska köpa en ny kisse eller en till om jag ska va helt korekt. Vi har en katt tjej på 1½ år som är jätte go på alla sätt och vis men hon kissar inne och vi tror det är för att hon har tråkigt ibland att det blir en protest. Så vi har nu bestämt oss för att hon ska få en kompis så hon slipper vara ensam så mycket när vi pluggar/jobbar.

Men då dyker en massa frågor upp
* Kan man ha en låda till båda? eller ska man ha flera?

* Vi funderar på en kattunge men skulle även kunna tänka oss att ta en katt från ett katt hem men det ska ju kännas bra för den katt vi har nu och då inbillar vi oss att hon lättare kommer att tycka om en unge eftersom hon är äldst då

* ska man ha oika mat och vattenskålar till dem eller kan de äta ur samma?

* När man ska resa med dem (reser rätt ofta hem till våra föräldrar med vår katt) kan man då ha dem i samma bur eller ska de ha varsin till mina föräldrar är det en tågresa på 7 timmar....... Men det viktigaste är ju att katterna har det bra och finns det djurburar som är så stora att två katter kan ligga ner utan att det blir trångt?

Nått mer man behöver tänka på när man har två katter?
 
Sv: har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

angående låda... jag har samma till alla mina tre men jag vet andra som har olika åt katterna... sånt märker du när du har båda katter hemma... honkattor kan vara mer kräsna o vill ha rent i lådan...

jag har olika matskålar åt kattorna men vatten skålen delar de på

jag skulle nog skaffa en kattunge då det brukar vara lättare att få den vuxna katten att acceptera den...

olika kattburar skulle jag nog ha
 
Sv: har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

Vi har olika lådor, eller rättare sagt vi har 2 lådor. Från början hade vi bara en men märkte ganska snabbt att de ville ha 2. Det är inte så att de går på 1 var och har en som sin egen men de ville ha 2.
Vi har 2 kattburar. Dels för att jag tycker att det blir för trångt för dem att vara 2 i samma och dels för att den ena katten är helt galen och blir åksjuk så vi måste ge henne lugnande.
De har egen matskål men delar på vattenskål. Jag har tom. 4 st matskålar, 2 till torrfoder, och 2 till blöt kattmat.

Jag skulle skaffat en kattunge för jag tror att det är lättare för den andra katten att acceptera den då.

Sen undrar jag, vars kissar hon när hon kissar inne? När min lilla kisse började kissa inne så var det för att hon hade urinvägsinfektion, och inte i protest.
 
Sv: har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

Hon har kissat inne länge vi är den anra familjen som har henne. de sålde henne just för att hon kissade inne vi har haft henne i ett år i januari och hon har kissat inne massor av gånger sen dess. Bor i lägenhet men har sett till att hon får va ute varje dag om det va det hon ville men hon vill inte vara ute hon är bara rädd. Vi har kollat med vetrinären och de tror det handlar om ett invant betende.

Har börjat med droppar som heter animal freedom som verkar fungera ganska bra på henne hon kissar inne ändå men inte lika ofta i alla fall. Hon kissar alltid i vår säng trots fy spry och allt möjligt. Men vi har börjat stänga dörren till sovrummet nu hoppas bara hon inte kissar nån annansdans då......
svårt det där vi vill ju hjälpa henne och att ta bort henne det tänker jag verkligen inte då tvättar jag hellre lakana ofta.
hoppas det kan blir bättre av en katt till då kanske hon har annat att tänka på....
 
Sv: har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

Det finns något (jag kommer inte ihåg vad det heter) som man stoppar i ett uttag och den ska ge ut ngn sorts lugnande doft för katten så att den inte ska bli stressad och kissa/bajsa utanför lådan. Sån hade vi till vår förra katt som bajsade av okänd anledning utanför lite då och då.

Vi har samma bur till våra katter för de har aldrig varit ifrån varandra och jag tror resan bara skulle bli värre om man delar på dem. Men det kan ju bli annorlunda för dig beroende på hur dina katter trivs ihop.
Jag röstar verkligen för två katter! De har så mycket roligare när de får en kompis och de får ett annat sorts lugn. Lycka till!
 
Sv: har katt och ska köpa en till, har lite frågor....

Det som valentina menar heter Feilaw*y det säljs både som spay och som man kan sätta i uttaget. Det finns att köp hos vet.

Jag har just köpt sparyet eftersom min stora kille började kissa lite
överallt. Det hjälpte på alla ställen utom i duschen. Det visade
sig att det var som jag misstänkte han hade urinvägsinfektion.


*Jag har två kattlådor. Man säger att man skall ha en låda mer än vad man har katter. Men jag klarar mig med två.

*Jag fick hem en liten kille till för ca 2 månader sedan och det är både för och nackdelar med att ta en kattunge. Min stora kis Var ensam mycket så vi skaffade oss en till. Nu har den lilla börjat att ta ton så de är inte så bra vänner längre men då finns det ett spray till, som heter feilfre*d. Jag har provat detta och det fungrerar . ett tips till dej om de inte kommer överens i början.

* Jag har 3 matskålar och en vattenskål. De har torrfoder och vattenskål gemensamt. Sen får de blötmat i en varsin.

* Jag transporterar mina i varsin bur när jag kör. De sitter i baksätet fastspända så attde kan se varandra och skrika i kör.

oj detta blev långt men men
Lycka till

// Nanzzoni
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 791
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp