Har klarna blivit snabbare på att skicka påminnelser?

Kiwifrukt

Trådstartare
Har ni upplevt att Klarna har blivit snabbare på att skicka påminnelser om att en faktura inte är betald? Jag hade en faktura som hade sista betaldag igår och jag betalade den också igår. Visst, det var en fredag men det har aldrig varit något problem förut. Idag fick jag ett mejl om att jag inte betalt fakturan.

Det här är långt ifrån första gången jag handlar med Klarna och jag har ”alltid” gjort så här utan att få påminnelse. Jag har till och med glömt någon gång och betalat dagen efter utan att få ett påminnelsemejl. Har detta ändrats sista tiden? I så fall betalar jag gärna några dagar innan för att slippa påminnelsemejl men reagerade på att det skickades så snabbt när det aldrig hänt förut? (Har betalat fredag-söndag och röda dagar förut utan påminnelse.)
 
Har ni upplevt att Klarna har blivit snabbare på att skicka påminnelser om att en faktura inte är betald? Jag hade en faktura som hade sista betaldag igår och jag betalade den också igår. Visst, det var en fredag men det har aldrig varit något problem förut. Idag fick jag ett mejl om att jag inte betalt fakturan.

Det här är långt ifrån första gången jag handlar med Klarna och jag har ”alltid” gjort så här utan att få påminnelse. Jag har till och med glömt någon gång och betalat dagen efter utan att få ett påminnelsemejl. Har detta ändrats sista tiden? I så fall betalar jag gärna några dagar innan för att slippa påminnelsemejl men reagerade på att det skickades så snabbt när det aldrig hänt förut? (Har betalat fredag-söndag och röda dagar förut utan påminnelse.)
Troligtvis går det ut ett automatiskt mail om de ser att fakturan inte är betald sista betaldagen. Om du betalade sista dagen men efter bankdagens slut så registreras det inte hos klarna förrän nästa vardag. Vilket jag aldrig upplevt varit ett problem, utan har ignorerat påminnelsen då.

Nu använder jag deras app och får notis 2 dagar innan sista betaldatum vilket gjort att jag inte längre glömmer bort att betala.
 
Jag tror att de har ändrade direktiv för att få folk att betala snabbare.
Tidigare påminnelse och längre tid att betala....eller likande.
Tror jag såg en artikel om det för ett tag sedan.
 
Jag tror att de har ändrade direktiv för att få folk att betala snabbare.
Tidigare påminnelse och längre tid att betala....eller likande.
Tror jag såg en artikel om det för ett tag sedan.
De har för någon månad sen ändrat från 14 dagar till 30 så detta kanske också ändrades i samband med det. Jag har som sagt aldrig fått någon påminnelse trots att jag betalat på icke-bankdagar förut, men om det är så nu så vet jag ju det till nästa gång och betalar några dagar i förväg.

Jag har alltså ganska stor skräck för att få påminnelse-avgifter och anmärkningar så jag fick stresspåslag deluxe av mejlet, särskilt som de förmodligen inte kommer se min betalning förrän tidigast måndag nu på grund av helgen.
 
De har ändrat rätt mycket, bl a har de ju stora reklamkampanjer att det inte går att handla på kredit längre utan allt betalas direkt (men längre betaltid: 30 dagar).

Gissar att de behöver ha in pengarna för att hålla arbetskapitalet rullande, dessutom är ju påminnelseavgiften en inkomst.
 
De har ändrat rätt mycket, bl a har de ju stora reklamkampanjer att det inte går att handla på kredit längre utan allt betalas direkt (men längre betaltid: 30 dagar).

Gissar att de behöver ha in pengarna för att hålla arbetskapitalet rullande, dessutom är ju påminnelseavgiften en inkomst.

Klarna erbjuder fortfarande krediter. Det som ändrats är att de inte längre erbjuder krediter utan en avtalad tidsbegränsning.
 
Klarna erbjuder fortfarande krediter. Det som ändrats är att de inte längre erbjuder krediter utan en avtalad tidsbegränsning.

(Jag menar förstås avbetalning. Även köp mot faktura - där betaltiden nu är 30 dagar - är ju en kredit. Men de har tagit bort möjligheten att ha en avbetalning/kredit utan ett fastställt slutdatum, så att säga. Inte "betala minst 50:-", utan en avbetalning tex ligger på X antal månader.)
 
De har för någon månad sen ändrat från 14 dagar till 30 så detta kanske också ändrades i samband med det. Jag har som sagt aldrig fått någon påminnelse trots att jag betalat på icke-bankdagar förut, men om det är så nu så vet jag ju det till nästa gång och betalar några dagar i förväg.

Jag har alltså ganska stor skräck för att få påminnelse-avgifter och anmärkningar så jag fick stresspåslag deluxe av mejlet, särskilt som de förmodligen inte kommer se min betalning förrän tidigast måndag nu på grund av helgen.
Varför betalar du sent då? Du skriver att du har gjort det tidigare och Klarna har inte reagerat, men varför inte ha en påminnelse några dagar tidigare?
 
Jag kan tänka mig att mailet om utebliven betalning går ut automatiskt, precis som mailet om mottagen betalning.

Om du betalar på förfallodagen så lär du göra det på morgonen. Då hinner betalningen komma in på PG på rätt dag. Kan du inte göra det så lär du ordna det kvällen innan. Förfallodagen är ju den dag då betalningen ska inkomma (dvs vara mottagaren tillhanda, som senast), inte den sista dagen för att lägga in betalning.
 
Varför betalar du sent då? Du skriver att du har gjort det tidigare och Klarna har inte reagerat, men varför inte ha en påminnelse några dagar tidigare?
För att jag alltid gjort det utan problem. Ingen annan anledning än så, så det är inga som helst problem att betala tidigare till nästa gång. Men jag blev helt kallsvettig när jag fick den här påminnelsen eftersom det aldrig hänt förut, inte ens den gången jag verkligen glömde och betalade dagen efter.

Jag har alltså inte glömt nu, jag var fullt medveten om att den skulle betalas den 22 oktober och har också gjort det. Eftersom det aldrig strulat förut har det varit min rutin för att inte glömma. Jag skriver ut pappersfakturan och sätter in i en pärm, helt old school.

Jag läste på lite om bankdagar sen igår och det var förmodligen så att jag betalade precis efter halv två som verkar vara gränsen för att en betalning når mottagaren samma dag. Surt, men nu blev det så och jag lär aldrig göra om det.
 
Innehåller påminnelsemejlet en påminnelseavgift?
Inte vad jag kan se. Antagligen är det bara jag som är hispig (pengarna är dragna från mitt konto redan i fredags så Klarna ska ju förhoppningsvis ha dem imorgon då), men jag har en djupt rotad fobi mot betalningsanmärkningar.
 
Jag läste på lite om bankdagar sen igår och det var förmodligen så att jag betalade precis efter halv två som verkar vara gränsen för att en betalning når mottagaren samma dag.

Det där är lite olika, beroende på bla typ av betalning (och kanske olika mellan banker?). När jag betalar till BG/PG så behöver jag lägga in betalningen på förmiddagen för att det ska gå och komma in samma dag. Inte säker på exakt tid, men vet att när jag försökt kl 11 har det varit för sent för samma dag utan då går betalningen dagen efter eller nästa vardag. (Jag betalar de vanliga räkningarna på morgonen på löningsdagen som rutin. Andra fakturor direkt när jag fått varan. Betalar alla fakturor manuellt i internetbanken/appen, aldrig med nån typ av autogiro.)

I all välmening: jag skulle lägga om strategin om jag vore du, särskilt om påminnelser är en sån stressfaktor. Det finns ju inget som hindrar att en betalar fakturorna i god tid även om förfallodagen är längre fram, menar jag, och då försvinner risken för påminnelser (och avgifter och dröjsmålsränta etc) helt :)
 
(Står det inget om avgifter i mailet så är min gissning att det handlar om ett vänligt och troligen automatiskt mail snarare än en betalningspåminnelse. Inget jag skulle oroa mig för. Mitt intryck är att Klarna eftersträvar att få in betalningar i tid snarare än att få skicka påminnelser till konsumenter - deras största inkomstkälla är inte trista avgifter utan de avgifter som företag betalar för att använda deras tjänster. Lyssnar på en ekonomipodd där de varit med ett flertal gånger, senast för nån vecka sen var det Klarnas inkassochef som gästade.)
 
Det där är lite olika, beroende på bla typ av betalning (och kanske olika mellan banker?). När jag betalar till BG/PG så behöver jag lägga in betalningen på förmiddagen för att det ska gå och komma in samma dag. Inte säker på exakt tid, men vet att när jag försökt kl 11 har det varit för sent för samma dag utan då går betalningen dagen efter eller nästa vardag. (Jag betalar de vanliga räkningarna på morgonen på löningsdagen som rutin. Andra fakturor direkt när jag fått varan. Betalar alla fakturor manuellt i internetbanken/appen, aldrig med nån typ av autogiro.)

I all välmening: jag skulle lägga om strategin om jag vore du, särskilt om påminnelser är en sån stressfaktor. Det finns ju inget som hindrar att en betalar fakturorna i god tid även om förfallodagen är längre fram, menar jag, och då försvinner risken för påminnelser (och avgifter och dröjsmålsränta etc) helt :)
Jag kommer absolut betala tidigare i fortsättningen! Anledningen att jag gjort så här är att det alltid verkar ha fungerat tidigare, jag har betalat helger och röda dagar i många år utan att få det här mejlet, så min fundering i trådstarten var om de ändrat det nyligen för att då kunna byta rutin.

Jag betalar också alltid manuellt via Swedbanks app, inte via autogiro eller via Klarnas egen app.
 
Intressant att då ändå inte betala med lite större marginal 😅😊
Jag har ju aldrig fått påminnelser tidigare. Hade jag fått det hade jag ändrat taktik för länge sen. Jag har väl helt enkelt blivit upplärd att göra så här någon gång i tidernas begynnelse. Men som jag svarade tidigare person - jag lär aldrig göra om det här.
 
Inte vad jag kan se. Antagligen är det bara jag som är hispig (pengarna är dragna från mitt konto redan i fredags så Klarna ska ju förhoppningsvis ha dem imorgon då), men jag har en djupt rotad fobi mot betalningsanmärkningar.
Då är det nog bara ett Mail som påminner om att du har en faktura som är obetald och förfallit. Det har jag för mig att man fått tidigare också. Det har jag fått tidigare, men jag brukar betala mina fakturor från klarna direkt när jag fått varorna. Även om du skulle fått en påminnelseavgift så är steget till betalningsanmärkning ganska långt, så du kan andas ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
833
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp