Har köpt ett ödehus!

Buck

Trådstartare
Har köpt ett torp som stått tomt i 10 år och misskötts sen det renoverades för 20 år sedan. :D.


IMG_20191031_191104_598.jpg


Finns avlopp, el och vatten men krävs en del att få igång det.
Det stora som ska rivas/byggas om är
Tak, farstu, garaget. Taket och panelen är egentligen bra men då farstun är murken så är det lika bra att byta ut eterniten och se hur allt ser ut under ^_^.

För tillfället bråkar jag dock med björnbärsris (har tagit över hela tomten). och slänger alla sopor som fd "hyresgäster" proppat in i garage, hönshus och lekstugan.. och hittar ännu mer i buskarna i takt med att björnbärsriset försvinner.
 
Oj, vad spännande! Hoppas vi får följa resan. Det verkar helt klart väldigt intressant. Lycka till!
 
Har köpt ett torp som stått tomt i 10 år och misskötts sen det renoverades för 20 år sedan. :D.


Visa bifogad fil 39069

Finns avlopp, el och vatten men krävs en del att få igång det.
Det stora som ska rivas/byggas om är
Tak, farstu, garaget. Taket och panelen är egentligen bra men då farstun är murken så är det lika bra att byta ut eterniten och se hur allt ser ut under ^_^.

För tillfället bråkar jag dock med björnbärsris (har tagit över hela tomten). och slänger alla sopor som fd "hyresgäster" proppat in i garage, hönshus och lekstugan.. och hittar ännu mer i buskarna i takt med att björnbärsriset försvinner.
Grattis! Ser ut ovanligt fint ut för att vara ett "ödehus" tycker jag :)
 
Grattis vad kul!! Vet att du har varit på jakt på boende ett tag.
Blir det plats för häst också?
 
Så sött det ser ut. Ångrar att vi inte tog mer bilder utomhus medan vi fixade vår trädgård (orörd i 10+ år, var bara buskar överallt typ). Vi är inte klara än (8 år sen i år som vi flyttade in :D).
 
Har köpt ett torp som stått tomt i 10 år och misskötts sen det renoverades för 20 år sedan. :D.


Visa bifogad fil 39069

Finns avlopp, el och vatten men krävs en del att få igång det.
Det stora som ska rivas/byggas om är
Tak, farstu, garaget. Taket och panelen är egentligen bra men då farstun är murken så är det lika bra att byta ut eterniten och se hur allt ser ut under ^_^.

För tillfället bråkar jag dock med björnbärsris (har tagit över hela tomten). och slänger alla sopor som fd "hyresgäster" proppat in i garage, hönshus och lekstugan.. och hittar ännu mer i buskarna i takt med att björnbärsriset försvinner.

Jag skulle om möjligt lägga plåt ovanpå eterniten. Du slipper all sanering och deponikostnad, och det kostar en bråkdel.
 
Huset ligger väldigt lågt. Hur är det med stommen? Inga murkna stockar längst under? Golven? De bör ju rimligtvis öppnas upp och bytas ut? Tilläggsisolering? Nya fönster?

Jag ser enormt med jobb! Och kostnader. Men fint blir det säkert.
 
Åh så spännande @Buck ! Vad har ni för tidsplan? Planerar ni att bo där permanent? ☺️

Jag och sambon har skaffat oss ett liknande projekt, fast det är ännu enklare standard :pVi vill båda lära oss om byggnadsvård och renovera själva. Räknar med att ha det som sommarställe åtminstone tio år innan det är tal om att ev. flytta in på riktigt.
 
Oj vad många svar det blev :eek:,
Ska försöka svara alla i detta ^_^.

Tomten är bara 800kvm så hästen får fortsätta vara inaccorderad (är iofs perfekt med lösdrift, ridhus och medryttare så lider inte av det ;)).

Eterniten ska av få farstun är murken och en lite större ska byggas, sen är vindskivorna på ena gaveln borta och det synliga träet är inte helt i tipptopp.
Har kollat upp ett sanerings företag som får sköta det ^_^.

Fönsterna ska bytas, ska bli klassiska med spröjs. Är bara 2glas nu och de öppnas som lägenhetsfönster dvs från undersidan utåt.

Är faktiskt väldigt fräscht inne, förutom att det är smutsigt dvs. Ingen dålig lukt och allt är torrt och fint. Renoverades för 20 år sedan med isolering och el osv så har man tur kan elen funka igen. Har inte ens sett ngn musskit. :up:

Taket är helt rakt, gruden är antagligen torpargrund, är isolerat och svajar inte öht när man hoppar på det ;). panelen behöver typ bara borstas och målas.

Har en 2års plan för att få det inflyttningsklart så får man fortsätta tills det är färdigt helt enkelt ^_^. Finns planer på att bygga ut en 4m för att få större vardagsrum när man ändå får bygga nytt garage. Men är inte prioriterat.

Ska ut och lava sopor ur garaget nu så får försöka komma ihåg att fota också ^_^.
 
Vilket spännande projekt :). Gjordes avloppet om i samband med att de drog in el för 20 år sedan? Är det äldre så kan det ju vara så att avloppet också behöver sig en uppgradering när ni ändå håller på :).
 
Åh så spännande @Buck ! Vad har ni för tidsplan? Planerar ni att bo där permanent? ☺

Jag och sambon har skaffat oss ett liknande projekt, fast det är ännu enklare standard :pVi vill båda lära oss om byggnadsvård och renovera själva. Räknar med att ha det som sommarställe åtminstone tio år innan det är tal om att ev. flytta in på riktigt.

Ska bli mitt permamentboende, är redan sönder renoverat inne så finns inget att försöka bevara egentligen, Men har 10- 20tal som inspiration så blir inget modernt och kantigt inne :p.
 

Bifogade filer

  • 20191031_160829.jpg
    20191031_160829.jpg
    521,9 KB · Visningar: 280
Vilket spännande projekt :). Gjordes avloppet om i samband med att de drog in el för 20 år sedan? Är det äldre så kan det ju vara så att avloppet också behöver sig en uppgradering när ni ändå håller på :).
Är en trekammar brunn utan föreläggande i nuläget i alla fall, finns också möjlighet att ansluta till en filterbädd. Så behöver förhoppnigsvis inte bygga helt ny brunn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp