Har köpt ett ödehus!

Måste det beslutet tas nu?

Det går ju att göra när som helst.
Det är ju inte så att man renoverar ett hus en enda gång. Det är ett ständigt pågående arbete. Man ändrar lite här och fixar lite där. I resten av ens husägande liv. :love:
Ja men enklare att ta köket på en gång, ska mura upp väggen bakom nu också då den är lite kass.
 
Måste det beslutet tas nu?

Det går ju att göra när som helst.
Det är ju inte så att man renoverar ett hus en enda gång. Det är ett ständigt pågående arbete. Man ändrar lite här och fixar lite där. I resten av ens husägande liv. :love:
Nä. En del människor köper hus och "blåser ut" allt gammalt på en gång, i stället för att varsamt ändra lite här och där efterhand. Det är så sorgligt, tycker jag :( ......
 
Nä. En del människor köper hus och "blåser ut" allt gammalt på en gång, i stället för att varsamt ändra lite här och där efterhand. Det är så sorgligt, tycker jag :( ......
Detta är redan utblåst på allt gammalt, vardagsrummet och farstun är tillbyggen, badrumsgolvet är gjutet 1984 när farstun byggdes (dåligt)
Garaget/ladan är också renoverat på 80talet med superduper lågt innertak inredd ovanvåning utan isolering och bara takpapp som ett träd ramlat över och regnat in i.
Alla fönster är också 80tal.

Så det finns inte mycket gammalt att rädda, tyvärr. Fokuserar istället på att renovera modernt och försöka ge huset en 20tals look.

Har en kompis som renoverat en länga hos sina föräldrar (1700tal skånelänga) och då använd gamla tekniker och gjort nya lerstenar och återanvänt bruket samt restaurerat alla fönster osv, men där var allt i alla fall orört de senaste 100 året. Här ser jag inte en ekonomisk eller praktisk vinning i det
 
Detta är redan utblåst på allt gammalt, vardagsrummet och farstun är tillbyggen, badrumsgolvet är gjutet 1984 när farstun byggdes (dåligt)
Garaget/ladan är också renoverat på 80talet med superduper lågt innertak inredd ovanvåning utan isolering och bara takpapp som ett träd ramlat över och regnat in i.
Alla fönster är också 80tal.

Så det finns inte mycket gammalt att rädda, tyvärr. Fokuserar istället på att renovera modernt och försöka ge huset en 20tals look.

Har en kompis som renoverat en länga hos sina föräldrar (1700tal skånelänga) och då använd gamla tekniker och gjort nya lerstenar och återanvänt bruket samt restaurerat alla fönster osv, men där var allt i alla fall orört de senaste 100 året. Här ser jag inte en ekonomisk eller praktisk vinning i det
Så länge man inte klär fasaden med mexitegel eller monterar in helt galna fönster i fel proportioner så man jobbar mot huset istället för med det. :D

En granne gillar att pyssla och renovera. Han köpte en granngård där man på typ 60-talet monterat in stooora fönster och saboterat den fina gamla mangårdsbyggnaden totalt. Fast bara på nedervåningen. Han har bytt fönstren till original och rustat upp flygelstugorna. Den ena flygeln var dessutom riven för tanten som ägde det tyckte att hon ville ha mer utsikt.
Det har blivit så fint.

Andra hus i trakten har renoverats till nutid men med känsla. Det blir fint det med.

Så go! Gör nåt bra av det. :love:
 
Plant och fint ^_^
20191207_135345.jpg
 
Lite ot kanske men det struntar jag högaktningsfullt i :p

Mina katter rymde när jag fick flytta hem till föräldrarna i somras och jag trodde att de var borta för alltid :cry:, de tyckte inte om hunden och gamla moa katten är en bitch mot andra katter som snor hennes människor.
Men! igår dök Doris upp i mitt fb flöde, hon var hittad och bara 10min bort :love:! Hade följt med en hankatt hem och ville in ^_^, de fångade in henne när jag sa att det nog var doris och det var det! Har aldrig varit så glad och doris kände igen mig direkt :D, har gosat och myst nu mer än hon aldrig gjort förut ^_^.
Hon är lite mager och var matt i pälsen när jag hämtade henne, men nu efter mängder av klappande är hon blank i pälsen och verkar vara i bra kondition :love:.

3 månader var hon borta, 3 månader av oro och nu är hon här bredvid mig ^_^.

Slits mellan att vilja åka ut och jobba 24/7 på torpet för att få det beboligt så snart som möjligt och att inte vilja lämna min doris :crazy:.

20191210_205524.jpg
 
Åh! :love:
Vår katt (som är död nu) var borta i en månad för tio år sen, hon som aldrig gick utom hörhåll från huset. Sen kom det rapporter om att det hade setts en katt på Örebro flygplats som stämde in på signalementet, jag åkte dit och ropade och mycket riktigt! En übermysig och rätt svulten liten kisse :heart
Troligen hade hon av misstag åkt dit med en granne som jobbade på flygplatsen.
 
Tillbaka till torpet så har vi byggt upp stommen till farstun och beställt fönster, eller eller ja vi har gett instruktioner till vår byggare som ska ta med hem från Polen efter jul. Har dock inte sett ngn katalog ännu och är liite orolig, spec när vi vill ha utvändiga clips spröjs och fönster som öppnas utåt. Tydligen är det vanligare med fönster som öppnas inåt och som kan öppnas på alla håll och kanter :o där.

Har knackat ner lite puts idag i hallen och upptäckte att jag nog får ta ner gipsväggen i badrummet också och putsa den bakomliggande väggen eller mura upp en ny... blir en dm tjockare vägg i så fall men mer jobb :/.
 
Har blivit ett litet uppehåll under julen men är igång så smått igen. Köket har rivits ut, golvet är lite mjrket kring vattenpumpen men annars är det fint och väggen mellan kök och badrum var också fuktskadad så blir till att riva upp golvet och väggen i den hörnan så fixar vi till avloppet så det går under golvet istället för över ^_^.
 

Bifogade filer

  • 20191229_154445.jpg
    20191229_154445.jpg
    264,3 KB · Visningar: 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp