Har köpt ett ödehus!

Har blivit ett litet uppehåll under julen men är igång så smått igen. Köket har rivits ut, golvet är lite mjrket kring vattenpumpen men annars är det fint och väggen mellan kök och badrum var också fuktskadad så blir till att riva upp golvet och väggen i den hörnan så fixar vi till avloppet så det går under golvet istället för över ^_^.
Är det en tvättlina i taket? :)
 
Screenshot_20200110-140614.jpg

Gillar reklamen i den här tråden :laugh:
 
rivit rivandet fortsätter, tagit ner väggen mellan köket och badrummet då det var fuktskada, börjat lyfta lite på golvetdär också då det var mjukt där också. Är i alla fall stabilt och isolerat under resten av golvet så förhoppningsvis behöver man inte lägga om det helt.

Har "roat" mig åt att skrapa bort plastmattan i badrummet också, på väggen var det lätt att riva ner men golvet får man ta en skyffel och skrapa en cm åt gången -_-..
 
20200123_154027.jpg

När jag rev bort gipset i köksvrån här så hittade jag en lerstens vägg utan ngn funktion öht, 1dm till stolpar och tak på alla håll och kanter, och den har de bara byggt in på båda sidorna och sen byggt kaminen på andra sidan väggen. Lite udda :/
 
rivit rivandet fortsätter, tagit ner väggen mellan köket och badrummet då det var fuktskada, börjat lyfta lite på golvetdär också då det var mjukt där också. Är i alla fall stabilt och isolerat under resten av golvet så förhoppningsvis behöver man inte lägga om det helt.

Har "roat" mig åt att skrapa bort plastmattan i badrummet också, på väggen var det lätt att riva ner men golvet får man ta en skyffel och skrapa en cm åt gången -_-..
Värm det så går det lättare (värmepistol,hårtork etc)
 
Har inte ens en ytterdörr heller :p, men har i alla fall beställt fönster, pardörr och köpt en trappa som jag hoppas passar (beg men ny/omonterad) :).
Byggaren som hjälper oss ska sätta igång med lite putsning av ett par vägar och så ska väggen mellan kök och badrum byggas upp igen. Om inte den gjutna plattan i badrummet är ett fuskbygge dvs, vilket det lite ser ut att vara då vi får riva upp det och gjuta nytt (och lägga värmegolv ;)).
 
Kanske läge att koppla på så ni kan ha en byggcentral under bygget? Dvs inte så att elen i huset funkar utan så att ni får tillgång till el till maskiner.
Har en generator men känns lite onödigt för att driva en "hårtork" ;).
Elen ska tas tag i när/ om vår gamla elektriker blir bättre. Han är bäst och känns tryggare än att ta ut ngn okänd.
Sen är elen inte super viktig för tillfället då vi har laddbara bygglampor och verktyg.
 
uppdatering!

Har nu rivit och byggt upp alla väggar i köket nu :crazy:. Lerstenen hade mer eller mindre rasat innanför gipsen pga all fukt som kommit när huset stått tomt och så var det lite för mycket musbon :yuck:.

köket ska hämtas idag men då vi inte har fönster, putsat, målat taket dragit all el eller köpt ett golv så blir det inte montering på ngn vecka :rofl:. spisen har i alla fall fått en ok stämpel av sotaren :laugh:.

men jag måste köpa golv så snart jag kan så att köket kan bli "färdigt". (vilket är supersvårt då jag helst vill ha billigast möjligt men inte ha ngt skräpgolv.. + att jag inte har ngn aning om vad som är bra vs dåligt -_-)

efter det är det badrummet som ska fixas, en vägg ska rivas upp så man kan mura igen ett fd fönster, har för mig att det är tegelvägg där men är den kass får det bli leca där med.. sen ska ett avlopp flyttas lite och allt putsas.

ovanvåningen och vardagsrummet står i nuläget längst ner på listan, vardagsrummet ska få ett lager färg och nytt golv bara, (ska bygga ut det så blir större renovering där sen.)
på ovanvåningen så ska jag dra bort plastmattan och dra bort tapeter. sen på med nytt plastgolv och måla.


har ännu inte kommit på var jag vill ha luftluft pumpen, har ingen aning om vad för tak jag vill ha och allt är bara lerigt och smutsigt :arghh:...
 
20200218_172134.jpg

var fin tapet bakom gipsen och isoleringen :D

man ser också här hur stort fönstret var tidigare, ångrar att vi inte rev ner innerväggen innan vi beställde fönster :(, nu blir de lika små som de nuvarande.. flyttar iofs upp dom en 10cm så man kan se ut utan att böja sig :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp