Har köpt ett ödehus!

både badrumsfönstret och vardagsrumsfönstret här har kvar glaset och var bara förbommade med en plyfaskiva.
hade gärna haft kvar fönstret i vardagsrummet här men det kommer bara försvåra möbleringen.

men har svårt att förstå varför man satt igen alla fönster mot norr? är nära till grannen så är lite därför jag tar bort dom men så hade jag ju heller ingen koll på att hälften fanns innan vi började riva väggarna..
20200309_170128.jpg
 
har också hänt lite i badrummet om man säger så.
även här har vi tagit ner den invändiga isoleringen och gjort lite fynd.
en dörr och ett fönster. dessa visste vi iofs att de fanns då man ser spår på andra sidan väggen.

ska försöka spara dörren och hitta ngt bra användningsområde till den, men dörrhålet ska muras igen.
hittade även 2 fina ventilationshål som de hade satt igen så nu blir det förhoppningsvis bra ventilation :p.
fönstret har nu delvis murats igen, ska ha ett smalt fönster där istället så man inte har ett fönster mitt i duschen
Visa bifogad fil 46833

Ooh, kan vara en spegeldörr där under skivan? Ser ut som en sådan med gammalt kammarlås.
 
har också hänt lite i badrummet om man säger så.
även här har vi tagit ner den invändiga isoleringen och gjort lite fynd.
en dörr och ett fönster. dessa visste vi iofs att de fanns då man ser spår på andra sidan väggen.

ska försöka spara dörren och hitta ngt bra användningsområde till den, men dörrhålet ska muras igen.
hittade även 2 fina ventilationshål som de hade satt igen så nu blir det förhoppningsvis bra ventilation :p.
fönstret har nu delvis murats igen, ska ha ett smalt fönster där istället så man inte har ett fönster mitt i duschen
Visa bifogad fil 46833
Man ser skarvarna till ytterstyckena så jag tror också på en spegeldörr :)
 
Spisen är nyputsad och fin :), vår murare är glad för rustik putsning så blev att spisen inte blev slät som jag först tänkt. Ska nog slipa lite på den lilla hyllan så det blir aningens enklare att damma bara :).

Vill fortfarande helst ha en vedspis men detta blev i alla fall finare än innan ;).
Sen ger den ordentligt med värme vilket ju är det viktigaste ;)
20200316_154251.jpg
 
Spisen är nyputsad och fin :), vår murare är glad för rustik putsning så blev att spisen inte blev slät som jag först tänkt. Ska nog slipa lite på den lilla hyllan så det blir aningens enklare att damma bara :).

Vill fortfarande helst ha en vedspis men detta blev i alla fall finare än innan ;).
Sen ger den ordentligt med värme vilket ju är det viktigaste ;)Visa bifogad fil 47129
Du kanske har skrivit det men, vad var det innan? Öppen spis?
/mvh kort minne
 
Spisen är nyputsad och fin :), vår murare är glad för rustik putsning så blev att spisen inte blev slät som jag först tänkt. Ska nog slipa lite på den lilla hyllan så det blir aningens enklare att damma bara :).

Vill fortfarande helst ha en vedspis men detta blev i alla fall finare än innan ;).
Sen ger den ordentligt med värme vilket ju är det viktigaste ;)Visa bifogad fil 47129
Är det en rörspis?
 
Okej då ni hade rätt :p.
Var en spegeldörr, är för liten för att bli badrums dörr dock men kan nog duga som garderobsdörr ^_^
Den är dessutom av den gamla handgjorda sorten innan de började maskintillverkas runt förra sekelskiftet. Lite för fin att använda som garderobsdörr tycker jag :)
 
Åh vilken härlig tråd :) Jag har ju själv ett gammalt hus, men är sjukt sugen på köpa farmor och farfars ställe också...men tiden räcker inte till. Tiden har liksom stått stilla där och inte utrensat sen 30-talet. Bara gårdsnamnet är så vackert dit "Rosendala". När jag är där känner jag en sådan frid i själen.
 
Den är dessutom av den gamla handgjorda sorten innan de började maskintillverkas runt förra sekelskiftet. Lite för fin att använda som garderobsdörr tycker jag :)
Är väldigt kort så går inte att ha som dörr dörr.. enda dörren i huset är också badrumsdörren, blir en 20cm springa nertill om man använt denna dörren katten hade iofs uppskattat det men mindre trevligt när man har gäster ;)
 
Öööööh... ja??? Tror det i alla fall. Är kassett med rör uppåt.. ingen koll på sånt -_-
Rörspis är i princip en kakelugn utan kakel, alltså uppbyggd som en kakelugn där röken leds först upp och sedan ned för att slutligen gå upp igen och ut i skorstenen. Din ugn är inte en sådan utan ser ut att vara en modernare historia i järn med någon form av konvektion där luft värms upp och leds ut genom gallret på framsidan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp